۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

آشنایی با شهر منچستر

آشنایی با شهر منچستر

قطب علمی هر کشوری، لزوما پایتخت، کلان‌شهر یا بزرگ‌ترین شهر آن کشور نیست؛ گاهی تجمع اساتید خبره، وجود امکانات تحقیق و پژوهش و سایر زیرساخت‌های لازم برای تربیت نیرویی ماهر، مطلع و مسلط در شهر کوچکتری میسر می‌شود. از سوی دیگر، گذراندن دوران دانشجویی در شهری نه چندان بزرگ، محاسن و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. این، نتیجه تجربه کسانی است که به جای کلان‌شهر  لندن، شهر کوچک‌تری چون شهر منچستر را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند. اغلب دانشجویان خارجی که دوران دانشجویی خود را در یکی از دانشگاه‌های منچستر گذرانده‌اند، به دیگران هم توصیه می‌کنند، فرصت زندگی در شهر منچستر را به دلیل حال و هوای خاص و متفاوت این شهر، دانشگاه‌های خوب و… از دست ندهند. ویژگی‌های منحصر به فرد منچستر که در این مقاله به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

 

 

 شهر منچستر

درباره شهر منچستر

شهر منچستر شهری در شمال انگلستان و پنجمین شهر پرجمعیت این کشور است که توسط شورای شهر منچستر اداره می‌شود. در عین حال یکی از تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای این کشور هم به حساب می‌آید. تاریخ پیدایش و شکل گیری این شهر به زمان تسلط رومی‌ها بر بریتانیا برمی‌گردد که قلعه رومی از آن زمان به یادگار مانده است ولی در دوره انقلاب صنعتی این شهر چنان رشد و تحولی از خودش نشان داد که تبدیل به شهری خاص و متمایز شد. از آن زمان، منچستر به دلیل ابتکارات در حوزه معماری، فعالیت‌های فرهنگی، وجود موسیقی دانان برجسته، موقعیت‌های علمی و مهندسی، حضور باشگاه‌های ورزشی پر افتخار و پیشتازی در حمل و نقل ریلی همیشه شناخته شده و زبانزد بوده است.

خط آهن لیورپول – منچستر، اولین خط آهن میان شهری دنیاست. در دانشگاه منچستر، ارنست روترفورد برای اولین بار در سال ۱۹۱۷ اتم را شکافت. از دیگر افتخارات علمی این شهر، می‌توان به ساخت اولین کامپیوتر با امکان ذخیره سازی برنامه‌ها در سال ۱۹۴۸ اشاره کرد. در سال ۲۰۰۴، دو دانشمند برای اولین بار در این شهر، موفق به جدا کردن گرافین کربن شدند.

با نگاهی به روند تحولات در منچستر، این شهر را می‌توان به عنوان الگوی رشد شهری معرفی کرد. از بسیاری جهات می‌توان ادعا کرد که منچستر اولین شهر از نسل شهرهای بزرگ صنعتی بوده که در طول ۲۵۰ سال گذشته در دنیای غرب شکل گرفتند.

در سال ۱۷۱۷ منچستر شهری با ۱۰ هزار نفر جمعیت بوده که تا سال ۱۸۵۱ با توسعه و رشدی که در صنعت داشته، توانسته به شهری تجاری با ۳۰۰ هزار شهروند تبدیل بشود. در میان صنایع، صنعت نساجی این شهر پیشگام و چشمگیر بوده است.

این شهر در حاشیه رود ایرول واقع شده و به واسطه خطوط ریلی دسترسی آسانی به سایرهای شهرهای انگلستان از جمله لندن دارد. فاصله لندن تا شهر منچستر را با یک قطار سواری ۲ ساعته می‌توان طی کرد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: ۵ توصیه برای افرادی که قصد تحصیل در انگلستان را دارند!
مراکز آموزشی شهر منچستر

چرا تحصیل در شهر منچستر خوب است؟

مهم‌ترین دلیل در انتخاب شهر منچستر به عنوان شهر دانشجویی و محلی برای ادامه تحصیل، اعتبار علمی دانشگاه‌های این شهر است. به جز کالج‌ها، ۴ دانشگاه دراین شهر وجود دارد که همگی از جایگاه معتبر علمی در رده بندی دانشگاه‌های جهان برخوردارند اما ویژگی‌های قابل تامل دیگری هم این شهر دارد:

  • متنوع و چند فرهنگی بودن شهر منچستر

از میزبانی فستیوال‌های مختلف تا رستوران‌های ملل در شهر منچستر به چشم می‌خورد. این شهر، در کل شهری است که مردمانش را به تجربه در عرصه‌های متنوع و کشف پدیده‌های تازه ترغیب و تشویق می‌کند. در چنین محیطی افراد تازه وارد احساس تنهایی نمی‌کنند چون وارد محیطی پذیرنده شده‌اند و حتی می‌توانند روایتگر فرهنگ‌ها و سنت‌های خودشان باشند. دانشجویانی که از سراسر دنیا به شهر منچستر می‌آیند، در این محیط پویا و شهر زنده، علاوه بر درس‌های دانشگاهی، تجربیات جذابی کسب می‌کنند.

  • شهر منچستر محیط دوستانه‌ای دارد

در اغلب شهرهای بزرگ، شتاب و هیاهوی شهری، اولین چیزی است که به چشم می‌آید مثل لندن اما در شهر منچستر با همه وسعت، جمعیت و داشتن بافت شهری که به آن اشاره شد، حسی از صمیمیت و یکرنگی وجود دارد. دوستانه بودن فضا، صلح و آرامش موجود در محیط برای هر تازه واردی غنیمت است. دانشجویانی که در این شهر درس خوانده‌اند، امکان برخورداری از امکانات شهرهای بزرگ در کنار ویژگی‌های شهرهای کوچک را مهم‌ترین امتیاز منچستر برشمرده‌اند.

  • پایین بودن هزینه‌های زندگی در شهر منچستر

در مقایسه با بسیاری از شهرهای بزرگ، هزینه‌های زندگی در شهر منچستر به مراتب کمتر است. هزینه‌های اسکان، خورد و خوراک، حمل و نقل و پزشکی در دوران دانشجویی مهم و تعیین کننده است.

  • دسترسی آسان

در منچستر رسیدن به هیچ جا، زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. اگر در مرکز شهر باشید، با چند دقیقه پیاده روی می‌توانید خودتان را به فروشگاه‌های مواد غذایی، رستوران‌ها، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس برسانید. مثلا دانشگاه منچستر و متروپولیتن، روی جاده آکسفورد یا نزدیکی آن قرار گرفته‌اند که خط اتوبوس سرتاسر مسیر را طی می‌کند. بلیط اتوبوس هفتگی هم ۷ پوند است؛ دانشگاه بولتون ۲۰ دقیقه با مترو از مرکز شهر فاصله دارد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: تحصیل در انگلستان بدون نیاز به مدرک زبان

 

  • غنای فرهنگی شهر منچستر

در شهر منچستر موزه‌ها، گالری‌ها و بنیادهای فرهنگی و هنری فعالی وجود دارند که پیوسته برنامه‌های مختلفی را برنامه ریزی و اجرا می‌کنند. فرصت حضور در برنامه‌های متنوع و جذاب فرهنگی و هنری در مدت حضور در منچستر بیش از هر شهر دیگری برای دانشجویان مهیاست.

  • در شهر منچستر فرصت کاری وجود دارد

همان طور که گفته شد، منچستر یک شهر پیشرو اقتصادی و صنعتی است. در این شهر کسب و کارهای بسیاری وجود دارند که فرصت کاری برای فارغ التحصیلان با استعداد فراهم می‌کنند. اگر به دنبال ویزای دانشجو، مهاجرت و دریافت اقامت هدف شماست، شهر منچستر مبدا مناسبی برای شروع این جریان است.

  • زبان، فرهنگ و بافت اجتماعی شهر منچستر

شهر منچستر یکی از شلوغ‌ترین و متراکم‌ترین مناطق شهری در کل کشور انگلستان است. این روحیه پویا، جوان، پر حرکت، مشتاق و جست و جوگر را در تمام بخش‌های جامعه می‌توان دید. غالب افراد این جامعه، با شوق از اتفاقات تازه استقبال و در آنها مشارکت می‌کنند. طبیعتا فرهنگ و زبان انگلیسی در این شهر غالب است اما فضا برای ورود وشناخت فرهنگ‌های تازه محدود نشده است. این اتفاق هم تا حدی ناشی از زیاد بودن و پررنگ بودن قشر دانشجو در شهر منچستر است.

  • حمل و نقل عمومی در شهر منچستر

شهر منچستر یکی از اولین شهرهای انگلیس بود که از سیستم حمل و نقل سبک شهری برخوردار شد. این سیستم در سال ۱۹۹۲ افتتاح شد و شامل ۸ خط و ۹۹ ایستگاه است که مرکز شهر و حومه آن را تحت پوشش قرار می‌دهد. در این سال‌ها نیز، این سیستم حمل و نقل پیوسته در حال توسعه بوده و آخرین خط آن در سال ۲۰۲۱ افتتاح شده است.

شهر منچستر هم چنین یکی از گسترده‌ترین خطوط اتوبوس شهری را دارد. براساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۱، ۸۰ درصد از سفرای انجام شده در شهرستان منچستر از طریق اتوبوس بوده است.

فرودگاه منچستر، منچستر، شمال انگلستان و ویلز شمالی را سرویس دهی می‌کند و به همین دلیل سومین فرودگاه پرتردد در انگلستان است. از این فرودگاه، پرواز به مقاصدی در سراسر اروپا، آمریکای شمالی، آفریقا، خاورمیانه و آسیا انجام می‌شود. وجود کانال‌های آبی هم فرصت جابه جایی با کشتی‌های مسافربری را فراهم کرده که هم فال است و هم تماشا.

حمل و نقل با دوچرخه هم در این شهر بسیار متداول است و امکانات لازم در سطح شهر تعبیه شده است.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: شرایط سنی تحصیل در انگلستان
مدارس منچستر

معروف ترین مدارس منچستر

در جدول زیر به ۱۰ مدرسه برتر شهر منچستر و شرایط کلی آنها اشاره شده است:

نام مدرسه روزانه / شبانه روزی آزمون ورودیسن پذیرشحدود هزینه سالانه به پونددخترانه / پسرانه
مدرسه دخترانه ویتینگتونWithington Girls Schoolروزانهدارد ۷-۱۸ ۱۲۰۰۰دخترانه
مدرسه گرامر منچسترManchester Grammar Schoolروزانهدارد۷-۱۸۱۲۰۰۰پسرانه
دبیرستان دخترانه منچسترManchester High School for Girlsروزانهدارد۴-۱۸۱۲۰۰۰دخترانه
مدرسه دخترانه بولتونBolton School Girls Divisionروزانهدارد۳-۱۸۱۲۰۰۰دخترانه
مدرسه موسیقی کتمChetham’s School of Musicروزانه / شبانه روزیندارد۸-۱۸روزانه: ۲۵۰۰۰

شبانه روزی: ۳۳۰۰۰
مختلط
مدرسه اولدهام هوم گرامرOldham Hulme Grammar Schoolروزانهدارد۳-۱۸۱۱۰۰۰مختلط
مدرسه پسرانه بولتونBolton School Boys Divisionروزانهدارد۳-۱۸۱۲۰۰۰پسرانه
مدرسه بری گرامرBurry Grammar Schoolروزانهدارد۳-۱۸۱۰۰۰۰مختلط
مدرسه پیچ هاوسBeech House Schoolروزانهندارد۲-۱۶۶۰۰۰مختلط
کالج سنت بدSt Bede’s Collegeروزانهدارد۳-۱۸۱۱۰۰۰مختلط

معروف‌ترین کالج‌های منچستر

در کنار ۴ دانشگاه منچستر، کالج‌های کوچک و بزرگی در این شهر وجود دارند که دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت آموزشی در حوزه‌های مختلف برگزار می‌کنند. معروف‌ترین این کالج‌ها عبارتند از کالج ویگان اند لی Wigan and Leigh College، کالج منچستر Manchester College، تیم ساید کالج Tameside College و…. شرایط پذیرش، حدود هزینه و… با توجه به نوع دوره در هر کالج متفاوت است.

 

 

معروف‌ترین دانشگاه‌های منچستر

۴ دانشگاه معتبر، فعال و شناخته شده در شهر منچستر وجود دارد که سالانه ۹۹ هزار دانشجو به آنها وارد می‌شوند:

بزرگ‌‌ترین دانشگاه شهر منچستر است با قدمتی تاریخی. این دانشگاه در سال ۱۸۲۴ شکل گرفته و در حال حاضر، در میان دانشگاه‌های انگلیس در رتبه ششم قرار دارد. در رده بندی QS هم بیست و هفتمین دانشگاه معتبر جهان به شمار می‌آید.

ریشه این دانشگاه به موسسه مکانیک منچستر و مدرسه طراحی منچستر برمی‌گردد که در کنار هم در سال ۱۹۷۰ بنیاد پلی تکنیک منچستر را شکل دادند. بعدها، این نهاد به جایگاه علمی دانشگاه ارتقاء پیدا کرد و در نهایت در سال ۱۹۹۲، دانشگاه متروپولیتن منچستر متولد شد. مدرسه هنر منچستر، مدرسه تئاتر منچستر و مدرسه معماری منچستر از زیر مجموعه‌های این دانشگاه هستند که با کمک دانشگاه منچستر اداره می‌شوند.

دانشگاه سالفورد نیز ابتدا به عنوان یک موسسه آموزشی شروع به فعالیت کرد و توانست در سال ۱۹۶۷ به رده علمی دانشگاه برسد. هم اکنون، این دانشگاه سالانه ۲۰ هزار دانشجو می‌گیرد و در نظر سنجی‌ها پیوسته بیشترین میزان رضایت دانشجو را کسب می‌کند.

دانشگاه بولتون هم ریشه در موسسه مکانیک بولتون دارد که بعدها با تغییراتی به دانشگاه تبدیل شد. این دانشگاه، سالانه ۶۰۰۰ دانشجو را در ۳۰ رشته تحصیلی پذیرش می‌کند.

راهنمای اسکان و اقامت در شهر منچستر

یکی دیگر از دلایلی که منچستر را به شهری مناسب برای زندگی دانشجویی تبدیل می‌کند، امکانات اقامتی است که دانشگاه‌ها در اختیار دانشجویان خود می‌گذارند. اغلب دانشگاه‌ها دارای خوابگاه هستند یا واحدهای کوچکی را دارند که با قیمت مناسب به دانشجویان خود اجاره می‌دهند.

دانشگاه متروپولیتن به دانشجویان خارجی، خوابگاه می‌دهد؛ فقط باید تا ماه آگوست برای دریافت خوابگاه ثبت نام کنید. سوئیت‌های اختصاصی، آپارتمان‌های مشترک که هر دانشجو اتاق اختصاصی دارد و فضاهایی چون حمام، آشپزخانه و… مشترک هستند، در نزدیکی دانشگاه برای دانشجویان پیش بینی شده‌اند. اغلب این مجتمع‌های مسکونی دانشگاه در نزدیکی فروشگاه‌های مواد غذایی و سایر نیازمندی‌ها هستند و نگهبان ۲۴ ساعته دارند.

خوابگاه دانشگاه بولتن با ۳۸۱ اتاق به نام دهکده اورلاندو شناخته می‌شود. ۱۰ دقیقه پیاده تا ساختمان اصلی دانشگاه فاصله دارد و باید تا ماه جولای برای خوابگاه ثبت نام کنید.

دانشگاه منچستر چندین خوابگاه در مرکز شهر و خیابان‌های ویکتوریا، فالوفیلد و… دارد. دانشگاه سالفورد هم در محله‌های چهارراه پیل پارک، ادی کلمن و جان لستر خوابگاه دارد. تمام دانشگاه‌ها برای این خوابگاه‌ها، هزینه دریافت می‌کنند که به مراتب از هزینه اجاره مستقل پایین‌تر است اما اگر خواستید در این شهر خانه یا اتاق اجاره کنید، فالوفیلد، راشولم، جاده آکسفورد، هولم و دیدزبری شرقی، محله‌های مناسب برای اقامت دانشجویان هستند.

سخن پایانی

اما برای این که از همان سال اول، فرصت‌هایی مثل خوابگاه دانشجویی را از دست ندهید، بهتر است مسیر پذیرش دانشجویی خود را در کنار کارشناسان بلواسکای (BlueSky) طی کنید که اطلاعات دقیق از شرایط هر دانشگاه دارند.

alliancembs mytopschools britannica

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.5 / 5. تعداد آرا : 4

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *