۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

سطوح تحصیلی مختلف، از کالج تا دکتری در کانادا

Different levels of education, from college to doctorate in Canada

قانون اساسی کانادا به هر استان کانادا اجازه می‌دهد تا به صورت مستقل برنامه‌های آموزشی خود را ارائه دهد. با این وجود، علی رغم تفاوت‌های استانی، کالج ها، دانشگاه‌های کانادا از روش های نسبتا مشابهی برای تعریف برنامه‌های تحصیلی و مدارک مربوطه استفاده می‌کنند. نوع و طول مدت این برنامه‌ها برای دانشجویان بین المللی موضوع حائز اهمیتی است، چرا که ممکن است تأثیر مستقیمی بر شرایط مهاجرتی و آینده شغلی افراد در کانادا داشته باشد. در کانادا پس از اتمام دوره متوسطه یا دبیرستان متقاضیان می‌توانند تحصیلات خود را در دوره لیسانس در کانادا یا دوره‌های کاربردی و کالج شروع کنند. مدت زمان کامل تحصیلات کارشناسی در کانادا سه تا پنج سال است. دانشجویان بین‌المللی برای گذراندن دوره کارشناسی باید یک برنامه ریزی مالی چهار ساله را در نظر بگیرند. دانشجویان بین المللی با داشتن مدرک لیسانس و نیز  مهارت و سطح زبان خوب، ممکن است واجد شرایط تعدادی از برنامه‌های تحصیلی شوند. همچنین این امکان وجود دارد که تحصیلات خود را در سطح کارشناسی ارشد نیز ادامه بدهند، مسلما این امر مستلزم اتمام دوره کارشناسی است. کانادا همچنین مدرک دیپلم و یا فوق دیپلم هم برای تحصیل در بعضی از رشته‌ها ارائه می‌دهد اما این نوع مدارک دانشجویان را برای گذراندن دوره فوق لیسانس در کانادا واجد شرایط نمی‌کند، در عین حال ممکن است برای اهداف مهاجرتی یا استخدام شغلی در آینده مفید باشند. در این مقاله به معرفی سطوح مختلف تحصیل پس از مقطع دبیرستان در کانادا خواهیم پرداخت.

مدرک دیپلم فنی و حرفه‌ای در کانادا

زمان تحصیل در این دوره‌ها کمتر از یک سال یا یک تا دو ترم تمام وقت است. یک مدرک دیپلم فنی و حرفه‌ای در کانادا بعد ازسه تا هشت ماه تحصیل در یک رشته به دانشجو اعطا می‌شود. حوزه‌های موضوعی این رشته‌ها از جمله تجارت، فناوری اطلاعات، مراقبت‌های بهداشتی و سایر گزینه‌های دوره پیش دانشگاهی است. معنی کاربردی این مدرک این است که درواقع دانش آموزان دوره متوسطه مهارت و دانش لازم را برای یک حرفه در سطح ابتدایی را کسب کرده اند. در همین راستا برنامه‌های تحصیلی با طول مدت متفاوتی توسط کالج‌ها و دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند. برای پذیرش در مقطع دیپلم باید دوره متوسطه توسط دانشجو گذرانده شود.

Study in Canadian colleges

تحصیل در کالج‌ های کانادا

مدت زمان تحصیل در این دوره، حداقل دو سال یا چهار تا شش ترم به صورت تمام وقت است. مدارک تحصیلی کالج در کانادا اغلب پس از حداقل دو سال تحصیل تمام وقت در یک رشته تخصصی اعطا می‌گردد. رشته‌هایی که منجر به اخذ مدرک کاردانی می‌شوند عمدتا برای اشتغال در حرفه‌ها و مشاغل فنی هستند و بسته به شغل مورد نیاز شما ممکن است سه یا چهار سال به طول انجامد. این گونه دوره‌ها شامل گزینه‌های کارآموزی هم هستند و مدارک آنها قابلیت ارتقا به درجه لیسانس را نیز دارند. پذیرش در برنامه کاردانی دانشگاه نیاز به طی یک دوره متوسطه کامل در کانادا (یا معادل آن) دارد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: راهنمای اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا (آپدیت ۲۰۲۱)

 

تحصیل در مقطع فوق دیپلم در کانادا

طول دوره تحصیل معمولاً دو سال یا چهار ترم به صورت تمام وقت خواهد بود. مقطع کاردانی در کانادا یک برنامه تحصیلی ۶۰ واحدی است و عموما برای رشته‌هایی مانند علوم یا هنر است. برخلاف دیپلم، مدرک تحصیلی کاردانی شامل گستره‌ای از رشته‌های عمومی دانشگاهی و همچنین تخصص در زمینه‌های مشابه با رشته تحصیلی است. می‌توان به رشته‌های هنر و تجارت و نیز علوم در همین راستا اشاره کرد. مدرک کاردانی دانشجو را مستعد ادامه تحصیل در سال سوم دانشگاه و دریافت مدرک کارشناسی دانشگاهی می‌کند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: آزمون‌های مختلف زبان برای اخذ پذیرش تحصیلی
Study undergraduate in Canada

تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا

طول این دوره تحصیلی تقریباً چهار تا پنج سال یا هشت ترم به صورت تمام وقت یا بیشتر خواهد بود. اخذ مدرک لیسانس در کانادا به طور معمول به معنی اتمام چهار سال تحصیلات تکمیلی تمام وقت است. موضوعات رشته‌ای عموما شامل تجارت، علوم، مهندسی، هنر یا علوم انسانی است. از دانشجو انتظار می‌رود در طول یکی یا دو سال اول دانش عمومی و بنیادی در مورد رشته که در آن مشغول به تحصیل است کسب کنند و سپس در دو سال آتی در آن گرایش، تخصص پیدا کنند. پذیرش در دوره کارشناسی به یک مدرک دیپلم متوسطه کامل در کانادا (یا معادل آن) نیاز دارد.

 

تحصیل در مقطع پست بک در کانادا

طول این دوره تحصیلی دو سال و یا چهار ترم تمام وقت خواهد بود. در کانادا، ممکن است چند نوع مدرک خاص نیز پس از اتمام دوره لیسانس گرفته شود. مدارک این دوره‌های تحصیلات تکمیلی می‌توانند معادل مدارک مقاطع کارشناسی ارشد نیز در نظر گرفته شوند. همچنین این مدارک به عنوان مکملی برای مدارک کارشناسی در رشته‌هایی مثل مدیریت بازرگانی، فروش و بازاریابی و مدیریت منابع به شمار می‌روند. معمولا سال اول این دوره‌ها به صورت تئوری و سال دوم به صورت عملی است. پس از پایان این دوره ورود به بازار کار آسان خواهد شد.

 

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا

طول این دوره تحصیلی تقریباً یک تا سه سال یا سه تا نه ترم به صورت تمام وقت خواهد بود. دوره کارشناسی ارشد شامل یک تا سه سال تحصیلات تخصصی است و اصولا منجر به اشتغال در یک موقعیت شغلی خوب و حرفه‌ای  می‌شود. این مدرک توسط دانشگاه در راستای تحصیل در رشته های کارشناسی موجود ارائه می‌شود. در این مقطع از دانشجو انتظار می‌رود که تحقیقاتی با ارزش علمی بالا و پروژه‌های مهم  و در نهایت  پایان نامه  جامعی را ارائه دهد. برنامه های فوق لیسانس در کانادا نیاز به اتمام دوره لیسانس در کانادا دارد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: ۱۰ قدم برای نوشتن یک رزومه تحصیلی موفق!
Study for a PhD in Canada

تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

طول این دوره تحصیلی تقریباً چهار تا شش سال به صورت تمام وقت خواهد بود. به طور کلی، دکتری در کانادا شامل حداقل دو تا سه سال تحصیل تمام وقت در دوره‌های آموزشی جامع تحلیلی است و در انتها منجر به تهیه رساله یا پایان نامه‌ای مستقل می‌شود. افرادی که قصد اشتغال در مشاغلی مثل استادی دانشگاه یا مشاغل سطح بالای دولتی و نیز فعالیت در زمینه مراقبت های بهداشتی و آموزشی را دارند حتما باید در دوره دکتری در کانادا شرکت و مدرک آن را اخذ کرده باشند. توجه داشته باشید که مدت زمانی برای تکمیل دوره دکتری چهار تا شش سال است.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: نکاتی برای زندگی دانشجویی در کانادا
در ادامه به برخی از سوالات پرتکرار شما پاسخ خواهیم داد.

 

آیا کالج ها و دانشگاه های کانادا مدارک یکسانی را ارائه می دهند؟

به طور کلی، کالج‌ های مهارت شغلی و کالج های هنر کاربردی و فناوری در کانادا مدرک دیپلم فنی و حرفه‌ای به دانشجو ارائه می‌دهند، در حالی که دانشگاه‌ های کانادا به دانشجویان مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری  اعطا م‌یکنند. با این حال، تعداد زیادی از کالج‌ های رسمی معتبر در کانادا مدرک لیسانس و تعداد محدودی دیپلم به فارغ التحصیلان خود اعطا می‌کنند.

 

برنامه های انتقالی دانشگاه ها چگونه کار می‌کنند؟

بسیاری از دانشجویان پس از اتمام دبیرستان مستقیماً به دانشگاه می‌روند، در حالی که برخی از آنها ابتدا برای ادامه تحصیل به کالج می‌روند. بسیاری از کالج ها با دانشگاه ها در کانادا با یکدیگر همکاری می کنند تا دانشجویان بتوانند پس از یک یا دو سال تحصیل تمام وقت در یک کالج به دانشگاه های کانادا وارد شوند.

 

آیا واحدهای درسی کالج یا دانشگاه به خارج از کانادا قابل انتقال است؟

اگر چه که برنامه‌های دیپلم و گواهینامه خارج از کشور برای ادامه تحصیل و اخذ مدرک لیسانس کانادا به رسمیت شناخته نشده‌اند اما ممکن است توافق‌نامه‌های وجود داشته باشند که به دانشجویان اجازه دهند برای تحصیلات دوره کارشناسی در سال اول یا دوم انتقالی بگیرند. برخی از برنامه‌های تحصیلی دبیرستانی در خارج از کانادا، که  منجر به دریافت مدارکی مانند گواهینامه‌های بین‌المللی لیسانس یا سطح A، می‌شوند ممکن است در مقطع لیسانس وجود داشته باشند به طوری که یک دانشجوی بین‌المللی ممکن است مستقیماً وارد سال دوم یک دوره کارشناسی شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی سطوح مختلف تحصیلی در کانادا پس از اتمام مقطع دبیرستان در کانادا پرداختیم و به برخی از سوالات متداول شما پاسخ داده‌ایم. چنانچه شما متقاضی تحصیل در کانادا هستید برای بررسی جزئیات و شرایط هر یک از دوره های معرفی شده با مشاوران ما در بلو اسکای (BlueSky) در ارتباط باشید.

canadavisa

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

  1. با سلام ممنون از مطالب خیلی مفید و کاربردی شما. جهت مشاوره حضوری راهنماییم می کنید چه اقدامی باید انجام بدهم ؟
    باتشکر



    0



    • فهمیه عزیز سلام،

      خیلی خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بوده است. برای گرفتن وقت مشاوره حضوری لطفا با دفتر تماس بگیرید.

      شماره تماس:
      ۰۲۱۹۱۰۰۷۲۷۴



      0



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *