۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

راهنمای معدل درسی برای مهاجرت تحصیلی: بررسی ۵ کشور برتر دنیا

بررسی حداقل معدل برای مهاجرت در بلاگ بلواسکای

همه معدل‌ها مجاز به اپلای برای ادامه تحصیل نیستند؛ البته این جمله شرایط و تبصره‌های خاصی نیز دارد. معدل یکی از معیارهای مهم برای تایید اولیه یا رد کردن یک رزومه ارسالی به دانشگاه برای اخذ پذیرش به شمار می‌رود؛ بااین‌حال فقط این نمره معیار قبولی یا رد کردن دانشجو بین‌المللی نیست. البته که هر کشوری نیز قوانین خاص خود را دارد. ممکن است یک معدل در کشور الف اصلا مورد‌قبول قرار نگیرد، درحالی‌که در کشورهای دیگر واجد شرایط اپلای به برترین دانشگاه‌ها باشد. ازاین‌رو بررسی شرایط محاسبه معدل در کشورهای مختلف و حداقل استانداردهای نمره در این کشورها اهمیت دارد که در این مقاله به‌طورکامل توضیح می‌دهیم. چند دقیقه به مطالعه این مطلب اختصاص دهید تا بدانیم «کدام معدل برای مهاجرت مهم است».

سیستم تبدیل معدل یا gpa؛ معیاری برای تعیین حداقل‌ معدل لازم برای مهاجرت

Gpa یا همان سیستم تبدیل معدل در سیستم آموزشی کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا استفاده می‌شود. برای gpa در کشورهای مختلف فرمول متفاوتی به‌منظور تعیین حداقل استانداردهای متفاوت در نظر گرفته شده است. سیستم نمره‌بندی GPA در بیشتر موارد براساس مقیاس ۴.۰ است؛ در این سیستم نمرات بین ۹۰ تا ۱۰۰ به‌عنوان۴.۰ نمرات ۸۰ تا ۸۹ به‌عنوان (۳.۰) نمرات ۷۰ تا ۷۹ به‌عنوان (۲.۰)،  نمرات ۶۰ تا ۶۹ به‌عنوان D و زیر ۶۰ به‌عنوان (۰.۰) در نظر گرفته می‌شود.

برای تبدیل دقیق سیستم نمره‌بندی gpa باید به سایت هر دانشگاه مراجعه کنید. در این سایت‌ها اطلاعات دقیق از نحوه تبدیل معدل و حداقل معدل لازم برای مهاجرت تحصیلی در مقاطع تحصیلی مختلف مشخص شده است. برای مثال اگر قصد تحصیل در سوئیس را دارید باید فقط سایت دانشگاه‌های این کشور را به‌‌عنوان مرجع قرار دهید. سایت دانشگاه‌ها نه‌تنها مرجعی برای اطلاع از تاثیر معدل در مهاجرت هستند، بلکه اطلاعات تکمیلی را نیز در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند. یکی از روش‌های رایج برای تبدیل معدل دانشگاه‌های ایران به سیستم GPA به‌صورت زیر است:

ابتدا معدل کل خود را از مقیاس ۲۰ به مقیاس ۱۰۰ تبدیل کنید (مثلاً اگر معدل شما ۱۷ است، آن را در ۵ ضرب کنید تا ۸۵ شود). سپس بر‌اساس جدول تبدیل GPA که از دانشگاه به دانشگاه متفاوت است، نمره‌ خود را محاسبه کنید.

سیستم تبدیل معدل یا gpa؛ معیاری برای تعیین حداقل‌ معدل لازم برای مهاجرت

محدوده معدل؛ معدل بالا، متوسط ​​و پایین برای اپلای چقدر است؟

معدل برای ارزیابی رزومه دانشجو بین‌المللی با نمرات ۰.۰ تا ۴.۰ ارزیابی می‌شود. دامنه این ارزیابی نمره‌ها بر حسب درصد بین ۰-۵۹٪ یعنی حذف کامل و ۹۴-۱۰۰٪ به معنای نمره A مقایسه خواهد شد. بیشترین رقابت برای ارزیابی بین ۹۴ تا ۱۰۰ درصد است.  بدیهی است که برای تحصیل در بهترین مدرسه دنیا نیاز به میانگین نمرات یا همان معدل بالا خواهید داشت. البته معدل پایین با سایر بخش‌های رزومه قابل جبران است. در ادامه به درجه‌بندی نمره‌های gpa می‌پردازیم.

 

محدوده معدل (در مقیاس ۴.۰)سطح
خیلی پایین۱.۵ تا ۲
پایین۲ تا ۲.۵
پایین۲.۵ تا ۲.۶۹
متوسط۲.۷ تا ۳
خوب۳ تا ۳.۵
بالابیشتر از ۳.۵

 

طبق استانداردهای آموزشی ایالات متحده، معدل پایین بین ۲.۰ تا ۳.۰ است. برای داوطلبانی که برای مدارس و دانشگاه‌های ایالات متحده درخواست می‌‌دهند، معدل مناسب در مقیاس ۴ ارزیابی می‌شود. البته برای متقاضیانی که برای کالج‌ها و دانشگاه‌های خارج از ایالات متحده درخواست می‌دهند، یک CGPA در مقیاس ۱۰.۰ نیز علاوه‌بر gpa، ارزیابی می‌شود.

محدوده معدل متفاوت؛ از ویژگی‌های سیستم امتیازبندی در کشورهای مختلف

کدام دانشگاه‌ها برای مهاجرت با معدل پایین مناسب هستند؟

هرچند که اپلای به دانشگاه‌ها و مدارس خارجی نیازمند رقابت میان شمار بالایی از دانشجویان با معدل بالا است؛ با‌این‌حال دانشگاه‌ها و مدارسی هستند که مهاجرت با معدل پایین را نیز امکان‌پذیر می‌کنند. در ادامه، به جدولی از بهترین دانشگاه‌های دنیا برای اپلای با معدل پایین می‌پردازیم. در این لیست از دانشگاه‌های کانادا برای ادامه تحصیل در مدارس کانادا نیز آورده شده است.

 

دانشگاهکشورحداقل معدل gpa لازم
Adelphi Universityآمریکا۲.۵
Louisiana State Universityآمریکا۲
Cardiff Metropolitan Universityانگلیس۲
University of Reginaکانادا۲.۹
Concordia Universityکانادا۳
Seoul National Universityکره جنوبی۳.۱۵
Istituto Marangoniچین۲

دانشگاه‌های نام برده شده در این جدول امکان مهاجرت با معدل پایین را ایجاد می‌کنند. بااین‌حال اقدامات لازم مثل تقویت رزومه برای پوشش و ترمیم معدل دیپلم برای مهاجرت یا ترمیم معدل کارشناسی برای مهاجرت در مقاطع بالاتر شانس متقاضی را در مسیر اخذ پذیرش هموار می‌کند. برای دریافت پذیرش با معدل پایین از دانشگاه‌ها، ارائه تجربه کاری مرتبط، انگیزه‌نامه قوی، توصیه‌نامه از محل کار یا اساتید برتر و کسب نمره بالا در آزمون‌های زبان، gmat یا gre اهمیت دارد.

بررسی معدل لازم برای تحصیل در خارج و ۵ کشور برتر دنیا

برای اپلای چه معدلی لازم است؟ این سوال در ذهن متقاضیان مهاجرت تحصیلی در مقاطع تحصیلی مختلف از دیپلم تا دکتری شکل می‌گیرد. تفاوتی ندارد که متقاضی ادامه تحصیل در مدرسه های دبی برای مقطع پیش از دانشگاه یا متقاضی تحصیل دکتری در آمریکا باشید، در هر صورت باید بدانید حداقل معدل دیپلم برای مهاجرت یا حداقل معدل مقاطع دیگر چقدر است. در ادامه این بخش با معرفی و بررسی ۷ کشور برتر دنیا، مسیر راحت‌تری برای انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی پیش‌رویتان قرار می‌دهیم.

سیستم تبدیل معدل متفاوت؛ از ویژگی‌های کشورهای مختلف

۱. آمریکا؛ یکی از کشورهای برتر و حساس به معدل برای مهاجرت

میانگین معدل کل دبیرستان‌های ایالات متحده ۳.۰ و میانگین معدل در همه کالج‌های ایالات متحده برابر با ۳.۱ است. البته این اعداد در همه ایالت‌های آمریکا یکسان نیست. بااین‌حال میانگین معدل در مدرسه، دانشگاه و کالج‌های آمریکا نشان‌دهنده تاثیر معدل در مهاجرت به این کشور است. اگر اطلاعات کافی در‌مورد برای «مهاجرت معدل کل مهم است یا نهایی» یا «حداقل معدل کارشناسی برای مهاجرت چقدر است» را در اختیار ندارید، محدوده معدل دانشجویان پذیرفته‌شده را در پروفایل‌هایشان ببینید.

سیستم gpa در آمریکا؛ حداقل معدل برای مهاجرت به این کشور چگونه محاسبه می‌شود؟

برای دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل در ایالات متحده، درک چگونگی تبدیل نمرات به سیستم معدل این کشور بسیار مهم است. البته تعیین gpa براساس موسسه و کشوری که از آن درخواست می‌دهید متفاوت خواهد بود.

  • تبدیل مستقیم: Scholaro یک ماشین حساب جامع معدل ارائه کرده که به تبدیل نمرات از هر کشوری به مقیاس معدل ۴.۰ ایالات متحده کمک می‌کند. برای کار با این سیستم باید ابتدا نمرات خود را به معدل آمریکا تبدیل و سپس ساعت‌های اعتبار هر دوره را محاسبه کنید.
  • ماشین حساب WES iGPA: خدمات آموزش جهانی (WES) یک ماشین حساب iGPA را برای تبدیل نمرات بین‌المللی به سیستم معدل آمریکا ارائه می‌دهد.
  • خدمات IEE: ارزیابی‌های بین‌المللی آموزش (IEE) یک ماشین حساب معدل ارائه می‌دهد که به تخمین معدل آمریکای دانشجو بر‌اساس سیستم درجه‌بندی هر کشوری کمک می‌کند.

این نکته را در نظر بگیرید که بسیاری از کالج‌های ایالات متحده ترجیح می‌دهند که تبدیل نمره را خودشان انجام دهند. به‌این‌ترتیب برخی از کالج‌ها فرآیندهای خاص خود را برای ارزیابی نمرات بین‌المللی در چارچوب سیستم آموزشی شما دارند.

سیستم gpa؛ سیستم امتیازبندی برای معدل در آمریکا

۲. کانادا؛ چه مقدار و کدام معدل برای مهاجرت مهم است؟

سیستم امتیاز‌بندی کانادا کمی متفاوت‌تر از کشورهای دیگر است و بین استان‌های مختلف این کشور نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. به‌طور‌کلی، GPA در کانادا بر‌اساس مقیاس ۴.۰ یا ۹.۰ محاسبه می‌شود. بااین‌حال این قاعده کلی نیست و بسته به ایالت و مرکز آموزشی مقصد متفاوت خواهد بود. برای مثال در استان کبک، مراکز آموزشی مثل دانشگاه مک‌گیل، دانشگاه کنکوردیا و دانشگاه مونترال نمرات را از A+ (که بالاترین نمره و معادل ۴.۰ است) تا E (نیاز به تلاش بیشتر) و F (افتادن کامل درس) طبقه‌بندی می‌کنند. در این سیستم امتیار‌بندی معدل برای مهاجرت به کانادا، نمره C به‌عنوان پایین‌ترین نمره قبولی در نظر گرفته می‌شود​​.

در استان آلبرتا، دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه آلبرتا و دانشگاه کلگری نیز نمرات را براساس مقیاس مشابهی طبقه‌بندی می‌کنند؛ با این تفاوت که نمره D نیز در استان آلبرتا جز نمره‌های قبولی در نظر گرفته می‌شود.

تبدیل نمره برای مهاجرت به کانادا چگونه انجام می‌شود؟

برای تبدیل نمرات بین‌المللی به سیستم نمره‌دهی کانادا باید از ابزارهای تبدیل GPA مخصوص به دانشگاه‌های کانادایی استفاده شود. فراموش نکنید که هر دانشگاه در این کشور سیستم امتیازبندی مخصوص به خود را دارد. به‌طور‌کلی GPA بر‌اساس جمع‌بندی ارزش هر نمره ضربدر تعداد واحدهای درسی مربوطه و تقسیم آن بر کل واحدهای گذرانده شده محاسبه می‌شود​​.

این تنوع در سیستم نمره‌دهی و تبدیل GPA نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری و تنوع سیستم آموزشی کانادا است. ازاین‌رو دانشجویان بین‌المللی باید قبل از اقدام برای پذیرش، با سیستم نمره‌دهی دانشگاه موردنظر خود آشنا شوند.

۳. استرالیا؛ یکی از کشورهای برتر برای مهاجرت تحصیلی

در دانشگاه‌ها و مدارس استرالیا از یک سیستم درجه‌بندی با دسته‌بندی‌هایی مانند High Distinction، Distinction، Credit، Pass و Fail استفاده می‌شود. هرکدام از این دسته‌بندی‌ها به درصد و GPA خاصی ارتباط دارند. برای مثال، High Distinction به‌عنوان بالاترین درجه از این لیست، نمره‌ای بین ۸۵ تا ۱۰۰ درصد دارد و به GPA 4.0 تبدیل می‌شود. ازسوی‌دیگر نمره‌ Pass بین ۵۰ تا ۶۴ درصد را شامل شده و به GPA حدود ۲.۰ تبدیل می‌شود​​.

در استرالیا GPA بیشتر در دوره‌هایی مانند پزشکی یا حقوق مورداستفاده قرار می‌گیرد و در بسیاری از حوزه‌های دیگر، از سیستم تبدیل معدل دیگری به نام ATAR استفاده می‌شود. این سیستم تبدیل معدل نمره پذیرش دانشگاهی است.

دانشگاه‌های استرالیا که از GPA استفاده می‌کنند، یک سیستم نمره‌دهی ۷ یا ۴ نمره‌ای برای ارزیابی دانشجویان بین‌للمللی دارند. برای مثال GPA بالای ۸۵ درصد به‌عنوان ۷ شناخته می‌شود​​.

۴. انگلیس؛ کشوری اروپایی با دانشگاه‌های رنکینگ جهانی و برتر

در انگلستان سیستم نمره‌دهی دانشگاه از فرمت معدل که در کشورهایی مثل آمریکا رایج است، پیروی نمی‌کند. دانشگاه‌های بریتانیا از یک سیستم طبقه‌بندی برای مدارک استفاده می‌کنند که نمرات آن به صورت درصد یا نمرات حروفی بیان می‌شود. برای مثال نمره ۷۰٪ و بالاتر با درجه یک مطابقت دارد که بالاترین طبقه‌بندی است.

در دانشگاه‌ها و مدارس انگلیس، در هر موسسه سیستم نمره‌دهی متفاوتی استفاده می‌شود. برای مثال سیستم رتبه‌بندی برای نمرات A-Levels و مدرک بین‌المللی (IB) به معدل ایالات متحده فرآیند تبدیل معدل دقیق‌تری را نشان می‌دهد؛ نمرات A-Level بریتانیا و نمرات IB به معدل ایالات متحده، با نمره A* تبدیل می‌شوند که این معدل برابر با همان ۴ در سیستم نمره‌دهی gpa است. در پایان فراموش نکنید که قبل از اپلای برای تعیین حداقل معدل برای مهاجرت با موسسه و دانشگاه مقصد ارتباط بگیرید.

۵. چگونگی نحوه تبدیل معدل و نمره قابل قبول در آلمان

آلمان از یک سیستم نمره‌دهی عددی از ۱ تا ۶ برای تعیین حداقل معدل برای مهاجرت استفاده می‌کند. در این سیستم امتیازدهی ۱ به‌عنوان بهترین نمره (Sehr Gut – خیلی خوب) و ۶ به‌عنوان بدترین نمره (Ungenügend – ناکافی) شناخته می‌شود. به‌طور‌کلی نمرات بین ۱.۰ تا ۴.۰ در سیستم امتیازبندی آلمان به‌عنوان قبولی در نظر گرفته می‌شوند و شانس بیشتری برای اخذ پذیرش خواهند داشت.

برای تبدیل نمرات دانشگاهی آلمان به GPA، بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران از خدماتی مانند سرویس‌های تبدیل نمره WES (World Education Services) یا خدمات مشابه استفاده می‌کنند؛ این سیستم‌ها فرمولی مناسب برای انطباق معدل با سیستم بین‌المللی ارائه می‌دهند. هنگام درخواست برای موقعیت‌های بین‌المللی یا برنامه‌های تحصیلی، دقیقا مطابق با دستورالعمل‌ها و ترجیحات مراکز آموزشی مقصد عمل کنید.

برای انتخاب بهترین مقصد مهاجرتی با افراد متخصص این حوزه تماس بگیرید

در این مقاله به بررسی معدل لازم برای ادامه تحصیل در خارج از کشور پرداختیم تا بدانیم «برای اپلای چه معدلی لازم است». فرایند تبدیل معدل دانشجو در کشورهای مختلف طبق فرمول‌های متفاوتی انجام می‌شود. بااین‌حال، سیستم کلی تحت عنوان GPA برای یکسان کردن میزان معدل دانشجویان و در نهایت ارزیابی اصولی انجام خواهد شد. برای آشنایی با مراحل امتیاز‌بندی هر کشور به سایت دانشگاه مقصد مراجعه کنید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات دقیق از حداقل معدل برای مهاجرت در رشته‌های مختلف با سایت‌های مهاجرتی تماس بگیرید.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *