۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

چگونگی اخذ پذیرش تحصیلی و مهاجرتی

اخذ پذیرش

تحصیل در خارج از کشور و مزایایی که به دنبال دارد باعث‌ شده تا امروزه بسیاری از افراد به دنبال اخذ پذیرش تحصیلی و مهاجرت به خارج از کشور برای ادامه تحصیل، کار و زندگی باشند.

وقتی می گوییم فردی به دنبال اخذ پذیرش تحصیلی و مهاجرتی است یعنی شخص در کشور مورد نظر به دنیا نیامده اما در حال حاضر قصد دارد در آن کشور اقامت داشته ‌باشد و یا به تحصیل مشغول‌ شود. برای مثال فردی در کانادا به دنیا نیامده، اما در حال حاضر قصد اقامت در کانادا را دارد.

خوشبختانه، امروزه بسیاری از دانشگاه‌ ها در سرتاسر جهان پذیرای افراد مهاجر هستند و در اغلب کشور ها مانند کانادا شرایط پذیرش یک دانشجوی مهاجر مشابه با شرایط پذیرش یک دانشجوی متولد کانادا است.

 

پیشنهاد می کنیم راهنمای جامع تحصیل در کانادا را نیز مطالعه بفرمایید!

 

با این وجود قبل از پذیرش دانشجویان مهاجر از آن ها خواسته می‌ شود تا اسنادی را ارائه بدهند که نشان دهنده سابقه تحصیلی آن ها است. مدارکی که به عنوان سابقه تحصیلی باید به دانشگاه ارائه ‌شود برای هر دانشگاهی متفاوت است و به همین دلیل باید این مسئله را از دانشگاه مقصد پیگیری کنید تا به درستی متوجه ‌شوید که برای اثبات سوابق تحصیلی نیاز به ارائه چه مدارکی است.

اخذ پذیرش

اگر در زمینه‌ ای که می‌ خواهید در آن تحصیل کنید، از سابقه فعالیت خوبی بهره‌مند ‌باشید معمولا نیازی نیست که برنامه آموزشی در نظر گرفته ‌شده برای آن رشته را از ابتدا آغاز کنید چون شما از سوابق تحصیلی خوبی برخوردار هستید. بسیاری از دانشگاه‌ های خارج از کشور مطالعات قبلی دانشجویان را مورد بررسی و در نهایت مورد پذیرش قرار می ‌دهند اما باز هم نیاز است که بتوان این موضوع و معتبر بودن تحقیقات و مطالعات قبلی خود را به آن‌ها اثبات نمایید. دانشگاه‌ های مقصد معمولا وبسایتی دارند که در بخشی از این وبسایت افراد متقاضی پذیرش می ‌توانند مطالعات قبلی خود را با ارائه اسناد معتبر به تایید دانشگاه برسانند.

ویزای تحصیلی چیست؟

ویزای دانشجویی مجوز اقامتی است که از طرف کشور مقصد به دانشجویی که در یکی از دانشگاه های آن کشور پذیرش شده ‌است، داده می ‌شود. فردی که ویزای تحصیلی دارد دیگر نیاز به مدرکی که ثابت ‌کند مهاجر است یا شهروند آن کشور محسوب می‌ شود، ندارد. ویزای تحصیلی را از سن ۴ سالگی به بالا می ‌توان دریافت نمود.

حال اگر تصمیم گرفته‌ اید برای ادامه تحصیل به یک کشور خارجی مهاجرت‌ کنید، باید بدانید که برای اخذ پذیرش مراحل مختلفی را باید پشت سر بگذارید. در ادامه قصد داریم تا هر یک از مراحل مورد نیاز برای اخذ پذیرش را به تفصیل توضیح ‌دهیم.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: وسایل مورد نیاز سفر تحصیلی

مراحل اخذ پذیرش

اگرچه مراحل اخذ پذیرش تحصیلی و مهاجرتی برای هر کشوری متفاوت است اما به طور کلی فردی که قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در یک کشور دیگر را دارد باید به ترتیب مراحل زیر را انجام ‌دهد:

انتخاب کشور مقصد

اولین مرحله برای مهاجرت و ادامه تحصیل این است که فرد کشور مقصدی که می خواهد به آن مهاجرت  کند و  از امکان پذیرش آن کشور بهره مند شود را به درستی انتخاب کند. قوانین مهاجرت و اخذ پذیرش برای هر کشوری متفاوت است. شرایط اخذ پذیرش در برخی از کشور ها ساده ‌تر و در برخی کشور ها پیچیده ‌تر است. یکی دیگر از مواردی که در زمان انتخاب کشور مقصد باید به آن توجه ‌کرد، مدرک تحصیلی است. برخی از کشور ها برای پذیرش دانشجو در یک مقطع خاص شرایط ساده ‌تری دارند در حالیکه ممکن است همان کشورها برای پذیرش دانشجو در یک مقطع و رشته دیگر سخت‌ گیری ‌های بیشتری را مد نظر داشته باشند.

در زمان انتخاب کشور مقصد علاوه بر شرایط اخذ پذیرش باید اطلاعات کلی مربوط به یک کشور را نیز در نظر بگیرید. شرایط آب و هوایی، میزان هزینه‌ ها، زبان عامه مردم، فرصت ‌های شغلی، دین و برخی مسائل دیگر از جمله مواردی است که در زمان انتخاب کشور مقصد باید به آن ها توجه‌ کرد.

اخذ پذیرش

دریافت مدرک زبان

یکی از مهم ‌ترین مراحل مهاجرت و اخذ پذیرش تحصیلی داشتن یک مدرک زبان معتبر است. مدارکی همچون آیلتس و تافل با نمره قابل قبول می ‌تواند شانس فرد برای اخذ پذیرش از دانشگاه مقصد را به مقدار زیادی افزایش‌ دهد. امروزه موسسات آموزش زبان بسیار زیادی در سطح کشور وجود دارد که تمرکزشان روی آماده سازی فرد برای امتحانات آیلتس و تافل است.

اگر شما نیز قصد اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر خارجی را دارید بهتر است هر چه زودتر برای دریافت مدرک زبان اقدام ‌کنید. البته قوانین کشورهای مختلف برای موضوع مدرک زبان متفاوت است. در برخی کشورها برای اخذ پذیرش تحصیلی فرد حتما باید یک

انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر

سومین مرحله در فرایند اخذ پذیرش است، انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی است. پس از انتخاب کشور مقصد و تقویت مهارت زبان و کسب مدرک معتبر، فرد باید با توجه به سوابق تحصیلی و علاقمندی‌ هایش دانشگاه و رشته مورد نظر را انتخاب‌ کند. اگر چه فرد متقاضی مختار است برای اخذ پذیرش در هر رشته و دانشگاهی اقدام کند اما باید توجه ‌داشت که هر چه دانشگاه و رشته معتبرتری برای ادامه تحصیل انتخاب ‌شود، نیاز به مدارک معتبرتری برای اخذ پذیرش وجود دارد به همین دلیل فرد متقاضی باید با توجه به مدارک و سوابق تحصیلی خود دانشگاهی را برای اخذ پذیرش انتخاب‌ کند که شانس قبولی در آن را داشته‌ باشد.

اخذ پذیرش

جستجو در وبسایت دانشگاه

شرایط هر دانشگاهی برای اخذ پذیرش دانشجوی مهاجر متفاوت است. ساده‌ ترین شیوه برای این کار جستجو در وبسایت دانشگاه مقصد است. با مراجعه به قسمت apply  وبسایت دانشگاه مورد نظر می ‌توانید شرایط اخذ پذیرش دانشگاه را متوجه ‌شوید.

توصیه نامه

یکی از مدارکی که در اخذ پذیرش می ‌تواند کمک زیادی به فرد کند، داشتن یک توصیه نامه قوی است. منظور از توصیه نامه، متنی است که توسط یکی از اساتید فرد متقاضی تنظیم می ‌شود و به دانشگاه مقصد ارسال می ‌شود. البته این توصیه نامه بیشتر برای کسانی که می‌ خواهند در مقطع ارشد و دکترا ادامه تحصیل ‌دهند موثر است و دانشجویان دوره کارشناسی نیاز چندانی به این توصیه نامه‌ ها ندارند.

در این توصیه نامه دانشجو باید دلایل انتخاب دانشگاه و رشته را بیان ‌کند، انگیزه ‌اش از ادامه تحصیل را شرح ‌دهد و اگر پیشنهاد و طرح خاصی در ذهن دارد و قصد دارد در طول تحصیل آن را به ثمر برساند، آن را در قالب این توصیه نامه شرح می‌ دهد. توصیه نامه معمولا کمتر از ۱۵۰۰ کلمه است و نهایتا در دو صفحه تنظیم می‌ شود.

رزومه

داشتن یک رزومه قوی می ‌تواند شانس فرد برای اخذ پذیرش را به میزان بسیار زیادی افزایش‌ دهد. یکی از شیوه ‌هایی که برای نوشتن یک رزومه قوی می‌ تواند از آن استفاده ‌کرد، بررسی و مطالعه رزومه افرادی است که پیش از این موفق به اخذ پذیرش تحصیلی شده ‌اند. سوابق تحصیلی، تجربیات شغلی، مقاله‌ ها و پژوهش های علمی از جمله مواردی است که باید به شکلی منسجم در قالب رزومه ارائه‌ شود.

علاوه بر رزومه داشتن پروپوزال‌ های علمی می ‌تواند تاثیر زیادی در اخذ پذیرش تحصیلی داشته ‌باشد. اگرچه ممکن است برخی افراد تصور کنند که وجود رزومه برای دریافت پذیرش تحصیلی الزامی نیست اما داشتن یک پروپوزال‌ قوی قطعا شانس دانشجو برای اخذ پذیرش را افزایش می‌ دهد.

اخذ پذیرش

تهیه SOP  یا اظهار نامه هدف

در زمان اپلای‌ کردن دانشگاه مقصد از شما می‌ خواهد تا در قالب یک متن نوشتاری به سوالاتی مثل زیر پاسخ ‌دهید:

  • هدف شما از انتخاب این دانشگاه چیست
  • چرا برای ادامه تحصیل این دانشگاه را انتخاب کردید
  • هدف شما از ادامه تحصیل چیست
  • علاقه دارید در چه زمینه هایی مطالعه داشته باشید

پر کردن فرم اپلای

از دیگر مراحل اخذ پذیرش تحصیلی، پر کردن فرم اپلای است. این فرم‌ ها معمولا به صورت مجازی و اینترنتی پاسخ داده و سپس ارسال می‌ شوند. برای پر کردن فرم اپلای معمولا فرد متقاضی باید چیزی بین ۷۵ تا ۱۵۰ دلار پرداخت‌ کند. برای پرداخت این مبلغ نیاز به مستر کارت یا ویزا کارت است. البته فرم اپلای برای برخی از دانشگاه ها به صورت آنلاین در دسترس نیست و فرد متقاضی باید از دانشگاه مقصد درخواست ‌کند که این فرم را برایش ارسال‌ کند و پس از پر کردن آن، مجددا به دانشگاه مقصد ارسال شود.

در فرم اپلای اطلاعات مختلفی مثل اطلاعات شخصی، سوابق تحصیلی، نمره مدرک زبان، معدل، رزومه، SOP  و غیره، خواسته می ‌شود.

در اغلب کشور ها و دانشگاه ‌ها بازه زمانی بین دسامبر و ژانویه به عنوان بازه زمانی اپلای تعیین می ‌شود. در پر کردن فرم‌ های اپلای باید دقت زیادی به خرج داده‌ شود و از دادن اطلاعات غلط پرهیز شود زیرا ممکن است در آینده برای فرد درد سر ایجاد کند. همچنین باید دقت شود که اپلای تا قبل از deadline  ارسال شود.

اخذ پذیرش
پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: تهیه مدارک مورد نیاز و اقدام برای پذیرش

ارسال مدارک مورد نیاز

پس از تهیه مدارک مورد نیاز باید آن ها را به دانشگاه مقصد ارسال کنید. هر چند برای اخذ پذیرش دانشگاه‌ های مختلف، مدارک مختلفی را از دانشجو درخواست می ‌کنند اما به صورت کلی مدارک مورد نیازی که باید به دانشگاه مقصد ارسال شود، مدارک زیر است:

  • مدارک تحصیلی و ریز نمرات
  • مدرک زبان (معمولا تافل یا آیلتس)
  • توصیه نامه‌ای که استاد دانشگاهتان می‌نویسد
  • سوابق علمی و تحصیلی
  • انگیزه و دلایل شخص متقاضی برای ادامه تحصیل

بسیاری از دانشگاه ‌ها از فرد متقاضی درخواست می‌ کنند که علاوه بر ارسال مدارک به صورت فایل pdf  یک پرینت از مدارک را هم به آدرس دانشگاه ارسال‌ کنند. برخی از دانشگاه ‌ها از فرد متقاضی درخواست می‌ کنند که پیش از ارسال مدارک به دانشگاه، به سفارت آن کشور در ایران مراجعه شود و صحت مدارک ابتدا در سفارت خانه به تایید برسد.

مدارک مورد نیاز باید به صورت کامل و بی عیب و نقص ارسال‌ شود و اگر فرد نمی ‌تواند مدرکی را در موعد مقرر ارسال‌ کند، باید به دانشگاه مقصد ایمیل بزند و از آن ها مدت زمان بیشتری برای دریافت مدارک را تقاضا کند، که البته ممکن است با موافقت دانشگاه روبرو نشود. برای پست مدارک، از روش‌ های قابل پیگیری و مطمئن استفاده‌ کنید. ارسال مدارک را هیچ  گاه به روز آخر موکول نکنید زیرا ممکن است به موقع به دانشگاه مقصد نرسد.

معمولا بین یک تا سه هفته طول می ‌کشد که مدارک شما مورد بررسی قرار بگیرد، ددلاین یا بازه زمانی دانشگاه را مورد بررسی قرار دهید و سه هفته پیش از آن مدارک را به صورت کامل ارسال کنید تا شانس بررسی مدارک و پذیرش شما بالا باشد.

البته دریافت مدارک توسط دانشگاه به معنای پذیرش حتمی دانشجو نیست و ممکن است پس از بررسی مدارک ارسالی، صلاحیت دانشجو تایید نشود و دانشگاه از پذیرش فرد متقاضی خودداری کند. فرد متقاضی باید منتظر بماند و با توجه به راه‌ های موجود، مراحل اخذ پذیرش خود را زیر نظر داشته ‌باشد.

بسیاری از دانشگاه‌ ها و اساتید حتی پس از ارائه مدرک معتبر زبانی توسط فرد متقاضی مایل هستند تا به صورت آنلاین با فرد متقاضی گفتگو کنند تا متوجه‌ شوند که در زمینه گفتگو و برقراری ارتباط تا چه میزان مهارت دارد. به همین دلیل شرکت در کلاس‌ های گفتگو می ‌تواند شانس فرد متقاضی برای اخذ پذیرش را افزایش‌ دهد.

پیگیری ‌های قبل از دریافت ویزا

اگر موفق به اخذ پذیرش در دانشگاه و کشور مورد نظر شدید، پیش از اقدام برای دریافت ویزا، محل اقامت دانشجویان در آن منطقه را مورد بررسی قرار دهید، دانشجویان مهاجر که در آن منطقه تحصیل می ‌کنند، به چه صورت اسکان داده شده‌ اند، همچنین درباره شیوه دریافت خوابگاه از دانشجویان در حال تحصیل در آن منطقه راهنمایی بخواهید. درباره هزینه ‌های زندگی، حمل و نقل عمومی و هر چیزی که احساس می ‌کنید در طول اقامت خود به آن نیاز خواهید داشت، از دانشجویان آن منطقه اطلاعات جمع کنید و سپس اقدام به دریافت ویزا کنید.

اخذ پذیرش

اقدام برای دریافت ویزا

پس از اینکه تمامی مراحل اخذ پذیرش را با موفقیت پشت سر گذاشتید باید با گواهی پذیرش تحصیلی و همچنین دیگر مدارک مورد نیاز، به سفارت کشور مقصد مراجعه‌ کنید و درخواست صدور ویزا دهید. البته داشتن پذیرش تحصیلی به معنای صدور صد در صدی ویزا نیست و ممکن است به خاطر خاص بودن مدارک دیگر، سفارت از صدور ویزا خودداری کند.

سخن پایانی

اخذ پذیرش تحصیلی مراحل و پیچیدگی‌ های زیادی دارد و به همین دلیل ممکن است فرد متقاضی نتواند به تنهایی از عهده پشت سر گذاشتن تمامی این مراحل بر بیاید. همچنین انتخاب یک کشور و دانشگاه نامناسب می‌ تواند آسیب های جبران ناپذیری را به فرد وارد کند.  امروزه آژانس‌ های دانشجویی بسیار زیادی هم در داخل ایران و هم در خارج از ایران وجود دارند که هدفشان اخذ پذیرش تحصیلی برای دانشجویان و ارسال آن ها به کشور و دانشگاه مناسب است. که این امر با توجه به سوابق تحصیلی و علاقمندی ‌های فرد متقاضی انجام می شود.

ontariocolleges

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *