۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

بیشترین شمار دانشجویان خارجی در کدام کشورها تحصیل می‌کنند؟

بیشترین شمار دانشجویان خارجی در کدام کشورها تحصیل می‌کنند؟

در سال‌های اخیر به لطف وجود اینترنت و دسترسی راحت به اطلاعات، بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان توانسته‌اند فرصت‌های تحصیلی فوق العاده در دنیا را شناسایی کرده و برای تحصیل در مقاطع بالاتر به سوی یکی از کشورهای دنیا رهسپار شوند.

در طرف مقابل دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مختلف در سرتاسر جهان نیز برنامه‌های مشخصی برای جذب استعدادهای بین المللی دارند.

تحصیل در کشورهای دیگر خواه به دلیل کیفیت بالاتر آموزش باشد یا چشم انداز‌های شغلی و خودسازی بهتر، تجربه‌‌ای فراموش نشدنی در زندگی هر فردی است. خوشبختانه با وجود میلیون‌ها مرکز آموزشی در هر کشور و منطقه‌ای، انتخاب سخت نیست؛ با این حال برخی از کشورها میزبان شمار بیشتری از دانشجویان خارجی بوده‌اند.

سال ۲۰۰۱ نزدیک به ۲٫۱ میلیون دانشجوی بین المللی وجود داشت که در سال ۲۰۱۷ این عدد نزدیک به ۱۲۰ درصد افزایش داشته و به ۴٫۶ میلیون محصل خارجی رسیده است.

در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵٫۳ میلیون مهاجرت تحصیلی اتفاق افتاده و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ نزدیک به ۸ میلیون دانشجوی بین المللی در سرتاسر جهان داشته باشیم.

طبق آمارهایی که از پروژه اطلس موسسه بین المللی آموزش (IIE) به دست آمده، چندین کشور میزبان به عنوان محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی شناخته شده‌‌‌اند. پروژه اطلس به صورت تخصصی روند جابجایی دانشجویان یا مهاجرت تحصیلی افراد از کشور محل تولد را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. در این بخش این کشورها را طبق آمارهای پروژه اطلس در سال ۲۰۱۹ معرفی می‌کنیم:

 

رتبه بندی کشورها صرفا بر اساس تعداد دانشجوی بین المللی

در نظر داشته باشید که این رتبه بندی کشورها صرفا بر اساس تعداد دانشجویان بین المللی انجام شده و مساحت کشور یا نسبت محصل بومی به خارجی در نظر گرفته نشده است.

۱.    ایالات متحده (USA)

ایالات متحده برای دهه‌ها به عنوان محبوب‌ترین مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان در جهان شناخته می‌شود. موسسات آموزشی معتبر این کشور با رتبه بندی‌های فوق العاده خود در سطح جهانی برای هر فردی که قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشد، جذاب خواهند بود.

ایالات متحده بیش از ۵۵۰۰ دانشگاه و کالج دارد که هر کدام برنامه‌های متنوعی برای محصلین خارجی خود در نظر گرفته‌‌‌اند. از طرف دیگر علاقه و آرزوی شغلی شما هر چه که باشد می‌توانید موضوعی را در رابطه با آن برای تحصیل در آمریکا پیدا کنید.

ایالات متحده بیش از یک میلیون محصل خارجی داشته و نزدیک به ۵٫۵% از کل دانشجویان این کشور را محصلین بین المللی تشکیل می‌دهند. بیشتر دانشجویان خارجی این کشور از چین، هند و کره جنوبی هستند.

وجود تنوع در قلب ایالات متحده باعث شده مجموعه‌‌ای از فرهنگ‌ها، نژادها، قومیت‌ها و مذاهب در این کشور با آغوش باز پذیرفته شوند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: بهترین مدارس جهان در کدام کشورها قرار دارند؟
بیشترین شمار دانش آموزان مهاجر

۲.    انگلستان (UK)

انگلستان با داشتن سابقه تاریخی غنی در زمینه آموزش عالی، یکی از قدیمی‌ترین و تحسین برانگیزترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان محسوب می‌شود. دانشگاه‌های بریتانیا را به پروژه‌های تحقیقاتی و پیشرفته‌اش می‌شناسند و این کشور در خط مقدم نوآوری و اکتشاف قرار دارد.

یکی دیگر از مزایای مهاجرت تحصیلی به انگلیس، دوره‌هایی است که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و محصلان نیازی به یادگیری زبان‌های دوم و سوم ندارند. از طرف دیگر زبان انگلیسی به عنوان یک زبان جهانی، چشم انداز‌های شغلی فوق العاده‌‌ای را برای افراد رقم خواهد زد.

انگلستان بیش از ۵۰۰ هزار محصل خارجی دارد که در مجموع بیش از ۲۰ درصد دانشجویان این کشور را تشکیل می‌دهند. بیشتر محصلین خارجی انگلیس از کشورهایی همچون چین، هند و ایالات متحده به این کشور می‌آیند.

انگلیس نیز همچون ایالات متحده یک جامعه پر جنب و جوش و چند فرهنگی محسوب می‌شود که برای دانشجویان و دانش آموزان خارجی، محیطی فراگیر و دلپذیر خواهد بود.

۳.    چین (China)

به لطف سرعت پیشرفت‌های آموزشی در چین، این کشور نیز همچون انگلستان به عنوان یکی از مقاصد تحصیلی محبوب به حساب می‌آید. دانشگاه‌های چین با سرعت فوق العاده‌‌ای در حال صعود به رتبه‌های برتر جهانی هستند و این موضوع نوید آموزش عالی و در عین حال مقرون به صرفه در این کشور است.

چین طبق آمارهای پروژه اطلس در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۹۰ هزار دانشجوی بین المللی داشته که ۱٫۲ درصد از کل محصلین این کشور را تشکیل می‌دهند. بیشتر محصلین خارجی این کشور از کره جنوبی، تایلند و پاکستان بوده‌‌‌اند.

از طرف دیگر اقتصاد چین در حال شکوفایی است و می‌تواند در سال‌های آینده از ایالات متحده پیشی بگیرد. شاید زبان چینی یکی از موانع مهاجرت تحصیلی به این کشور محسوب شود؛ اما با زندگی در فرهنگ غنی شرقی می‌توان بر این زبان تسلط یافت و از چشم اندازهای شغلی و اقتصادی جذاب این کشور بهره برد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: راهنمای نوشتن کاورلتر برای پیدا کردن شغل
بیشترین شمار دانشجویان

۴.    کانادا (Canada)

کانادا از دیرباز میزبان دانش آموزان و دانشجویانی بوده که از کشورهای دور به هدف تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنند. این کشور با سیستم آموزشی چشمگیر خود و موسسات آموزشی با کلاس برتر جهانی، توانسته رضایت بیش از ۴۳۰ هزار دانشجوی بین المللی را جلب کند.

بیش از ۲۱ درصد از دانشجویان کانادا را محصلین خارجی تشکیل می‌دهند و بیشتر آنها از کشورهایی همچون هند، چین و فرانسه به کانادا رهسپار شده‌‌‌اند.

کانادا فراتر از کلاس درس، از نظر مناظر و طبیعت خود نیز غنی بوده و می‌توان در کنار تحصیل از زندگی در طبیعت سرسبز و بازار کار پر رونق این کشور نیز لذت برد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: سطوح تحصیلی مختلف، از کالج تا دکتری در کانادا

 

۵.    استرالیا (Australia)

استرالیا در سال‌های اخیر بیشترین درصد دانشجویان بین المللی را داشته است. بیش از ۲۸ درصد از محصلین این کشور خارجی هستند و از کشورهایی مثل هند، چین و نپال برای اهداف تحصیلی به استرالیا مهاجرت کرده‌‌‌اند. این کشور بیش از ۴۲۰ هزار محصل بین المللی دارد.

موسسات آموزشی و دانشگاه‌های استرالیا با داشتن برنامه‌های تحصیلی متنوع و شهریه‌های کمتر نسبت به کشورهای انگلیسی زبان، یکی از مقاصد تحصیلی محبوب هستند.

از طرف دیگر استرالیا یک کشور با تنوع فرهنگی بالا و افرادی آینده نگر است که از استعدادهای سرتاسر جهان استقبال کرده و آنها را پذیرا می‌شوند.

۶.    فرانسه (France)

اگر برای مهاجرت تحصیلی به دنبال مراکز آموزشی با کیفیت و با قیمت مناسب هستید، فرانسه یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان‌تر بوده؛ اما کیفیت آنها پایین‌تر نیست.

فرانسه از گذشته‌های دور شهرت دیرینه‌‌ای برای برتری دانشگاه‌ها و موسسات خود داشته و این موضوع به دلیل وجود تاثیرگذارانی همچون دانشمندان، هنرمندان و فیلسوفان جهانی بوده است.

فرانسه بیش از ۳۴۰ هزار دانشجوی خارجی دارد که بیش از ۱۲ درصد از دانشجویان این کشور را اختصاص می‌دهند. بیشتر محصلین خارجی فرانسه از کشورهایی همچون مراکش، الجزایر و چین می‌آیند.

فرانسه علاوه بر داشتن شهرهای دانشجویی بزرگی همچون پاریس و لیون می‌تواند به عنوان دروازه‌‌ای برای ورود به سایر کشورهای اروپایی عمل کند.

۷.    روسیه (Russia)

دانشگاه‌های روسیه با داشتن برنامه‌های تحصیلی در زمینه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات، توانسته‌اند رتبه‌های برتر جهانی را به دست آورند. فرصت‌های شغلی در این زمینه‌ها در کشور روسیه تقریبا دو برابر سایر کشورهای در حال رشد است. بنابراین اگر به این زمینه‌ها علاقه دارید، روسیه یک مقصد ایده آل برای شماست.

تحصیل در روسیه شما را در یک محیط آکادمیک غرق می‌کند؛ چرا که بیش از نیمی از اتباع روسی مدرک دانشگاهی دارند. یکی دیگر از مزایای تحصیل در این کشور فرصت‌های بورسیه هستند. هر ساله دولت روسیه هزاران بورسیه تحصیلی را برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی آماده می‌کند.

این کشور بیش از ۳۳۰ هزار محصل خارجی دارد که بیشتر از چین، قزاقستان و ترکمنستان راهی این کشور می‌شوند. بیش از ۸ درصد از کل محصلین روسیه، بین المللی هستند.

۸.    آلمان (Germany)

دانشگاه‌های دولتی آلمان شهریه ندارند و این موضوع باعث شده که این کشور جایگاه خود را میان محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی بین المللی بیابد. آموزش عالی در آلمان هزینه اندکی داشته و کیفیت موسسات آموزشی در آن فوق العاده است. از طرف دیگر دانشگاه‌های آلمان به طور مرتب جوایز آموزشی و پژوهشی را به دانشجویان و دانش آموزان خود اعطا می‌کنند.

بیش از ۲۸۰ هزار محصل خارجی در این کشور تحصیل می‌کنند که نزدیک به ۱۰ درصد از کل محصلین آلمان است. بیشتر دانشجویان خارجی آلمان از کشورهای هند، چین و اتریش به این کشور سفر می‌کنند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: آزمون‌های مختلف زبان برای اخذ پذیرش تحصیلی
تعداد دانشجویان خارج

۹.    ژاپن (Japan)

تعداد دانشجویان خارجی ژاپن بیش از ۲۰۰ هزار نفر بوده که نزدیک به ۶ درصد از کل محصلین این کشور را تشکیل می‌دهند. ژاپن بالاترین استانداردهای جهانی آموزش را داشته و دانشگاه‌های آن به دوره‌های علوم و ریاضی خود معروف هستند.

با افزایش دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی انگلیسی در کنار شهریه پایین و هزینه‌های زندگی اقتصادی، این کشور تبدیل به یکی از قطب‌های تحصیلی جهانی شده و محبوبیت بیشتری یافته است.

دولت ژاپن نیز بورسیه‌های تحصیلی متنوعی را برای جذب استعدادها از سرتاسر جهان در برنامه خود قرار داده و این موضوع باعث شده دانشجویان از کشورهایی همچون چین، ویتنام و نپال راهی این کشور شوند.

۱۰.اسپانیا (Spain)

در نهایت دهمین مقصد محبوب برای مهاجرت تحصیلی کشور اسپانیا است که دانشگاه‌ها و کالج‌های فوق العاده‌‌ای برای تحصیل دارد. این کشور برنامه‌های تحصیلی را با زبان انگلیسی و اسپانیایی برگزار کرده و شهریه مقرون به صرفه‌‌ای برای آنها در نظر گرفته است.

جدای از تحصیل در یکی از کشورهای برتر جهانی می‌توانید از فرهنگ منحصر به فرد این کشور، غذاهای لذیذ و میراث جذاب آن نیز لذت ببرید.

اسپانیا بیش از ۱۲۰ هزار دانشجوی خارجی دارد که بیشتر از فرانسه، ایتالیا و ایالات متحده راهی این کشور می‌شوند. بیش از ۷ درصد از دانشجویان اسپانیا را محصلین خارجی تشکیل داده‌‌‌اند.

سخن پایانی

انتخاب یک کشور مناسب برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، اهمیت زیادی دارد. ما در مقاله به معرفی پرطرفدارترین کشورها برای تحصیل دانشجویان بین المللی پرداختیم. شما برای انتخاب بهترین مقصد تحصیلی در هر سطحی، می‌توانید با مشاوران ما در بلو اسکای (BlueSky) مشورت کنید. ما بهترین مقصد را با توجه به شرایط و نیازهای شما می‌سنجیم و برنامه‌های مهاجرت به این کشور را برای شما تسهیل می‌کنیم. همین حالا با ما تماس بگیرید.

studee.com studyinternational worldatlas

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *