۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

قوانین کار دانشجویی در کانادا

Labor Laws in Canada

هنگامی که شما تصمیم به تحصیل در کانادا را می‌گیرید، باید این را بدانید که هزینه شهریه یا حتی فعالیت‌های تفریحی شما مسلما کم نیستند. بهترین راه برای کاهش بار یا کمک به شما در پرداخت شهریه، کار پاره وقت در دوران دانشجویی است، این کار می‌تواند در محوطه دانشگاه و یا در خارج از دانشگاه باشد.

شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در کانادا، با داشتن ویزای تحصیلی کانادا و اجازه تحصیل (Stusy Permit) می‌توانید به صورت نامحدود در محیط دانشگاه و ۲۰ ساعت در هفته در خارج از محیط دانشگاه در این کشور کار کنید.

اگر به فکر تحصیل در کانادا هستید، باید بدانید به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی باید سالانه هزینه تحصیلی بین ۹،۳۴۱ تا ۳۷،۷۰۰ دلار بپردازید. ممکن است بخواهید نه تنها به منظور پرداخت هزینه های تحصیل در کانادا، بلکه برای پرداخت هزینه های روزانه زندگی یا صرفاً برای کمک هزینه اضافی، به صورت پاره وقت در کانادا کار کنید. سازمانی با عنوان استراتژی‌های اشتغال و مهارت‌های جوانان کانادا (YESS) به دانشجویان جوان کمک می‌کند تا به راحتی وارد بازار کار شوند. این سازمان با معرفی برنامه‌هایی برای بهبود مهارت‌های کاری، تجربه کار تابستانی و تمرکز بر شغل کمک زیادی به به دانشجویان بین المللی که در جستجوی کار پاره وقت هستند، می‌کند.

کار پاره وقت دانشجویی در محیط دانشگاه

تنها در صورتی می‌توانید در محوطه دانشگاه در کانادا مشغول به کار شوید که مجوز تحصیل داشته باشید. با این حال، می‌توانید بدون مجوز کار در کانادا کار کنید، اگر:

یک دانشجوی تمام وقت در یک کالج خصوصی در کبک باشید که تحت قوانین و مقررات مشابه موسسات آموزشی دولتی اداره می‌شود و حداقل ۵۰٪ از کمک‌های حمایتی دولتی استفاده می‌کند.

برای این کار موارد ذیل لازم است:

  • داشتن مجوز تحصیلی معتبر
  • داشتن شماره بیمه اجتماعی (SIN number).

شما مجاز به کار در محوطه دانشگاه نیستید اگر:

اگر به صورت تمام وقت درس نمی‌خوانید.

  • مجوز تحصیل شما منقضی شده باشد.
  • در مرخصی مجاز تحصیل باشید.
  • در حال انتقال به موسسه آموزشی دیگری باشید و در آن بازه زمانی مشغول به تحصیل نباشید.

در کانادا، می‌توانید در دانشگاهی که در آن ثبت نام کرده‌اید به عنوان یک دستیار استاد و مسئول حل تمرین (TA)، پژوهشگر (RA)، مسئول تصحیح برگه‌های امتحانی، مسئول کتابخانه کار کنید. برای داشتن این مشاغل شما می‌توانید با مسئولین دانشگاه یا اساتید راهنما خود هماهنگ شوید و به آنها بگویید جویای کار هستید.

در مورد ساعات کار برای دانشجویان بین المللی با مشاغل پاره وقت، دولت کانادا محدودیت خاصی برای ساعات کاری وضع نمی‌کند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: مشاغل پردرآمد در کانادا را بیشتر بشناسیم!

 

work outside the campus

کار پاره وقت دانشجویی در خارج از محیط دانشگاه

شما می‌توانید خارج از محوطه دانشگاه در کانادا نیز کار کنید فقط در صورتی که:

  • شما دانشجو یک موسسه آموزشی مورد تایید (DLI) هستید.
  • شما در یک برنامه آموزش حرفه‌ای در دانشگاه یا کالج یا یک برنامه آموزش آکادمیک، حرفه‌ای پس از دوره دبیرستان در کانادا ثبت نام کرده‌ باشید.
  • شما در دوره‌ای ثبت نام کرده باشید که طول آن حداقل ۶ ماه طول باشد و پس از آن بتوانید یک دیپلم، گواهینامه یا مدرک از آن موسسه آموزشی کسب کنید.
  • دارنده شماره بیمه اجتماعی (SIN) باشید.

همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که دانشجویانی که در مرخصی مجاز تحصیلی، در حال تغییر موسسه آموزشی هستند یا در حال حاضر در حال تحصیل نیستند، اجازه کار خارج از دانشگاه را ندارند.

در اینجا لیستی از چند گزینه شغلی مناسب و برتر برای دانشجویان بین المللی در کانادا به همراه حقوق تقریبی آنها به ازای یک ساعت آمده است:

  • دفتردار: ۲۵ دلار کانادا در ساعت
  • دستیار فروش: ۱۲ دلار کانادا در ساعت
  • دستیار خدمات مشتری: ۱۱ دلار کانادا در ساعت
  • دستیار دفتر: ۱۳-۱۵ دلار کانادا در ساعت
  • آشپز: ۱۳ دلار کانادا در ساعت
  • خدمات پشتبانی: ۱۳ دلار کانادا در ساعت
  • راننده اوبر: ۱۴-۲۵ دلار کانادا در ساعت
  • پرستار کودک: ۱۴ دلار کانادا در ساعت
  • گرداننده سگ: ۱۴ دلار کانادا در ساعت

 

job student

چگونه می توان شغل پاره وقت در کانادا پیدا کرد؟

همانطور که در بالا ذکر شد، برای مشاغل داخل یا خارج از دانشگاه در کانادا، به شماره بیمه اجتماعی نیاز دارید. رزومه خود را به روز کنید و برای مصاحبه‌های کاری آماده شوید.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: راهنمای اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا (آپدیت ۲۰۲۱)

 

راههای پیدا کردن کار در محوطه دانشگاه

آگهی‌های مشاغل پاره وقت در دانشگاه معمولاً به راحتی در محوطه دانشگاه، بر روی تابلو اعلانات یا وب سایت رسمی دانشگاه کانادا یافت می‌شود. برای جستجوی شغلی کارآمد در محوطه دانشگاه، به یک انجمن یا کمیته دانشجویی بپیوندید، کارهای داوطلبانه انجام دهید، در جلسات اطلاعاتی، وبینارها و موارد دیگر شرکت کنید.

راههای پیدا کردن کار در خارج از محوطه دانشگاه

دانشجویان بین المللی اغلب تعجب می‌کنند که آیا اصلاً امکان یافتن مشاغل پاره وقت خارج از دانشگاه در کانادا وجود دارد یا خیر؟ خوب است بدانید که این امکان وجود دارد. سعی کنید شبکه‌های اجتماعی خود را برای پیدا کردن مشاغل بسازید و با مدیران یا افرادی که ممکن است بتوانند به شما کمک کنند ارتباط برقرار کنید.

 

the best city

بهترین شهرهای کانادا برای پیدا کردن مشاغل دانشجویی

طبق آخرین بررسی ها در سال ۲۰۲۱ بهترین شهرهای کانادا از لحاظ موقعیت شغلی برای دانشجویان بین‌المللی به ترتیب ذیل هستند:

 

  • مونترال در استان کبک (بهترین و ارزان‌ترین شهر دانشجویی کانادا)
  • تورنتو در استان انتاریو (پرجمعیت‌ترین شهر کانادا)
  • ونکوور در استان بریتیش‌کلمبیا
  • اتاوا در استان انتاریو (پایتخت کشور کانادا)
  • کبک سیتی در استان کبک

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: پاسخ به ۷ سوال متداول درباره اجازه کار پس از تحصیل در کانادا!

 

کار پس از فارغ التحصیلی در کانادا (PGWP)

PGWP یک ویزای کار است که فارغ التحصیلان بین المللی از موسسات آموزشی و دانشگاه‌های مورد تایید کانادا پس از پایان تحصیلات خود می‌توانند برای آن درخواست دهند. این نوع ویزای کار به دارنده اجازه می‌دهد تا برای هر کارفرمایی در هر نقطه ای ازکانادا کار کند. بسته به طول دوره تحصیلی در کانادا، ویزای کار پس از فارغ التحصیلی ممکن است حداکثر برای مدت سه سال صادر شود. به عنوان مثال، اگر زمان تحصیل یک دانشجوی بین المللی یک ساله باشد، PGWP معمولاً برای همان مدت زمان صادر می شود (یعنی اگر برنامه تحصیلات داوطلب ۱۲ ماه بود، PGWP  نیز ۱۲ ماه معتبر خواهد بود). اگر مدت زمان برنامه مطالعه دو سال یا بیشتر باشد، ممکن است PGWP تا سه سال صادر شود. سه سال حداکثر مدت اعتبار ویزای کار پس از تحصیل است. این مجوز نمی تواند بیش از طول دوره تحصیلات تکمیل شده در کانادا معتبر باشد.

چه افرادی واجد شرایط اخذ ویزای کار پس از تحصیل هستند؟

  • سن آنهاحداقل ۱۸ سال باشد
  • در یک دوره تحصیلی حداقل هشت ماهه تمام وقت در کانادا تحصیل کرده باشند.
  • مدرک تحصیلی معتبر از مرکز آموزشی محل تحصیل (نامه رسمی، گواهینامه و غیره) که تایید کند دانشجو، تمامی دوره‌های مورد نیاز و دروس مربوطه رشته خود را گذرانده است را حتما داشته باشند..
  • از زمان تأیید تکمیل برنامه تحصیلی خود، حدکثر در طی ۱۸۰ روز درخواست جواز کار را داده باشند.
  • مجوز تحصیل معتبر را قبل از اتمام ۱۸۰ روز دریافت کنند.

سخن پایانی

با توجه به نگرانی‌های مالی دانشجویان بین المللی که قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارند، در این مقاله به معرفی أنواع کار دانشجویی در زمان تحصیل و پس از پایان دوره تحصیلی یک دانشجو پرداختیم. چنانچه پس از خواندن این مقاله برای شما سوالی پیش آمد می‌توانید با مشاوران ما در بلو اسکای (BlueSky) تماس بگیرید تا آنها شما را راهنمایی کنند.

studyabroad

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *