۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

سفر در دوران دبیرستان به خارج از کشور را جدی بگیرید

تحصیل در خارج از کشور

تنها تجربیات محدودی هستند که من از آن ها با عنوان تغییر دهنده‌ی زندگی یاد می‌کنم. یکی از این تجربه‌ها مربوط به وقتی می‌شود که در دوران دبیرستان برای اولین بار به اسپانیا، فرانسه و انگلستان رفتم. هیچوقت فکر نمی‌کردم که این تجربه، مسیری را در زندگی پیش رویم قرار دهد که کل زندگیم را تحت تاثیرخود بگذارد.

داستان از زمانی شروع شد که معلم زبان اسپانیایی ما تمام تلاش خود را به کار بست تا به بچه‌ها تجربه‌ای ماندگار هدیه بدهد. موقع بزرگ شدن، دنیای من بسیار کوچک بود ولی کتاب‌های زیادی در مورد کشورهای خارجی و فرهنگشان خوانده بودم. در عین حال دلم می‌خواست که تمام چیزهایی که خوانده بودم را از نزدیک لمس کنم.

تجربه‌ی اولین سفر به خارج از کشور در دوران دبیرستان، زندگی من را کامل متحول کرد و باعث شد شغلی که امروز دارم را مدیون آن سفر باشم.

چرا باید برنامه‌های سفر در دروان دبیرستان را جدی گرفت؟

 

آگاهی فرهنگی پیدا میکنید

از آنجا که در شهری بسیار بسیار کوچک بزرگ شده بودم، چیز زیادی از دنیای بزرگ نمی‌دانستم. با اینکه در کشور آمریکا بزرگ شدم، ولی شهر و خانواده‌ی من کوچک بودند. تنها جاهایی که در دنیای به این بزرگی می‌شناختم، مدرسه، چند مغازه و خانه‌ی چند تن از دوستانم بود.

اولین سفر من به خارج، چشمانم را به روی دنیا گشود. متوجه شدم زندگی‌ها چقدر باهم فرق می‌کنند و مثلا زندگی در پاریس چقدر با زندگی در یک منطقه‌ی روستایی اطراف نیویورک تفاوت دارد. تمام چیزهایی که آرزویشان را داشتم، دیدم. بوی کانال آب، معماری، گارسون‌هایی که خیلی سریع صحبت می‌کردند و … جزو چیزهایی بودند که حتی در خیال هم نمی‌توانستم تصورشان کنم.

با وجود هجمه‌ی شبکه‌های اجتماعی به زندگیمان، فهمیدن اینکه کجای جهان ایستاده‌ایم، کار دشواری شده است. سفر کردن این امکان را به ما می‌دهد که بدانیم چطور به بقیه‌ی دنیا مربوط می‌شویم. با وجود تمام تفاوت‌ها، شباهت‌هایی هم بین ملل مختلف وجود دارند.

از آموخته‌های خود در دنیای واقعی استفاده خواهید کرد

وقتی سرکلاس به مرور مباحث تکراری پرداخته می‌شود، حفظ انگیزه برای ادامه دادن درس خواندن کم می‌شود. سفر کردن به کشورهای مختلف به شما شانس این را می‌دهد که از آموخته‌های خود در کلاس درس زبان بهره‌مند شوید. برای من صحبت کردن با اسپانیایی‌ها به زبان خودشان بسیار جالب بود.

حتی درس تاریخ هم بعد از سفر برایم جالب شد. مکان‌هایی که قبلا در کتاب‌ها در موردشان خوانده بودیم را به چشم می‌دیدم. برای درس جغرافی هم همین اتفاق افتاد و یادگیری آن بعد از سفر خیلی راحت‌تر شد.

مستقل بودن را یاد میگیرید

والدینِ بسیاری از جوانان تمام تلاششان را می‌کنند تا از آن‌ها مراقبت کرده و از خطر دور نگاهشان دارند. در این صورت تمرین مستقل بودن برای یک فرد جوان سخت می‌شود. برنامه‌های سفر در دوران دبیرستان این امکان را برای شما به وجود می‌آورد که مهارت‌های مورد نیاز برای مستقل شدن را تقویت کنید.

حس دلتنگی برای خانه در اولین سفر خارجی من، تا قبل از انتهای سفر خیلی مشهود نبود. معلوم شد پرواز ما تاخیر دارد و وقتی متوجه آن شدم، انگار دیوار روی سرم خراب شد. در آن لحظه فقط می‌خواستم روی تخت خودم باشم. اگرچه باید اعتراف کنم که ترس‌هایی نیز بر من وارد شد، ولی در نهایت درس‌های مهمی که از این سفر گرفتم این بود که وقتی اوضاع مطابق میل من پیش نمی‌رود، چه باید بکنم. گاهی اوقات امور طبق برنامه‌ریزی ما پیش نمی‌روند. پروازها تاخیر می‌خورند، ممکن است گم شوید، صفحه نمایش موبایل ممکن است خراب شود و … . ولی من موفق شدم علی‌رغم تمام این مشکلات سفر خوبی را تجربه کنم.

به خاطر آن تجربه‌ها اعتماد به نفس من بیشتر شد. دیگر از اینکه از منطقه راحتی خودم خارج شوم ترسی نداشتم چون یکبار در یکی از خیابان‌های لندن گمشده بودم و دوباره راه را یافتم. شما هم تجربیاتی مشابه خواهید داشت، حتی اگر چالش‌های سفرتان مثل مال من نباشد.

سفر برای همیشه برایتان لذت‌بخش خواهد بود

اولین سفر خارج از کشور من در دوران دبیرستان، مسیر من را برای تبدیل شدن به یک فریلنسرِ مدام در سفر هموار کرد. درآمد من از راه نوشتن مقاله و مدیریت شبکه‌های اجتماعی تامین می‌شود. از همان لحظه‌ای که سفر اولم را شروع کردم، مطمئن بودم که دوست دارم بقیه‌ی نقاط دنیا را هم ببینم. به بیست و پنج کشور دنیا سفر کرده و در سه تای آن‌ها زندگی کرده‌ام.

از طرفی ممکن است سفر برای شما لذت‌بخش نباشد. یکی از دوستانی که همسفر من بود، اوقات بدی را در سفر تجربه کرد. دلش برای خانواده و سگش تنگ شده بود و از غذا و اقامتگاهمان متنفر بود. در ضمن آنقدر از دیگران می‌ترسید که حاضر نبود با کسی غیر از اعضای گروه هم‌کلام شود. معلوم شد که سفر کردن برای او لذت‌بخش نیست و این کاملا معمول است. اما اگر در دوران دبیرستان این سفر را انجام دهید، دیگر باقی عمرتان حسرت این را نمی‌خورید که کاش آن موقع سفر را تجربه کرده بودید.

تحصیل در خارج

دوستان جدید پیدا میکنید

اینکه گروه‌های سفری دانش‌آموزی به همدیگر ملحق شوند خیلی رایج است. در سفری که من رفتم، ما با اکیپی از دانش‌آموزانی از کالیفرنیا آشنا شدیم. در ابتدا، از این که افرادی غریبه به اتوبوس ما وارد شوند، کمی برایم غیرقابل قبول بود، ولی بعدا باهاش کنار آمدم. همچنین یاد گرفتم تفاوت‌های فرهنگی زیادی داریم و این باعث شد تا نگاهی جدید به روابطم با دوستانم داشته باشم. در همین میان، دوست جدیدی پیدا کردم و بیشتر اوقات خودم را با او می‌گذراندم.

رزومهی شما بهتر میشود

نشان دادن علاقه‌مندی به سفر، فرهنگ‌ها و زبان‌های خارجی به کارفرمایان آینده‌ی شما نشان می‌دهد که شما به مسائلی علاقه دارید که بزرگتر از دنیای شخصی خودتان هستند. من در شهری بسیار کوچک زندگی کرده بودم، موقعیت‌های زیادی برای اینکه خارج از دنیای شخصی حرکت کنم، نداشتم.

نشان دادن علاقه‌مندی به زندگی و جهان، از هر زمان دیگری مهم‌تر شده است. خیلی از بیزینس‌ها جهانی هستند و توانایی شما برای قابل انعطاف بودن و راحت بودن با دنیای خارجی اهمیتی مضاعف دارد. اینکه شما که هستید و چطور از پس امور برمی‌آیید، مهم‌تر از این است که چه کسی بودید و در چه مدرسه‌ای درس خوانده‌اید.

اکنون زمان سفر است

دانش‌آموزان موقعیت‌های سفرهای ارزان قیمتی دارند که در بزرگسالی دیگر نصیبشان نمی‌شود. برنامه‌های متعددی برای سفرهای خارج از کشور هستند که معمولا تجربه‌ای هیجان‌انگیز را رقم می‌زنند. اگر کسی بخواهد این برنامه‌ها را فردی تجربه کند، هزینه‌ی فراوانی باید برایشان بپردازد. از آن گذشته، جوانان انرژی زیادی دارند که در سفر می‌توانند از چیزهای زیادی در فرصتی کوتاه لذت ببرند.

در نهایت گفتن این نکته نیز لازم است که وقتی زندگی واقعی شروع می‌شود- یعنی زمانی که وارد دانشگاه شده و یا شغلی را شروع می‌کنید – همیشه دلیلی برای سفر نکردن پیدا خواهد شد. هیچ زمانی برای سفر رفتن از دوران دبیرستان بهتر نیست.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *