۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

۱۰ مزیت تحصیل در خارج از کشور در دوره دبیرستان

حتما می‌دانید که برای ادامه‌ی تحصیل در خارج از کشور رشته‌های تحصیلی متنوع و کالج‌های متعددی وجود دارند و شما هم مشتاقانه منتظر فراغت تحصیل از دبیرستان و ثبت نام در این کالج‌ها هستید.

ولی لزومی ندارد که تا پایان مقطع دبیرستان منتظر بمانید، چرا که برای دانش‌آموزان دبیرستانی هم گزینه‌های متنوعی وجود دارد تا برای تحصیل به خارج از کشور بروند.

در دوران نوجوانی، همیشه مجذوب فرهنگ انگلستان بودم، زمانیکه  موقعیت تحصیل در انگلیس و در دوره دبیرستان فراهم شد، خیلی سریع برای آن اقدام کردم. تا پانزده سالگی هرگز بدون همراهی پدر و مادرم هیچ سفری نرفته بودم، ولی در این سفر حمایت معلمان و همشاگردی‌ها از کشور خودم را به همراه داشتم.

چه اهل سفر باشید و چه تنها بخواهید جایی را امتحان کنید، این‌ها از جمله دلایلی هستند که شما را تشویق به تحصیل در خارج ازکشور در مقطع دبیرستان می‌کنند .

۱ـ تجربه‌ی دوری از خانه و خانواده

ترک کردن خانه و جدا شدن از والدین، واقعیتی هست که بالاخره روزی با آن مواجه خواهید شد. بعضی‌ افراد کالجی را انتخاب می‌کنند که نزدیک شهر محل سکونتشان باشد، و بعضی دیگر ترجیح می‌دهند جایی بسیار دورتر را انتخاب کنند.

تحصیل خارج از کشور در مقطع دبیرستان، این فرصت را به شما می‌دهد که بدانید آیا از بودن در یک محیط ناآشنا لذت می‌برید یا خیر. اگر برنامه‌های کوتاه مدت‌تر را انتخاب کنید (مثل دوره‌هایی که در تابستان برگزار می‌شوند)، راحت‌تر می‌توانید در صورت دلتنگی، سریع به خانه برگردید.

۲ـ آموختن مهارت‌ مراقبت از خودتان

برای بسیاری از مردم، رفتن به کالجی دور از شهر خودشان، در واقع اولین محک این است که چقدر می‌توانند از خود مراقبت کنند. مسلما خیلی از افراد از پس آن برمی‌آیند، ولی تعدادی نیز ممکن است در ابتدا شکست بخورند.

آیا می‌خواهید مثل افرادی باشید که در خوابگاه کالج نمی‌داند چگونه یک نیمروی ساده درست کرده و یا ملحفه‌های تخت خود را عوض کند؟ احتمالا نه. برای کمک به شما در کشف چگونگی تواناییتان برای مراقبت از خود، مطالعه در خارج از کشور در دبیرستان گزینه‌ی خوبی است. شما مهارت‌های مراقبت از خودتان را در کنار سرگرمی فرا خواهید گرفت. تحصیل در خارج از کشور نیز راه خوبی برای یادگیری این درس‌های زندگی است – برخلاف سفر، این تحصیل کوتاه مدت با پشتیبانی مشاوران، معلمان و همکلاسی‌ها همراه خواهد بود و به شما کمک شایانی خواهد نمود.

۳ـ صرفا یک توریست نخواهید بود!

ممکن است که همراه با خانواده خود مکان‌های زیادی را در تعطیلات رفته باشید، ولی تحصیل در دوره‌ی متوسطه در یک کشور خارجی به شما یاد می‌دهد که دیگر یک توریست معمولی نیستید.

کلاس رفتن، یادگیری یک زبان جدید و ورود به زندگی روزمره در یک محیط غریبه، تجربه‌هایی هستند که جایگاه شما را فراتر از یک توریست قرار می‌دهند. به علاوه، به نسبت یک توریست، شما شناخت عمیق‌تری از جایی که به آن رفته‌اید پیدا می‌کنید.

۴ـ انتخاب رشته برایتان ساده‌تر خواهد بود

گزینه‌های هیجان‌انگیز زیادی است که می‌توانید در کالج به عنوان رشته‌ی تحصیلی انتخاب کنید، و محدود کردن این گزینه‌ها برای انتخاب هم چندان راحت نیست. یکی از راه‌های ساده‌سازی تصمیم‌گیری این است که تحصیل در خارج از کشور را تجربه کنید و ببینید که از چه چیزی لذت می‌برید.

شاید شما در زبان اسپانیایی پیشرفت کنید یا سبک‌های مختلف معماری جذبتان کند؛ شاید دوست داشته باشید بدانید که چگونه ریاضی و علم از طریق موانع زبان شکست می‌خورند یا علاقه‌مند باشید که در مورد اقدامات جدید حفاظت از محیط‌ زیست در خارج از کشور یاد بگیرید. رشته‌ی تحصیلی آینده‌تان – و همینطور مسیر شغلیتان – ممکن است خود را به روش‌های غیرمنتظره نشان دهد؛ مثلا زمانی که در حال تحصیل در خارج از کشور هستید.

 

۵ـ می‌توانید یک زبان جدید بیاموزید

دانستن زبان دوم مهارت بسیار مهمی است و کاربردهای فراوانی دارد که شاید الان حتی به ذهنتان هم خطور نکند. بهترین زمان برای یادگیری زبان‌های خارجی زمانی است که شما هنوز جوان هستید و ذهنتان منعطف است. وارد فرهنگ دیگر شدن و در آنجا درس خواندن راهی بسیار مفید برای پیشرفت مهارت‌های زبانی شماست.

هر زبانی را که بیاموزید، چه آن زبان جزو زبان‌های پرکاربرد مثل انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و غیره باشد، و چه زبان‌هایی مانند لهستانی، تایلندی، و … در هر صورت یادگیری زبان در آن مقطع دنیاهای جدیدی پیش چشم شما باز خواهد کرد.

 

۶ ـ بدون حمایت نخواهید ماند

سفر به یک کشور خارجی می‌تواند حتی برای بزرگسالان هم ترسناک به نظر برسد. برای همین اگر به عنوان یک دانش‌آموز دبیرستانی کمی هم از این بابت پریشان باشید، کسی بر شما خرده نخواهد گرفت.

ولی، مهم‌ترین ویژگی این گونه سفرها آن است که شما یک چتر حمایتی با خود به همراه خواهید داشت. هیچکس قرار نیست شما را در وسط یک کشور غریبه رها کند و از شما انتظار داشته باشد که خودتان از پس همه‌ی مشکلات بربیایید. معمولا شما یک خانواده‌ی میزبان خواهید داشت که از شما مراقبت‌هایی خواهند کرد، همچنین موقعیت‌های اورژانسی از قبل پیش‌بینی شده‌اند تا در خصوص آن‌ها نگرانی نداشته باشید.

۷ ـ دوستان جدیدی از سرتاسر دنیا پیدا می‌کنید

چه‌کسی نمی‌خواهد دوستان خوبی داشته باشد؟ احتمالا هم چیزی بهتر از این نیست که دوستانی از نقاط مختلف دنیا داشته باشید. دوستی‌هایی که در دوران جوانی زندگی شکل می‌گیرند معمولا عمق و قدرت بیشتری دارند. تحصیل در خارج در دوران دبیرستان، شانس شما را برای پیدا کردن دوست‌هایی که تا آخر عمر با شما خواهند بود را به وجود می‌آورد.

۸ـ قدر زندگی در خانه‌ی خود را خواهید دانست

طبیعی است که محیطی که در آن بزرگ شده‌اید، جذابیت آنچنانی برایتان نداشته باشد ولی تحصیل در خارج این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا قدر همه چیز را در خانه خود بدانید.

این بدان معنا نیست که زندگی کردن درخارج بدتر است، بلکه شاید در نزدیکی محل زندگی شما پارکی باشد که شما هیچ‌وقت به آن توجه نمی‌کردید، ولی بعد از تحصیل در یک شهر بزرگ مثل لندن، وقتی به خانه برمی‌گردید، بودن این پارک برایتان جالب می‌شود. شاید هم قدر دست پخت مادرتان را تا وقتی که جدا زندگی نکرده‌اید ندانید!

۹ـ فرهنگ و زندگی متفاوتی را تجربه خواهید کرد

بدون شک شنیده‌اید که تحصیل در خارج از کشور، افق‌های پیش روی شما را باز می‌کند. نکته اینجاست که تحصیل در خارج باعث می‌شود شما صرفا متوجه تغییرهای سطحی نبوده و تفاوت‌های ریشه‌ای را هم کشف کنید. در مورد سبک زندگی، علاقه‌مندی‌ها و اولویت‌های آن‌ها خواهید آموخت و همزمان متوجه برخی شباهت‌های فرهنگی نیز خواهید شد.

۱۰ـ تجربه‌ای عالی به رزومه‌تان اضافه می‌شود

شاید هنوز رزومه‌تان را برای جای خاصی نفرستاده باشید، ولی در آینده حتما از شما خواهند خواست تا این کار را انجام دهید. بیشتر از نوع مدرسه، رشته و یا نمرات، کارفرمایان از تجربه‌های این چنینی تحت تاثیر قرار می‌گیرند. مهم نیست که این تحصیلات را در کدام کشور انجام داده‌اید، بلکه نشان دادن اینکه فردی انعطاف‌پذیر، روشنفکر، ماجراجو و خلاق هستید از اهمیت برخوردار است. تحصیل در خارج در دوران دبیرستان نشان دهنده‌ی این نکته است که شما این خصوصیات مهم را دارا هستید.

سفر به خارج ذهن شما را بازتر و موقعیت‌های جدیدی برای شما به ارمغان می‌آورد. دلیلی ندارد که حتما برای این کار تا بزرگسالی صبر کنید تا بتوانید اینطور سفر کنید. تحصیل در خارج در دوران دبیرستان می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد. پس از حالا به فکرش باشید.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *