۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

هزینه تحصیل دبیرستان در سوئیس و شرایط آن

مدارس سوئیس

اگر تصمیم دارید فرزند خود را برای ادامه مقطع دبیرستان به یک کشور اروپایی بفرستید، کشور سوئیس یکی از بهترین مقاصد آموزشی دنیاست. سوئیس از لحاظ رتبه‌بندی نظام آموزشی، در رده سوم جهانی قرار دارد. همچنین مدارس این کشور برای تحصیل مهاجران، برترین استانداردها را داراست. هزینه تحصیل در مدارس سوئیس به عوامل مختلفی بستگی دارد. با شرایط و مخارج تحصیل دبیرستان در سوئیس آشنا شوید.

زندگی در سوئیس

کشور سوئیس به خاطر مناظر شگفت کوهستان آلپ، برندهای معتبر ساعت، چشم‌اندازهای بدیع خط ریلی، شکلات‌های خوشمزه، جنگل‌ها و دریاچه‌های زیبا، معروف است. ترکیب شدن فرهنگ‌های مختلف بین‌المللی جذابیت این کشور محسوب می‌شود، که مهاجرت و زندگی دور از سرزمین مادری را آسان می‌سازد. وجود ۷ هزار دریاچه و قلل مرتفع در منطقه آلپ مانند ماترهورن افسانه‌ای، طبیعت بی‌مانند سوئیس را رقم زده است که برای مهاجرت مقصدی رویایی محسوب می‌شود. بی‌طرف بودن این کشور از لحاظ سیاسی و سطح رفاهی بالا، باعث امنیت و آرامش همیشگی شهروندان است. به همین دلیل سوئیس از لحاظ امید به زندگی در رده دوم جهانی قرار دارد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: دوره تابستانی در سوئیس و معرفی دو کالج محبوب

 

Swiss schools

ویژگی‌های تحصیل در مدارس سوئیس

  • کشور سوئیس از ۲۶ کانتون یا ایالت تشکیل شده است و هر کانتون دارای سیستم آموزشی مختص به خود است. سیستم آموزشی یکپارچه واحد در سوئیس مفهوم ندارد و کانتون‌ها، انواع مختلفی از آموزش را ارائه می‌دهند. هر کانتون دارای نظام آموزشی با استانداردهای منحصر به فرد و کاملا مناسب با شرایط خانواده‌هایی است که از سرزمین مادری خود جدا شده‌اند.
  • تنوع سیستم آموزشی و گوناگون بودن مدارس این کشور، به شما امکان می‌دهد بر اساس خواست، سلیقه و بودجه خود، یکی از آنها را انتخاب کنید. به طور کلی مدارس سوئیس دو نوع دولتی و خصوصی هستند. مدارس بین‌المللی هم در شاخه مدارس خصوصی قرار می‌گیرند.
  • تحصیل در مدارس دولتی رایگان است. با این حال هزینه‌‌ای به عنوان مالیات بر عهده والدین قرار می‌گیرد. آموزش اجباری ۹ تا ۱۱ سال طول می‌کشد و بازه سنی تحصیل اجباری از ۴ سال تا ۱۵ سال است.

نظام آموزشی دبیرستان‌های سوئیس

آموزش متوسطه (secondary education) از دو بخش اول و دوم تشکیل شده است. آموزش متوسطه اول(Sekundarschule) به عنوان بخشی از تحصیلات اجباری بعد از ابتدایی شناخته و به طور معمول کلاس هفتم تا نهم را شامل می‌شود. آموزش عمومی و حداقل دو زبان خارجی، هنر و دانش پایه، در این دوره لحاظ شده است. حدود یک سوم دانش‌آموزان سوئیس در این مقطع قرار می‌گیرند. این مقطع تحصیلی بسته به کانتون، ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد.

با اتمام دوره متوسطه اول، شرایط آموزشی مناسب برای تعیین شغل آینده فراهم می‌شود. دوره متوسطه دوم (Progymnasium) فرصت لازم برای انتخاب مسیر تحصیلی وحرفه ای را فراهم می‌کند. در این مقطع دانش‌آموزان به شکل تخصصی علوم، فنون و هنر را فرا می‌گیرند. این دوره شبیه مقطع پیش‌دانشگاهی، دانش‌آموزان را برای مرحله آکادمی و حرفه مورد علاقه آماده می‌سازد. بسته به کانتون دوره متوسطه بین ۳ تا ۶ سال طول می کشد. در پایان این مقطع، امتحان اتمام متوسطه (Eidgenössische Matura) برگزار می‌شود.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: لیست دانشگاه‌های سوئیس ۲۰۲۰

 

Swiss schools2

هزینه تحصیل در مدارس سوئیس

همان‌طور که گفته شد مدارس متنوعی در سوئیس برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان وجود دارد. بسته به اینکه چه نوع مدرسه‌ای انتخاب می‌کنید، مخارج شما فرق می‌کند. در ادامه به صورت دقیق با این مدارس و هزینه‌های لازم آشنا خواهید شد.

۱.هزینه تحصیل در مدارس دولتی سوئیس(Public schools)

تحصیل در همه مدارس دولتی سوئیس رایگان است. دانش‌آموزان متوسطه نیازی به پرداخت هزینه ندارند. با این حال بیمه درمانی یا کار‌آموزی مشمول هزینه است. انتخاب مدرسه متوسطه اول، به نتیجه امتحانات دوره ابتدایی بستگی دارد. اما دانش‌آموزان برای ورود به مدارس متوسطه دوم، سه سطح امتحان ورودی را باید از سر بگذرانند. موعد برگزاری این آزمون تا ۱۰ فوریه هر سال است. از ویژگی‌ مدارس دولتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ادغام راحت با جامعه محلی
  • امکانات عالی
  • نزدیکی به محل اقامت و دسترسی به حمل و نقل عمومی
  • تضمین پذیرش برای دانش‌آموزان سن اجباری تحصیل
  • کمک و پشتیبانی زبان (حداکثر یکساله) برای دانش‌آموزان خارجی در حال گذار

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: بهترین مدارس جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

 

Swiss schools3

۲. هزینه تحصیل در مدارس خصوصی سوئیس(Private schools)

مدارس خصوصی زیادی در سوئیس وجود دارد که بسته به کانتون شما با نام‌های مختلفی چون Private schule  شناخته می‌شود. ویژگی مهم مدارس خصوصی، انطباق برنامه مدرسه با شرایط مهاجران و متناسب با مدت زمان اقامت در سوئیس است. اگر قصد بازگشت به کشور خود را دارید، مدارس بین‌المللی بهترین گزینه هستند. از نکات مثبت این مدارس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتخاب زبان آموزشی انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و… یا دو زبانه
  • نهار در مدرسه
  • امکان مراقبت بعد از مدرسه در مدارس منتخب (با پرداخت هزینه اضافی)
  • محیط فرهنگی بین‌المللی با برنامه‌های کارشناسی اروپایی و جهانی
  • وجود برنامه کامل روزانه برای دانش‌آموزان

هزینه تحصیل در این نوع مدارس قیمت بالایی دارد و بسته به مدرسه انتخابی شما، متفاوت است. جالب است بدانید رده ۱ تا ۶ گرانترین مدارس جهان، به سوئیس تعلق دارد. طیف قیمت از ۸۱ هزار فرانک تا ۱۳۸ هزار فرانک سوئیس است. با این حال شما می‌توانید از ۹ هزار تا ۳۰ هزار فرانک هم از این مدارس پذیرش بگیرید.

۳. هزینه تحصیل در مدارس بین ‌المللی سوئیس

بسیاری از مهاجران، مدارس بین‌المللی را برای ادامه تحصیل فرزندان خود انتخاب می‌کنند. چون این مدارس شیوه مشابهی از آموزش در خانه را ارایه می‌دهند. شما چه سیستم آمریکایی، انگلیسی یا ژاپنی را ترجیح دهید، مدارس سوئیس طیف کاملی از برنامه‌ها و زبان‌ها را در مدارس بین‌المللی پوشش می‌دهند. البته مدارس فرانسوی و آلمانی راه حل ساده‌تری برای انتخاب هستند. نکته مثبت این مدارس، تطبیق سریع دانش‌آموزان دوزبانه با جامعه محلی است. هزینه شهریه مدارس بین‌المللی از ۱۵ هزار فرانک تا ۳۰ هزار فرانک سوئیس متغیر است. کیفیت و امکانات مدرسه در هزینه سالانه نقش اصلی را دارد. به عنوان مثال هزینه مدرسه بین‌المللی زوریخ ۳۶۲۰۰ فرانک است.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: آزمون‌های مختلف زبان برای اخذ پذیرش تحصیلی

 

Swiss schools4

۴. هزینه تحصیل در مدارس شبانه ‌روزی سوئیس (Borading schools)

در حالی که هزینه سالانه مدارس بین ۹ هزار تا ۳۰ هزار فرانک است، هزینه مدارس شبانه‌‌روزی سوئیس ۷۰ هزار تا ۹۰ هزار فرانک را در برمی‌گیرد. این هزینه شامل ثبت‌نام، وعده‌های غذایی، اردوها، کتاب‌ و اقلام دیگر را است. این مبالغ متناسب با مدرسه و امکانات موجود، تفاوت دارد.

۵.هزینه تحصیل در مدارس تابستانی سوئیس (Summer schools)

مدارس خصوصی در سوئیس برنامه آموزشی ویژه برای دانش‌آموزان خارجی حین مسافرت دارند. سوئیس در بین کشورهای اروپایی، مناسب‌ترین نظام آموزشی را داراست که به شما فرصت یادگیری چندین زبان خارجی مانند فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی را می‌دهد.

دوره زمانی این کورس‌ها از ۴ تا ۸ هفته متغیر است. هر هفته ۱۵ تا ۲۰ ساعت برنامه زبان گنجانده شده است. دانش‌آموزان علاوه بر آموزش زبان، در برنامه‌های متنوع ورزشی و تفریحی نیز شرکت خواهند داشت. از بهترین مدارس تابستانی سوئیس می‌توان به کمپ تابستانی بین‌المللی لاگارن، مدرسه سن گئورگ و کمپ ویلج اشاره کرد. متناسب با انتخاب دوره و کمپ تابستانی، هزینه متفاوت است. به طور متوسط هزینه دوره زبان برای ۲ هفته از ۴ هزار فرانک تا ۶ هزار فرانک به جز هزینه‌های اضافی را شامل می‌شود. هزینه ثبت نام نیز بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ فرانک است.

عوامل موثر در انتخاب مدرسه دولتی یا خصوصی سوئیس

  • سن فرزند شما
  • تیپ شخصیتی فرزند شما
  • تجربه مدارس قبلی
  • زبان مادری یا مسلط
  • مدت زمان اقامت شما در سوئیس
  • مقصد بعدی شما در صورت برگزاری آزمون‌های ورودی
  • به کجا برای آینده فرزندتان باور دارید.
  • تمکن مالی شما برای مدارس خصوصی
  • فرایند ثبت نام در مدارس سوئیس
  • مراحل کار را از ۶ تا ۱۲ ماه قبل از پذیرش شروع کنید.
  • درخواست پذیرش را در اسرع وقت ارسال کنید. در صورت توصیه، فرمهای چندگانه را برای مدارس مختلف تکمیل کنید.
  • زمان تصمیم‌گیری برای ورود به مدارس ماه مارس و آوریل است. اما سال جدید تحصیلی از اواسط اگوست آغاز می‌شود.
  • هزینه ثبت نام را بعد از انجام پذیرش پرداخت کنید.

هزینه زندگی در سوئیس

به طور کلی سوئیس در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، کشور گران اما دارای کیفیت بالای زندگی است.  مخارج زندگی برای یک نفر بدون در نظر گرفتن اجاره مکان حدود ۱۵۷۲ فرانک سوئیس است.

 

رستورانوعده غذایی – رستوران ارزان۲۵ فرانک
وعده غذایی دونفر -رستوران متوسط۱۰۰  فرانک
یک وعده مک دونالد۱۵ فرانک
کافهیک فنجان کاپوچینو ۴.۶۲ فرانک
نوشابه (۰.۳۳ لیتر) ۴.۱۲ فرانک
حمل و نقلبلیط تک سفره محلی ۳.۵ فرانک
تعرفه اولیه تاکسی ۶.۵ فرانک
یک لیتر بنزین۱.۶۳ فرانک
تفریحاتباشگاه فیتنس (ماهانه)۸۱.۸۷ فرانک
بلیط سینما۱۹ فرانک
پوشاکیک دست شلوار جین۱۰۳.۴۶ فرانک
یک دست لباس تابستانی۴۷.۷۵ فرانک
یک جفت کفش نایک ۱۱۴.۲۹ فرانک
یک جفت کفش چرم مردانه ۱۵۴.۶۸ فرانک
موبایل و اینترنتاینترنت ۶۰ Mbps۵۸.۶۰ فرانک
 تعرفه ۱ دقیقه تلفن همراه۰.۲۳ فرانک

 

سخن پایانی

انتخاب سوئیس برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان فرصتی منحصر به فرد است. وجود بهترین مدارس و نظام آموزشی برتر در دنیا، موقعیتی عالی برای مهاجرت خانوادگی را فراهم می‌کند. تنوع مدارس این کشور، امکان انتخاب متناسب با بودجه و سلایق شما را فراهم خواهد ساخت. با اینکه سوئیس در زمره کشورهای گران محسوب می‌شود اما کیفیت زندگی بالا و رفاه اجتماعی، رضایت شما را تامین می‌سازد. برای آگاهی از شرایط تحصیل در سوئیس می‌توانید با مشاوران ما در بلو اسکای (BlueSky) در ارتباط باشید.

studyinginswitzerland numbeo helloswitzerland

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *