۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

تحصیل پزشکی در جمهوری چک؛راهنمای جامع علوم پزشکی در چک

تحصیل پزشکی در جمهوری چک؛راهنمای جامع علوم پزشکی در چک

بسیاری از افراد علاقه مند به تحصیل در رشته پزشکی یا دندان پزشکی هستند. خواندن رشته های علوم پزشکی در خارج از کشور هزینه های بسیار بالایی دارد. فکرش را بکنید چه می شود اگر بتوانید در قلب اروپا با هزینه ای بسیار مناسب علوم پزشکی و دندان پزشکی بخوانید. شاید در ابتدا این امر فقط یک رویا به نظر برسد ولی کشور چک واقع در قاره سرسبز اروپا شرایط بسیار مناسبی را برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی فراهم کرده است.

چرا تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در چک

هزینه های بالای تحصیل و شرایط پذیرش رقابتی در سایر کشور ها برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی باعث می شود که دانشجویانی که آرزو دارند تا پزشک شوند، به سراغ کشور های ارزان قیمت تر و با صرفه تر برای تحصیل باشند. کشور چک با داشتن برنامه های انگلیسی با کیفیت بالا می تواند گزینه بسیار مناسبی برای این افراد باشد. دانشگاه پراگ یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا است. این دانشگاه برنامه ها و دوره های علوم پزشکی را به زبان انگلیسی و در یک محیط فرهنگی و تاریخی ارائه می دهد.

برنامه آموزشی پزشکی عمومی و دندان پزشکی در جمهوری چک

بیش تر دانشگاه های پزشکی چک برای آموزش علوم پزشکی و دندان پزشکی از این برنامه پیروی می کنند:

 

پزشکی عمومی

این دوره در جمهوری چک یک برنامه ۶ ساله است. در پایان دوره تحصیل در رشته پزشکی در جمهوری چک مدرک Medicinae Universal Doctor (MUDr)، که معادل مدرک دکترای پزشکی است، به افراد اعطا می شود.

دندان پزشکی

تحصیل در دوره دندان پزشکی در جمهوری چک یک برنامه ۵ ساله است. در پایان دوره تحصیل در رشته دندان پزشکی در جمهوری چک مدرک Medicinae Dentium Doctor (MDDr) به فارغ التحصیلان اعطا می شود که معادل مدرک دکترای دندان پزشکی است.

همچنین فارغ التحصیلان دوره های پزشکی و دندان پزشکی می توانند به عنوان پزشک در جمهوری چک شروع به کار کنند.

علاوه بر این ها، دانشگاه های چک افزون بر سایر دوره های دیگری که به زبان چکی ارائه می کنند، یک برنامه ۵ ساله داروسازی هم به زبان انگلیسی ارائه می دهند. همچنین امکان تحصیل در سایر دوره های دیگر پزشکی و پیراپزشکی مانند لیسانس پرستاری و کارشناسی ارشد بینایی سنجی، هم به زبان انگلیسی در جمهوری چک امکان پذیر است.

چرا تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در چک

 

شرایط تحصیلی و شرایط پذیرش در رشته های علوم پزشکی جمهوری چک

سال تحصیلی در کشور چک شامل دو ترم است و هر ترم با یک سری امتحان پایان می یابد. ترم زمستان از پایان سپتامبر آغاز می شود و به مدت ۱۵ هفته ادامه دارد. ترم های تحصیلی در تعطیلات سال جدید به حالت تعلیق در می آیند و پس از آن یک دوره امتحان ۴ هفته ای برگزار می شود.

ترم تابستان هم در جمهوری چک به مدت ۱۵ هفته ادامه می یابد و با امتحانات و تعطیلات تابستانی به پایان می رسد.

سپس در سال دوم آموزش علوم پزشکی، دانشگاه ها دروس بالینی را در ترم تابستان خود قرار می دهند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: درباره مهاجرت به جمهوری چک بیشتر بدانید

 

نحوه ثبت نام در رشته های پزشکی در جمهوری چک

برای شروع تحصیل در رشته های علوم پزشکی در جمهوری چک، شما باید دوره متوسطه را با نمره خوب مخصوصا در درس های زیست شناسی، شیمی و فیزیک به پایان رسانده باشید. علاوه بر این ها باید دانشجویان به زبان انگلیسی هم تسلط کافی داشته باشند. تسلط بر زبان انگلیسی جدای از بحث ارائه مدرک معتبر از طریق مصاحبه های آنلاین مانند Skype هم بررسی می شود.

البته گاهی هم یک آزمون ورودی از متقاضیان گرفته می شود که شامل سوالات چند گزینه ای در زمینه زیست شناسی، شیمی و فیزیک است.

زمان ثبت نام برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی در جمهوری چک

مهلت ارسال درخواست ثبت نام با توجه به هر دانشکده متفاوت است. اغلب دانشکده ها از ماه می ثبت نام خود را آغاز می کنند و بیش تر آن ها نیاز به ارسال درخواست از طریق اینترنت و سپس ارسال مدارک مورد نیاز پس از تأیید قبولی در رشته مورد نظر را دارند.

دانشگاه های برتر برای تحصیل پزشکی در چک

دانشگاه پراگ

دانشگاه پراگ یکی از قدیمی ترین دانشکده های علوم پزشکی اروپا است. تمام امکانات این دانشگاه در داخل بناهای تاریخی در مرکز پراگ، نزدیک Karlovo Namesti، I.P. Pavlova و Albertov واقع شده است. بیمارستان دانشگاه هم در داخل پردیس دانشگاه واقع شده است که تعدادی از رشته ها، زیرشاخه ها و امکانات تحقیقاتی را شامل می شود که شامل آخرین فنون در زمینه علوم پزشکی است.

این دانشکده یک مرکز آموزش عالی با کادر مجرب آموزشی است. تعداد این کارکنان چیزی بیش تر از ۱۰۰ استاد و ۷۰۰ استاد استادیار است. در این دانشکده دروس تئوری در قالب سخنرانی و کنفرانس ارائه می شود، در حالی که دروس عملی در آزمایشگاه ها و سمینار های علمی تدریس می شوند.

 دانشگاه ماساریک

دانشگاه ماساریک در برنو دومین دانشگاه بزرگ جمهوری چک است. همچنین این دانشگاه برنامه هایی را در زمینه تحصیل علوم پزشکی به زبان انگلیسی ارائه می دهد.

دانشگاه های دیگری که تحصیل علوم پزشکی در جمهوری چک را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، شامل دانشگاه Palacky، دانشگاه Pilsen و دانشگاه Hradec Králové هستند.

هزینه های تحصیل در رشته های علوم پزشکی در جمهوری چک

شهریه سالانه برای تحصیل در رشته پزشکی عمومی در جمهوری پراگ چیزی در حدود ۳۶۰،۰۰۰ CZK است و این هزینه برای رشته دندان پزشکی هم تقریبا همین مقدار است.

نکته قابل توجهی که باید به آن توجه کنید این است که، قبل از آغاز سال تحصیلی باید همه شهریه را به طور کامل پرداخت کنید.

دوره های علوم پزشکی در جمهوری چک

پزشکی عمومی

دانشگاه چارلز

شهریه (در هر سال):

از ۱۱.۱۰۰ یورو تا ۱۴.۷۰۰ یورو

مدت زمان تحصیل:

۶ سال

امتحان ورودی:

زیست شناسی، شیمی، فیزیک یا ریاضیات

دندانپزشکی

دانشگاه چارلز

شهریه (در هر سال):

از ۱۲.۵۰۰ یورو تا ۱۴.۷۰۰ یورو

مدت زمان تحصیل:

۵ سال

امتحان ورودی:

زیست شناسی، شیمی، فیزیک یا ریاضیات

داروسازی

دانشگاه چارلز

شهریه (در هر سال):

۷.۸۰۰ یورو

مدت زمان تحصیل:

۵ سال

امتحان ورودی:

زیست شناسی و شیمی

 

دوره PRE-MED در جمهوری چک

PRE-MED به زبان چک

با گذراندن این دوره دانشجویان آینده و متقاضیان تحصیل در رشته های علوم پزشکی و دندان پزشکی در جمهوری چک می توانند زبان مردم جمهوری چک را بیاموزند و با استفاده از بیش از ۳۰۰۰ مورد از سوالات کنکور سال های گذشته، برای آزمون ورودی دانشگاه آماده شوند.

این دوره شامل چه مواردی است؟

۷۳۰ ساعت آموزش آکادمیک زبان چک.

۴۵ ساعت آموزش ریاضیات دانشگاهی.

۴۵ ساعت تحصیلی ریاضی (غیر اجباری).

۳۰ ساعت آموزش آکادمیک زبان انگلیسی.

۵۰ ساعت آموزش آکادمیک زبان چک (غیر اجباری).

۴۵ ساعت آموزش زیست شناسی و آناتومی انسانی دانشگاهی.

۳۰ ساعت آموزش آکادمیک شیمی.

۲۰ ساعت آموزش آکادمیک فیزیک.

دوره PRE-MED به زبان انگلیسی

با شرکت کردن در این دوره قبل از تحصیل در  رشته های علوم پزشکی در چک می توانید مهارت های زبان انگلیسی خود را ارتقا دهید و با استفاده از بیش از ۳۰۰۰ مورد از سوالات کنکور سالهای گذشته، به طور خاص برای کنکور این رشته آماده شوید.

دوره PRE-MED در چک

این دوره شامل چه مواردی است؟

۵۶۰ ساعت آموزش آکادمیک زبان انگلیسی.

۴۵ ساعت آموزش ریاضیات دانشگاهی.

۵۰ ساعت آموزش آکادمیک زبان چک (غیر اجباری).

۴۵ ساعت آموزش زیست شناسی و آناتومی انسانی دانشگاهی.

۳۰ ساعت آموزش آکادمیک شیمی.

۲۰ ساعت آموزش آکادمیک فیزیک.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: سوغات کشور جمهوری چک

 

دوره فشرده PRE-MED به زبان انگلیسی

با شرکت کردن در این دوره می توانید در زمان بسیار کم تری از دوره اصلی همان مزایا را به دست آورید.

این دوره شامل چه مواردی است؟

۳۸۰ ساعت آموزش آکادمیک زبان انگلیسی.

۹۰ ساعت آموزش ریاضیات.

۴۵ ساعت آموزش زیست شناسی و آناتومی انسانی.

۳۰ ساعت آموزش آکادمیک شیمی.

۲۰ ساعت آموزش آکادمیک فیزیک.

خواندن داروسازی در جمهوری چک

تحصیل در رشته داروسازی در دانشکده های داروسازی جمهوری چک در حال حاضر ۵ سال طول می کشد. برنامه تحصیلی این امکان را برای دانشجویان دوره کارشناسی فراهم می کند تا با انتخاب درس های توصیه شده و اختیاری به غیر از دروس اجباری، تخصص های مورد نیاز خود را به میزان کافی و با توجه به علاقه خود به دست آورند. محتوای برنامه مطالعاتی تحصیل داروسازی در چک مطابق با استاندارد علوم دارویی و نیاز های دارویی اروپا است. همچنین برای دانشجویان خارجی امکان تحصیل به زبان چک یا انگلیسی هم فراهم است.

تحصیل در رشته دارو سازی در چک مطابق با بخشنامه ۲۰۰۵/۳۶ / EC اتحادیه اروپا در مورد آموزش عالی داروسازان است و فارغ التحصیلان واجد شرایط مشغول به فعالیت های داروسازی ذکر شده در این بخشنامه خواهند شد.

برنامه تحصیلی رشته داروسازی در چک

تحصیل در رشته داروسازی در چک شامل دروس اجباری و اختیاری است. تحصیل در چک شامل ترم زمستان و ترم تابستان است که هر ترم شامل ۱۴ هفته کلاس است و پس از ۴ الی ۵ هفته برگزاری کلاس امتحانات پایان ترم برگزار می شود. تعداد کل کلاس ها در یک هفته با دروس اجباری و انتخابی تقریباً ۲۸ ساعت است.

برنامه تحصیل داروسازی در چک

 

بهترین دانشگاه های داروسازی در جمهوری چک

دانشگاه کپنهاگ

دانشگاه علوم پزشکی نیوکاسل مالزی

دانشگاه کالدونیای گلاسگو

دانشگاه منچستر

دانشگاه لینکلن

دانشگاه بورنموث

دانشگاه اروپا

دانشگاه بات

دانشگاه استونی بروک

دانشگاه ژنو

تحصیل دندانپزشکی در چک

آیا رویای دندانپزشک شدن در یک دانشگاه بین المللی را دارید؟ تحصیل در این رشته در جمهوری چک می تواند بهترین گزینه شما باشد. دانشگاه های جمهوری چک دوره های دندانپزشکی را به صورت ۵ ساله به دو زبان انگلیسی و چک ارائه می دهند. گاهی برخی از دانشگاه ها برای تحصیلات دندان پزشکی در چک به دانشجویان انواع بورسیه ها را ارائه می کنند ولی این امر مستلزم آن است که بخشی از دروس را به زبان چکی بگذرانید. دانشکده دندانپزشکی دانشگاه ماساریک بیش از ۹۰ سال است که وجود دارد و با بیش از ۴۳۰۰۰ دانشجو دومین دانشگاه بزرگ جمهوری چک است.

 

آموزش دندانپزشکی دانشگاه Masaryk شامل دروس تئوری و عملی است. پس از اتمام دوره تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک دانش آموختگان یک مدرک بین المللی مانند MDD دریافت می کنند که معادل لیسانس جراحی دندان است و با استانداردهای اروپا مطابقت دارد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: بررسی شرایط تحصیلی در جمهوری چک

 

شرایط پذیرش در رشته دندان پزشکی در چک

هر متقاضی پس از گذراندن امتحان نهایی فارغ التحصیلی و دریافت “دیپلم دبیرستان” باید در یک آزمون جامع ورودی کتبی متشکل از سه آزمون جداگانه در زمینه های شیمی، زیست شناسی، فیزیک یا ریاضیات (برنامه های پزشکی عمومی و دندانپزشکی) پذیرفته شود.

جزئیات بیشتر در مورد شرایط، زمان ها و مکان های مربوط به آزمون ورودی در سایت هر دانشگاه به طور جداگانه موجود است.

الزامات زبان

اگرچه کلاس های تحصیل در رشته دندان پزشکی در جهموری چک به زبان انگلیسی برگزار می شوند ولی دانشجویان موظف هستند در پایان دوره اول، دوم، سوم و چهارم تحصیل خود امتحانات را به زبان چک بدهند. این امر به این منظور است که افراد بتوانند هنگام شروع آموزش بالینی عملی (کارآموزی) در بیمارستان با زبان چکی با بیماران ارتباط برقرار کنند.

شرایط پذیرش در رشته دندان پزشکی

آیا برای تحصیل در این دوره نیاز به مدرک انگلیسی است؟

آزمون TOEFL® توسط بیش از ۱۰،۰۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در بیش از ۱۵۰ کشور پذیرفته می شود. همچنین برای ورود به دانشگاه های جمهوری چک هم نیاز به داشتن یک مدرک زبان همانند تافل یا ایلتس است که در سایت هر دانشگاه میزان نمره کافی را می توانید چک کنید.

محتوای دوره دندان پزشکی در جمهوری چک

دو سال اول دندانپزشکی شامل دروس زیر است:

فیزیک پزشکی، زیست شناسی، شیمی پزشکی، بیوشیمی، آناتومی و فیزیولوژی

سال سوم آموزش دندان پزشکی در چک شامل این موارد است:

آناتومی پاتولوژیک، فیزیولوژی آسیب شناسی، معاینه بالینی پزشکی داخلی و جراحی دوره های پزشکی با تمرکز بر مشکلات دندان و دهان است.

هزینه های تحصیل در رشته دندان پزشکی در جمهوری چک

به طور متوسط هزینه تحصیل در رشته دندان پزشکی جمهوری چک چیزی در حدود ۳۴۰۰۰۰ CZK، در هر سال تحصیلی

بهترین دانشگاه های دارای دندانپزشکی در جمهوری چک

بهترین دانشگاه ها با رشته دندانپزشکی در چک

دانشگاه شفیلد

دانشگاه بریستول

دانشگاه منچستر

دانشگاه داندی

کالج کینگ لندن

دانشگاه لندن

دانشگاه لودز

دانشگاه بولونیا

دانشگاه کامنیوس در براتیسلاوا

دانشگاه RWTH آخن

ما در این یادداشت با هم شرایط تحصیل در رشته پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی در جمهوری را چک را بررسی کردیم. تحصیل رشته های گروه پزشکی در این کشور با توجه به امکان تحصیل به زبان انگلیسی و هزینه های پایین، معقول و مناسب به نظر می‌رسد. پس اگر شما هم قصد دارید تا در رشته‌های پزشکی جمهوری چک تحصیل کنید فقط کافی است تا با مشاوران با تجربه Blue sky تماس بگیرید. ما می‌توانیم رویای شما به واقعیت تبدیل کنیم.

 

آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی از مراکز آموزش پزشکی تحمهور چک وجود دارد؟

بله. امکان اخذ بورسیه برای تحصیل در رشته پزشکی در این کشور وجود دارد. 

تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی جهوری چک به چه زبانی است؟

تحصیل در این رشته ها در جمهوری چک هم به زبان انگلیسی و هم به زبان چکی ممکن است.

چند دانشگاه در جمهوری چک برای رشته های پزشکی دانشجو می پذیرند؟

به طور کلی دو دانشگاه ماساریخت و پراگ در جمهوری چک علاقه مندان تحصیل پزشکی را ثبت نام می کننذ. 

چه کسانی امکان تحصیل در رشته های پزشکی جمهوری چک را دارند؟

همه علاقه مندان می توانند در این رشته ها ثب نام کنند.

medicalstudyguide europe-studies

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *