۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در جمهوری چک

تحصیل رشته پزشکی در کشور چک

جمهوری چک که یکی از اعضای اتحادیه اروپا محسوب می شود، در قلب اروپای مرکزی واقع شده است. شهر پراگ ، مهم ترین شهر و پایتخت این کشور بوده که هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر دنیا است. این کشور دارای بیش از ۷۰ موسسه آموزشی و دانشگاه است که برخی از آنها جزو بهترین دانشگاه های دنیا محسوب می شوند. به همین دلیل تحصیل رشته پزشکی در کشور چک توسط دانشجویان بین المللی از سابقه ای دیرینه برخوردار است. چرا که مدرک این دانشگاه ها، مورد تایید بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا نیز می باشد. در ادامه قصد داریم تا شما را با مزایا، شرایط، هزینه تحصیل و زندگی در کشور چک آشنا کنیم.

جمهوری چک

جمهوری چک در قلب اروپای مرکزی در همسایگی کشورهای اسلواکی، اتریش، لهستان و آلمان واقع شده است. بخش شمالی این کشور کوهستانی و بخش جنوبی دارای جنگل های وسیع است. این کشور دارای آب و هوای قاره ای، با زمستان های سرد و پربرف و تابستان های معتدل است. مردم چک به زبان چکی سخن می‌گویند  که از زبان‌های اسلاوی است. بعد از پراگ که پایتخت و بزرگترین شهر این کشور است، برنو، پلزن، استراوا و لیبه رتس از شهرهای مهم این کشور محسوب می شوند.

پیشنهاد می کنیم ابتدا این مطلب را مطالعه کنید: درباره کشور جمهوری چک، عروس اروپا

کشور جمهوری چک

طول دوره و هزینه تحصیل رشته پزشکی در کشور چک

طول دوره تحصیل پزشکی عمومی در کشور چک در اغلب دانشگاه ها ۶ سال است. طی ۳ سال اول دوره تحصیلی، آموزش بالینی در محیط دانشگاه و در ۳ سال دوم آموزش بالینی در بیمارستان تدریس می شود.

هزینه تحصیل رشته پزشکی در جمهوری چک به زبان انگلیسی حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار یورو در سال است که با توجه به نوع دانشگاه متفاوت است. علاوه بر این هزینه، دوره پیش پزشکی یا (Pre-Medical) نیز سالیانه حدود ۴ تا ۶ هزار یورو هزینه دارد.

مزایای تحصیل رشته پزشکی در کشور چک

کشورهای اروپایی مزایایی دارند که چک از آن مستثنا نیست. از مزایای تحصیل پزشکی در جمهوری چک می‌توان به امنیت بالای اجتماعی کشور چک اشاره کرد. همچنین در این کشور تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است. هزینه زندگی در کشور چک به نسبت کشورهای دیگر اروپایی مناسب تر است. همچنین اگر بخواهید به زبان چکی، به تحصیل در دانشگاه‌ها بپردازید، شهریه ای در بر نخواهد داشت. همچنین دانشگاه های جمهوری چک در جهان معتبر هستند.

زبان مورد نیاز برای تحصیل رشته پزشکی در چک

تحصیل رشته پزشکی در کشور چک هم به زبان انگلیسی و هم به زبان چکی امکان پذیر می باشد. از مزایا تسلط بر زبان چکی، این است که دانشگاه‌هایی که تحصیل در آنجا با زبان چکی امکان پدیر است، رایگان هستند. دانشجویان برای ورود به این دانشگاه‌ها باید تسلط قابل قبولی به این زبان داشته باشند. حتی در برخی دانشگاه های این کشور، آزمون ورودی در خصوص زبان چکی گرفته می‌شود. امکان تحصیل در برخی از دانشگاه‌های خصوصی انگلیسی زبان در جمهوری چک وجود دارد، که باید حتما داری مدرک تافل و یا آیلتس باشید.

از آنجائیکه به طور معمول، مردم چک به زبان انگلیسی صحبت نمی‌کنند. در نتیجه شما برای رفع نیاز خود و گذر ایام نیاز به یادگیری زبان چکی دارید. ضمن اینکه دوره های کارورزی در رشته های پزشکی از سال سوم به بعد شروع می‌شود. که در دوره کارورزی، ارتباط بین پزشک و بیمار بسیار مهم است. در نتیجه اگر به زبان چکی تسلط نداشته باشید، دوره های کارورزی و بالینی خوبی نخواهید داشت.

برای تحصیل رشته پزشکی در کشور چک به چه مدارکی نیاز است؟

مدارک لازم برای پذیرش و ورود به کالج پزشکی و فاندیشن متفاوت از مدارک لازم برای پذیرش پزشکی در دانشگاه می باشد. ارائه مدارک تحصیلی گواهی دیپلم، اصلی ترین مدارک لازم برای پذیرش در کالج های پزشکی جمهوری چک، است. افراد متقاضی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک باید دارای مدرک دیپلم معتبر دبیرستانی باشند.
داشتن نمرات خوب در دروس زیست شناسی ، شیمی و فیزیک می تواند عاملی مثبت در اخذ پذیرش افراد باشد. همچنین برای اخذ پذیرش در رشته های پزشکی و دندانپزشکی  در چک محدودیت سنی وجود دارد . متقاضیان بعد از اخذ مدرک دیپلم تا ۲۱ سالگی و در برخی دانشگاه ها تا ۲۵ سالگی فرصت دارند تا برای اخذ پذیرش اقدام کنند.

اطلاعات بیشتر در خصوص رشته دندانپزشکی در چک را اینجا بخوانید: تحصیل رشته دندانپزشکی در کشور چک

 زمان ثبت نام در دانشگاه‌ها

مهلت درخواست در هر دانشگاهی متفاوت است و بستگی به دانشکده پزشکی دارد. آخرین مهلت ثبت نام برای ترم جدید برای رشته های پزشکی معمولا در همه دانشگاه ها پایان ماه مه است. بسیاری از دانشکده های پزشکی نیاز به ثبت نام در برنامه به صورت آنلاین دارند و پس پر کردن فرم پرداخت هزینه پردازش ضروری است.

دانشگاه‌ها و برخی موسسات مربوط به آن، امتحان‌های ورودی را برنامه ریزی و اجرا می‌کنند. این آزمون دو بخش دارد: امتحان تستی کتبی و یک مصاحبه
بخش اول: دانشجویان در یک آزمون ۴ گزینه ای از دروس زیست شناسی ، شیمی ، فیزیک ، ریاضی ( برای هر بخش ۱۵ سوال ) که بر اساس استاندارد های دانشگاهی طرح شده اند شرکت می کنند. متقاضیان برای پاسخگویی ۷۵ دقیقه زمان خواهند داشت.

بخش دوم: پس از اینکه در آزمون کتبی شرکت کردید و در آن نمره قبولی کسب کردید می بایست در یک مصاحبه حضوری شرکت نمایید. دانشجویان باید در مصاحبه علاقه خود به رشته تحصیلی ، توانایی خود در زمینه های پزشکی و داشتن قدرت دفاع کردن از نظرات خود را در مصاحبه نشان دهند. همچنین به طور رندوم دو سوال انتخاب می‌کنند و باید به آنها پاسخ بدهند.
نتیجه نهایی پس از مصاحبه به دانشجویان اعلام می گردد.

دانشگاه های پزشکی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران

از بین دانشگاه های پزشکی کشور چک، ۳ دانشگاه زیر مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران هستند. در هر ۳ این دانشگاه ها، علاوه بر رشته های علوم پزشکی، رشته های متعدد دیگری نیز به زبان های انگلیسی و چکی تدریس می شوند. البته قابل توجه است بدانید که پذیرش مدارک پزشکی و دندان‌ پزشکی و داروسازی این کشور به صورت مشروط مورد قبول ایران است. مشروط بودن بدان معناست که باید یک دوره تکمیلی هم در ایران بگذرانید تا مدرکتان در ایران مورد تایید قرار گیرد.

  1. دانشگاه چارلز (Charles University in Prague)
  2. دانشگاه ماساریک (Masaryk University)
  3. دانشگاه پالاکی (Palacky University in Olomouc)

ویزای تحصیلی کشور چک

لازم به ذکر است که دریافت ویزای تحصیلی چک دارای قوانین و شرایط به خصوصی است و فرآیند اقدام و دریافت ویزای تحصیلی در چک ، چندان ساده نیست. طبق بررسی های انجام شده، در سال اخیر، سفارت جمهوری چک مدت زمانی بین ۱۰ تا ۱۲ ماه را برای بررسی درخواست متقاضی و صدور روادید درنظر می گیرد که زمان نسبتا طولانی است. به همین دلیل، به متقاضیان تحصیل در چک توصیه اکید می گردد که در زمینه دریافت ویزای تحصیلی چک حتما با کارشناسان Blue Sky مشاوره نمایند تا ضمن ارائه مشاوره و کمک جهت اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های کشور چک ، شما را در پروسه دریافت ویزای تحصیلی نیز راهنمایی کنند.

به طور کلی مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کشور چک به شرح زیر است:

  • ۲ قطعه عکس پرسنلی
  • اصل و ترجمه شناسنامه و کارت ملی
  • گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • معرفی یک حساب بانکی جهت اثبات پشتوانه مالی
  • ارائه گواهی سلامت پزشکی
  • آخرین مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • در صورت تاهل ارائه سند ازدواج
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه

کشور جمهوری چک

هزینه زندگی در چک

یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری هر فرد برای زندگی در یک کشور دیگر، هزینه زندگی در آن کشور است. با توجه به مناسب بودن هزینه زندگی در چک ، این فاکتور را می توان به عنوان یکی از مزایای تحصیل در این کشور دانست. به طور میانگین هزینه زندگی یک نفر در ماه حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو است که از این مبلغ، حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ یورو در ماه هزینه اجاره خانه است. لازم به ذکر است که دانشجویان بین المللی ، این اجازه را دارند که به مدت ۲۰ ساعت در هفته کار کنند.

شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در جمهوری چک

همانند سایر کشورهای اروپایی، تمامی دانشجویان فارغ التحصیل شده از دانشگاه های جمهوری چک ، این شانس را دارند که در صورت پیدا کردن کار بتوانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار جمهوری چک تبدیل کنند. افرادی که بتوانند بعد از پایان مقطع تحصیلی خود در کشور چک کار پیدا کنند می توانند بعد از ۳ تا ۵ سال کار کردن و پرداخت مالیات به دولت چک  (بسته به حقوق و شرایط) می توانند درخواست اقامت دایم نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا اقدام برای پذیرش برای تحصیل رشته پزشکی در کشور چک ، میتوانید با کارشناسان Blue Sky  تماس بگیرید. همچنین می‌توانید دیدگاه‌های خود و سوال‌های خود را مربوط به تحصیل رشته پزشکی در کشور چک با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا : 5

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *