۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

آزمون یوس YOS ترکیه – بررسی هزینه، منابع و قبولی در آزمون

آزمون یوس

در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی محبوبیت دانشگاه‌های ترکیه در بین ایرانیان و ساکنین سایر کشورها افزایش پیدا کرده است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ حدود صدهزاردانشجوی بین المللی در این کشور در حال تحصیل باشند و دولت ترکیه قصد دارد در آینده این رقم را تا صد و پنجاه هزار دانشجو نیز افزایش دهد. دانشجویان خارجی متقاضی ورود به دانشگاه‌های ترکیه در مقطع لیسانس باید در یک آزمون ورودی به نام آزمون یوس (YÖS) شرکت کنند. این آزمون شامل اتباع ترکیه‌ای که درخارج از ترکیه در دبیرستان تحصیل کرده و دیپلم گرفته‌اند نیز می‌شود. البته این نکته را هم نباید از قلم انداخت که تعداد کمی از دانشگاه‌های ترکیه از آزمون SAT به عنوان آزمون ورودی استقاده می‌کنند.


یکی از دلایل افزایش دانشجویان خارجی در این کشور ارائه شدن بسیاری از رشته ها به زبان انگلیسی و هزینه تحصیل و زندگی نسبتا کم در مقایسه با کشورهای اروپایی است. البته پس از قبولی در آزمون باید یک دوره شش ماهه آموزش زبان ترکی استانبولی را نیز بگذرانید، زیرا بعضی از درس‌ها تنها به این زبان ارائه می‌شود. با قبولی در این آزمون امکان شرکت در تقریبا تمام رشته ها اعم از پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، حقوق، روانشناسی، مهندسی مکانیک، معماری و غیره را خواهید داشت.

اما آزمون یوس چیست و شامل چه موضوعاتی می‌شود؟ چه کسانی می‌توانند در آن شرکت کنند و آماده شدن برای این آزمون چگونه است؟

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: تحصیل دوره دبیرستان در ترکیه

 

آزمون یوس (YÖS) چیست؟

آزمون YÖS (Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı) یک امتحان ورودی به دانشگاه است. این آزمون برای دانشجویان خارجی است که قصد دارند در موسسات آموزش عالی ترکیه تحصیل کنند، طراحی شده است. دانشجویان با ملیت ترک در آزمون دیگری به نام ÖSYS شرکت می‌کنند. دانشگاه‌های مختلف نسخه جداگانه خودشان از یوس را طراحی می‌کنند و این آزمون فقط برای ورود به مقطع کارشناسی معتبر است. دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر باید بر اساس قوانین مشخص هر دانشگاه اقدام کنند.

سوالات آزمون یوس

منابع سوالات  آزمون yos

آزمون یوس به طور کلی شامل سه بخش می شود: سوالات هوش، ریاضی و هندسه. هر دانشگاه به صورت مجزا سوالات این آزمون را طراحی و برگزار می‌کنند اما تمام آزمون‌ها در فصل بهار برگزار می‌شود. حدود پنجاه درصد سوالات این ازمون شامل سوالات هوش و بقیه سوالات شامل ریاضی و هندسه است. به طور معمول حدود ۳۰ تا ۴۰ سوال ریاضی در آزمون وجود دارد و سوالات هندسه تنها به ۵ تا ۱۵ سوال محدود می‌شود. تعداد بسیار کمی از دانشگاه‌ها موضوعات دیگری نیز در آزمون جای می‌دهند. این موضوعات می‌تواند شامل سوالات فیزیک، شیمی، زیست شناسی و تاریخ شود که همه مباحث در سطح دبیرستان هستند. مباحث ریاضی و هندسه به طور گسترده‌ای در ازمون‌ها حضور دارند. مدت زمان آزمون معمولا بین ۹۰ تا ۱۳۰ دقیقه است.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: راهنمای جامع تحصیل در ترکیه (آپدیت ۲۰۲۱)

 

سوالات آزمون یوس

اولین شرط برای گذراندن هر آزمونی داشتن اطلاعات صحیح در مورد آن است. همانطور که قبلا اشاره کردیم هر دانشگاه آزمون یوس خودش را طراحی میکند اما ساختار آنها تقریبا به یک شکل است که به آن می‌پردازیم.

 سوالات هوش

تعداد سوالات تست‌های IQ معمولا نصف آزمون را تشکیل می دهد (بین ۴۵ تا ۵۵ تست). معمولاً گفته می‌شود که سطح دشواری این سوالات از سطح دشواری تست‌های هوش استاندارد پایین‌تراست.

 سوالات ریاضی

سوالات ریاضی شامل ۳۰ تا ۴۵ تست است که از مفاهیم پایه ای ریاضی دبیرستان شامل تابع، مثلثات، لگاریتم و آمار و اعداد مطرح می‌شود. با وجود اینکه این بخش دشوارترین بخش آزمون به حساب می آید اما تمرین سوالات آن می‌تواند بیشترین تاثیر را در موفقیت شما داشته باشد.

سوالات هندسه

حداکثر سوالات مربوط به این بخش در حدود ۵ تا ۱۰ سوال است. سوالات این بخش تسلط شرکت کنندگان در آزمون بر مفاهیم پایه ای هندسه شامل زاویه، دایره، سه ضلعی و شباهت‌های بین آنها و… را ارزیابی می‌کند. چون این بخش شامل سوالات کمتری می‌شود بسیاری از افراد آن را نادیده می‌گیرند؛ گرچه که به خاطر رقابت فشرده مطالعه و تمرین هندسه می‌تواند تعیین کننده باشد.

 

اطلاعات تکمیلی آزمون یوس

آزمون yos به چه زبانی ارائه می‌شود؟

زبان آزمون یوس بستگی به انتخاب شما دارد. شما می‌توانید از بین ترکی استانبولی و انگلیسی برطبق انتخاب خودتان یک زبان را انتخاب کنید. البته بعضی از دانشگاه ها این آزمون را به زبان فارسی، عربی و فرانسه نیز ارائه می‌دهند.
در مجموع اما نیازی نیست نگران زبان آزمون باشید زیرا اساساً سوالات ریاضی و هوش نیازی به دانستن لغات زیاد از هیچ زبانی نیست و تمام کاری که نیاز دارید انجام بدهید تمرین است تا مهارت لازم برای پاسخگویی به سوالات هوش و ریاضی را داشته باشید.
تعیین سطح دشواری آزمون yos بسته به توانایی هردانش اموز متفاوت است اما به طور کلی سطح سوالات آن با مطالب کتاب ریاضی اول و دوم دبیرستان در یک راستا قرار می‌گیرند. البته بهترین راه برای تعیین دشواری سوالات بررسی آنها و پاسخ به این سوالات توسط خودتان است.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: راهنمای نوشتن کاورلتر برای پیدا کردن شغل

 

نمره دهی آزمون یوس به چه شکل است؟

آزمون yos به سه بخش تقسیم شده و مجموعاً شامل ۱۰۰ نمره می‌شود. بیشتر دانشگاه‌ها نمره منفی لحاظ می کنند و به طور مثال برای هر چهار سوال غلط یک پاسخ درست از شما حذف می‌شود.
برای ثبت نام در دانشگاه‌ها به طور حداقلی مجموع ۵۰ نمره نیاز است. برای کسب پذیرش از بهترین دانشگاه‌های ترکیه نیاز دارید برای نمره بالای ۹۰ تلاش کنید. البته به یاد داشته باشید حتی نمره ۱۰۰ نیز ممکن است تضمین کننده ورود شما به دانشگاه‌هایی که رقابت شدید در آنها وجود دارد (مانند دانشگاه استانبول) نباشد زیرا تعداد نسبتاً زیادی که در آزمون یوس نمره کامل را کسب می‌کنند. در این موارد مسولین پذیرش‌ دهی دانشگاه معمولاً بر اساس سابقه تحصیلی و نمرات دبیرستان به متقاضیان پذیرش می‌دهند.

هزینه آزمون، محل و زمان برگزاری

هزینه آزمون بسته به دانشگاه و محل برگزاری می‌تواند متفاوت باشد اما به طور کلی حدود ۴۰۰ لیر برآورد می‌شود. تعداد معدودی از دانشگاه‌های ترکیه مانند دانشگاه استانبول و قاضی آنتپ در تهران نیز آزمون یوس برگزار می‌کنند. بسیاری از آزمون ها نیز در ترکیه برگزار می‌شود. اکثر دانشگاه‌ها تاریخ‌های مختلفی برای آزمون در نظر می‌گیرند. به طور کلی ثبت نام از بهمن ماه آغاز می‌شود و خود آزمون از فروردین تا نهایتا اواسط تابستان بسته به دانشگاه مورد نظر برگزار می‌گردد. همچنین به خاطر داشته باشید به جز موارد معدود، هر موسسه آموزشی تنها یک بار در سال این آزمون را برگزار می‌کند. به علت شیوع کرونا تعدادی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه آنکارا، مارمارای و تعدادی دیگر در سال ۲۰۲۱ آزمون خود را به صورت آنلاین برگزار کردند و انتظار می‌رود این روند در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشته باشد یا حتی گسترش پیدا کند. بهترین و سریع ترین راه برای پی بردن به اطلاعات آزمون yos مراجعه به سایت دانشگاه‌ها است. در پایین صفحه لیست دانشگاه‌هایی که آزمون یوس را می‌پذیرند به همراه آدرس وب سایت آنها می‌توانید مشاهده کنید.

 

آمادگی برای آزمون یوس

آمادگی برای آزمون و ثبت نام و پیش نیازها

قطعا حضور موفق در هر آزمونی به  برنامه ریزی، تمرکز و مطالعه نیاز دارد. در کنار اینها،  کتاب‌های کمک درسی و کلاس‌های آموزشی به صورت حضوری و آنلاین نیز می‌توانند به داوطلبان کمک کند. به علاوه مطالعه نمونه سوالات آزمون‌های سال‌های گذشته نیز منبع خوبی برای تمرین است و می‌تواند شانس موفقیت در آزمون را افزایش دهد.

آزمون یوس محدودیت سنی ندارد اما برای شرکت درآن باید دیپلم خود را گرفته باشید یا در سال آخر دبیرستان درحال تحصیل باشید. برای ثبت نام آزمون باید در سایت دانشگاه اطلاعات خود را ثبت کنید و سپس دفترچه راهنمای آزمون را مطالعه فرمایید. سپس پس از دریافت اطلاعات لازم درمورد شرایط و محل، هزینه و ساختار تست، در آزمون ثبت نام کنید و هزینه آن را پرداخت کنید.
در روز آزمون پاسپورت خود را به همراه لوازم التحریر لازم همراه داشته باشید و سعی کنید زودتر از ساعت تعیین شده در محل آزمون حضور داشته باشید. در لیست زیرنام و لینک مهم ترین دانشگاه‌های ترکیه که آزمون یوس را برگزار می‌کنند، آورده شده است.

yos exam details yos yos exam for foreign students

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *