۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

راهنمای دریافت فاند برای کارشناسی ارشد در کانادا

راهنمای دریافت فاند برای کارشناسی ارشد در کانادا

این روزها با توجه به گرانی ارز اکثر دانشجوها که قصد تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد را دارند، علاقه مند به دریافت بورسیه کانادا یا همان فاند هستند. چنانچه شما متقاضی گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا در مقطع فوق لیسانس هستید و نمی‌دانید چگونه باید برای فاند یا همان تحصیلی درخواست دهید یا شرایط مورد نیاز برای اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا را نمی‌دانید به شما توصیه می‌کنیم حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید. ما در این مقاله به صورت مختصر و کاربردی در مورد نحوه درخواست بورسیه تحصیلی برای تحصیل در دوره فوق لیسانس در کانادا و سپس در خصوص شرایط متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی در این مقطع صحبت خواهیم کرد.

مکاتبه با اساتید

مکاتبه با اساتید دانشگاه‌های کانادا برای دریافت بورسیه

یکی از باورهای اکثر دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا این است که اول تمام مدارک تحصیلی مورد نیاز برای درخواست را جمع آوری کنند و در آخر برای دانشگاه مورد نظرشان درخواست پذیرش خود را بفرستند. این طرز فکر، اشتباه نیست اما شما باید بدانید که اگر متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی کانادا هستید حتما باید یک سوپروایزر یا استاد راهنما برای خود پیدا کنید. بدون شک داشتن رزومه تحصیلی قوی که شامل معدل بالا، نمرات بالا در دروس اصلی در مقطع کارشناسی و نمره زبان بالا برای پیدا کردن استاد راهنما نقش تعیین کننده‌ای دارد اما این را فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین موارد برای دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع ارشد این است که نا امید نشوید و هر چقدر هم پاسخی از اساتید دریافت نکردید باز به ایمیل زدن و مکاتبه با اساتید ادامه دهید.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: ۲۰ بورسیه فول فاند کانادا برای دانشجویان خارجی

 

روش‌های دریافت فاند برای کارشناسی ارشد در کانادا

اگر شما بورسیه تحصیلی می‌خواهید باید بدانید که این بورسیه از طریق دریافت حقوق از طریق RA (Research Assistant) یا TA (Teacher Assistant) میسر خواهد بود. منظور از RA، فاند تحصیلی از طریق تحقیق و پژوهش است. برای دستیابی به این کمک هزینه تحصیلی، شما باید پروژه‌ای که استاد راهنما برای شما مشخص می‌کند، تحقیق و پژوهش کنید و استاد راهنمای شما هم به ازای تحقیق و پژوهشی که انجام می‌دهید به شما حقوق بدهد. حال دریافت بورسیه تحصیلی از طریق فاند TA به این معنا است که شما در حقیقت دستیار استاد در یک درس خاص هستید و به این منظور کلاس‌های حل تمرین، رفع اشکال و حتی گاهی تدریس برای دانشجویان برگزار می‌کنید و به ازای کاری که انجام می‌دهید از دانشگاه حقوق دریافت می‌کنید.
برای پیدا کردن استاد راهنما و مکاتبه با اساتید شما باید به وب سایت دانشگاه‌های کانادا مراجعه و پروفایل اساتید را بررسی کنید. تا حد امکان به اساتیدی ایمیل بزنید که به زمینه کاری آنها علاقه‌مند هستید و در راستای پروژه‌‌هایی است که در مقطع کارشناسی انجام دادید. شما برای مکاتبه با اساتید باید برای آنها رزومه خود را در ایمیلی که می‌فرستید ارسال کنید و در رزومه خود سوابق پژوهشی، معدل، درس‌های تخصصی که گذراندید، سایر مدارک، نمره زبان و … را آورده باشید.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: چگونه یک استادی پلن حرفه ای بنویسید ؟
تحصیل در کانادا

شرایط مورد نیاز برای بورسیه تحصیلی

شما پیش از درخواست دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا برای مقطع کارشناسی ارشد، در گام نخست باید بررسی کنید آیا دانشگاه مورد نظر شما اصلا امکان دریافت بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی را دارد یا نه؟ برای اطمینان از این موضوع لازم است به سایت دانشگاه مورد نظر خود بروید و صفحه بورسیه های تحصیلی آن دانشگاه را بررسی کنید.
حالا فرض کنید دانشگاه مورد نظرتان به دانشجویان بین‌ المللی بورسیه تحصیلی می‌‌دهد، حال قدم بعدی نوبت بررسی شرایط خودتان است. برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا معمولا موارد زیر لازم است:

  • معدل بالا

معمولا توصیه می ‌شود دانشجو در مقطع فوق لیسانس معدلی بالاتر از ۱۶ داشته باشید. اما این به این معنی نیست که اگر معدل شما کمتر از ۱۶ است، شما امکان دریافت بورسیه تحصیلی را ندارید چرا که معدل فقط یکی از شرایط دریافت فاند تحصیلی است.

  • نمره زبان بالا

معمولا توصیه می‌شود، دانشجو نمره آیلتس بالای ۶.۵ و تافل بالای ۹۰ داشته باشد. ممکن است برخی از دانشگاههای نمره GRE و یا GMAT بخواهند که در این صورت دانشجو متقاضی دریافت فاند تحصیلی باید نمره مورد قبولی در این آزمون‌ها داشته باشد.

  • مقاله

مقاله پذیرفته شده در مجلات و کنفرانس‌های معتبر نشان دهنده سابقه پژوهشی خوب دانشجو است و شاید یکی از مهم‌ترین مواردی است که استاد راهنما را مجاب کند که شما را به عنوان دانشجو قبول کند. اما معمولا دانشجویان برای اخذ پذیرش در مقطع ارشد، مقاله ندارند و اساتید هم معمولا این موضوع را درک می‌کنند، اما اگر مقاله داشته باشید، شما شانس بالایی برای دریافت بورسیه تحصیلی خواهید داشت.

  • نمرات بالا

نمرات بالا در دروس اصلی رشته خود و انجام پروژه های عملی با کیفیت قطعا یکی از گزینه‌های مورد نظر اساتید است و توصیه می‌شود اگر مایل به تحقیق و پژوهش در زمینه خاص هستید باید نمره خوبی در دروس مربوط به. آن مباحث داشته باشید.

 

سالن مطالعه

ممکن است فردی تمام مواردی که در بالا گفته شد را داشته باشد و بورسیه نگیرد و ممکن است فردی فقط یک یا دو مورد را داشته باشد و بتواند بورسیه تحصیلی از کانادا بگیرد. به این نکته توجه کنید که شما در صورتی که یک رشته پژوهش محور (thesis based) را انتخاب کنید می‌توانید از همان ابتدا تحصیل به بورس فکر کنید ولی در صورتی که شما یک رشته آموزش محور (courses based) را انتخاب کنید معمولا واجد شرایط اخذ بورسیه از همان ابتدا نخواهید شد. پس از انتخاب یک رشته پژوهش محور همانطور که در قسمت قبل مطرح شد باید با یک استاد راهنما یا همان سوپروایزر کار خود را شروع کنید و زمانیکه برای یک رشته اپلای می‌کنید باید با استاد مربوطه مصاحبه‌ای داشته باشید. در صورت تایید استاد مربوطه می‌توانید درخواست دریافت بورسیه تحصیلی را برای دانشگاه بفرستید؛ پس شانس و سواد شما نیز در این مسئله موثر است! معمولا گرفتن بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین المللی امری محال تلقی می‌شود. اما دانشجویان دوره کارشناسی نیز می‌توانند پس از یک یا دو ترم و در صورت کسب معدل و نمرات بالا درخواست بورسیه تحصیلی دهند. بورسیه تحصیلی در مقطع ارشد در کانادا آسان تر از کارشناسی و سخت تر از مقطع دکترا است و به همان عواملی که در بالا گفته شد مثل معدل، نمره زبان و … بستگی دارد. همچنین شما برای دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا باید به مهلت دانشگاه های معتبر کانادا برای ارائه مدارک و ارسال درخواست خود حتما توجه داشته باشید چرا که هر بورسیه تحصیلی زمان مشخصی دارد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: چگونه در سال ۲۰۲۲ ویزای دانشجویی کانادا بگیریم؟

 

مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

  • مدارک تحصیلی مقطع کارشناسی
  •  ریزنمرات مقطع قبلی
  • نوشتن یک sop خیلی خوب
  •  دو یا سه توصیه نامه از اساتید قبلی خود
  • مدرک زبان

در این مقاله تلاش کردیم اطلاعات سودمندی و مختصری را به صورت مختصر در اختیار دانشجویانی که علاقه‌مند به تحصیل در کانادا در مقطع فوق لیسانس هستند و متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی از این کشور هستند، قرار دهیم. شما باید بدانید که شرایط هر فرد با توجه به رشته انتخابی و دانشگاه مورد نظر برای دریافت بورسیه تحصیلی متفاوت است و همچنین مدارکی که برای دریافت بورسیه دانشگاه مورد نظرتان از شما می‌خواهد هم ممکن است متفاوت باشد. شما می‌توانید برای بررسی شرایط خود و پاسخ به سوالات احتمالی خود با مشاوران ما در بلو اسکای (BlueSky) در ارتباط باشید.

educanada

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا : 6

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *