۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

دیدنی‌ترین کالج‌های دانشگاه آکسفورد

یکی از مکان‌هایی در انگلیس که نباید بازدید از آن را از دست بدهید، دانشگاه آکسفورد است. دانشگاه آکسفورد از کالج‌های زیادی تشکیل شده است: ۳۸ کالج اصلی و ۶ سالن اختصاصی دائمی! طبیعتاً با این تعداد ساختمان زیبا، انتخاب اینکه از کدام بازدید کنید کمی دشوار خواهد بود. البته شاید بخواهید به تمام ۴۳ ساختمان سر بزنید ولی در وهله‌ی نخست فهرستی از ۵ کالج برتر آکسفورد برای شما تهیه کرده‌ایم که آن‌ها را در اولویت اول بازدیدتان قرار دهید.

۵-کلیسای مسیح (Christ Church)

Christ_Church_College

بی‌شک کلیسای مسیح شناخته‌شده‌ترین کالج دانشگاه آکسفورد و یکی از معروف‌ترین کالج‌های انگلستان است که در سال ۱۵۴۶ میلادی توسط هنری هشتم دقیقا در مرکز شهر لندن ساخته شد. در بخش ورودی این کالج برج تام ساخته شده که بزرگترین ناقوس شهر به نام تام کبیر (Great Tom) در آن قرار دارد. این ناقوس هر شب ساعت ۹ به وقت انگلیس، به نشانه‌ی احترام به ۱۰۱ استاد و رئیس گذشته‌ی دانشگاه، ۱۰۱ بار نواخته می‌شود.

بر دیوارهای سالن غذاخوری پرتره‌های افراد مشهوری که در دانشگاه آکسفورد درس ‌خوانده‌اند مانند ویلیام پیت (مؤسس پیتسبورگ)، جان لاک (فیلسوف)، چارلز داجسون (که بیشتر مردم با نام لوییس کرول می‌شناسند) و سیزده نخست‌وزیر انگلستان که از این کالج فارغ‌التحصیل شده‌اند آویخته شده است.

ساختمان بزرگی که در این دانشگاه می‌بینید همان ساختمان بزرگی‌ست که در فیلم‌های هری پاتر دیده بودید. بله درست است! این کالج یکی از مکان‌هایی‌ست که فیلم‌ هری‌پاتر در آن فیلم‌برداری شد.

کلیسای مسیح بدون شک یکی از بزرگ‌ترین کالج‌های آکسفورد است و درواقع کلیسای جامع مسیح را نیز درون خود جای داده است.

تنها عاملی که باعث شده است در رد‌ه‌ی پنجم قرار گیرد این است که برای توریست‌ها نقش تله‌ را دارد! از این رو که این کالج هزینه‌های گزافی را برای ورودی می‌گیرد و بازدیدکننده‌ها اغلب برای عکس گرفتن از لوکیشن فیلم‌برداری فیلم هری‌پاتر آنجا می‌روند؛ بنابراین ممکن است به راحتی نتوانید بازدید کنید. گرچه کالج کلیسای مسیح (Christ Church) ارزش دیدن را دارد، ولی این نکات را هم باید قبل از رفتن به آن‌جا در نظر بگیرید.

زمان بازگشایی: دوشنبه تا شنبه – ۱۰ تا ۱۷، یکشنبه – ۱۴ تا ۱۷

۴-کالج سنت جان (St. John’s College)

این کالج در سال ۱۵۵۵ به عنوان کالجی مردانه تاسیس شد. هم‌اکنون با ثروتی معادل ۵۲۶ میلیون پوند به‌عنوان ثروتمندترین کالج آکسفورد است. معماری این کالج اولین نمونه معماری رنسانس ایتالیایی در آکسفورد است.

کالج جانِ قدیس اکثر بعدازظهرها زمین‌هایش را برای بازدید عموم باز می‌کند پس قطعاً یکی از بهترین کالج‌های دانشگاه آکسفورد برای بازدید است.

زمان بازگشایی: دوشنبه تا یکشنبه – ۱۳ تا ۱۷ یا غروب، هرکدام که زودتر برسند.

۳-کالج اکستر (Exeter College)

کالج‌هایی که تا الان معرفی کردیم دو کالج بزرگ بوده‌اند و بعید به نظر می‌رسد که کالج کوچکی بتواند در این فهرست باشد اما کالج اکستر واقعاً لیاقت جا گرفتن در این فهرست را دارد. این کالج چهارمین کالج قدیمی دانشگاه آکسفورد است که در سال ۱۳۱۴ ساخته شده و یکی از بهترین مناظر را به میدان ردکلیف (Radcliffe Square) و به بعضی از زیباترین ساختمان‌های آکسفورد می‌دهد.

این کالج همچنین کالج سابق جِی. آر. آر. تولکین است و مجسمه‌ای نیم‌تنه از او هنوز هم در کالج اکستر وجود دارد. علاوه بر این‌ها این کالج خانه‌ی به تصویرکشیده شده در یکی از نقاشی‌های ویلیام موریس می‌باشد که تولد مسیح را به تصویر می‌کشد.

بهترین زمان بازدید از این کالج هنگام سرود شامگاه است که یکشنبه‌ها، سه‌شنبه‌ها و جمعه‌ها در ساعت شش غروب شروع می‌شود. ارگی که در این کالج است بهترین ارگ در دانشگاه آکسفورد بوده و سرود شامگاه فرصتی عالی برای گوش دادن به صدای قوی آن است.

زمان بازگشایی: دوشنبه تا یکشنبه – ۱۴ تا ۱۷

۲-کالج نیو (New College)

این کالج برای کسی که می‌خواهد تمام جاذبه‌های دانشگاه آکسفورد را یکجا ببیند مکان نهایی است. این کالج که در سال ۱۳۷۹ میلادی ساخته شده باغی زیبا و دیوارهای شهری واقعی دارد که دورتادور آن امتداد یافته‌اند. اگر موسیقی گروهی را دوست دارید، کالج نیو بهترین جا است. گروه کر این‌جا در جهان شناخته شده هستند و درواقع دو جایزه‌ی گرمی هم برده‌اند! از همه دیدنی‌تر کلیسای کوچک این کالج است که خانه‌ی بعضی از آثار زیبای هنری مانند مجسمه‌ی دوم‌تری لازاروس ساخته‌شده توسط جیکوب اپشتاین و نقاشی اصلی از ال گرکو است! البته این نقاشی گاهی به موزه‌ی اَشمولین قرض داده می‌شود پس مراقب باشید که خیلی برای دیدن آن ذوق نکنید چراکه ممکن است فقط با قابی خالی مواجه شوید!

بالاخره قسمت جالب ماجرا این است که این کالج هم برای فیلم‌برداری هری پاتر استفاده‌شده است! اگر نمی‌خواهید هزینه‌های مربوط به کلیسای مسیح را بدهید ولی می‌خواهید جایی که فیلم هری پاتر ساخته‌شده است را ببینید، کالج نیو یکی از بهترین کالج‌های دانشگاه آکسفورد برای بازدید است.

زمان بازگشایی: عید پاک تا اکتبر – ۱۱ تا ۱۷، اکتبر تا عید پاک – ۱۴ تا ۱۶

۱-کالج بیلیل (Balliol College)

این کالج بدون بحث بهترین کالج دانشگاه آکسفورد است. نه‌تنها یکی از قدیمی‌ترین کالج‌های آکسفورد برای بازدید به‌شمار می‌رود (در سال ۱۲۶۳ میلادی ساخته شد) بلکه این کالج سه نخست‌وزیر مشهور را به انگلیس داده است (اِچ. اچ. اسکیت، ادوارد هیت و هارولد مک میلان). این فهرست از نام‌های مشهور همین‌جا تمام نمی‌شود چراکه این کالج، کالج سابق آدام اسمیت، آلدو هاکسلی و ریچارد داوکینز..اُه و بوریس جانسون است!

ساختمان کالج از کلیسای کوچک و زیبا، غذاخوری بزرگ و باغ زیبایی که بخش زیادی از زمین‌های این کالج را شامل می‌شود، تشکیل شده است. درنتیجه شکی باقی نمی‌ماند که این کالج، کالج شماره‌ی یک برای بازدید در آکسفورد است.

زمان بازگشایی: دوشنبه تا یکشنبه – ۱۰ تا ۱۷ یا غروب، هرکدام که زودتر برسند.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 3

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *