۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی کانادا

مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

کانادا همواره یکی از پرطرفدارترین مقاصد دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل بوده است و این روزها با توجه به گرانی ارز سوال اکثر دانشجویان دنبال بورسیه تحصیلی کانادا هستند. در این مقاله می‌خواهیم به برخی از سوالات متداول که اکثر دانشجویان از ما می‌پرسند پاسخ دهیم. این سوالات عبارتند از: «در چه صورت واجد شرایط بورسیه تحصیلی کانادا می‌شوم؟»، «با ارائه چه مدارکی بورسیه تحصیلی کانادا را دریافت می‌کنم؟»  پس در این پست از بلاگ کمی درباره شرایط شما برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا و مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا صحبت می‌کنیم تا شما بتوانید به برخی از سوالات احتمالی خود پاسخ دهید.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: برترین دانشگاه های کانادا سال ۲۰۲۱

در ابتدا لازم است اندکی راجع به بورسیه تحصیلی کانادا صحبت کنیم و در ادامه درباره شرایط و مدارک لازم برای دریافت بورسیه کانادا توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

تحصیل در کانادا با دریافت اسکولارشیپ

انواع کمک هزینه های تحصیلی برای دانشجویان در کانادا

احتمالا شما کلماتی مانند (bursaries) بورسریز، اسکولارشیپ (Scholarships)، گِرنتس (grants) و لون (loans) را بارها شنیده‌اید. در نگاه اول شما به همه اینها به دید کمک هزینه دانشگاه برای تحصیل یا فاند می‌گویید ولی شاید برایتان جالب باشد که این کلمات با هم متفاوت هستند.

خب اول برایتان کمی در مورد اسکولارشیپ می‌گوییم. این نوع کمک هزینه بر اساس شرایط تحصیلی دانشجو توسط دولت، شرکت های خصوصی و یا دانشگاههای به فرد داده می‌شود که به این نوع کمک هزینه دولتی فلوشیپ (fellowship) نیز می‌گویند. در واقع دانشجویان ممتاز درخواست اسکولارشیب می‌دهند و در صورتیکه فرد شرایط علمی قابل توجهی مانند معدل خوب، نمره زبان بالا، نمره جی آر ای (GRE) و یا جی مت (GMAT)، ارائه مقاله مورد قبول در کنفرانس ها و ژورنال های معتبر باشد؛ می‌تواند اسکولارشیپ دریافت کند. شما در سایت اداره مهاجرت کانادا می‌توانید انواع اسکولارشیپ ها برای دانشجویان بین المللی را مشاهده کنید.

اما Grants  و bursaries مربوط به زمانی است که دانشجو نیاز مالی داشته باشد. در این موارد شرایط  علمی دانشجو بررسی نمی‌شود. دانشجوهای بین‌المللی معمولا واجد شرایط این کمک هزینه‌ها نیستند و این کمک هزینه ها بیشتر برای افرادی که اقامت موقت کانادا را دارند یا شهروند کانادا هستند در نظر گرفته شده است.

Loans و یا وام‌های دانشجویی نیز برای دانشجویان بین المللی مانند شهروندان کانادایی، وجود دارد و آنها باید این وام‌ها را با نرخ سود مشابه شهروندان کانادایی، بازگردانند. دانشجویان خارجی برای استفاده از وام دانشجویی باید از طریق بانک‌های خصوصی کانادا درخواست خود را ثبت کند.

شما در سایت اداره مهاجرت کانادا می‌توانید انواع grants و loans را برای دانشجویان بین المللی مشاهده کنید.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که درخواست برای دریافت کمک هزینه های تحصیلی زمان مشخصی در سال دارد. مثلا شما برای درخواست اسکولارشیپ برای سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ تقریبا تا دو ماه قبل از شروع سال تحصیلی زمان دارید تا درخواست خود را ارائه دهید. البته این زمان را برای مثال آوردیم و با توجه به هر دانشگاه و رشته زمان درخواست متفاوت خواهد بود.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: چرا تحصیل در کانادا مورد توجه قرار گرفته؟
بورسیه تحصیلی کانادا

چه افرادی واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا هستند؟

شما پیش از درخواست دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا، ابتدا باید بررس کنید آیا دانشگاه مربوطه اصلا بورسیه تحصیلی می‌دهد؟ برای اطمینان از این موضوع کافیست به وب سایت دانشگاه مورد نظر خود بروید و صفحه بورسیه های تحصیلی آن دانشگاه را بررسی کنید.

حال فرض کنید دانشگاه مورد نظر شما به دانشجویان بین‌ المللی بورسیه تحصیلی ‌دهد. قدم بعدی بررسی شرایط خودتان است. برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا معمولا موارد زیر لازم است:

  • معدل بالا

معمولا باید معدل بالای ۱۷ داشته باشید.

  • نمره زبان بالا

معمولا آیلتس بالای ۶.۵ و تافل باید ۹۰

  • نمره GRE مورد قبول در صورتیکه دانشگاهی که برای دریافت پذیرش آن اقدام کرده‌اید نمره GRE بخواهد.
  • مقاله سابمیت شده در ژورنال ها و کنفرانس های معتبر
  • نمرات بالا در دروس اصلی رشته خود
  • انجام پروژه های عملی با کیفیت

ممکن است فردی تمام مواردی که در بالا گفته شد را داشته باشد و بورسیه نگیرد و ممکن است فردی فقط یک یا دو مورد را داشته باشد و بتواند بورسیه تحصیلی از کانادا بگیرد. به این نکته توجه کنید که شما در صورتیکه یک رشته پژوهش محور (thesis based)  را انتخاب کنید می‌توانید از همان ابتدا تحصیل به بورس فکر کنید ولی در صورتیکه شما یک رشته آموزش محور (courses based) را انتخاب نکنید معمولا واجد شرایط اخذ بورسیه از همان ابتدا نخواهید شد.

پس از انتخاب یک رشته پژوهش محور در حقیقت باید با یک استاد راهنما یا همان سوپروایزر کار خود را شروع کنید و زمانیکه برای یک رشته اپلای می‌کنید باید با استاد مربوطه مصاحبه‌ای داشته باشید و در صورت تایید استاد مربوطه می‌توانید درخواست دریافت بورسیه تحصیلی را برای دانشگاه بفرستید پس شانس و سواد شما نیز در این مسئله موثر است!

معمولا گرفتن بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین المللی امری محال تلقی می‌شود. اما دانشجویان دوره کارشناسی نیز می‌توانند پس از یک یا دو ترم و در صورت کسب معدل و نمرات بالا درخواست اسکولارشیپ دهند.

بورسیه تحصیلی در مقطع ارشد در کانادا آسان تر از کارشناسی و سخت تر از مقطع دکترا است و به همان عواملی که در بالا گفته شد مثل معدل، نمره زبان و … بستگی دارد.

بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا در کانادا برای دانشجویان بین المللی امری رایج است و دور از دسترس نیست. برای دریافت این بورسیه معمولا توصیه می‌شود در دوره ارشد علاوه بر معدل بالا و انجام کارهای تحقیقاتی قوی، دست کم یک مقاله هم داشته باشید. البته این به این معنی نیست که شما بدون داشتن مقاله پذیرفته شده در یک ژورنال معتبر قادر به اخذ دریافت بورسیه تحصیلی نخواهید بود و این مسئله تا حد بسیار زیادی به سواد، توانایی شما و مصاحبه شما با استاد مورد نظرتان بستگی دارد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت اسکولارشیپ

مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا

  • مدارک تحصیلی دوره های گذشته
  • ریزنمرات
  • نوشتن یک sop خیلی خوب
  • دو یا سه توصیه نامه از اساتید قبلی خود
  • مدرک زبان

سخن پایانی

در این مقاله تلاش شد تا حد خوبی اطلاعات مختصری راجع به شرایط فردی ، مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا به شما داده شود و در مقالات بعدی در نظر داریم این اطلاعات را آپدیت کنیم و به مواردی اعم از انواع بورسیه های تحصیلی در کانادا، بورسیه های تحصیلی دانشگاههای مختلف کانادا، میزان بورسیه و … بپردازیم. امید داریم این مقاله برای شما مفید باشد و در ادامه با ما همراه باشید.

educanada

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا : 3

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *