۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

تحصیل در خارج از کشور و مزایا و مشکلات آن

تحصیل در خارج از کشور

هر ساله میلیون ها نفر در سراسر دنیا برای ادامه تحصیل عازم کشورهای دیگر می‌شوند. این امر در کشور ما، ایران، نیز متداول است و تعداد زیادی از جوانان ایرانی عازم کشورهای دیگر می‌شوند و یا در فکر این هستند که برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کنند.

اما در این رابطه سوالات بسیاری وجود دارد که ذهن بسیاری از دانشجویان و خانواده های آنان را مشغول کرده است. به طور حتم پیدا کردن پاسخ درست و شفاف به این سوالات میتواند تاثیر زیادی در آینده افراد بگذارد. به عبارتی تصمیم برای تحصیل در خارج از کشور زندگی یک فرد را متحول میکند و با یک انتخاب درست فرد میتواند از این موقعیت برای موفقیت های بزرگ در زندگی خویش استفاده کند. در حالیکه گاهی یک توهم و یک انتخاب غلط میتواند زندگی یک فرد را تا آخر عمر دچار مشکلات جدی نماید.

طی بررسی انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که تعدادی از سوالات مهم و متداول در این زمینه که ذهن دانشجویان و خانواده های آنان را به خود مشغول کرده است، شامل موارد زیر است:

  • تحصیل در خارج از کشور چه مزایا و مشکلاتی دارد؟
  • آیا تحصیل در خارج از کشور ارزش هزینه های آن را دارد؟
  • آیا فرزندانمان را به تنهایی می‌توانیم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بفرستیم؟
  • از چه سنی و چه مقطعی بهتر است برای اینکار اقدام کنیم؟
  • چه کشوری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم؟
  • چه رشته و چه دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنیم؟

در این مقاله به طور مختصر و در سلسله مقالات دیگری سعی بر آن داریم تا این سوالات را موشکافی کنیم و بدنبال پاسخ های صحیح در مورد پاسخ این سوالات باشیم. نویسنده این مقاله که خود فارغ التحصیل خارج از کشور بوده، سالها تجربه زندگی در خارج از کشور را دارد. وی از مشاوران خبره به علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور است. او سعی میکند تا با استفاده از تجارب شخصی و دیگر عزیزان کارشناس در این زمینه، به این سوالات مهم و اساسی پاسخ دهد. چرا که دستیابی به پاسخ های چنین مواردی کمک شایانی به انتخاب دانشجویان ایرانی و خانواده های آنان می کند تا با داشتن اطلاعات دقیق، نسبت به انتخاب رشته، دانشگاه و کشور بپردازند.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: ۱۰ مزیت تحصیل در خارج از کشور در دوره دبیرستان

در این مقاله به طور کلی به این موضوع می پردازیم که تحصیل در خارج از کشور چه مزایا و مشکلاتی دارد.

مزایای تحصیل در خارج از کشور:

۱. ورود به دانشگاه بدون کنکور

شاید به جرئت یکی از مهمترین مزایای تحصیل در خارج از کشور این باشد که فرد بدون استرس کنکور می‌تواند وارد دانشگاه شود. از آن مهم تر شاید این باشد که او می تواند در رشته مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شود. در حالیکه، در حال حاضر ورود به دانشگاه در ایران برای همه ایرانیان فراهم نیست و سدی به نام کنکور مانع دستیابی همه علاقمندان به تحصیلات عالی است. با وجود اینکه افراد زیادی تلاش میکنند تا از این سد گذشته و وارد دانشگاه شوند، اما به خاطر ظرفیت محدود دانشگاهها و رشته های دانشگاهی نمی توانند در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. به همین دلیل، برای عبور از این سد، علاقمندان مجبور هستند ماهها و یا شاید سالها خود را برای کنکور آماده کنند به امید اینکه بتوانند در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شوند.

این در حالی است که بسیاری از دانشگاههای برتر دنیا احتیاجی به آزمون و کنکور ندارد و دانشجو با در نظر گرفتن علاقه و داشتن سرمایه کافی، در رشته مورد نظر خود مشغول به تحصیل می شود. بنابراین دانشجو با یک انتخاب آگاهانه میتواند در رشته مورد علاقه خود و در یکی از دانشگاههای خوب بین المللی تحصیل کند. برخورداری از این مدرک تحصیلی میتواند به او در ادامه راه زندگی کمک قابل توجهی کند.

تحصیل در خارج از کشور

۲. امکان آشنایی با یک زبان دیگر

در دنیای امروز آشنایی با یک زبان دیگر به خصوص یک زبان بین المللی مانند زبان انگلیسی، زبان اول دنیا، میتواند به افراد فرصت های بهتری در زمینه های شغلی دهد. تحصیل در خارج از کشور معمولا این فرصت را به دانشجویان می‌دهد که علاوه بر تحصیلات آکادمیک با یک زبان دیگر نیز آشنا شوند. با برخورداری از دانش زبان دانشجویان می توانند خود را برای بدست آوردن شغل های بهتر آماده کنند. در حال حاضر با توجه به محدودیت های موجود در بازار کار ، آشنایی با زبان های دیگر، شانس بیشتری به افراد برای پیدا کردن شغل می دهد.

۳. بالا رفتن اعتماد به نفس و شناخت بیشتر فرد از خودش

زندگی به صورت فردی و دانشجویی در عین حال که مشکلات خاص خود را دارد، به فرد کمک میکند که خود را بهتر بشناسد. این موضوع باعث می شود که وی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و خودش را بهتر بشناسد. چرا که در این سبک زندگی او مجبور است به تنهایی بر مشکلات غلبه کند و این به افراد کمک میکند تا درک بهتری از زندگی و مشکلات پیرامون آن پیدا کنند. در واقع می توان گفت که افراد با زندگی دانشجویی در مقابل مشکلات مقاوم تر می شوند.

۴. آشنا شدن با فرهنگ های جدید

در طول تحصیل در خارج از کشور ، دانشجویان این فرصت را پیدا می کنند که با فرهنگ و تمدن کشور مقصد آشنا شوند. ضمن اینکه به دلیل وجود دانشجویان خارجی از کشورهای دیگر، از ملل و فرهنگ های دیگر نیز شناخت مناسبی پیدا می کنند. آشنا شدن با فرهنگ های ملل دیگر در طول زمان تحصیل به فرد این کمک را میکند که نگاه خویش را در مورد مسائل مختلف زندگی وسعت ببخشد. گاهی اوقات، همزمان با تحصیل در خارج از کشور دوستانی از دیگر ملل پیدا می کنید که میتواند در آینده فرصت های مختلف بسیاری را برای فرد فراهم کند.

اگر به فکر فرستادن فرزند خود به خارج از کشور هستید، این مقاله را حتما مطالعه کنید: ۴ دلیل برای آنکه باید فرزندتان را برای تحصیل به خارج از کشور بفرستید

۵. داشتن فرصت های شغلی بیشتر

یکی از مزایای تحصیل در خارج از کشور ، داشتن فرصت های کاری بیشتر چه در داخل کشور و چه خارج از کشور است. با انتخاب صحیح رشته و دانشگاه در خارج از کشور ، آشنایی با یک زبان دیگر و بدست آوردن تجربه ای بین المللی ، همه و همه به افراد تحصیل کرده در خارج از کشور این شانس را می دهد که موقعیت های بیشتری در کار و زندگی پیدا کنند.

این موضوع سبب می شود که فرد نه تنها در کشور خود موقعیت بهتری پیدا کند، بلکه فرصت کاری بین المللی را نیز برای خود فراهم میکند. بنابراین در جهان امروز که با بحرانهای مختلف اقتصادی و … رو برو هستیم، پیدا کردن فرصت های شغلی بیشتر یکی از امتیازات ویژه تحصیل در خارج از کشور میباشد. فرد تحصیل کرده در یک دانشگاه خوب بین المللی ، آشنایی با یک زبان دیگر ، تجربه بین المللی داشتن، فرد را در مقایسه با دیگر افراد در زمینه های کاری در موقعیت بهتری قرار میدهد .

تحصیل در خارج از کشور

و اما مشکلات تحصیل در خارج از کشور

۱. احساس زندگی در غربت

به صورت کلی ایرانیان در مقایسه با مردم کشورهای دیگر بخصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی ، افراد احساساتی تری هستند. ایرانیان غالبا وابستگی خانوادگی بیشتری نسبت به هم دارند و اولین مساله ای که برای هر دانشجوی ایرانی در خارج از کشور میتواند اتفاق بیافتد، احساس زندگی در غربت است. البته میزان این احساس کاملا بستگی به فرهنگ کشور مقصد، وجود بستگان یا دوستان در آن کشور، تعداد ایرانیان مقیم در آن کشور و بسیاری موارد دیگر است. اما به هر صورت، این حس در افراد بخصوص در ابتدای ورود به هر کشوری ایجاد می شود. دوری از خانواده، دوستان و آشنایان یکی از مواردی است که هر فرد باید پیش از مهاجرت بایستی به آن توجه کند و خود را برای آن آماده نماید.

۲. هزینه های بالای زندگی و تحصیل

بطور کلی، تحصیل در خارج از کشور با هزینه های قابل توجهی همراه است. البته هزینه تحصیل و زندگی در برخی کشورها کمتر است و افرادی که به صورت بورس در خارج از کشور مشغول به تحصیل میشوند، هزینه های کمتری را متقبل می شوند. لذا، توجه به این موضوع برای اینکه دانشجو در ادامه راه دچار مشکل نشود بسیار مهم است. در هر صورت در مقایسه با کشور خودمان، هزینه تحصیل و زندگی در خارج از کشور، به صورت قابل توجهی بیشتر است. بخصوص که مسائل اقتصادی و نوسانات قیمت ارز در چند سال اخیر، بیش از پیش در هزینه های زندگی و تحصیل در خارج از کشور تاثیر گذار بوده است.

بیشتر بخوانید: آیا فرزند من برای حضور در یک مدرسه تابستانی آماده است؟

نتیجه گیری :

تحصیل در خارج از کشور و به دنبال آن کسب اقامت تحصیلی دارای مزایای و مشکلات مختلفی است. لذا، هر فرد میبایست قبل از انتخاب این مسیر بدقت موارد لازم را بررسی نماید. چراکه گاهی این انتخاب میتواند زندگی فرد را به طور کلی دگرگون کند و فرد را در موقعیتی بسیار فراتر از آنچه بوده است قرار دهد. از سوی دیگر، یک انتخاب غیر منطقی و بدون شناخت، می تواند زندگی فرد را دچار مشکلات زیادی نماید.

در نتیجه نمی توان به صورت کلی تحصیل در خارج از کشور را به همه پیشنهاد داد. شرایط و موقعیت های هر فرد متفاوت از سایرین بوده و چه بسا این انتخاب برای فرد، او را دچار مشکلات بسیاری کند که فرد در ادامه راه دچار مشکلات بیشتری شود.

بنابراین هر فرد میبایست موارد مختلفی از جمله شرایط خود، شرایط کشور مقصد را بدقت بررسی نماید. برای انجام این امر لازم است حتما در این راه از تجربه افراد آگاه و دلسوزی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند کمک بگیرند. همچنین می توان از کسانی که در کشور مقصد در حال تحصیل هستند کمک بگیرند تا بتوانند انتخاب آگاهانه تری در این رابطه داشته باشند.

به امید موفقیت همه عزیزان ایران در تمام نقاط جهان
مهدی دانشوری
مدرس دانشگاه – مشاور تحصیل در خارج

سخن پایانی

همیشه هر اقدامی یک سری محاسن و معایب دارد و تحصیل در خارج از کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر بخواهیم محاسن و معایب تحصیل در خارج از کشور را به صورت تیتر وار و چکیده با توجه به مقاله بالا بنویسیم، مهم ترین مزایای تحصیل در خارج از کشور شامل موارد زیر می‌شود:

۱. ورود به دانشگاه بدون کنکور

۲. آشنایی با زبان‌های سایر کشورها

۳. بالا رفتن اعتماد به نفس فرد

۴. آشنایی با فرهنگ های جدید

۵. داشتن فرصت های شغلی بیشتر در سراسر دنیا

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا : 46

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

  1. سلام من دانشجو مقطع کارشناسی رشته میکروبیولوژی ازاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم،میخواستم بدونم که میتونم مقطع کارشناسی ارشد را در خارج از کشور مثل کانادا در رشته هایی مثل داروسازی یا پزشکی بخونم؟



    1



    • با سلام
      شما برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس میتوانید برای رشته هایی مرتبط با آخرین مدرک تحصیلی تان اقدام کنید.
      میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان بیشتر با شماره شرکت تماس بگیرید.



      1



  2. من کلاس دهم هستم.۱۶سالمه.می خواستم بورسیه بیگرم.مقاله علمی هم دارم



    1



  3. سلام . بنده یه مطلبی خوندم که تا حالا نمیدونستم و نمیدونم حقیقته یا نه . اینکه اونجا(خارج از ایران )با دوستات یا … بری بیرون ، هر کس باید خودش ، حالا هر چیزی که میخورن یا …. رو حساب کنه و حق نداره رفیقش رو حساب کنه . میخواستم بپرسم حقیقته ؟ ممنون جواب بدین



    1



  4. سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما
    میخواستم بدونم با مدرک دیپلم در رشته انیمیشن و رزومه خوب در این سطح، کدوم کشور ها و دانشگاه ها رو پیشنهاد میکنین برای همین رشته؟ اصلا در این سن امکان بورسیه شدن هست و چه شرایطی داره؟



    0



  5. سلام من کارشناسی حقوق دارم با مدرک دانشگاه پیام نور ایا میتومم با این مدرک در کشور دیگری ادامه تحصیل بدم ضمن اینکه زبان دیگری اصلا بلد نیستم



    1



  6. سلام خسته نباشید من دارم برای کارشناسی رشته کامپیوتر میخونم خواستم بدونم که برای مقطع ارشد چه کشورهایی خوبه که ادامه تحصیل بدم که در اینده بتونم به انگلیس یا امریکا مهاجرت کنم ؟



    0



    • علی عزیز سلام
      سوال شما کمی مبهم است. انتخاب کشور و دانشگاه به شرایط شما بستگی دارد و شما حتی اگر در ایران مقطع کارشناسی ارشد را بخوانید می‌توانید به انگلستان یا آمریکا برای تحصیل مهاجرت کنید.
      اگر تمایل داشتید می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط فردی خود با دفتر ما تماس بگیرید.
      شماره تماس دفتر تهران : ۲۶۲۹۰۷۵۱



      1



  7. با سلام من دانشجوی ترم اخر کارشناسی ناپویسته عمران هستم و قصد دارم برای ارشد به کانادا برم سرمایه زیادی هم دارم فقط مسله ای که هست بعضیا میگن درس های اونا با ما فرق داره و و برای ماها سخت تر هستش میخواستم بدونم این موضوع صحت داره؟
    ممنون



    0



    • محمد حسین عزیز سلام
      شما برای ادامه تحصیل در رشته عمران به مشکلی برنخواهید خورد؛ اما برای بررسی تخصصی شرایط خود می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید و مشاوره تخصصی شوید.
      شماره تماس دفتر تهران : ۲۶۲۹۰۷۵۱



      0



  8. سلام
    من پایه دوازدهم هستم
    میخواستم بپرسم چطور میتونم بورسیه بشم تا دانشگاه رو خارج از کشور بخونم؟



    0



    • سپهر عزیز سلام.
      برای بررسی شرایط دریافت بورس خود باید مواردی اعم از ریزنمرات، معدل، نمره زبان، مهارتهای عملی و .. شما بررسی شود. همچنین شما باید کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید و با توجه به کشور انتخابی شما مشاوران ما شما را راهنمایی خواهند کرد.
      اگر تمایل داشتید می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط فردی خود با دفتر ما تماس بگیرید.
      شماره تماس دفتر تهران : ۲۶۲۹۰۷۵۱



      0



  9. سلام خسته نباشید ممنون از راهنمایی های ارزشمند تون
    ی سوالی داشتم .من الان پایه هشتم (دوم راهنمایی) هستم و میخوام بدونم که از چه زمانی به فکر گرفتن بورسیه باشم ؟ واقیعت زیاد اشنایی ندااارم



    0



    • نرگس عزیز سلام
      شما برای چه کشوری و چه مقطع تحصیلی‌ای می‌خواهید بورسیه تحصیلی دریافت کنید؟ شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به انواع بورس تحصیلی دبیرستان‌های انگلستان به لینک زیر مراجعه کنید.
      https://blueskystudy.org/the-best-english-schools-and-universities/
      اگر تمایل داشتید می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط فردی خود با دفتر ما تماس بگیرید.
      شماره تماس دفتر تهران : ۲۶۲۹۰۷۵۱



      0



  10. با سلام و ممنون از پست های خوبتون.
    من دانش آموزی ۱۲ ساله هستم میخواستم بدونم زندگی در کره جنوبی و تحصیل در اون در رشته‌ی پزشکی برای من مناسب هست؟



    0



    • آناهیتای عزیز سلام.
      با عرض پوزش ما در زمینه دبیرستان های کره جنوبی فعالیتی نداریم.



      0



  11. سلام/ کسی که در داخل کشور بورس بشه می تونه در کارشناسی ارشد یا دکترا خارج از کشور ادامه تحصیل بده؟



    0



  12. سلام من لیسانس زبان انگلیسی دارم و ۱۷ سالمه رشتم تجربیه اگر بخوام اقدام کنم برای ادامه تحصیل در کشور دیگه ای باید چه مدارکی داشته باشم و چطور میتونم اقدام کنم؟



    0



    • تارا عزیز سلام.
      به طور کلی برای اخذ پذیرش تحصیلی مدرک زبان انگلیسی (آیلتس و یا تافل) و رزومه تحصیلی قوی توصیه می‌شود. شرایط اخذ پذیرش در کشورهای مختلف متفاوت است و شما بهتر است کشور مورد نظر و رشته مورد علاقه خود را به ما بگویید تا بتوانیم بهتر شما را راهنمایی کنیم.
      برای پاسخ به سوالات و بررسی شرایط خود می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.
      شماره تماس
      ۰۲۱۹۱۰۰۷۲۷۴



      0



  13. باسلام.
    من ۱۶ سالمه رشته تجربی هستم و سال دهم زبان انگلیسی من خوبه و همه ریز نمزاتم و معدل هام بالای ۱۸ هست میخواستم بدونم که ایا میتونم برای سال یازدهم برای دبیرستان های کانادا اقدام بکنم؟ایا این سن برای رفتن به خارج از کشور مناسب؟چطوری بورسیه تحصیلی بگیریم؟چجوری برای مدرسه و یا دانشگاه مورد نظر اپلای کنیم و چطوری ویزا رو بگیریم؟
    ممنون میشم جواب بدید!



    0



    • محمد عزیز سلام.
      برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا باید شرایط شما، رشته مورد نظر و رزومه تحصیلی شما توسط کارشناسان ما بررسی شود. به شما پیشنهاد می‌کنم مقاله شرایط اخذ بورسیه تحصیلی کانادا و لیسانس در کانادا را مطالعه کنید. پس از خواندن این مقاله برای پاسخ به سوالات دیگر خود می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.
      شماره تماس
      ۰۲۱۹۱۰۰۷۲۷۴



      0



  14. با عرض سلام و خسته نیاشید
    بنده کلاس ۱۱ رشته(تجربی) هستم و دارم کمکم مدرک زبان آیلتس میگیرم
    و میخوام بعد از گرفتن دیپلم و …
    و بعدش میخوام برای گرفتن بورسیه اقدام کنم و اینکه شرایط مورد نیاز برای پذیرش دانشجو برای دانشگاهای انگلیس رو اگر میشه کامل توضیح بدید ممنون از ادمین



    0



  15. سلام. مطلب بسیار مفیدی بود . سپاس از شما



    0



  16. سلام من ۱۳ ساله هستم و نمراتم همش بالای ۱۹ هست میخواستم بدونم برای تحصیل در کشوری مثل کانادا در رشته تجربی و برای پزشکی کی اقدام کنم؟
    شرایط بورسیه شدن در کشوری مثل کانادا و انگلیس چطور هست؟



    0



    • فاطمه عزیر سلام،
      ضمن تبریک بابت معدل خوبتان، شما برای تحصیل در دو کشور انگلستان و کانادا از الان می‌توانید اقدام کنید.
      اما برای ورود به رشته پزشکی این دو کشور کاملا باهم متفاوت است. به صورت کلی ورود به رشته پزشکی در انگلستان به نسبت کانادا راحت تر است. چون تقریبا ورود به رشته پزشکی برای دانشجویان بین المللی بسیار بسیار سخت است. در کل باز هم پیشنهاد میشود جهت بررسی دقیق‌تر شرایطتان با کارشناسان بلواسکای مشورت نمایید.

      شماره تماس:
      ۰۲۱۹۱۰۰۷۲۷۴



      0



  17. سلام ، اسمم فاطمه هست . امسال میرم کلاس دوازدهم تجربی . ارزو ذارم تو خارج تحصیل کنم ، اگر من تو کنکور رتبه زیر صد بیارم ، میتونم بورسیه دانشگاه های خارج بشم ؟



    0



    • فاطمه عزیز سلام
      بورسیه‌های دانشگاه‌ها صرفا به رتبه کنکور شما در ایران بستگی ندارد و عوامل متعددی در این زمینه وجود دارد. هر زمان قصد این کار را داشتید حتما با کارشناسان بلواسکای ( Blue Sky ) مشورت بفرمایید تا بهترین راه‌ها و بورس‌ها را به شما معرفی کنند.

      شماره تماس:
      ۰۲۱۹۱۰۰۷۲۷۴



      0



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *