۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

معرفی رشته مدیریت کسب و کار (MBA) در کانادا

mba canada

در حال حاضر، MBA پرطرفدارترین رشته تحصیلی در دنیاست. ۲۵۰۰ برنامه آموزشی MBA در سراسر دنیا برگزار می‌شود که اغلب آنها به زبان انگلیسی و در قاره آمریکا هستند؛ پس اگر شما به خواندن مدیریت کسب و کار  در کانادا فکر می‌کنید، تنها نیستید! سالانه، تعداد قابل توجهی دانشجوی بین‌المللی روانه کانادا می‌شوند تا در یکی از دانشگاه‌های این کشور MBA بخوانند. مدیریت کسب و کار  در کانادا، محبوب و پرطرفدار است چون در این کشور طیف گسترده‌ای از صنایع فعال هستند که نیازمند نیروهای مدیریتی مهارت دیده هستند. تعداد قابل توجهی شهرهای بزرگ و امروزی دارد و از همه مهم‌تر مدارسی با اعتباربین‌المللی برای آموزش MBA در کانادا واقع شده‌اند.

کالج‌ها کانادا و دانشگاه‌های کانادا که امکان تحصیل در رشته MBA برای دانشجویان خارجی را دارند، در شهرهایی چون ونکوور، تورنتو و مونترال قرار گرفته‌اند و دانشجویان علاقه‌مند به این رشته می‌توانند به صورت عمومی مدیریت کسب و کار در کانادا بخوانند یا در یک حوزه تخصصی مثل امور مالی، مشاوره یا بازاریابی مدرک خود را دریافت کنند اما قبل از هر چیز باید بدانید MBA یا همان مدیریت کسب و کار چیست؟ ادامه تحصیل در این رشته به چه کسانی، با چه مهارت‌ها و نیازهایی توصیه می‌شود؟

رشته MBA چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مدیریت کسب و کار (Master Of Business Administration) که بیشتر با همان نام اختصاری MBA شناخته می‌شود، یک مدرک تحصیلی شناخته شده و قابل قبول در سراسر جهان است؛ برای کسانی که در یک رشته تخصص، دانش و مهارت دارند و حالا می‌خواهند مهارت‌های خود برای اداره کسب و کار را افزایش دهند.

واحدهای درسی رشته مدیریت شامل حسابداری، اقتصاد، بازاریابی، هدایت پروژه، عملیاتی کردن در کنار واحدهای انتخابی می‌شود که هر دانشجویی می‌تواند بر حسب مهارت‌ها، علایق شخصی ونیازهایش انتخاب کند. تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار در برخی از دانشگاه‌ها با یک دوره کارآموزی در یک شرکت همراه است تا دانشجویان بتوانند ضمن دانش تئوری، مهارت‌های عملی و عینی کسب کنند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: مشاغل پردرآمد در کانادا را بیشتر بشناسیم!

 

پس اگر در یکی از موقعیت‌های زیر هستید، خواندن MBA در کانادا به شما کمک می‌کند:

  • قصد افزایش درآمد خود را دارید.

براساس آمار مجله اقتصادی تایم، درآمد افراد پس از گذراندن دوره MBA تا ۹۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. در ادامه همین مقاله به طور دقیق‌تر به درآمد فارغ التحصیلان مدیریت کسب و کار در حوزه‌های مختلف خواهیم پرداخت.

  • اگر به دنبال ارتقاء شغلی هستید.

اگر دوست دارید، جایگاه شغلی خود را نه فقط از نظر مالی بلکه از نظر رده شغلی بالاتر ببرید، داشتن مدرک MBA از یک دانشگاه معتبر در کانادا، سکوی پرتاب خوبی است.

  • اگر به دنبال روابط کاری جدید هستید.

یک ضرب المثل درباره کسب و کارها وجود دارد: «مسئله این نیست که چه می‌دانید، مهم این است که چه کسانی را می‌شناسید!» روابط و ارتباطات کاری، بخش مهمی از کار را تشکیل می‌دهد و خواندن MBA در یک دانشگاه معتبر در کانادا این فرصت را برای شما فراهم می‌کند.

  • اگر می‌خواهید کسب و کار جدیدی راه بیندازید.

اگر کسب و کار قبلی شما به هر دلیل موفق و رضایت بخش نبوده، قبل از ورود به حوزه جدید، حتما دانش و مهارت خود را افزایش دهید و به قول معروف دست پر وارد شوید.

 

mba in canada2

چه موقعیت‌های شغلی با تحصیل در این رشته در دسترس خواهد بود؟

ارزش تحصیل دررشته مدیریت کسب و کار به گردانندگان صنایع بزرگ محدود نمی‌شود و مناسب برای همه کسانی است که در بخش‌های عمومی، دولتی و حتی کسب و کارهای کوچک و شخصی مسئولیت‌های مدیریتی برعهده دارند.

پس از تحصیل در رشته MBA در کانادا، توانایی‌های زیر را به دست خواهید آورد:

  • قدرت برنامه ریزی استراتژیک در زمان چالش‌های کاری و موقعیت‌های خاص
  • پایبندی به مفاهیم اخلاقی در فعالیت‌های اقتصادی
  • قدرت توسعه، پیاده سازی و ارزیابی راه حل‌ها در زمان مواجهه با هر مشکلی
  • اجرایی کردن تصمیمات اتخاذ شده
  • قدرت تجزیه و تحلیل سیستم به منظور شناخت نقاط ضعف و کاستی‌ها
  • آشنایی با مهارت‌های شخصی و امکان استفاده از آنها در زمان مشکلات
  • مسئولیت پذیری در قبال تصمیمات
  • معتقد به تبادل ایده‌های خلاقانه برای توسعه کار
  • دریافت مداوم اطلاعات و به روز نگه داشتن سیستم

به طور کلی، MBA در کانادا یک دوره ۲ ساله است که البته دوره‌های فشرده یک ساله هم موجود است و در سال‌های اخیر آموزش آنلاین آن هم متداول شده است. در بسیاری از مواقع، بعد از گذراندن دوره امکان دریافت ویزای کار در کانادا وجود دارد.

mba in canada3

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: چگونگی اخذ ویزای استارت آپ کانادا

 

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای خواندن MBA و حدود هزینه‌ها

واقعیت این است که مدیریت کسب و کار، رشته تحصیلی گرانی است اما تحصیل در این رشته یک سرمایه گذاری است و هزینه انجام شده، در کسب و کار جبران خواهد شد. پس از دریافت پذیرش، امکان دریافت بورسیه و وام دانشجویی در اغلب دوره‌ها وجود دارد و از سوی دیگر، برخی از مراکز دانشگاهی کانادا، پس از پایان دوره به دانشجویان موفق خود پیشنهاد شغلی می‌دهند مانند دانشگاه مک گیل. بد نیست بدانید، MBA در کانادا، در گروه ۱۰ شغل پردرآمد قرار دارد.

در کانادا، امکان تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار همزمان با رشته تحصیلی دیگر میسر است مثلا می‌توانید ضمن خواندن فوق لیسانس در یک دانشگاه، دوره MBA را هم طی کنید.

نام دانشگاهطول دورهحدود شهریه یک سال به دلار آمریکا
دانشگاه تورنتو

University of toronto

۲ سال۴۴۰۰۰
دانشگاه مک گیل

McGill University

۱۲ تا ۲۰ ماه۳۵۰۰۰
دانشگاه کوئین

Queen’s University

یک سال۷۰۰۰۰
دانشگاه انتاریو غربی UWOیک سال۸۸۰۰۰
دانشگاه یورک

York University

۱۶ تا ۲۰ ماه۳۹۰۰۰
دانشگاه بریتیش کلمبیا UBC۱۶ ماه۴۶۰۰۰
دانشگاه آلبرتا

University of Alberta

۲۰ ماه۲۳۰۰۰
دانشگاه مک مستر

McMaster University

۲۸ ماه۳۳۰۰۰
دانشگاه براک

Brock University

۲ سال۲۳۰۰۰
دانشگاه اتاوا

University of Ottawa

یک سال۵۱۰۰۰
پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: چه دوره‌ها و رشته‌هایی را در کانادا آنلاین بخوانیم؟
canada2

میانگین درآمد مشاغل این رشته

براساس اعلام مجله اقتصادی تایم، مدیران پس از دریافت مدرک MBA تا ۹۰ درصد درآمد بالاتری از همکاران خود بدون این مدرک دارند. این تحقیق در حوزه‌های مختلف کاری صورت گرفته و براساس آن، مشاوران اقتصادی بدون مدرک MBA حدود ۸۰ هزار دلار درآمد دارند که بعد از دریافت مدرک مدیریت کسب و کار به ۱۳۰ هزار دلار می‌رسد. مدیران در صنایع غذایی، حدود ۶۰ هزار دلار درآمد دارند که بعد از دریافت مدرک MBA به ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد. در حوزه تکنولوژی درآمد افراد از ۸۵ هزار دلار به ۱۲۰ هزار دلار ارتقاء پیدا می‌کند. در بخش حسابداری، از ۶۰ هزار به ۹۰ هزار دلار افزایش می‌یابد. در رشته حقوق قبل از مدرک مدیریت کسب وکار ، درآمد افراد حدود ۱۰۰ هزار دلار است که بعد از دریافت این مدرک به ۱۰۵ هزار دلار تغییر پیدا می‌کند. در حوزه گردشگری و توریسم درآمد ۶۸ هزار دلاری تا ۸۳ هزار دلار بالا می‌رود و در نهایت در بخش دولتی و ارتش، درآمد فارغ التحصیل MBA حدود ۹۰ هزار دلار خواهد بود و در حالی که افراد بدون این مدرک، ۷۷ هزار دلار دریافت می‌کنند.

برای تحصیل در رشته MBA در کانادا چه پیش زمینه تحصیلی باید داشته باشیم؟

علاقه‌مندان به خواندن مدیریت کسب و کار باید حداقل لیسانس در یک رشته تحصیلی را داشته باشند اما نوع رشته مهم نیست. چون هر فردی با هر تخصصی می‌تواند مهارت‌های حرفه‌ای خود را افزایش دهد. برای اغلب مدارس و دانشگاه‌های معتبر در رشته MBA اولین شرط ورود، داشتن چند سال سابقه کار حرفه‌ای در یک حوزه است و برای این که مهارت و تجربه خود را به اثبات برساند باید در آزمون پذیرش مدیران (GMAT) یا آزمون ثبت نامی فارغ التحصیلان (GRE) شرکت کند. نمره قبولی این آزمون برای هر دانشگاهی متفاوت است. داشتن مدرک زبان انگلیسی، توصیه نامه و انگیزه نامه که به خوبی دلایل فرد از خواندن رشته مدیریت کسب و کار در کانادا را تبیین کند، از دیگر مدارک مورد نیاز است.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: بهترین مدارس جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

 

سخن پایانی

در مجموع، خواندن مدیریت کسب و کار به هر فردی باهر شغلی کمک می‌کند تا به پیشرفت چشمگیری در کار خود دست یابد و از سوی دیگر، تحصیل در رشته مدیریت کسب و کار در کانادا به دلیل فراهم کردن فرصت تجربه کاری، همزمان با تحصیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسب دانش و مهارت مدیریت است. شما می‌توانید برای بررسی شرایط خود و آگاهی از شرایط تحصیلی دانشگاههای مختلف با مشاوران ما در بلو اسکای (BlueSky) در ارتباط باشید.

collegedunia find-mba

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *