۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

نکاتی ضروری که برای تحصیل و زندگی در کانادا باید بدانید!

study in canada

کانادا یکی از بزرگترین کشورهای جهان است! در واقع، دومین کشور بزرگ جهان (از نظر مساحت) است. در این کشور چیزهای زیادی برای دیدن و تجربه کردن وجود دارد. اگر مانند اکثر دانشجویان بین المللی قصد تحصیل در کانادا را دارید، باید بدانید که قرار است در بهترین شهرهای پر جنب‌ وجوش و جذاب جهان زندگی کنید و غرق در زیبایی‌های طبیعی و نفس گیر کانادا شوید. ما در این مقاله مواردی را بررسی می‌کنیم که شاید زیاد به آنها توجه نکرده باشید ولی برای تحصیل و زندگی در کانادا مواردی بسیار ضروری تلقی می‌شوند. مواردی مانند آب و هوا، ساعت رسمی، تعطیلات، ساعت فروشگاهها و ادارات دولتی کانادا و .. از این قبیل موارد هستند که قرار است در این مقاله آنها را بررسی کنیم: پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید:
هزینه تحصیل و زندگی برای یک دانشجو در کانادا

شما باید پیش از ورود به کانادا با برخی از نکات مهم در مورد کانادا مانند آب و هوا، ساعات محلی و بومی، ساعات کاری، اوقات فراغت، تعطیلات و … آشنا شوید

کوهها،چمنزارهای مسطح، جنگل‌هایی با قدمت زیاد و دریاچه‌های بی شمار در کانادا از یک سو و خطوط ساحلی صخره ای با اقیانوس‌ها در شمال، شرق و غرب کانادا از جمله موارد دیدنی در کانادا است که با آنها مواجه می‌شوید.

Canadian Weather

آب و هوای کانادا

آب و هوای کانادا بسیار متنوع است، بنابراین تجربه شما از این موضوع به محل زندگی شما در این کشور بستگی خواهد داشت. تابستان‌ها می تواند در سراسر کانادا گرم و زیبا باشند. بهار و پاییز هم برای بیرون رفتن مناسب است.

در ماههای زمستان، بسیاری از مناطق کانادا خیلی سرد می‌شوند، در حالی که مناطق دیگر (مانند ساحل غربی) معتدل‌تر هستند.

اگر در تابستان به سمت شمال کانادا بروید ۲۴ ساعته آفتاب را خواهید دید. در آنجا می‌توانید در زمستان هم نورهای شمالی رنگارنگ و مهیج (شفق قطبی) را تجربه کنید.

وقتی که در کانادا زندگی می‌کنید، به سرعت یاد می‌گیرید که بدون توجه به اینکه چه زمانی از سال باشد، باید برای آب و هوای متغییر آن برنامه ریزی کنید. بهترین راه برای انجام این کار این است که در مورد آب و هوای منطقه خود در کانادا مطالعه و از آن آگاهی داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید:
مزایا و تسهیلات ویژه ی خانواده ها در کانادا

 

Canadian cold

 

موارد مورد نیازی که باید از  آب و هوای کانادا بدانید در ادامه آمده است :

سرمای زمستان کانادا

وزش بادهای شدید در یک روز سرد، باعث کاهش دما می‌شود و حتی باعث سردتر حس شدن هوا هم می‌شود. به عنوان مثال، یک روز با دمای منفی ۵ درجه سانتیگراد با وزش باد ۲۰ کیلومتر در ساعت مانند منفی ۱۲ درجه سانتی‌گراد احساس می‌شود.

summer of Canada

رطوبت در فصل تابستان کانادا

رسم نمودار humidex روشی برای اندازه گیری گرما بر اساس تأثیر رطوبت هوا است. رطوبت زیاد در یک روز گرم تابستان باعث گرمتر حس شدن روز می‌شود. به عنوان مثال، با در نظر گرفتن سطح رطوبت ۸۵٪، روزی با دمای ۲۵ درجه سانتیگراد ۳۴ درجه سانتیگراد احساس می‌شود.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید:
مشکلات زندگی در کانادا که شاید به آن‌ها فکر نکرده باشید

شاخص اشعه ماوراء بنفش در کانادا

مطالعه شاخص UV اطلاعاتی را در مورد خطر قرارگرفتن در معرض آفتاب ارائه می‌دهد. وقتی در کانادا زندگی می‌کنید، بهتر است شاخص UV را رصد کنید تا در صورت بالا بودن شاخص بتوانید از پوست و چشم خود محافظت کنید. شاخص ۶ تا ۷ به معنای خطر بالای صدمه ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. اگر قصد دارید بین ساعت ۱۰ صبح زیر آفتاب باشید یا ساعت ۴ عصر هنگامی که اشعه آفتاب در شدیدترین حد خود است بیرون باشید، از کرم ضد آفتاب، کلاه لبه دار و عینک آفتابی UV استفاده کنید.

مناطق زمانی و ساعت رسمی در کانادا

کانادا دارای ۶ منطقه زمانی است: اقیانوس آرام (PST)، کوهستان (MST)، مرکزی (CST)، شرقی (EST)، آتلانتیک (AST) و نیوفاندلند (NST). اختلاف زمانی از ساحل به ساحل در کانادا ۴.۵ ساعت است. به عبارت دیگر، وقتی در نیوفاندلند ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر است، در تورنتو ساعت ۲ بعد از ظهر، در کلگری ساعت ۱۲ ظهر و در ونکوور ساعت ۱۱ صبح است.

کانادا ۱۰ استان و ۳ منطقه جغرافیایی دارد که همگی آنها تابع ساعت تابستانی هستند، این بدین معنی است که ساعت‌ها در یکشنبه دوم مارچ ۱ ساعت جلو می‌روند و یکشنبه اول نوامبر هر سال به عقب برمی‌گردند. این اغلب به عنوان «بهار به جلو» و «پاییز عقبگرد» نامیده می‌شود. استثنائاتی نیز وجود دارد: شهرهایی مثل ساسکاچوان ساعت خود را تغییر نمی‌دهند و پیرو این الگوی زمانی نیستند.

Canadian stores

ساعات کاری و فروشگاههای کانادا

دفاتر دولتی و بیشتر مطب های پزشکان ، وکلا و سایر متخصصان معمولاً از دوشنبه تا جمعه ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر باز هستند و تعطیلات آخر هفته (شنبه و یکشنبه) تعطیل هستند. برخی از کلینیک‌های پزشکی آخر هفته را نیز باز هستند.

در شهرهای کوچک، فروشگاه‌هایی که لباس و مواد غذایی می‌فروشند و  همچنین داروخانه‌ها، معمولاً از ۹ یا ۱۰ صبح تا ساعت ۶ عصر از دوشنبه تا شنبه باز هستند. یکشنبه‌ها تعطیل هستند و در صورت باز بودن نیمی از روز باز هستند.

 

در شهرهای بزرگ کانادا، فروشگاه‌ها هر روز هفته در ساعات بیشتری باز هستند. مثلا، فروشگاه‌های مواد غذایی ممکن است از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۱ شب باز باشند (بعضی از آنها ۲۴ ساعت شبانه روز باز هستند)

داروخانه‌ها ممکن است از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۱ شب باز باشند (بعضی از آنها ۲۴ ساعت شبانه روز باز هستند). مراکز خرید ممکن است از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۹ شب هفت روز هفته باز باشند.

زمان بسته شدن بارهایی که مشروبات الکلی سرو می‌کنند در هر استان متفاوت است. رستوران‌ها نیز خودشان ساعات فعالیت خود را تعیین می‌کنند. برخی ممکن است فقط برای صبحانه و ناهار باز باشند. برخی دیگر ممکن است در اواخر بعد از ظهر باز شوند و فقط یک وعده عصرانه سرو کنند.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید:
کانادا کشوری با بالاترین شاخص کیفیت زندگی

انعام دادن در کانادا

در کانادا، مردم به مشاغلی مثل متصدی با ، پیشخدمت، آرایشگر، دربان، ارائه دهندگان خدمات اسپا و ماساژ و رانندگان تاکسی انعام می‌دهند. این امر نشانه قدردانی از خدمتی است که دریافت می‌کنید که الزام به پرداخت آن و نیز مقدار آن در صورتحساب شما لحاظ نشده است. به طورکلی، مبلغ انعام از ۱۰ تا ۲۰ درصد از کل صورتحساب شما است.

کانادایی‌ها به افراد حرفه‌ای مانند دندانپزشکان در کانادا ، پزشکان در کانادا ، وکیل یا حسابدار یا هر کسی که در یک اداره دولتی است، انعام پرداخت نمی‌کنند.

تعطیلات در کانادا

کانادا تعطیلات قانونی دارد که در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود و برای بیشتر کارمندان جزو روزهای تعطیل محسوب می‌شوند ولی حق و حقوق آنها پرداخت می‌شود. برخی از تعطیلات رسمی کانادا را در زیر ملاحظه می‌کنید.

  • روز سال نو – ۱ ژانویه
  • جمعه مقدس یا دوشنبه عید پاک – بهار (تاریخ متفاوت است)
  • روز کانادا – اول جولای
  • روز کارگر – اولین دوشنبه در ماه سپتامبر
  • روز کریسمس – ۲۵ دسامبر

 

استانهای کانادا سایر تعطیلات رسمی را نیز به رسمیت میشناسند، اما این تعطیلات می‌تواند در استان‌های مختلف کشور کانادا متفاوت باشد. بهترین کار این است که از طریق جستجو آنلاین یا با صحبت افراد بومی محل اقامت خود از این تعطیلات و مناسبات آگاهی پپدا کنید. به عنوان مثال:

  • روز خانواده – دوشنبه ای در ماه فوریه
  • روز ویکتوریا – دوشنبه قبل از ۲۵ مه (تولد ملکه ویکتوریا)
  • تعطیلات مدنی – اولین دوشنبه در ماه آگوست
  • شکرگذاری – دوشنبه دوم اکتبر
  • روز یادبود – ۱۱ نوامبر
  • روز بوکس – ۲۶ دسامبر

 

کانادایی‌ها سایر مناسبت‌های خاص را که تعطیلات رسمی نیستند (که در صورت مرخصی از کار، حقوقی دریافت نمی‌کنند) را نیز هم جشن می‌گیرند، مانند روز والنتاین، روز مادر، روز پاتریک پاک، روز پدر و هالووین. کانادایی های از آیین‌های مختلف نیز مناسبت‌هایی را در تقویم های مذهبی خود دارند.

 

انرژی برق در کانادا

یکی از مواردی که هنگام مهاجرت به کانادا باید به آن توجه کنید، تفاوت پریزهای برق در ایران و آمریکای شمالی است. برق در کانادا به انرژی برقی یا آبی هم شناخته می‌شود چرا که در بسیاری از موارد تولید برق از طریق آب است. لوازم خانگی از ولتاژ ۱۲۰ ولت استفاده می‌کنند و شما به پریز برق نوع  B احتیاج خواهید داشت. اتصال یک دستگاه به یک خروجی ولتاژ نادرست می‌تواند باعث آتش سوزی شود بنابر این اگر وسایلی با ولتاژ متفاوت دارید و میخواهید از آنها در کانادا استفاده کنید، به یک مبدل برق احتیاج دارید.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید:
راهنمای گام به گام مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل

 

Driving in Canada

رانندگی در کانادا

اگر شما برای تحصیل در برترین دانشگاههای کانادا آماده شده‌اید و قصد دارید در کانادا رانندگی کنید باید به مواردی که در ادامه می‌آید توجه کنید. برای رانندگی قانونی در کانادا به گواهینامه رانندگی که توسط دولت همان استان محل اقامتتان صادر شده باشد، نیاز خواهید داشت. هنگام رانندگی در هر نقطه ای از کانادا گواهینامه خود را به همراه داشته باشید.

اگر کمتر از ۳ ماه در کانادا اقامت داشته باشید، ممکن است بتوانید از گواهینامه رانندگی معتبر صادر شده از کشور خود استفاده کنید. اگر بیش از ۳ ماه اقامت داری ، حتماً از کشور خود اجازه رانندگی بین المللی (IDP) بگیرید تا برای رانندگی در خاک کانادا با مشکل مواجه نشوید.

 

نکات مهم در مورد رانندگی در کانادا :

  • تمام رانندگان در سمت راست جاده می‌رانند. این قانون در سرتاسر آمریکای شمالی اعمال می‌شود.
  • در سراسر کانادا، راننده و تمام مسافران در صندلی جلو و عقب یک وسیله نقلیه باید کمربند ایمنی داشته باشند. نوزادان و کودکان باید در صندلی ایمنی که از سیستم کمربند ایمنی خودرو استفاده می‌کند، بنشینند.
  • در شهرها محدودیت سرعت معمولاً ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت است. در مناطق نزدیک مدرسه محدودیت سرعت ممکن است ۳۰ تا کیلومتر در ساعت باشد. در بزرگراه های اصلی، محدودیت ۱۰۰ یا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت اعمال می‌شود.
  • کلیه اتومبیل‌ها، کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها باید در وزارت حمل و نقل استان ثبت شوند.
  • هر راننده باید بیمه نامه مربوط به وسیله نقلیه خود را خریداری کرده و حتما آنرا به همراه داشته باشد.
  • اگر در تقاطع شما علامتی وجود نداشته باشد که چرخش راست را ممنوع می‌کند، می توانید در هنگامی هم که چراغ راهنمایی قرمز است گردش به راست داشته باشید. این قانون در مونترال و کبک اعمال نمی‌شود.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید:
هزینه تحصیل و زندگی در مونترال کانادا

 

سخن پایانی

اگر شما قصد مهاجرت به کانادا را دارید احتمالا فقط به قوانین ویزا تحصیلی و شرایط پذیرش از دانشگاههای کانادا توجه می‌کنید و به جزئیات زندگی در کانادا اهمتی نداده‌اید. مواردی که در این مقاله بیان شد را شاید در کمتر جایی به طور خلاصه دیده باشید ولی کلیه موارد بسیار کاربردی و مفید هستند. چنانچه پس از خواندن این مقاله سوالاتی برای شما به وجود آمد می‌توانید با کارشناسان ما در بلو اسکای (BlueSky) در ارتباط باشید؛ آنها در کوتاهترین زمان پاسخ کلیه سوالات شما را خواهند داد.

educanada.ca

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *