۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

اجتماعی ماندن کلید موفقیت تحصیل در خارج از کشور

بعد از چندین سال زندگی و تحصیل در ایتالیا، با قاطعیت می‌توانم بگویم که فرایند رشد شخصی را تجربه کرده‌ام. در این مقاله در مورد تجربه‌ی شخصی خودم صحبت خواهم کرد، ولی اکثر دانشجویانی که مشغول به تحصیل در خارج از کشور هستند هم حرف من را تصدیق خواهند کرد.

اگر می‌توانستم به کسانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور  و یا در حال ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند، تنها یک توصیه کنم، می‌گفتم : «اجتماعی باشید.» البته منظور من این نیست که هرروز به باشگاه رفته و یا برنامه‌ی روزانه‌ی خود را تا آخر پر کنید. ولی فعال بودن هنگام تحصیل در خارج از کشور بنا به دلایل زیر ضروری است:

هیچ میانبری برای یادگیری فرهنگ جدید نیست

با یک دلیل روشن شروع می‌کنیم: اجتماعی بودن، شما را به سمت فرهنگ کشور میزبان سوق می‌دهد. یادتان باشد که هیچ میانبر و یا وب‌سایتی نیست که بتوان آن را با این تجربه‌ی دست اول عوض کرد.

با گشت زدن در شهر، امتحان کردن غذاهای محلی و صحبت کردن با اهالی شهر، یک فرهنگ خارجی را تجربه می‌کنید. واضح است که وقتی شخصی کشوری دیگر را برای اقامت تحصیلی انتخاب می‌کند، صرفا قصد تحصیل ندارد و حتما دوست دارد با فرهنگ جامعه میزبان آشنا شود.

از لحاظ ذهنی و فیزیکی سالم میمانید

دومین دلیل برای اجتماعی ماندن آن است که از لحاظ روحی و جسمی سالم بمانید. اگر هرروز بعد از به خانه آمدن مشغول تماشای سریال می‌شوید، پس واقعا از تمام زندگی خود لذت نمی‌برید، زیرا فقط کنار لپتاپ خود نشسته‌اید و کار خاصی انجام نمی‌دهید. در صورتی که سریال دیدن را می‌توان هرجای دیگر هم انجام داد!

به جای آن، می‌توانید شهر را بگردید، و یا از اهالی صاحب‌خانه‌تان بخواهید با شما یک قهوه بنوشند. اگر خیلی وقت است که در حال تحصیل در خارج از کشور هستید، وقت را غنیمت شمرده و به موقعیت‌ها شیرجه بزنید. من خودم تنها یک ماه دیگر در ایتالیا خواهم ماند، ولی کلی کار مانده است که دوست دارم انجام دهم. از طرفی خانه ماندن برای سلامت روان شما چندان مناسب نیست.

البته خانه ماندن و تماشای سریال اصلا بد نیست، ولی نباید به عادت غالب صبح و شب شما تبدیل شود.  بیرون بروید و زبان آنجا و یا حتی نحوه‌ی پخت یک غذای محلی را بیاموزید. مسلما همچین تجربه‌ای خیلی جالب‌تر از تماشای مداوم سریال خواهد بود.

فعال بودن شانس شما را برای پیدا کردن یک دوست بیشتر میکند

دلیل سوم و آخر من آن است که با اجتماعی بودن می‌توان دوستی‌ها و خاطراتی خوش را تجربه کرد. در نگاه اول شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی وقتی همکلاسی، هم‌تیمی و یا اعضای خانواده‌ی صاحبخانه را بشناسید، رابطه‌تان گرم‌تر و صمیمانه‌تر خواهد شد. خود من وقتی وارد تیم ورزشی شدم، اول حتی خود ورزش کردن برایم سخت بود، ولی تا وقتی با اعضای تیم رابطه‌ی دوستانه برقرار نکردم، لذتِ حضور در تیم را حس نکردم.

چند راه حل عملی برای «فعال بودن»:

  • در کل، کشوری را برای تحصیل انتخاب کنید که پذیرای سلیقه‌ی شما باشد. بدین ترتیب ارتباط برقرار کردن با فرهنگ جامعه‌ی میزبان و یادگیری زبان خارجی آسان‌تر خواهد بود. برای مثال اگر از پاستا و دورهمی‌های خانوادگی خوشتان نمی‌آید، ایتالیا را انتخاب نکنید.
  • با خانواده‌ی صاحبخانه وقت بگذرانید. چیزهای زیادی می‌توانید از آن‌ها بیاموزید.
  • با برنامه‌های تفریحی موافقت کنید! برای مثال با همکلاسی‌هایتان برای نهار بیرون بروید.
  • سعی کنید زبان آن کشور را بیاموزید. چه در مرحله‌ی خیلی خوب و چه در مرحله‌ی مبتدی از زبان آن کشور باشید، سعی کنید تا جای ممکن با آن زبان ارتباط برقرار کنید. اینگونه به همه نشان خواهید داد که برای فرهنگشان احترام قائلید.
  • به یک باشگاه و یا تیم ملحق شوید.
  • لبخند بزنید. مردم جامعه‌ی میزبان به شما احترام می‌گذراند پس لازم است که شما هم برای تشکری کوچک به لبخندشان پاسخ بدهید.

 

در پایان باید بگویم تجربه‌ی تحصیل در خارج هر فرد با فرد دیگری متفاوت خواهد بود. پس از مدتی که در ایتالیا بودم می‌توانم بگویم که مستقل‌تر، صبورتر، و نسبت به شرایط جدید پذیراتر شدم.

منبع

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *