۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

مصاحبه های تحصیلی و پاسخ ۱۰ سوال متداول در این مصاحبه ها

مصاحبه های تحصیلی

بسیاری از دانشگاه ها، مصاحبه های تحصیلی را راهی برای انتخاب دانشجویانی می‌دانند که در مقایسه با سایرین بر روی کاغذ به یک اندازه خوب هستند. با وجود اینکه اغلب دانش آموزانی که در این جلسات شرکت می کنند از سطح دانش خوبی برخوردار هستند ولی به علت اینکه در این پروسه تحت فشار زیادی قرار می گیرند، متاسفانه نمی توانند آنطور که باید به سوالات پاسخ دهند. آنچه که در اینجا مهم است و به عنوان کلید موفقیت در مصاحبه شناخته می شود، داشتن آمادگی قبلی است.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با ده سوال رایج در مصاحبه های تحصیلی آشنا کنیم. همچنین، پاسخ مناسب به این سوال ها را ارائه می دهیم. علاوه بر داشتن آمادگی قبلی، در تمام مراحل بسیار مهم است که آرامش خود را حفظ کنید و راحت و بدون استرس به سوال ها پاسخ دهید.

پیشنهاد می کنیم لیست افراد اعزام شده به خارج از کشور توسط شرکت BlueSky را ببینید.

۱. چرا این رشته را انتخاب کردید؟ 

احتمالا این یکی از مهم ترین سوالاتی است که در طی مصاحبه تحصیلی از شما پرسیده می شود. مصاحبه‌کنندگان به‌دنبال کسانی هستند که علاقه واقعی به رشته‌ای که انتخاب کرده‌اند داشته باشند. به همین دلیل این سوال را مطرح می کنند تا مطمئن شوند که شما دلایل منطقی برای انتخاب این رشته داشته اید یا خیر.

چگونه پاسخ دهیم؟

  • چون به این رشته علاقه دارم و از آن لذت می‌برم: علاقه داشتن به یک رشته شانس ما را در موفقیت در آن بالا می‌برد و باعث می‌شود بهتر از پس آن برآییم. کسی که به رشته‌ای علاقه داشته باشد بیشتر به آن می‌پردازد، دستاوردهای بهتری دارد و در بحث‌های کلاسی بیشتر شرکت می‌کند.
  • چون این رشته در راستای اهداف کاری من است: این پاسخ نشان دهنده این است که انتخاب شما در راستای یک برنامه دقیق و بلندمدت و از پیش تعین شده است؛ و خود این مسئله نشان می‌دهد که شما تعهد بیشتری در قبال آن دارید. می‌توانید درباره اینکه چطور این رشته کمک می‌کند تا به چیزهای خاصی که مدنظرتان است دست پیدا کنید صحبت کنید. مثلا اگر رشته شما علوم سیاسی است می‌توانید بگویید من می‌خواهم دنیا را تغییر دهم و یا اگر پزشکی می‌خوانید می‌توانید بگویید من به‌دنبال راهی برای درمان سرطان هستم. (البته این مثال‌ها کمی مبالغه‌آمیز هستند.) هیچ عیبی ندارد که جاه‌طلب و بلند پرواز باشید یا در مورد رشته‌تان آرزوهای بزگ در سر داشته باشید.

چگونه پاسخ ندهیم؟

  • چون این رشته کمترین تعداد متقاضی را دارد: مصاحبه‌کنندگان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند اگر فکر کنند شما این رشته را انتخاب کرده‌اید چون دست یافتن به آن راحت‌تر است.
  • چون نمره رشته‌هایی که رقابت بالاتری دارند را نمی‌آوردم: هیچ حرف منفی‌ای نباید راجع به نمره بگویید. لحن بیانتان را همواره مثبت نگه دارید.
  • چون خانواده یا معلم‌هایم من را به این کار تشویق کردند: مصاحبه‌کنندگان تمایل دارند انگیزه‌های شما درونی باشد نه اینکه یک محرک و مشوق خارجی داشته باشید.
  • چون از این راه پول بیشتری می‌توانم کسب کنم: بهتر است به‌جای بیان منافع مالی در دراز مدت، در رابطه با علاقه وافرتان به خود رشته و مسائل مرتبط با آن صحبت کنید.

۲. چرا این دانشگاه را انتخاب کردید؟

یکی دیگر از متداولترین سوالات مصاحبه های تحصیلی این است که مصاحبه کنندگان می‌خواهند بدانند که آیا شما برای انتخاب داشنگاه تحقیق کرده اید یا خیر؟ آنها از طریق این سوال می خواهند متوجه شوند که شما تا چه حد با دانشگاه آشنا هستید.

چگونه پاسخ دهیم؟

  • چون تسهیلات و امکانات دانشگاه شما در این رشته از دانشگاه های دیگر بیشتر است. این پاسخ نشان می‌دهد که توجه شما به رشته‌ای که انتخاب کردید بسیار زیاد است. وقتی شما در رابطه با دانشگاه انتخاب معقولی با توجه به رشته‌تان داشته‌اید، نشان می دهد که شما به آن رشته تعهد خواهید داشت. شما می‌توانید در ادامه، به تعدادی از تسهیلات و امکانات آن رشته اشاره کنید. این کار سبب می شود که میزان بررسی خودتان را در رابطه با انتخاب دانشگاه به آن‌ها کاملا نشان دهید.
  • من رویکرد دانشگاه شما نسبت به این رشته را دوست دارم. حتی در رشته های یکسان، بین شیوه تدریس، سرفصل مطالب و دروس، در دانشگاه های مختلف، تفاوت هایی وجود دارد. با این پاسخ، شما نشان می دهید که واقعا در رابطه با انتخاب رشته و دانشگاه تحقیق کرده‌اید. در واقع با این کار مصاحبه گر مطمئن می شود که پیدا کردن دانشگاهی که شما را در جهت نیل به اهدافتان کمک کند، برای شما حائز اهمیت بوده است. شما می‌توانید مثال هایی ذکر کنید تا نشان دهید که این دانشگاه در رابطه با دروس مختلف، متفاوت با دیگر دانشگاه ها عمل می‌کند. در همین راستا می‌توانید به شهرت دانشگاه در رابطه با رشته‌ای که انتخاب کرده‌اید اشاره کنید، یا از استادی صحبت کنید که شما را تحت تاثیر قرار داده است. توجه داشته باشید که غالبا مدرسان همیشه در یک دانشگاه حضور ندارند و برای فرصت مطالعاتی در بین دانشگاه‌های مختلف در رفت‌وآمد هستند. بنابراین اگر استاد خاصی مدنظر شماست که در آن دانشگاه تدریس می کند، نباید تنها دلیل شما برای انتخاب آن دانشگاه باشد چرا که احتمال دارد در زمان تحصیل شما در آنجا حضور نداشته باشد.

چگونه پاسخ ندهیم؟

  • برای استفاده از تفریحات شبانه. این پاسخ نشان‌دهنده این است که شما انگیزه‌های درستی برای انتخاب دانشگاه ندارید. دانشگاه برای درس خواندن است نه محل مهمانی‌های شبانه. اگر به این طریق به سوال پاسخ دهید، زنگ خطری برای مصاحبه‌کنندگان خواهد بود و این سوال را ایجاد می کند که آیا شما نسبت به رشته‌تان تعهد دارید یا نه.
  • چون این دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های دیگر ارزان‌تر است. حتی اگر یکی از دلایل شما برای انتخاب این رشته و دانشگاه، ارزان تر بودن آن است، بهتر است که در مصاحبه های تحصیلی اصلا به آن اشاره‌ای نکنید. اگر چه مسایل مالی اهمیت زیادی دارد اما بهتر است در پاسخ به سوالات، فقط به مسائل مربوط به درس و رشته‌تان اشاره کنید.
  • چون پدرم در اینجا تحصیل کرده است. این پاسخ نشان می‌دهد که شما دقت و بررسی لازم را در جهت انتخاب این دانشگاه نداشته‌اید و احتمالا علاقه واقعی برای تحصیل در آنجا را ندارید. این در حالی است که در مصاحبه های تحصیلی ،انتظار می رود که شما توجه بیشتری به دانشگاه و رشته تحصیلی داشته باشید.
  • دانشگاه دیگری را برای اقدام کردن سراغ نداشتم. این پاسخ به مصاحبه‌کنندگان نشان می‌دهد شما دقت لازم را در رابطه با انتخاب دانشگاه نداشته‌اید. جای اینکه در مورد دانشگاه تحقیق کنید و با داشتن علاقه برای تحصیل در آن دانشگاه اقدام کنید، به طور اتفاقی یک دانشگاه را انتخاب کرده اید.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه کنید: مصاحبه اختصاصی با دانش آموز موفق به دریافت لوح زبان ELPP در Bellerbys College

مصاحبه های تحصیلی

۳. چرا A level خاصی را انتخاب کرده‌اید؟

در مصاحبه های تحصیلی ، شما باید با توجه به رشته‌ای که قصد دارید در آن درس بخوانید، به این پرسش پاسخ دهید. مصاحبه کنندگان با طرح این سوال می خواهند بدانند آیا مسیری که الان در آن قرار گرفته‌اید با فکر و اندیشه قبلی بوده است یا خیر. شما باید سعی کنید مصاحبه‌کنندگان را متقاعد کنید که در انتخاب این مسیر انگیزه‌های درستی داشته‌اید.

احتمالا مطالعه این مقاله برای شما جالب باشد: معرفی دوره A-Level

چگونه پاسخ دهیم؟

  • درس‌هایی را انتخاب کرده‌ام که فکر می‌کنم من را برای تحصیل در این دوره آماده می‌کند. به این موضوع دقت کنید که تمامی پاسخ های شما در مصاحبه های تحصیلی باید با تمرکز بر روی درس و دانشگاه باشد و این بهترین شیوه برای پاسخ دادن به سوالات است.
  • من درس هایی را انتخاب کرده ام که واقعا از مطالعه در مورد آن‌ها لذت می‌برم و در خودم این انگیزه را می‌دیدم که باز هم در رابطه با آن‌ها بیاموزم. این پاسخ نشان می‌دهد که شما فردی هستید که به دنبال علائق خود می روید و منشا انگیزه‌های شما علائق شما هستند.
  • من درس‌هایی را انتخاب کرده‌ام که مکمل یکدیگر باشند. پاسخ دادن به این نحو به خوبی نشان می دهد که طرز فکر شما برای انتخاب رشته چگونه بوده است و چطور درس ها را انتخاب کرده اید. با این پاسخ در مصاحبه های تحصیلی نشان می دهید که شما نسبت به انتخاب درس ها و ارتباط آنها با یکدیگر با دقت عمل کرده اید. این موضوع نشان می دهد که شما این ذهنیت را داشته‌اید که می‌توانید بین موضوعات ارتباط برقرار کنید و از بالا به مسائل نگاه کنید.

چگونه پاسخ ندهیم؟

در پاسخ به این سوال، سعی کنید هیچگاه به موارد زیر اشاره نکنید:

  • من مجبور بودم موضوع a را انتخاب کنم چون موضوع b با برنامه زمانی من هماهنگ نبود.
  • من موضوعاتی را انتخاب کردم که کمترین میزان تکلیف را دارد.
  • من به موضوعات دیگر علاقه‌ای نداشتم.

حالا که ما سوالاتی را که وزنه‌های اصلی در مصاحبه دانشگاهی محسوب می‌شدند با جزییات توضیح دادیم اجازه دهید که در ادامه پاسخ‌های بعدی را به اجمال توضیح دهیم.

اگر به دنبال تحصیل در مقطع دبیرستان در انگلستان هستید، حتما این مقاله برای شما جالب خواهد بود: شرایط تحصیل در دبیرستان های انگلستان

۴. شما در قطار چه کتابی می‌خوانید؟

یا به بیان ساده‌تر شما در حال حاضر مشغول خواندن چه کتابی هستید؟ سوال‌هایی از این قبیل می‌تواند نشان دهد که شما در کنار سیلابس‌های a-level در خصوص چه موضوعات دیگری مطالعه می کنید.

چگونه پاسخ دهیم؟

  • به یک اثر مهم و اصلی که با رشته انتخابی شما ارتباط دارد اشاره کنید.

به عنوان مثال به یک نشریه مشهور اشاره کنید. مثلا برای کسانی که در علوم تجربی تحصیل می‌کنند مقالات نشریه Nature، Scientific American، New Scientist قابل قبول و خوب است. با اینکار نشان می دهید که تصمیم خودتان را گرفته‌اید تا در رشته ای که انتخاب کرده اید، به موفقیت برسید. همچنین، شما می‌توانید از یک مقاله خاص یا دستاورد جدید که مرتبط با رشته تحصیلی شما است، نام ببرید.

اگر در مصاحبه های تحصیلی می‌خواهید به منابعی اشاه کنید که انگلیسی نیستند، باید به مواردی اشاره کنید که یک اثر مشهور باشند تا این احتمال وجود داشته باشد که شخص مصاحبه کننده، قبلا آن را خوانده باشد یا در مورد آن شنیده باشد. به عنوان مثال اگر برای رشته باستان‌شناسی اقدام کرده اید، کتاب پمپیی اثر دیوید هریس می‌تواند گزینه خوبی باشد.

چگونه پاسخ ندهیم؟

  • درباره‌ی موضوعات گوناگون مطالعه می‌کنم و خیلی موضوع خاصی مد نظرم نیست.
  • چیزهایی که شما در موردش مطالعه‌ای نداشته‌اید.
  • آثاری که در اذهان عمومی شهرت پیدا کرده‌اند یا بی‌اعتبارند مانند: Twilight، Cosmopolitan و The Daily Mail
مصاحبه های تحصیلی

۵. شما با خودتان چه چیزهایی را به دانشگاه می آورید؟

منظور از این سوال در مصاحبه های تحصیلی این است که حضور شما چه دستاوردها یا مزایایی برای دانشگاه خواهد داشت. در پاسخ به این سوال، از شوخی کردن پرهیز کنید و پاسخ‌هایی ندهید که در آن خیلی خودتان را بزرگ جلوه دهید.

کلید پاسخ به این پرسش، معرفی خصلت‌ های شما است که باعث میشود شما به‌ عنوان یک انسان خوب و مفید در جامعه شناخته شوید. شما می‌توانید در پاسخ به این سوال، تجربیات خودتان را نیز تعریف کنید.

چگونه پاسخ دهیم؟

  • من همیشه با اشتیاق در انجمن ها و گروه های مدرسه شرکت می‌کردم. از بحث های گروهی لذت می برم و همیشه در بحث‌های کلاسی حضور پررنگ داشته ام.
  • من عاشق کنفرانس و ارائه کلاسی درس‌ها هستم. در نتیجه فکر می‌کنم در کار گروهی بسیار مفید باشم.

چگونه پاسخ ندهیم؟

  • حس شوخ‌طبعی‌ام را می‌آورم.
  • حیوان خانگی ام را میاورم.
  • من در راگبی عالی هستم.

۶. شما چه نقطه ضعفی دارید؟

همه انسان ها نقاط ضعف و مثبت دارند. اینکه در مصاحبه های تحصیلی ، در مورد نقطه ضعف خود صحبت کنید اصلا ایرادی ندارد. اما نکته کلیدی در پاسخ به این پرسش این است که در مورد جنبه منفی نقطه ضعف خود طوری صحبت کنید که مثبت به نظر برسد.

چگونه پاسخ دهیم؟

  • یکی از نکات ضعف من این است که خیلی ایده‌آل‌گرا هستم. این موضوع باعث می شود تا گاهی زمان زیادی را صرف انجام یک کار انجام دهم تا نتیجه خوبی که می خواهم را بگیرم.
  • من خیلی پول خرج کتاب می‌کنم.

چگونه پاسخ ندهیم؟

  • من واقعا تنبلم.
  • وقتی کسی عقیده‌ام را زیر سوال می‌برد، خیلی پرخاشگر می‌شوم.

 مصاحبه های تحصیلی

 ۷. از تجربه‌های کاری و درس‌هایی که از آنها گرفته اید صحبت کنید.

در زمان مصاحبه های شغلی ، صحبت در خصوص تجارب کاری که داشته اید برای مسئول مصاحبه بسیار مهم است. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که تجارب شما مرتبط با درس‌هایتان باشد. البته، اگر حتی تجربه های شما با درس و رشته ای که قصد تحصیل در آن را دارید، مرتبط هم نباشد باز حائز اهمیت است چون نشان می دهد که چقدر بلوغ فکری پیدا کرده اید.

چگونه پاسخ دهیم؟

در پاسخ به این سوال خیلی مهم است که در خصوص مهارت‌های کاری که یاد گرفته اید صحبت کنید. مثلا می‌توانید بگویید:

  • این کار به من آموخت این رشته دقیقا همان رشته‌ای است که برای من مناسب است.
  • این کار باعث شد من به این جنبه خاص از این رشته علاقمند شوم.
  • من متوجه شدم که این صنعت با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

۸. پس از اتمام دانشگاه، قصد دارید به چه کاری بپردازید؟

پاسخ به این سوال نشان‌دهنده این است که شما چقدر به آینده فکر می‌کنید و چقدر اهدافتان با شرایطتان متناسب است.

چگونه پاسخ دهیم؟

  • در مورد شغل و حرفه‌ای صحبت کنید که با رشته‌ای که می‌خواهید بخوانید مرتبط باشد.

به عنوان مثال، من می‌خواهم این رشته را تا مقطع دکتری ادامه دهم که استاد دانشگاه شوم.

چگونه پاسخ ندهیم؟

  • به سفر می‌ روم.
  • با یک فرد ثروتمند ازدواج می‌کنم و دیگر احتیاجی نیست سر کار بروم.
  • من واقعا نمی‌خواهم راجع به این موضوع فکر کنم.

۹. تا به حال چه موفقیتی داشته‌اید که به آن افتخار می‌کنید؟

به طور قطع نحوه پاسخ به این سوال در مصاحبه های تحصیلی ، یک فرصت دیگر برای شما است که بتوانید توانمندی‌ها، علاقمندی ها و هدفمند بودن خودتان را نشان دهید. هر چه که موفقیت و تجربه شما به رشته تحصیلی که قصد دارید در آن تحصیل کنید نزدیکتر باشد، بهتر است.

چگونه پاسخ دهیم؟

  • این باعث افتخار من است که در مسابقه فن شاعری با غزلی که سروده‌ام نفر اول شده‌ام.
  • من موفق به کسب نمره کامل از امتحان AS-level تاریخ و زبان شده‌ام. امیدوارم در سطح A2 هم نتایج موفقیت آمیز باشد.
  • من اخیرا برنده رقابت UK mathematics trust شده‌ام.

چگونه پاسخ ندهیم؟

  • به‌دست آوردن رکورد جهانی به عنوان کسی که بیشترین مدت زمان را توانسته در حمام پر از لوبیا باقی بماند.

۱۰. چرا ما باید این موقعیت را در اختیار شما قرار دهیم؟

به عنوان آخرین پرسش مصاحبه های تحصیلی ، معمولا از کاندیداها پرسیده می شود که چرا فکر می کنند این موقعیت باید در اختیار آنها قرار گیرد؟ برای پاسخ به این سوال، سعی کنید به این پرسش پاسخی کوتاه و دلنشین دهید. اگر این سوال، آخرین سوال مصاحبه باشد احتمالا دیگر می‌خواهند بحث را خاتمه دهند.

چگونه پاسخ دهیم؟

  • این سوال فرصت خوبی است تا شما نکات مهم و مثبتی را که در مصاحبه گفته بودید دوباره یادآوری کنید. توانمندی‌هایتان را، اهدافی که در طی این دوره دارید، فعالیت‌هایی که در آن‌ها می‌توانید مشارکت کنید و نکات دیگری را که به ذهنتان می رسد را مطرح کنید.
  • اگر اینطور به‌نظرتان رسید که ممکن است تاثیر خوبی روی مصاحبه‌کننده‌ها بگذارد، می‌توانید یک مقدار دوستانه تر صحبت کنید. نکته‌هایی را بگویید که نشان دهنده شخصیت خودتان نیز باشد. به عنوان مثال بگویید در ضمن به من گفته شده کیک‌های خوبی می‌پزم.

چگونه پاسخ ندهیم؟

  • چون من از متقاضیان دیگر بهتر هستم. پایین آوردن سطح بقیه شرکت‌کننده‌ها و پاسخ‌های بی‌دلیلی مثل این احتمال پذیرفته شدن شما را کاهش می دهد.

در آخر یک بار دیگر به این موضوع اشاره می کنیم که در زمان شرکت در مصاحبه های تحصیلی ، خیلی مهم است که برای پاسخ به این سوالات آمادگی لازم را داشته باشید. شما باید پاسخ ها و تجربیاتی که قبلا داشته اید را به خاطر داشته باشید تا بتوانید به موقع از آنها برای پاسخ دادن به سوالات استفاده کنید. از همه مهم تر، راحت باشید و سعی کنید با اعتماد به نفس در جلسات حضور پیدا کنید.

منبع: oxford-royale

سخن پایانی

یکی از نگرانی‌های دانشجویان بین المللی این است که در مصاحبه با مراکز آموزشی ای که از آنجا پذیرش گرفته‌اند باید به چه سوال‌هایی و چگونه پاسخ دهند. در این مقاله تلاش کردیم که به بسیاری از سوال‌های شمادر زمینه مصاحبه پاسخ دهیم. چنانچه شما کار دریافت پذیرش خود را با ما شروع کنید ما در تک تک مراحل اخذ پذیرش حتی آمادگی برای شرکت در مصاحبه نیز با شما هستیم و همکاران ما در واحد ادمیشن BlueSkyStudy قبل از مصاحبه با شما سوال‌های احتمالی را کار می‌کنند.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا : 162

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

  1. با سلام، با تشکر از مطالب خوبی که دارید. لطفا در مورد body language در مصاحبه های تحصیلی هم بنویسید. متشکرم



    0



  2. کلی در مورد مصاحبه دکترا سرچ کردم و به این مطلب رسیدم به جرئت میتونم بگم کاملترین و بهترین بود که به جای تکرار مطالبی که همه گفتن با جزئیات دانشجو رو برای پاسخگویی بهتر کمک میکرد.



    0



  3. سلام
    مطالب خیلی جالب و کمک رسانی بود.
    ممنونم از وقتی که گذاشتید. با اجازه تون با دوستام share میکنم.



    0



  4. به نظرم خیلی سوالات خوب و مهمی بود و اینکه جواب ها را هم نوشته بودید خیلی خوب بود.
    در کل نظرم خیلی خیلی خوب بود.
    حالا آماده کردن این مصاحبه و تمرینش یکم سخته جمع آوری کلماتی ک باید در جمله به آن زبان استفاده کنیم و کنار هم قرار دادنشون تمرین کردنش و در نهایت بدون نگاه به اونها با تمام استرسی که اون لحظه داریم مصاحبه رو انجام بدیم.من واقعا خیلی استرس دارم.



    0



  5. راهنمای عالی ای بود👏👌👌👌👏👏



    0



  6. درواقع کامل ترین سوال هارو در اختیار ما قرار دادین چون یکی که برای مصاحبه تحصیلی رفته بود و همین سوال ها ازش شد ممنون و خسته نباشیییید🌹🌹



    1



  7. ممنون از مطالب مفید و ارزشمندتان!



    0



  8. خیلی عالی و کامل بود. ممنونم.



    0



  9. عالی بود .
    من جمعه مصاحبه دارم و امیدارم بتونم از این نگات استفاده کنم



    0



  10. ممنون واقعا کاربردی و عالی بود



    0



  11. از مطالبون نت بردار ردم و سعی میکنم اطلاعات مورد نیاز گفته شده رو جمع آور کنم
    من ۹ روز دیگه مصاحبه از طریق ZOOM دارم… دعا کنید از پسش بر بیام!!!



    0



  12. دست گل‌تان درد نکند با این سوالات و جواب‌های ک نوشتید واقعن خوب اند، من به زودی یا مصاحبه دارم امیدارم موفق بش🙏



    0



  13. سلام وقتتون بخیر
    مطلب خیلی خوب و عالی بود 👌 خداقوت



    0



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *