۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

نکاتی در مورد مدیریت هزینه‌ها و بودجه بندی برای دانشجویان

مدیریت هزینه‌ها برای دانشجویان

مدیریت هزینه‌ها و بودجه‌بندی در زندگی دانشجویی موضوعی است که بسیاری از دانشجویان با آن رو به رو هستند. دوران دانشجویی مقطعی از زندگی برای افراد است که با شیرینی‌ها و تلخی‌های زیادی همراه است. در این دوران معمولاً به دلیل زمان طولانی کلاس‌ها و زمانی که برای درس خواندن صرف می‌شود، دانشجویان نمی‌توانند کار تمام وقت داشته باشند.

بسیاری از دانشجویان دور از خانواده خود زندگی می‌کنند. سختی‌های زندگی اینچنینی و عدم وجود تجربه، همچنین درآمد کم شغل‌های پاره وقت سبب می‌شوند تا دانشجویان در مدیریت هزینه‌های خود دچار مشکل شوند. در این مطلب به بررسی نکاتی جهت تسهیل این امر پرداخته‌ایم.

یادداشت برداری، کلید مدیریت

از مهم‌ترین اقداماتی که افراد می‌توانند جهت مدیریت هزینه‌های زندگی انجام دهند، تهیه لیستی از تمامی خرج‌هایی است که دارند. یادداشت کردن هزینه‌هایی که در طول ماه انجام داده‌اید سبب می‌شود دیدگاهی کلی درباره نحوه پول خرج کردن خود پیدا کنید.

یک روز را جهت ساماندهی به لیست خود انتخاب کنید. گزینه‌های یادداشت‌شده را از نظر گذرانده و درباره لزوم یا عدم لزوم هر یک فکر کنید. در پایان می‌توانید مواردی که نیازی به آنها ندارید را مشخص کرده و طی ماه بعدی از خرج کردن در آن زمینه‌ها خودداری کنید.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: وسایل مورد نیاز سفر تحصیلی

 

لیست خرید بسازید

یک نکته مهم دیگر در بودجه‌بندی این است که همیشه طبق نیازهای خود خرید کنید. انتخاب مواردی که به آنها احتیاجی ندارید حتی اگر بسیار ارزان‌قیمت نیز باشند، در انتها از بودجه شما خواهد کاست. بهتر است برای مدیریت هزینه‌ها در طول هفته، هر چیزی که احتیاج دارید را یادداشت کرده و با آن لیست به صورت هدفمند به خرید بروید.

در راستای خرید کردن نیز با رعایت برخی نکات می‌توانید پول بیشتری ذخیره کنید:

  • از فروشگاه‌هایی که تخفیف دارند خرید کنید. این فروشگاه‌ها معمولاً در روزهایی از هفته، تخفیف بیشتری را نیز به مشتریان ارائه می‌دهند. با انتخاب اجناسی که در قسمت تخفیف‌های فصلی هستند هم می‌توانید در بودجه خود صرفه‌جویی کنید.
  • در خرید خود با دوستان و هم اتاقی‌ها شریک شوید. هر هفته پولی روی هم بگذارید و به خرید بروید. می‌توانید مواد موردنیاز را برای یک هفته کل افراد اتاق بخرید. به این شکل می‌توانید مقدار بیشتری خرید کنید و در هزینه‌ها نیز شریکی داشته باشید.
  • از مواد غذایی کیلویی و فله‌ای به جای بسته بندی‌ها استفاده کنید. اگر امکان دارد مواد غذایی مانند حبوبات یا پنیر را به صورت کیلویی و فله‌ای بخرید تا با قیمت کمتر حجم بیشتری به خانه ببرید.
مدیریت هزینه‌ها برای دانشجویان

حقه تقسیم درآمد

این حقه بر پایه یک اصل روانشناسی کار می‌کند که: «شما آن مقدار پول خرج می‌کنید که در دسترستان باشد.» در نتیجه می‌توانید با از دسترس خارج کردن درآمد و پول‌های خود، به راحتی سطح هزینه و خرج را پایین آورده و در جهت مدیریت هزینه‌ها ی زندگی دانشجویی خود بکوشید.

برای بودجه‌بندی مناسب،  اول ماه یا هر زمانی که دستمزد یا پول توجیبی خود را دریافت کردید آن را در حساب‌های بانکی مختلف پخش کنید. چند حساب در چند بانک برای خود باز کنید تا بتوانید هر ماه مبلغی از درآمد خود را به آنها انتقال دهید. بهتر است فقط برای حساب اصلی خود کارت بگیرید و از خدمات آنلاین استفاده کنید که پول هرچه بیشتر از دسترستان بیرون باشد و برای خرج کردن آن وسوسه نشوید.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: اجتماعی ماندن کلید موفقیت تحصیل در خارج از کشور

 

از تخفیفات دانشجویی غافل نشوید

اگر علاقه به شرکت در فعالیت‌های علمی یا هنری و… دارید، که نیاز به تهیه بلیط یا رزرو دارند، می‌توانید از تخفیف‌های دانشجویی استفاده کنید. امروزه اکثر گیشه‌های سینما و تئاتر با ارائه کارت دانشجویی به شما درصد قابل توجهی تخفیف می‌دهند.

بیشتر سمینارهای علمی و پژوهشی نیز جهت دعوت از دانشجویان رشته‌های مربوطه، تسهیلاتی با شماره دانشجویی به دانشجویان ارائه می‌کنند. بلیط متروی خود را نیز می‌توانید با ارائه کارت دانشجویی، به صورت به‌صرفه شارژ کنید و هزینه کمتری جهت حمل و نقل با وسایل عمومی بپردازید.

تخفیفاتی که استفاده کرده‌اید را نیز می‌توانید یادداشت کرده و آخر هر ماه یا هفته از میزان پولی که به ازای آنها ذخیره کرده‌اید مطلع شوید؛ این امر نیز تاثیر زیادی در مدیریت هزینه‌ها ی زندگی دارد و دیدی کلی درباره خرج های جزئی به شما می‌دهد.

در خانه غذا بخورید

یکی دیگر از مواردی که هزینه زیادی به دانشجویان اعمال می‌کند، غذاخوردن در رستوران‌ها و فست‌فودها است. این غذاها حتی سالم نیز نیستند و استفاده از آنها در یک دوره طولانی ممکن است سلامت دانشجویان را تهدید کند.

به جای این، همیشه در خانه آشپزی کرده و غذای خود را همراه ببرید. همیشه به قدری غذا درست کنید که حداقل آن را دو وعده بخورید. به این شکل هم در وقت صرفه‌جویی کرده‌اید و هم در مقدار مواد غذایی مصرفی و هم در هزینه‌ها و نیز بودجه‌بندی خوبی خواهید داشت.

اگر کلاس دارید و وقت نمی‌کنید برای نهار به خانه یا خوابگاه برگردید، غذای خود را در ظرفی ریخته و با خود به کلاس ببرید، هنگام نهار می‌توانید آن را در بوفه دانشگاه یا امکاناتی که در غذاخوری دارید، گرم کنید. استفاده از غذاخوری خود دانشگاه نیز اگر کیفیت خوبی دارد، می‌تواند در مدیریت هزینه‌ها بسیار مؤثر باشد.

بیشتر پیاده‌روی کنید

اگر محل زندگی شما از دانشگاه دور است احتمالاً هر روز هزینه زیادی جهت رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی صرف می‌کنید؛ یا مجبورید پول زیادی صرف بنزین زدن بکنید، پس گزینه‌های دیگری را مدنظر قرار دهید. می‌توانید صبح زودتر بیدار شده و به جای تاکسی از اتوبوس استفاده کنید.

هنگام برگشت به خانه که دغدغه زمان ندارید و دیرتان نمی‌شود، می‌توانید کل یا قسمتی از مسیر را پیاده‌روی کنید. به این شکل هم ورزش کرده‌اید و هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده‌اید. برای رفت و آمد در مسیرهای دیگر نیز می‌توانید به جای تاکسی و مترو، از پیاده‌روی استفاده کنید.

پس‌انداز کنید

اگر می‌توانید، بخشی از پول خود را هر ماه کنار گذاشته و پس‌انداز کنید. بعد تلاش کنید با باقی‌مانده پول، یک ماه را سر کنید. به این شکل هم ذخیره مطمئنی برای بعد دارید و هم می‌توانید نیازهای غیرضروری را بهتر شناخته و از آنها دوری کنید.

برای راحت‌تر شدن مدیریت هزینه‌ها به خودتان وعده‌های هوس‌انگیز بدهید. مثلاً با خود قرار بگذارید که اگر توانستید هر ماه مبلغ خاصی را پس‌انداز کنید. بعد از سه ماه خود را به یک تفریح حسابی یا خرید یک وسیله دوست‌داشتنی یا کتابی که مدت‌ها منتظرش بودید مهمان کنید.

مدیریت هزینه‌ها دانشجویی

تعویض کنید

اگر وسیله‌ای مدت‌ها گوشه خانه خاک می‌خورد و استفاده‌ای از آن نمی‌کنید میتوانید آن را در ازای پول بفروشید یا با وسیله کاربردی دیگری تعویض کنید. به همین شکل نیازی نیست وسایل جدید بخرید. می‌توانید در بازارهای مخصوص یا سمساری‌ها گشته و وسایل موردنیاز خود را به صورت دسته دوم تهیه کنید.

امروزه بازارهای دیجیتال دست دوم فروشی نیز بسیار رونق دارند. با سر زدن به این سایت‌ها می‌توانید به سادگی وسایل غیرضروری خود را فروخته و آنچه می‌خواهید با قیمت کمتری پیدا کنید. وسایل خراب شده را نیز تا حد امکان تعمیر کنید و چنانچه واقعاً مورداستفاده نبود آن را بازیافت کنید تا در بودجه‌بندی خود به مشکل نخورید.

بازیافت را فراموش نکنید

به دورریز خود بسیار دقت کنید. گاهی می‌شود از قسمت‌های مختلف آنها هنوز استفاده کرد. مثلاً بردهای سالم لوازم دیجیتال یا شیشه‌های مربا و رب و…. را جدا کنید. می‌توانید از این وسایل در ساخت لوازم موردنیاز خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید با تفکیک زباله‌های خشک و تر و تحویل آنها به مراکز مخصوص، پول یا مواد خشک دیگر دریافت کنید.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: آیا در مورد انتخاب محل تحصیل براساس شخصیت شنیده اید؟

 

در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید

مراقب مصرف برق و آب و گاز باشید:

  • چراغ های اضافی را خاموش کنید.
  • از لامپ‌ها و وسایل برقی فوق کم مصرف استفاده کنید.
  • دوشاخه‌های اضافی را از پریز بکشید.
  • شیرهای آب خراب را تعویض کنید.
  • دوش‌های کوتاه‌تر بگیرید.
  • شیر آب را کم باز کنید.
  • شعله بخاری را پایین بیاورید.
  • و…

به این شکل مبلغ قبض‌های شما پایین می‌آیند و در نتیجه می‌توانید پول بیشتری حفظ کنید. از طرفی با صرفه‌جویی در مصرف انرژی نقش خود را به عنوان شهروند خوب ایفا کنید. با صرفه‌جویی در هزینه بنزین نیز می‌توانید تا حد زیادی از لحاظ مدیریت هزینه‌ها پیشرفت کنید.

مراقب وسایل خود باشید

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در حفظ و نگهداری از وسایل خود کوشا باشید تا نیازی به تعویض و تعمیر نداشته باشند. وسایل و لوازم برقی، یخچال و گاز و کولر و… در صورت خرابی باید به سرعت تعویض یا تعمیر شوند تا خسارت دیگری به بار نیاید. بنابراین تلاش کنید برای رسیدگی به آنها روتین خاصی داشته باشید تا جلوی خرابی را بگیرید.

درآمد منفعل کسب کنید

روش‌های مختلف کسب درآمد منفعلانه و ساده را امتحان کنید. مانند روش‌های کسب درآمد در خواب یا درآمد از طریق کلیک بر روی لینک‌های تبلیغاتی. شاید در ابتدا نتیجه چشمگیری برایتان به دنبال نداشته باشد اما به مرور زمان به سود خوبی دست خواهید یافت و تاثیر آن را در تسهیل بودجه‌بندی خود خواهید دید.

نکات نهایی برای مدیریت هزینه‌ها ی دانشجویی

زندگی دانشجویی سختی‌هایی دارید اما اگر در مدیریت هزینه‌ها ی خود دقت کنید می‌توانید آن را شیرین‌تر کرده و بدون مشکل سپری کنید. به یاد داشته باشید با صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافی چون خرید پیتزا، می‌توانید بیشتر کتاب بخرید یا در فعالیت‌های مختلف علمی و هنری دیگر شرکت کنید. پس بهتر است:

  • از هزینه‌های خود یادداشت‌برداری کنید.
  • در خرید، دقت کافی به خرج دهید.
  • از انتخاب گزینه‌های غیر مهم که نیازی به آنها ندارید اجتناب کنید.
  • از تخفیفات دانشجویی بهره بگیرید.
  • زمان خود را صرف غذا پختن در خانه کنید تا از شر هزینه غذای بیرون در امان باشید.
  • بیشتر پیاده روی کنید تا استفاده از تاکسی و اتوبوس و هزینه‌های اضافی.

زندگی دانشجویی سخت است اما مرحله‌ای گذرا است. سعی کنید از این بخش زندگی خود بیشترین لذت را ببرید. صرفه‌جویی کردن و پس‌انداز پول نباید باعث شود از لذایذ زندگی محروم شوید. گاهی برای یک موقعیت تفریحی یا سرگرمی خرج کنید تا روحیه خود را همچنان بالا نگه دارید و روزها را با لذت پیش ببرید.

 

سخن پایانی

زندگی دانشجویی سخت است اما مرحله‌ای گذرا است. سعی کنید از این بخش زندگی خود بیشترین لذت را ببرید. صرفه‌جویی کردن و پس‌انداز پول نباید باعث شود از لذایذ زندگی محروم شوید. گاهی برای یک موقعیت تفریحی یا سرگرمی خرج کنید تا روحیه خود را همچنان بالا نگه دارید و روزها را با لذت پیش ببرید.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران ما در بلواسکای تماس حاصل فرمایید.

student budgeting

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *