۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

آیا فرزند من برای حضور در یک مدرسه تابستانی مناسب است؟

آکسفورد رویال آکادمی (Oxford Royale Academy) در حال حاضر دوره‌های مدرسه تابستانی را برای دانش‌آموزان ۸ تا ۱۲ ساله در مدرسه‌ی زیبای سنت مری (St Mary’s School) ارائه می‌دهد. میزان علاقه‌مند بودن فرزند شما به بهبود سطح زبان انگلیسی خود، کسب اطلاعات در مورد کسب و کار، برنامه‌نویسی، طراحی بازی‌های ویدئویی و یا گسترش افق‌های علمی خود هست یا خیر، ممکن است مسائلی باشند که فکر می‌کنید بسیار سرگرم کننده و آموزشی هستند. اما طبیعی است که نگران باشید که آیا فرزندتان می‌تواند یک هفته دور از خانه با افرادی که نمی‌شناسید زندگی ‌کند؟ حتی اگر احتمال بیشتری برای پیدا کردن دوستان جدید داشته باشند و خوشحال شوند. اگرمی‌خواهید بدانید که آیا رفتن به مدرسه تابستانی برای فرزندتان مناسب است یا خیر، به سوالاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم پاسخ دهید.

 

۱ـ آیا آن‌ها به تنهایی قادرند صبح‌ها آماده شوند و شب‌ها به رختخواب روند؟

احتمالا اساسی‌ترین نکته برای اینکه بدانید آیا فرزند شما به اندازه کافی برای رفتن به مدرسه تابستانی بالغ است یا خیر، این است که مطمئن شوید مهارت‌های اساسی خود را به دست آورده. این مهارت‌ها شامل آماده شدن برای بیرون رفتن، حمام رفتن، مسواک زدن، شانه زدن مو، خوابیدن بدون نیاز به تشویق، لباس پوشیدن و دراوردن لباس و مراقبت از وسایل شخصی است. کمک مربی‌ها به دانش‌آموزان برای انجام هر یک از این وظایف کمک می‌کنند، اما انتظار می‌رود که فرزندتان بتواند آن‌ها را به صورت مستقل انجام دهد.

در حالی که کودکان مهارت‌های مختلف را با کیفیت‌های متفاوت تجربه می‌کنند، برای مثال ممکن است برخی از آن‌ها بتوانند در سطح پیشرفته کتاب بخوانند، اغلب کودکان ۸ ساله می‌توانند به راحتی تا یک هفته تمام کارهای مورد نیازشان را انجام دهند. اگر آن‌ها هنوز با برخی از این وظایف دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از یادگیری نحوه انجام آن‌ها بدون کمک بزرگسالان خودداری می‌کنند، وعده سفر به مدرسه تابستانی می‌تواند به اندازه کافی برای غلبه بر این بی‌میلی وسوسه‌انگیز باشد و آن‌ها را به انجام این مهارت‌ها تشویق کند تا استقلال بیشتری کسب کنند.

 

۲ ـ آیا آن‌ها این سفر را به عنوان یک ماجراجویی می‌بینند؟

شاید مهم‌تر از مسائل مرتبط با مهارت‌های زندگی، مسائل مربوط به نگرش باشد. حتی اگر فرزند شما با بستن دکمه‌های لباسش هنوز درگیر است یا فراموش می‌کند که قبل از خواب موهایش را شانه کند و دندان‌هایش را مسواک بزند، اگر بتواند یک هفته دور از خانه بودن را به چشم یک ماجراجویی بزرگ ببیند، شانس اینکه از این سفر لذت ببرد بیشتر است.

تشویق فرزندتان برای اینکه به این سفر به چشم یک ماجراجویی نگاه کند، چالشی سخت‌تر از کمک به آن‌ها برای یادگیری مهارت‌های زندگی است. یکی از چیزهایی که می‌تواند به آن‌ها در این کار بزرگ کمک کند این است که با یکی از دوستانشان به مدرسه تابستانی بروند. در عین حال آن‌ها باید بتوانند دوستان جدیدی پیدا کنند؛ به خصوص اگر دوستشان دوره‌ای متفاوت با دوره‌ی او ولی در همان مکان داشته باشد. سعی کنید این ایده را با والدین بچه‌های دیگر در مدرسه فرزندتان مطرح کنید و ببینید آیا آن‌ها مایل به هماهنگی با شما و همراهی فرزندتان هستند. با این کار حتی می‌توانید هزینه‌های سفر را کاهش دهید.

۳ ـ آیا فرزندتان پیش از این، بیش از یک یا دو شب دور از شما بوده‌ است؟

طبیعی است کودکی که تاکنون بارها بیرون از منزل بوده (برای مثال گذراندن تعطیلات با خانواده‌ی دوستانش یا ماندن نزد فامیل) و اوقات فراغت خود را با دیگران سپری کرده، راحت‌تر می‌تواند اردوی یک هفته‌ای برود.

اگر فرزند شما این تجربیات را نداشته و هنوز هم مایل به رفتن به یک مدرسه تابستانی است، می‌توانید آن‌ها را برای گذراندن حداقل یک تعطیلات آخر هفته یا دو هفته دور از خانه بدون حضور خود، به ویژه در نزدیکی بستگان آماده کنید. این کار باعث می‌شود وقتی به مدرسه تابستانی می‌رود، کمتر احساس غربت کند. محیط مدرسه تابستانی نیز می‌تواند این روند را ساده‌تر کند، زیرا فرزندتان با بسیاری از دانش‌آموزان دیگر در یک وضعیت مشابه قرار می‌گیرد، که به او کمک می‌کند نگران نباشد و خود را به جریان بسپارد؛ درس‌ها و فعالیت‌ها را انجام دهد و زمان را با دوستان جدید خود سپری کند.

 

۴ ـ آیا می‌توانند با احساس غم و اندوه دور از خانه بودن کنار بیایند؟

حتی بزرگسالان گاهی اوقات به خاطر میزان دلتنگی دور از خانه بودن غافلگیر می‌شوند. کودکان نیز به طور شگفت‌انگیزی تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ برای کودکان با اعتماد به نفس به‌نظر می‌رسد که به‌سادگی می‌توانند با این حس مبارزه کنند. اما حتی اگر فرزند شما هرگز قبلا دچار این حس نشده، بهتر است که برخی از استراتژی‌ها را برای برخورد با آن در نظر بگیرید.

همراه بردن لوازمی از خانه می‌تواند به او کمک کند مانند لباس‌های مورد علاقه، عروسک و پتو – حتی اگر در چمدان تمام وقت باقی بمانند، باعث می‌شود فرزند شما آن را جزئی از خانه بداند. همچنین می‌توانید آن‌ها را تشویق کنید تا درباره‌ی احساسات خود صحبت کنند، چه با شما چه با مشاوران مدرسه تابستانی، که در کمک به بچه‌ها مهارت لازم را دارند. تشویق آن‌ها برای اینکه به طور کامل درگیر فعالیت‌های مختلف شوند نیز می‌تواند کمک کند که ذهن خود را از چنین مسائلی دور کنند.

اگر فرزند شما چندین بار مسافرت کرده باشد، صحبت از آنچه که در گذشته و مسافرت‌های قبل رخ داده می‌تواند به او کمک کند. در نظر داشته باشید که برای بعضی از کودکان، حفظ ارتباط منظم با خانه، مفید است، در حالی‌که برای دیگران، ممکن است تاثیری نداشته باشد و ذهن کودک را منحرف کند.

 

۵ ـ آیا آن‌ها می‌دانند چگونه مرزهای خود را مشخص و از آن محافظت کنند؟

آیا تا به حال برای فرزندتان موقعیتی رخ داده است که ناراحت شده باشد اما او نداند چگونه در مورد آن صحبت کند؟ این اتفاق ممکن است چیز کوچکی مانند برداشتن بی‌اجازه‌ی خودکار مورد علاقه‌ی او توسط دوستانش باشد و فرزند شما نتواند ناراحتی‌اش را نشان دهد. مهارت‌هایی که آن‌ها فاقد آن هستند – ایجاد مرز و سپس حفظ آن – چیزی است که بسیاری از ما تا به سن بلوغ به آن پی نمی‌بریم، اگرچه در عمل، به نظر نمی‌رسد بسیار سخت باشد. در نهایت راه‌حل می‌تواند به سادگی این باشد که بگوید: «فلانی، فکر نمی‌کنم اگر تو هر یک از خودکارهای دیگر من رو برداری ناراحت بشم، اما این یکی مورد علاقه منه و من می‌خوام اون رو برای خودم نگه دارم.»

در یک مدرسه تابستانی که پر از دانش‌آموزانی از کشورهای مختلف با فرهنگ‌های متفاوت است، حفظ و نگهداری مرزهای شخصی بدون اینکه بی‌ادبانه باشد، مهارت مهمی به شمار می‌رود. توجه به مرز‌های حریم شخصی ممکن است در خصوص رعایت کمی فاصله هنگام صحبت کردن با فرد دیگر باشد یا اصلاح رفتار در هنگام شام؛ در هر حال می‌بایست یاد بگیرند که چگونه این کار را به طریقی انجام دهند که دیگران را محکوم نکنند. به‌عنوان مثال استفاده از «من ترجیح می‌دهم کمی فضای شخصی بیشتری داشته باشم» به جای «شما بیش از حد نزدیک من ایستاده‌اید»، و یا «من لازانیا می‌خواهم» به جای «ماهی نفرت‌انگیز است.» خوشبختانه، این نیز مهارت‌هایی است که اغلب مدارس می‌توانند به آموزش آن کمک کنند.

 

۶ ـ آیا فرزندتان می‌تواند در مواجهه با کودکانی از فرهنگ‌های متفاوت، مودب و دارای رفتاری مناسب باشد؟

ممکن است فرزند شما تا پیش از این فرصتی برای یادگیری نحوه تعامل با افراد دیگر کشورها نداشته باشد. هنگامی ‌که کودک با افراد متفاوتی روبرو می‌شود ممکن است درخواست‌هایی از آن‌ها داشته باشد تا فرهنگ جدید آن‌ها را بشناسد و ممکن است همین کار برای طرف مقابل توهین‌آمیز تلقی شود. در این موارد کودک مقصر نیست اما باید به او آموزش دهید که تا چه حد اجازه‌ی کنجکاوی در زندگی دوستانش را دارد و اینکه بدون اجازه نباید کاری انجام بدهد.

شما باید فرزندتان را درباره‌ی هر نژاد و ملیت و هر اقدامی که ممکن است به جرم تبدیل شود، آموزش دهید. به همین دلیل گذراندن وقت و داشتن گفتگوی آرام در مورد چگونگی احترام به تفاوت‌های مردم مختلف، مسئله‌ی مهمی است که کودک شما هنوز در زندگی روزمره خود با آن روبرو نشده است.

 

۷ ـ آیا فرزندتان برای یک تجربه‌ی جدید هیجان زده‌ است؟

مدرسه‌ی تابستانی صرفا محیطی برای ادامه‌ی یادگیری مهارت‌هایی که فرزندتان بلد بوده، نیست. بلکه یادگیری ورزش‌های جدید، فعالیت‌های متفاوت، چشیدن غذاهای متنوع و یافتن دوست‌های جدید را نیز دربرمی‌گیرد. اگر فرزند شما تمایل دارد همان غذاهایی را بخورد که تاکنون می‌خورده، به همان ورزش‌هایی بپردازد که تاکنون انجام می‌داده، همان کلاس‌ها و دوره‌هایی را شرکت کند که تاکنون شرکت می‌کرده و با همان افرادی دوست باشد که تاکنون بوده، شاید بهتر است در خانه بنشیند و سراغ تجربه‌ی جدید نرود.

اگر فرزند شما درخصوص تلاش برای انجام دادن چیزهای جدید کمی عصبی باشد، حضور در مدرسه تابستانی زمان مناسبی برای تجربه‌ی تنوع بیشتر در روال زندگی آن‌هاست، کارهایی مثل دستورالعمل‌های جدید پخت و پز، بازدید از مکان‌های جدید، و یا هر چیز دیگری که ممکن است کمک به تغییر رفتارشان کند و  آن‌ها را از فردی عصبی به فردی هیجان زده در فرصت‌های جدید تبدیل کند.

 

۸ ـ فرزندانتان با غریبه‌ها راحت ارتباط برقرار می‌کنند؟

ما زمان زیادی صرف می‌کنیم که به فرزندانمان بیاموزیم نباید به غریبه‌ها بیش از حد اعتماد کنند. اما پیشرفت در مدرسه تابستانی، حضور در شرایطی است که توسط غریبه‌ها احاطه شده است: از معلمان و مشاوران گرفته تا دانش‌آموزان دیگر. توضیح تمایز بین تنظیم مرزهای مناسب و ارتباط داشتن بیش از حد با غریبه‌ها، در صورتی که فرزندتان قبلا مجبور به تغییر ناگهانی شرایط، مانند تغییر مدرسه نشده باشد، ممکن است دشوار باشد. شرایط خاصی مانند اوتیسم می‌تواند این کار را سخت‌تر کند.

مانند موارد قبلی این لیست، تمرین می‌تواند کمک کند. به عنوان مثال، فرزندتان را تشویق کنید که در تعاملات در مغازه‌ها و رستوران‌ها، یا بخشی از مکالمات با دوستان بزرگسال شما خود را درگیر کند.

 

۹ ـ آیا آن‌ها به مقررات عمل می‌کنند؟

مدرسه تابستانی یک محیط امن است، اما فرزند شما هنوز هم نیاز دارد به برخی از دستورالعمل‌های ابتدایی عمل کند تا بتواند تجربه‌ی بیشتری به دست آورد و خود را در معرض خطر قرار ندهد. آن‌ها باید از دستورالعمل‌هایی مانند عبور از جاده‌ها با مراقبت مناسب، روبرو شدن با حیوانات در پارک‌های سافاری و تجربیات برخورد با حیات‌وحش و یا جدا نشدن از گروه هنگامی که به گردش می‌روند پیروی کنند.

برخی از خودسری‌ها و سوء رفتارها فقط از این گروه سنی انتظار می‌رود و به همین خاطر است که مدارس تابستانه اغلب تعداد دانش‌آموزان کمتری را ثبت نام می‌کنند تا بزرگسالان بتوانند نظارت بهتری بر آن‌ها داشته باشند. برخی اوقات فرزند شما بازیگوشی‌های منحصر به خودش را دارد. حتما در این موارد خط قرمزها را به او توضیح دهید و همچنین در مورد تفاوت قوانین کشورها با او صحبت کنید. مثلا ممکن است جهت حرکت خودروها در انگلستان با کشور شما متفاوت باشد.

۱۰ ـ آیا فرزندتان اشتیاق به یادگیری دارد؟

حضور در مدرسه تابستانی یک راه عالی برای ایجاد تمایل در کودک است تا بداند به چه چیزهایی برای یادگیری علاقه دارد. مدارس تابستانی در خصوص روش‌های آموزش برنامه درسی سختگیر نیستند و آزادی و انعطاف بیشتری برای آزمایش روش‌های نوین آموزشی برای کودک شما دارند. این امر به کودک شما نشان می‌دهد که یادگیری می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، نکته‌ای که هنگام بازگشت به مدرسه معمولی به آن‌ها کمک می‌کند.

اما اگر خود آن‌ها علاقه‌ای به یادگیری نداشته باشند، نمی‌توانند بهره‌ی زیادی از این مدارس ببرند. در مدرسه تابستانی میزان یادگیری به میزان علاقه‌ی کودک بستگی دارد، گرچه اشتیاق‌های تحصیلی کودک شما ممکن است شما را متعجب کند، ولی لازم است که پایه‌ای برای ایجاد آن داشته باشید. اگر فکر می‌کنید حضور فرزند شما در مدرسه تابستانی مفید است، اما مطمئن نیستید که آن‌ها به اندازه کافی علاقه‌مند به یادگیری هستند، با آن‌ها کار کنید تا بیشتر متوجه علایق فرزندتان بشوید و او را تشویق کنید.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا : 2

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *