۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

زندگی دانشجویی در شهر ونکوور

شهر ونکوور

برای کسانی که دل بسته طبیعت هستند، از بودن در جنگل، کوه و کنار دریا بیش از حضور در محیط‌های شهری شلوغ و پرازدحام لذت می‌برند. در کنار زندگی شهرنشینی، برای آخر هفته‌ها برنامه طبیعت گردی و بیرون شهری می‌چینند تا از طبیعت انرژی بگیرند، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گذراندن سال‌های دانشجویی ونکوور کاناداست. شهری در میان طبیعت که به دلیل اعمال سیاست‌های حفظ محیط زیستی از سال‌ها پیش،  یکی از اولین شهرهای سبز جهان به شمار می‌آید. ونکور به عنوان شهری در قلب جنگل، در نزدیکی کوه‌ها و در کنار دریا، علاوه بر رشته‌هایی چون جنگلداری در رشته‌های دیگری چون دندانپزشکی، IT، شهرسازی و… سرآمد است و شهرت جهانی دارد. ونکوور میزبان دانشگاه‌های معتبری چون دانشگاه بریتیش کلمبیا و… است که هر سال در فهرست بهترین دانشگاه‌های جهان جای دارند. در این مقاله به ویژگی‌های شهری ونکوور به عنوان شهر دانشگاهی، دانشگاه‌های این شهر، زندگی دانشجویی در غربی‌ترین شهر کانادا و رهنمودهای زندگی در ونکوور به تفصیل خواهیم پرداخت.

 

درباره شهر ونکوور

درباره ونکوور

ونکوور شهر ساحلی و بندرگاهی درایالت بریتیش کلمبیاست؛ غربی‌ترین شهر کانادا که  شمال آن خلیج انگلیسی قرار دارد و در جنوب آن رودخانه فریزر جاری است. شهر برنابی در شرق ونکور و تنگه جورجیا در غرب این شهر قرار دارد. جزیره ونکوور هم هم چون سدی در مقابل اقیانوس اطلس از شهرش دفاع می‌کند.

از نظر بافت شهری و شهرسازی، شهری الگو در میان شهرهای جهان محسوب می‌شود چون بیشتر خیابان‌ها شمالی- جنوبی و شرقی- غربی هستند و با اعداد شماره گذاری و مشخص شده‌اند به جز خیابان‌های معدودی چون کینگ ادوارد که جایگزین خیابان بیست و پنجم شده است. در واقع پیدا کردن آدرس در شهر ونکوور، کار بسیار آسانی است. بر همین اساس، ونکووریسم، دیدگاهی در شهرسازی است که از این شهر الهام گرفته شده است. ونکوور ۱۱۴ کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود ۶۰۰ هزار نفر در هسته مرکزی این شهر زندگی می‌کنند. با اضافه کردن محله‌های حومه‌ای ونکوور مثل ریچموند، ونکوور شمالی، ونکوور غربی و… جمعیت این شهر به ۲ و نیم میلیون نفر می‌رسد.

ونکوور بزرگ‌ترین شهر ایالت بریتیش کلمبیاست و بارها در بین ۵ شهر برتر جهان از لحاظ کیفیت زندگی قرار گرفته است. واحد هوشمند اکونومیست ( Economist Intelligence Unit) در لیست ۱۰ تایی خود از بهترین شهرهای جهان برای زندگی، در ۱۰ سال پیاپی، ونکوور را در صدر این لیست قرار داده است. این واحد کار تجزیه و تحلیل گزارش‌های اقتصادی شهرها و کشورهای جهان را انجام می‌دهد و سپس براساس تحلیل‎‌های انجام شده، پیش بینی‌ای از شرایط اقتصادی شهرهای جهان ارائه و شهرهای روبه رشد و موفق را معرفی می‌کند.

به رتبه بندی‌های ونکوور باید گران‌ترین شهر کانادا را هم اضافه کرد. در بازار مسکن جهانی هم چهارمین شهر گران دنیاست. بندر ونکوور، چهارمین بندر بزرگ برای نقل و انتقالات در قاره آمریکاست  و بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین بندر کانادا محسوب می‌شود.

جنگلداری ونکوور هم چنان بزرگ‌ترین صنعت این شهر است  اما مناظر و زیبایی‌های طبیعی موجود در ونکوور، باعث شده تا گردشگردی دومین صنعت بزرگ این شهر باشد. وجود استودیوهای بزرگ فیلمسازی در ونکوور و برنابی، این منطقه را تبدیل به یکی از مراکز فیلم سازی کرده که با نام هالیود شمالی شناخته می‌شود.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: هزینه تحصیل در ونکوور

 

چرا تحصیل در ونکوور توصیه می‌شود ؟

  • ونکوور آینده سبز و مطمئنی دارد

شهرداری ونکوور در سال ۲۰۲۰، ۱۰ سال بعد از پژوهش و تحقیق برای تبدیل کردن ونکوور به سبزترین شهر جهان، برنامه خلاقیت شهر سبز را اجرا کرد. هدف از این برنامه کاهش زباله و سایر آلودگی‌ها، دسترسی آسانتر به آب تمیز، گسترش فضای سبز اطراف و داخل شهر، کاهش میزان کربن تولیدی و… است. در حالی که مشکلات محیط زیستی جهان روز به روز در حال افزایش است و امکان ادامه زندگی در شهرها به دلیل  بی آبی، آلودگی و… از بین می‌رود. ونکوور به سمت سبزشدن و ساختن ارتباطی سازنده به جای مخرب با طبیعیت و محیط زیست پیش می‌رود.

  • امنیت در کنار تنوع در ساحل غربی منتظر شماست

دور شدن از خانه، به تنهایی اتفاقی استرس زاست. به همین دلیل باید در انتخاب مکان خانه جدید حتی موقتی و برای چند سال تحصیل به دنبال شهری بگردید که امنیت روانی شما را تامین کند و به شما احساس در خانه بودن و در امنیبت بودن بدهد.

ونکوور تنوع قومیتی و فرهنگی زیادی دارد و به همین دلیل هیچ تبعیض نژادی و رفتاری از سوی هیچ گروهی پذیرفته شده نیست. آدم‌ها با سنت‌ها و فرهنگ‌های مختلف در این شهر زندگی می‌کنند و  به همین دلیل سرزمین فستیوال‌های فرهنگی است؛ از بازار کریسمس آلمانی تا جشن نوروز ایرانی و فستیوال سال نو چینی و… با برنامه‌های مختلف و غذاهای هیجان انگیز در این شهر برگزار می‌شود. به همین دلیل مردم این شهر با آغوش باز، لبخند صمیمانه و احترام به اعتقادات پذیرنده افراد جدید هستند.

  • ونکوور مرکز تکنولوژی است

براساس اطلاعات کمیسیون اقتصادی ونکوور، صنعت تکنولوژی در بریتیش کلمبیا یکی از قوی‌ترین و رو به رشدترین صنایع است و عامل رشد تولید ناخالص ملی این شهر  به شمار می‌آید. ونکوور پرشده از برنامه نویسان و متخصصان IT و بعد از سیلیکون ولی آمریکا، پایگاه این گروه متخصصان است . به عنوان یکی از قطب‌های تکنولوژی جهان، ونکوور فرصت‌های شغلی خوبی برای متخصصان نرم افزار، بیوتکنولوژی، سازندگان بازی‌های کامپیوتری و برنامه نویسی دارد.

  • فرصت‌های شغلی بعد از تحصیل وجود دارد

کانادا از دانشجویانش با ارائه فرصت شغلی بعد از پایان دوره تحصیل حمایت می‌کند. شما می‌توانید با دریافت یک شغل، ویزای دانشجویی خود را به ویزای کار ۳ ساله تبدیل کنید . در نتیجه برای تبدیل زندگی دانشجویی به شهروندی، کانادا و شهری رو به فردایی چون ونکوور بهترین انتخاب است.

  • دانشگاه‌های ونکوور عالی هستند

دانشگاه‌های ونکوور رتبه خوبی در میان دانشگاه‌های جهان دارند. دانشگاه بریتیش کلمبیا بهترین متخصصان جنگلداری و دندانپزشکی را تربیت می‌کند. در حالی که دانشگاه کانادا غرب در رشته‌های تجارت و اقتصاد چه در مقطع لیسانس و چه فوق لیسانس، شناخته شده و مطرح است. در حوزه‌هایی چون ارتباطات، حقوق، زبان و هنر هم می‌توان به دوره‌هایی معتبر و جذاب در ونکوور اشاره کرد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: راهنمای اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا (آپدیت ۲۰۲۱)

 

زبان، فرهنگ و بافت اجتماعی ونکوور

ونکوور قلب صنعتی، تجاری، اقتصادی و هنر بریتیش کلمبیاست. با طبیعتی خیره کننده، فرهنگ غالب در ونکوور، فرهنگ انگلیسی است اما سایه‌های پررنگ و غیر قابل انکاری از فرهنگ سایر ملت‌ها در این شهر دیده می‌شود. تنوع فرهنگی این شهر، آن را تبدیل به یکی از شهرهای الگو در تبادل و همزیستی فرهنگ‌ها کرده است. هر چند اغلب مردم این شهر به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند اما  ۵۲ درصد از جمیعت این شهر، انگلیسی زبان مادریشان نیست. فرانسه به اندازه انگلیسی در ونکوور متدوال نیست ولی زبان دوم این شهر است و واحدهای دولتی و اداری موظف ارائه سرویس به هر ۲ زبان انگلیسی و فرانسوی هستند.

سیستم حمل و نقل ونکوور

حمل و نقل عمومی در ونکوور

مدیریت سیستم حمل و نقل عمومی ونککور زیر نظر سازمانی با نام ترنسلینک (TRANSLINK) است که شامل مترو، اتوبوس سریع السیر، اتوبوس دریایی و مترو هوایی می‌شود. مترو هوایی ونکوور ۳ خط اصلی و ۵۳ ایستگاه دارد. ۲۰ ایستگاه در داخل شهر ونکوور واقع شده  و ایستگاه‌های دیگر در محله‌های حومه ونکوور هستند و ارتباط حومه با مرکز شهر را برقرار می‌کنند. در سال ۲۰۰۹، کانادا لاین هم راه اندازی شد که فرودگاه بین المللی ونکوور را به مرکز شهر متصل می‌کند. یک خط راه آهن مسافری سریع السیر هم در امتداد ساحل غربی کشیده شده است.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: راهنمای پیدا کردن محل اقامت دانشجویان و دانش‌آموزان در کانادا

 

معروف‌ترین مدارس ونکوور

براساس نظر سنجی که از مهاجران مقیم ونکوور صورت گرفته، بهترین مدارس این شهر عبارتند از :

نام مدرسهرده سنیدخترانه/ پسرانه/ مختلطروزانه / شبانه روزی
مدرسه کالینگ وود

(Collingwood School)

۱۴-۱۸مختلطروزانه
مدرسه مولگریو(Mulgrave

School)

۱۴-۱۸مختلطروزانه
دبیرستان راکریج

(Rockridge Secondary School)

۱۴-۱۸مختلطروزانه
دبیرستان سنتینل

(Sentinel Secondary School)

۱۴-۱۸مختلطروزانه
مدرسه جزیره شونیگان

(Shawnigan Lake School)

۱۳-۱۸مختلطشبانه روزی
مدرسه سنت جورج

(St George’s School)

 

۵-۱۸پسرانهروزانه / شبانه روزی
مدرسه ونکوور غربی

West Vancouver Secondary) (School

۱۴-۱۸مختلطروزانه
مدرسه یورک هاوس

(York House School)

۴-۱۸دخترانهروزانه

 

دانشگاه های ونکوور

معروف‌ترین  کالج‌ها و دانشگاه‌های ونکوور

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا (The University of British Columbia)

دانشگاه بریتیش کلمبیا، سومین دانشگاه برتر کانادا است و در رده بندی دانشگاه‌های جهان در رتبه ۴۵ ایستاده. این دانشگاه در رشته‌هایی چون پزشکی، بیوتکنیک، اقتصاد و حقوق شناخته شده و مطرح است. در دانشگاه بریتیش کلمبیا که مساحت زیاد و ساختمان‌های متعددی دارد، در کل ۲۵۶ برنامه آموزشی در رشته‌های مختلف از تجارت تا هنر برگزار می‌شود. طول دوره‌ها از ۱۱ ماه تا ۴ سال متغیر است و با توجه به طول دوره و رده علمی، مدرک متناسب به دانشجویان داده می‌شود. این دانشگاه ۱۱۲ ساله، قدیمی‌ترین دانشگاه کانادا هم به حساب می‌آید که سالانه ۲۵ درصد دانشجویانش را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند. شهریه این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی از ۳۹ هزار تا ۴۶ هزار دلار با توجه به نوع دوره و رشته متفاوت است.

  • دانشگاه غرب کانادا (University Canada West)

این دانشگاه تمرکز ویژه‌ای روی رشته‌های تجارت و تکنولوژی دارد ویکی از معتبرترین و بهترین مراکز آموزشی برای تحصیل در این رشته‌هاست. دانشگاه چندان بزرگی به حساب نمی‌آید و دارای ۲ ساختمان، یکی در مرکز ونکوور و دیگری در جزیره گرنویل است. گذراندن یک دوره در این دانشگاه برای دانشجویان خارجی حدود ۶۹ هزار دلار هزینه دارد.

  • دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار (Emily Carr University of Art + Design)

در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان که توسط QS انجام می‌شود، در سال ۲۰۲۱ دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار، به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌ها در زمینه هنر شناخته شد. در این دانشگاه، دوره‌های آموزشی محدود و فقط در ۳ رشته طراحی، هنرهای زیبا  و هنر رسانه‌ای هستند اما همین رشته‌ها در بالاترین سطح علمی ممکن تدریس و آموزش داده می‌شوند. شهریه یک دوره آموزشی در این دانشگاه برای دانجشویان خارجی حدود ۷۰ هزار دلار خواهد بود.

  • دانشگاه سایمون فریزر (Simon Fraser University)

برای تحصیل در رشته‌های علوم کامپیوتر، بیولوژی، بیوشیمی، فیزیک، تجارت و اقتصاد، دانشگاه سیمون فریزر، یکی از بهترین انتخاب‌ها به حساب می‌آید. دانشگاه بزرگی در مرکز شهر ونکوور که شهریه یک دوره آن برای دانشجویان خارجی حدود ۴۸ هزار دلار است.

  • دانشگاه کاپیلانو (Capilano University)

از نظر دسترسی، سخت‌ترین دانشگاه ونکوور محسوب می‌شود چون در ونکوور شمالی واقع شده ولی با داشتن ۱۰۰ برنامه آموزشی در رشته‌های فیلم سازی، انیمیشن و موسیقی، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تحصیل در رشته‌های نامبرده است. شهریه یک دوره این دانشگاه حدود ۷۷ هزار دلار است.

 

محله‌های دانشجویی ونکوور کدامند ؟

انتخاب شما برای منطقه اقامت در طول زندگی دانشجویی در کانادا، تا حد زیادی به دانشگاه شما بستگی دارد. اگر دانشگاه شما در یکی از مناطق حومه‌ای ونکوور مثل ریچموند یا ونکوور شمالی قرار گرفته، اقامت در این مناطق بهترین انتخاب است چون حمل و نقل در ونکوور چندان ارزان نیست و با تهیه خانه نزدیک دانشگاه در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده‌اید اما اگر دانشگاه شما در مرکز شهر ونکوور قرار دارد، خیابان اصلی، محله UBC  و محله دانبار، انتخاب‌های خوبی برای محل اقامت هستند. خیابان اصلی، یکی از زنده‌ترین خیابان‌های شهر ونکوور است که از طریق وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی خوبی به دانشگاه‌های مرکز شهر دارد. محله UBC  ، محله دانشگاه بریتیش کلمبیاست که از ۱۰۰ سال پیش تا امروز یک محله دانشجویی محسوب می‌شود. پیدا کردن اتاق برای اجازه، خانه‌های دانشجویی و… در این محله آسان است که به کم کردن هزینه‌های دانشجویی کمک قابل توجهی می‌کند. محله دانبار در غرب محله UBC  واقع شده و به دلیل نزدیکی به داشنگاه بریتیش کلمبیا از محله‌های قدیمی دانشجویی است. اتاق‌های قابل اجازه برای دانشجویان و رستوران‌های ارزان و دانشجویی در میان ساختمان‌های قدیمی، اینجا محله را تبدیل به فضایی جذاب برای اقامت دانشجویی کرده است.

آنچه برای زندگی در ونکوور باید بدانید

وقتی ونکوور را برای اقامت حتی کوتاه مدت خود انتخاب می‌کنید، باید ۲ نکته مهم را بدانید: اول این که این شهر گران است و حداقل هزینه‌های ماهانه به دلار کانادا عبارتند از :

  • اجازه یک اتاق : ۶۰۰-۹۰۰
  • حمل و نقل : ۹۸ – ۱۷۷
  • بیمه سلامت: ۷۵
  • خرید مایحتاج روزانه : ۳۰۰-۲۰۰
  • تفریحات بیرون از خانه: ۱۵۰-۲۰۰

در نتیجه برای اقامت در ونکوور در کنار شهریه دانشگاه باید برنامه ریزی حساب شده‌ای برای هزینه‌های ماهانه داشته باشید. دوم این که در این شهر، باران زیاد است. تعداد روزهای بارانی به ویژه در فصل سرد سال کم نیست. باید به لباس‌های مخصوص مجهز شوید و خودتان را برای چند روز ندیدن آفتاب آماده کنید.

همان طور هم که در ابتدای مقاله گفته شد، تفریحات ونکوور به طور عمده طبیعت گردی و گردش در پدیده‌های طبیعی چون پارک استنلی، جزیره گرنویل، کوه گروس، پارک ویتکلیف و… است. طبیعت در ونکوور به قدری زیبا و جذاب است که ممکن است تغییری همیشگی در علایق و خواسته‌های شما ایجاد کند. هم نشینی با طبیعت بکر، ضمن برخورداری از تکنولوژی‌های روز، داشتن رفاه و… فرصتی عالیست که فقط شاید در ونکوور دست یافتنی باشد.

سخن پایانی

ونکوور می‌تواند همان شهر دوست داشتنی برای گذراندن ‌دوران دانشجویی، ثبت خاطرات خوش، کسب دانش روز و مهارت های لازم برای ورود به دنیای کار حرفه ای باشد ولی مثل هر کار دیگری بی گدار به آب نزنید و در کنار اطلاعات کاربردی، از متخصصین مشاوره بگیرید. ما، با داشتن پرونده‌های پذیرش دانشجویی در رشته های مختلف در ونکوور، می‌توانیم دقیق ترین مشاوره ها را در اختیار شما بگذاریم. برای هماهنگی و گرفتن اطلاعات بیشتر در زمینه پذیرش دانشگاهی و ویزای دانشجویی با مشاوران ما در بلو اسکای (BlueSky) در ارتباط باشید.

rentals.ca chem.ubc.ca edvoy

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 2

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *