۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

پیشنهاد حذف گذرنامه برای سفر بین ایران و ترکیه

حذف گذرنامه برای سفر بین ایران و ترکیه

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی روز دوشنبه ۲۷ بهمن ماه (۱۵ فوریه) پنچمین نشست کمیته فنی همکاری‌های گردشگری ایران و ترکیه با حضور معاونان گردشگری دو کشور برگزار شد.

در این نشست مجازی معاونان گردشگری ایران و ترکیه بر اهمیت تبادلات گردشگری میان دو کشور همسایه در دوران پساکرونا تأکید کردند. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، تدوین پروتکل‌های دوجانبه به منظور تسریع رفع چالش‌هایی که به دلیل محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا برای کسب و کارهای گردشگری دو کشور ایجاد شده، از دیگر موضوعات محوری این نشست بوده است.

بنا بر این گزارش‌ها یکی از مواردی که در این نشست از سوی ترکیه عنوان شد، پیشنهاد حذف گذرنامه برای سفر اتباع دو کشور بوده است.

این پیشنهاد به نوشته خبرگزاری‌های داخلی در جهت ایجاد توازن در مبادله گردشگر عنوان شده و مقرر شده است که این موضوع از طریق مراجع ذیربط به صورت ویژه پیگیری شود.

سابقه لغو روادید میان ایران و ترکیه به سال ۱۳۴۲ بازمی‌گردد. روابط حُسن همجواری بین ایران و ترکیه در آن سال موجب لغو روادید بین دو کشور شد.

لغو روادید ایران و ترکیه

شمار گردشگران ایرانی در رده پنجم یا ششم در ترکیه

در یک دهه‌ی اخیر سفر شهروندان ایرانی به ترکیه افزایش چشمگیری داشته است؛ برای گذراندن تعطیلات، برای خرید و برای تجارت. طبق آماری که ترکیه در مورد شمار گردشگران از نقاط مختلف جهان به مقصد این کشور در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده است، گردشگران ایرانی از نظر تعداد در جایگاه پنجم جای گرفته اند؛ که می توان کشورهای بلغارستان، آلمان، گرجستان و روسیه را در جایگاه های بالاتری مشاهده کرد.

وان، استانبول و آنتالیا سه مقصد اصلی گردشگران ایرانی در سال‌های گذشته بوده‌اند. سال گذشته شرایط و محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا بر شمار گردشگران از جمله در سفر به ترکیه، تأثیر چشمگیری گذاشت. خبرگزاری‌های داخلی از نزول ایران (از نظر شمار گردشگر در ترکیه) به رده ششم در سال ۲۰۲۰ خبر می‌دهند.

در مقابل، مسئولان گردشگری سازمان میراث فرهنگی ایران گفته‌اند، شمار گردشگران اهل ترکیه در ایران نسبت به تعداد مسافران ایرانی در ترکیه، قابل مقایسه نیست.

به استناد گزارشی که اتحادیه هتلداری ترکیه در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد، توریست‌های ایرانی به طور متوسط ۶ شب در هتل‌های ترکیه می‌مانند و به ازای هر نفر به طور متوسط ۱۰۰۰ دلار هزینه می‌کنندـ این درحالی است که سرانه هزینه‌کرد توریست‌های خارجی به ازای هر نفر ۶۳۰ دلار برای این بازه زمانی ‌است.

 

dw

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *