۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

آزمون‌های مختلف زبان برای اخذ پذیرش تحصیلی

Various language tests for admission

اگر قصد اخذ پذیرش از دانشگاهها و کالج‌های کشور را دارید یکی از شرایط اخذ پذیرش داشتن مدرک زبان و شرکت در یکی از آزمون‌های بین‌المللی زبان است. چراکه دانشگاه‌ها و کالج‌های سراسر جهان دوره‌های متعددی را ارائه می‌دهند که منحصراً به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و برای شرکت در این دوره‌ها باید توانایی زبان انگلیسی خود را با داشتن یکی از مدارک زبان که در ادامه آمده است به مرکز آموزشی مورد نظرتان نشان دهید.

اگر به فکر تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا یا لیسانس در انگلستان هستید، نمره زبان شما معادل حالتی است که می‌خواهید برای مقطع فوق لیسانس در کانادا اقدام کنید.

برای گذراندن یک آزمون انگلیسی و اخذ مدرک زبان، بسته به سطح فعلی زبان انگلیسی خود، ممکن است نیاز به صرف زمان و تلاش زیادی داشته باشید. به همین دلیل است که شما باید در اسرع وقت تمرینات خود را شروع کنید. بهتر است شرکت در آزمون زبان انگلیسی را در اولویت های خود قرار دهید تا مهلت نهایی ثبت نام در دانشگاه رو از دست ندید.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: معرفی کامل دوره‌های زبان در انگلستان

 

در ادامه، برخی از اطلاعات کلی در مورد محبوب‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی که در سراسر جهان مورد قبول است را مرور می‌کنیم. این مقاله به شما کمک می‌کند ساختار و نمرات آنها را بهتر درک کنید و می‌توانید قبل از تحصیل در خارج از کشور تصمیم بگیرید که در کدام آزمون شرکت کنید (در صورتی که دانشگاه شما بیش از یک امتحان قبول کند).

 

خلاصه سطوح زبان

نظریه اروپایی (CEFR) زبان آموزان را به ۶ سطح مختلف تقسیم می کند:

سطح پایه

  • A1: مبتدی یا ناوارد
  • A2: ابتدایی

سطح متوسط

  • B1: متوسط
  • B2 : متوسط بالا

سطح ماهر

  • C1: پیشرفته
  • C2: مسلط کامل

 

برای هر سطح، الزاماتی وجود دارد که زبان آموز باید بتواند از نظر مهارت های خواندن، گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن آنها را برآورده کند. معمولاً سطح مورد انتظار برای برنامه‌های تحصیلی در اکثر کشورها B است. با این حال، برخی از موسسات یا برنامه‌های دانشگاهی (به عنوان مثال ادبیات انگلیسی) ممکن است به سطح بالاتری نیاز داشته باشند.

 

معمولاً اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌ها حداقل نمره آزمون انگلیسی را در وب سایت خود درج می‌کنند. همیشه دقت کنید که در چه آزمون انگلیسی و با چه نمره‌ای باید قبول شوید تا بعداً دچار مشکل نشوید.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: شرایط سنی تحصیل در انگلستان
TOEFL test

آزمون تافل (TOEFLE)

یک گواهینامه زبان انگلیسی بسیار محبوب در سراسر جهان است. در بیشتر موارد، این آزمون به عنوان یک آزمون مبتنی بر اینترنت (TOEFL iBT) ارائه می‌شود، اما همچنین یک آزمون مبتنی بر کاغذ فقط در مکان‌هایی بدون اتصال به اینترنت نیز ارائه می‌شود. به طور معمول، هر دو نسخه اینترنتی و کاغذی را فقط می‌توان در مراکز تست تخصصی امتحان داد.

آزمون TOEFL iBT  سه ساعت طول می‌کشد. آزمون TOEFL کاغذی فقط ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه طول می‌کشد چرا که قسمت اسپیکینگ را شامل نمی‌شود (پاسخ‌ها بدون میکروفون و اتصال به اینترنت ضبط نمی‌شوند).

 

TOEFL iBT دارای ۴ قسمت است. هر قسمت حداکثر ۳۰ نمره دارد که حداکثر مجموع نمرات ۱۲۰ خواهد بود:

  • لیسنینگ (Listening)
  • ریدینگ (Reading)
  • رایتینگ (writing )
  • اسپیکینگ (speaking)

 

در طول کل آزمون، شما در حال تعامل با کامپیوتر هستید. در دو قسمت اول، متون را می‌خوانید و به فایل‌های صوتی مربوط به موضوعات مختلف گوش می‌دهید و سپس به سوالات چند گزینه‌ای درباره متن پاسخ می‌دهید.

 

برای بخش اسپیکینگ، پاسخ‌های شما ضبط شده و به یک شبکه امتیازدهی آنلاین ارسال می‌شود و توسط سه تا شش ممتحن ارزیابی می‌شود. قسمت نوشته شده نیز توسط این شبکه امتیاز دهی آنلاین ارزیابی می‌شود.

 

  • نمره مورد نیاز دانشگاهها بین ۷۰ تا ۹۰ است.
  • برخی از دانشگاه‌ها نیز در یکی از ۴ بخش به حداقل نمره خاص نیاز دارند.
  • قیمت TOEFL iBT بسته به کشور و مرکز آزمون محل امتحان شما بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، هزینه آن در ایالات متحده ۲۰۵ دلار و در آلمان ۲۵۵ دلار است.
  • مدرک تافل دو سال اعتبار دارد.

 

IELTS test

آزمون آیلتس (IELTS)

آیلتس یک نسخه آکادمیک و یک نسخه جنرال از آزمون خود را ارائه می‌دهد که برای محیط های دانشگاهی و حرفه‌ای طراحی شده است. مانند TOEFL، آیلتس یکی از محبوب‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در جهان است. آیلتس جنرال به عنوان مدرک زبان برای برخی مجوزهای کار و همچنین برنامه‌های مهاجرتی پذیرفته می‌شود. به طور مثال برای مهاجرت به کانادا شما نیاز به دریافت مدرک آیلتس جنرال هستید. آیلتس آکادمیک و جنرال دارای ۴ بخش است:

 

  • لیسنینگ (Listening)
  • ریدینگ (Reading)
  • رایتینگ (writing )
  • اسپیکینگ (speaking)

 

مدت زمان آزمون حدود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است.

آیلتس آکادمیک به دو صورت کامپیوتری و کاغذی در دسترس است. کامپیوتری به این معناست که شما در یک مرکز رسمی با استفاده از کامپیوتر در امتحان شرکت می‌کنید . در هر دو حالت، شما باید ثبت نام کنید و در یک مرکز رسمی آزمون حضور داشته باشید. برای هر دو نسخه جنرال و آکادمیک، بخش اسپیکینگ به صورت حضوری با یک ممتحن معتبرو مورد تایید برگزار می‌شود.

  • آزمون آیلتس از نمره بندی ۰ تا ۹ برای اعلام نتایج استفاده می‌کند. رنج نمره مورد نیاز برای پذیرش در رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، معمولاً بین ۵.۵ تا ۶.۵ است.
  • مانند TOEFL ، قیمت آیلتس از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، هزینه‌های آیلتس آکادمیک بین ۲۱۵-۲۴۰ دلار در ایالات متحده و بین ۳۳۱ تا ۳۳۷ دلار در نروژ است.
  • مدرک آیلتس به مدت دو سال معتبر است.

چنانچه قصد تحصیل در کانادا را دارید می‌توانید هم در آزمون‌های آیلتس و هم تافل شرکت کنید. کلیه دانشگاههای کانادا هر دو آزمون را قبول دارند.

PTE Academic: آزمون زبان انگلیسی Pearson

محبوبیت آزمون PTE Academic بسیار افزایش یافته است. تعداد زیادی از دانشگاه‌ها آن را به عنوان مدرک مرتبط با دانش انگلیسی دانشجویان بین المللی می‌پذیرند. بر خلاف آزمون های تافل، آیلتس آکادمیک و کمبریج که دارای ۴ بخش هستند، آزمون PTE به ۳ بخش تقسیم می‌شود:

 

  • اسپیکینگ و رایتینگ (Speaking and writing)
  • ریدینگ (Reading)
  • لیسنینگ (Listening)

 

آزمون PTE Academic   حدودا سه ساعت طول می‌کشد و فقط به صورت کامپیوتری در دسترس است. نمرات آن بین ۱۰ تا ۹۰ متغیر است. نمره مورد قبول اکثر دانشگاه ها و کالج ها حداقل ۵۰-۶۰ است. از نظر قیمت باز هم کشور محل آزمون تعیین کننده است. به عنوان مثال، هزینه PTE در ایالات متحده ۲۰۰ دلار و در استرالیا ۲۴۶ دلار است. مدرک PTE به مدت دو سال معتبر است.

 

Language test for application 

مدرک انگلیسی کمبریج

 

آزمون ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج (قبلاً امتحانات دانشگاه کمبریج ESOL) یک سازمان غیر انتفاعی است که گواهینامه زبان انگلیسی را برای سطوح مختلف زبان ارائه می‌دهد. در آنجا انواع مختلفی از امتحانات برگزار می‌شوند ، اما محبوب‌ترین آنها عبارتند از:

 

B2 First (قبلاً به عنوان FCE شناخته می شد: اولین گواهی انگلیسی)

B2 First معادل نمره آیلتس ۵.۵-۶.۵ است. حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می کشد.

 

C1 پیشرفته (قبلاً به عنوان CAE شناخته می شد: گواهی انگلیسی پیشرفته)

C2 Advanced در سطوح بالا (معادل آیلتس ۶.۵-۸.۰) است و توسط بسیاری از دانشگاه های بریتانیا و بیش از ۹۰۰۰ موسسه آموزشی و مشاغل در سراسر جهان پذیرفته شده است. و حدود ۴ ساعت طول می کشد.

مهارت C2 قبلاً به عنوان CPE(گواهی مهارت در زبان انگلیسی) شناخته می‌شد . مهارت ۲ C پیشرفته ترین امتحان است که در سطح C2 رتبه بندی شده است که بسیار بالاتر از حداکثر نمره مشابه نمره ۸.۵ و بالاتر در آزمون آیلتس است و حدود ۴ ساعت طول می‌کشد.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: برترین دانشگاه‌های بریتانیا در سال ۲۰۲۲

 

هر ۳ امتحان زبان انگلیسی کمبریج به ۴ قسمت تقسیم می‌شوند:

 

  • Reading
  • Writing
  • Listening
  • Speaking

 

گواهینامه های کمبریج عمدتاً برای تحصیل انگلستان استفاده می‌شود، اما توسط دانشگاه‌ها و کالج‌های متعدد در سراسر جهان نیز قابل پذیرشند. با این حال، به اندازه TOEFL و IELTS محبوب نیستند. برخلاف سایر گواهینامه‌ها، مدارک کمبریج تاریخ انقضا ندارند. اگرچه دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌ها می‌توانند نتایج قدیمی تر از ۲-۳ سال را قبول نکنند.

اگر بتوانید ثابت کنید که در سالهای پس از قبولی در امتحان کمبریج در حال تمرین یا استفاده از زبان انگلیسی بوده‌اید می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد. اما اگر ۵ سال پیش در امتحانی قبول شده‌اید و فقط گاه به گاه از زبان انگلیسی استفاده کرده‌اید، نباید انتظار داشته باشید که هیچ موسسه‌ای گواهینامه شما را بپذیرد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، برای تحصیل در دبیرستان‌ های انگلستان معمولا نیاز به ارائه مدرک زبان نیست.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: تحصیل در انگلستان بدون نیاز به مدرک زبان

 

سایر گواهینامه های زبان انگلیسی

علاوه بر گواهینامه های ذکر شده در بالا ، آزمون های دیگر زبان انگلیسی نیز وجود دارد. ممکن است محبوبیت کمتری داشته باشند ، اما توسط برخی از موسسات دانشگاهی ، مشاغل و دولت‌ها پذیرفته می شوند:

  • آزمون EFSET
  • آزمون انگلیسی Duolingo
  • آزمون زبان انگلیسی برای ارتباطات بین‌المللی (TOEIC)
  • گواهی انگلیسی تجاری (BEC)
  • مهارتهای یکپارچه در امتحانات زبان انگلیسی (ISE)

همیشه بررسی کنید دانشگاه یا کالجی که می‌خواهید برای آن پذیرش تحصیلی بگیرید، این آزمون‌ها را قبول دارند یا خیر.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

 

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی آزمون‌‌های مختلف زبان پرداختیم. همانطور که خودتان می‌دانید اخد پذیرش بدون مدرک زبان در موسسات انگلیسی زبان تقریبا کاری بسیار دشوار است و شما برای دریافت پذیرش باید در یکی از آزمون‌های مورد تایید موسسه آموزشی مورد نظرتان شرکت کنید. در این مقاله تلاش کردیم شما را با این آزمون‌‌ها آشنا کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمره زبان مورد نیاز مرکز آموزشی مورد نظرتان می‌توانید با مشاوران ما در بلو اسکای (BlueSky) در ارتباط باشید.

mastersportal

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *