۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

تحصیل در رشته پیراپزشکی در کانادا

پیراپزشکی در کانادا

اگر تصمیم به تحصیل در رشته پیراپزشکی در کانادا را دارید، می‌توانید در این مقاله اطلاعات مفید مورد نیاز خود را دریافت کنید. کانادا که دومین کشور بزرگ در جهان است، انتظار می‌رود در شش یا هفت سال آینده شاهد رشد در مشاغل پیراپزشکی باشد به ویژه اینکه این شغل از حالت سنتی خارج شده است. در حال حاضر مشاغلی مانند بهیار و امدادگرها تنها در آمبولانس کار نمی‌کنند و در بخش اورژانس و مکان‌های دیگری مانند آن نیز مشغول هستند.

یک پیراپزشک که برای سازمان امداد تورنتو -که با ۸۵۰ پرسنل بزرگ‌ترین کارفرما برای مشاغل بهیاری و امدادگری است- کار می‌کند اعتقاد دارد بخشی از این رشد به دلیل دیدگاه جدید مردم نسبت به این شغل است. اکنون مردم می‌دانند این شغل چیزی فراتر از راننده آمبولانسی است که به مصدوم پتو و اکسیژن می‌دهد.

پیراپزشکی در کانادا

آموزش پیراپزشکی در کانادا

پیراپزشک‌ها در کانادا مدرک مراقبت‌های اولیه (PCP)، مراقبت‌های ویژه (CCP) یا مراقبت‌های پیشرفته (ACP) دریافت می‌کنند. برای تبدیل شدن به یک پیراپزشک متقاضی باید دوره آموزشی را با موفقیت پشت سر بگذارد که در هر استان کانادا شرایط متفاوتی دارد مثلا کالج پیراپزشکی آلبرتا نهادی برای نظارت بر پیراپزشکی در استان آلبرتا است که استانداردهای استانی را برای دوره آموزشی تعیین می‌کند. دانش‌آموخته‌های دوره‌های آموزشی موردتایید این نهاد می‌توانند در آزمون استانی شرکت کرده و وارد کالج شوند.

دانستن شرایط لازم برای ورود به رشته پیراپزشکی و دریافت مدرک آن ضروری است. استان انتاریو به افرادی که تمایل دارند مدرک کمک‌های اولیه استاندارد دریافت کرده و به عنوان PCP مشغول کار شوند نیاز دارد. دریافت این گواهی بین ۷۵ تا ۸۰ ساعت طول می‌کشد و توسط صلیب سرخ انجام می‌شود و پیش‌نیاز بیشتر رشته‌های پیراپزشکی است.

همچنین مطالعه کنید: راهنمای جامع تحصیل پزشکی در کانادا

کالج‌های عمومی نیز گواهینامه و مدرک پیراپزشکی ارائه می‌دهند. برای اینکه بتوانید در رشته پیراپزشکی تحصیل کنید، باید دانش‌آموز یا دانش‌آموخته دبیرستان با حداقل نمره C در درس‌های زبان انگلیسی، ریاضیات، زیست‌شناسی و شیمی باشید. کالج پزشکی هت (Hat) و دانشگاه تورنتو مدرک کارشناسی پیراپزشکی ارائه می‌دهند. برای پذیرش باید دیپلم دوره آموزشی پیراپزشکی داشته باشید.

با این وجود، حتی قبل از برنامه آموزشی پیراپزشکی، دانشجویان یا دانش‌آموزان باید تمامی ایمن‌سازی‌های لازم را داشته باشند که شامل گواهینامه رانندگی کلاس F و سطح بالای سلامت جسمی و روحی است. این افراد همچنین باید دوره CPR را نیز پشت سر گذاشته و سپس در یک آزمون شرکت کنند.

سوابق پلیس (سابقه قضایی) نیز باید بدون مشکل باشد. فردی که قصد دارد یک پیراپزشک شود باید توانایی تعامل با بیماران، پرسنل بیمارستان و افرادی را که در موقعیت‌های بحرانی حضور دارند داشته باشند.

سطوح پیراپزشکی در کانادا

پیراپزشکی مراقبت‌های اولیه (PCP):

PCP در سطح ابتدایی ورود به حرفه پیراپزشکی است و شامل وظایفی مانند ارائه مراقبت‌های اولیه، اکسیژن، تجویز IV، نظارت بر قلب، الکتروشوک نیمه خودکار، تجویز داروهایی مانند آسپرین، اپی نفرین، نیتروگلیسیرین و موارد دیگر است که برای شرایط اضطراری یا بی‌تحرکی بیمار انجام می‌شود. اگر یک PCP آموزش بیشتری دریافت کند می‌تواند در سطح پیشرفته یا ACP نیز فعالیت داشته باشد.

برای تبدیل شدن به یک PCP، پیراپزشک باید دوره دوساله اولیه را پشت سر گذاشته و بعد از دانش آموختگی می‌تواند در یک شرکت ارائه دهنده آمبولانس یا موسسه پزشکی مشغول کار شود. برای کار کردن ابتدا لازم است تاییدیه مدیر پزشکی محلی را دریافت کنید.

در استان انتاریو دانشجو می‌تواند پس از پایان آزمون پیراپزشکی در کالج، در آزمون دستیار مراقبت‌های پزشکی اورژانس نیز نام‌نویسی کند. اگر در آزمون رد شوید می‌توانید دوبار دیگر نیز در آن شرکت کنید و درصورتی که در هر سه مرحله رد شوید، باید ابتدا در دوره آموزشی تقویتی شرکت کرده و دوباره برای آزمون نام‌نویسی کنید.

پیراپزشکی مراقبت‌های پیشرفته (ACP):

اگرچه در بخش قضایی و استان‌هایی مانند نیوبرانزویک (New Brunswick) و کبک ACP وجود ندارد ولی همچنان برای استخدام این افراد در کانادا تقاضای زیادی وجود دارد. این افراد می‌توانند ۲۰ داروی مختلف با خود داشته باشند ولی نوع دارو در هر منطقه تفاوت زیادی دارد. این افراد برای لوله‌گذاری، درمان داخل وریدی، استفاده از IV، درمان با سوزن، ارزیابی مامایی و تسکین درد آموزش دیده‌اند. یک نوآوری در کانادا که اثر زیادی برای حفظ جان بیمار داشته این است که به ACPها اجازه داده ۲۴ ساعت شبانه‌روز به آزمایشگاه‌ها دسترسی داشته باشند و فرایندهای بخش اورژانس بیمارستان را رد کنند.

پیش از اینکه کار خود را به عنوان یک ACP آغاز کنید، باید بین ۶ تا ۲۴ ماه به عنوان PCP کار کرده باشید. این افراد باید دوره آموزشی ۱۲۰۰ ساعته ACP را کامل کرده و تمامی آزمون‌های لازم را برای دریافت گواهینامه بر اساس استانداردهای استانی بگذراند.

پیراپزشک مراقبت‌های ویژه (CCP):

این افراد تجربه کار قبلی با آمبولانس و پاسخگویی به تماس‌های اورژانسی را دارند. تخصص این افراد مراقبت در سطح ویژه و حیاتی، تثبیت و انتقال بیماران از بیمارستان‌هایی با منابع محدود به واحدهایی با سطح مراقبت بیشتر است. مراقبت‌هایی که این افراد ارائه می‌کنند در سطح پرستار یا پزشک است. علاوه بر ارائه سطوح مراقبتی PCP و ACP، این افراد تخصص بیشتری مانند کار با پمپ تزریق، تهویه مکانیکی و نظارت بر رگ‌های حیاتی دارند.

برای رسیدن به بالاترین سطح پیراپزشکی یعنی دوره PPC که یک سال طول می‌کشد، متقاضی باید به مدت یک سال به عنوان ACP کار کرده و گواهینامه اولیه و پیشرفته مراقبت از قلب و گواهینامه هواپزشکی داشته باشد.

پیراپزشکی در کانادا

درآمد رشته پیراپزشکی در کانادا

درآمد پیراپزشکی در کانادا به تجربه و استانی که در آن کار می‌کند بستگی دارد. در اتاوا حقوق سالیانه به شرح زیر است:

بین ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار برای پیراپزشک مراقبت‌های اولیه یا PCP

۹۰ تا ۱۰۰ هزار دلار برای پیراپزشک مرقبت‌های پیشرفته یا ACP

۱۰۰ تا ۱۵۵ هزار دلار برای پیراپزشک مراقبت‌های ویژه یا CCP

همچنین مطالعه کنید: راهنمای جامع تحصیل در کانادا

پیراپزشک‌هایی که در آلبرتا کار می‌کنند بیشتر کارمندان خدمات بهداشتی EMS هستند که حقوق اولیه آن‌ها ۷۰ هزار دلار است. افرادی که در میدان نفتی -که پیراپزشک‌های زیادی در آن هستند- کار می‌کنند روزانه ۶۵۰ دلار درآمد دارند. استان ساسکاچوان و مناطق روستایی آن تقاضای زیادی برای پیراپزشکی دارد و انتظار می‌رود فرصت‌های شغلی در آنجا افزایش داشته باشد.

حقوق پیراپزشکی اگرچه بر اساس تحصیلات و منطقه متفاوت است ولی با درآمد آتش‌نشان و افسران پلیس تطابق ندارد. اعضای حرفه‌ای این شغل اعتقاد دارند به اندازه افسران پلیس و آتش‌نشان زندگی افراد را نجات می‌دهند و به همین دلیل درآمد آن‌ها ناعادلانه است.

بهیارها در برخی از مناطق کانادا به عنوان آتش‌نشانی یا افسر پلیس آموزش می‌بینند. در سال ۲۰۰۵ به این افراد نشان شغلی ایمنی عمومی داده شد که به این ترتیب مانند افسران پلیس و آتش‌نشان‌ها شرایط بازنشستگی پیش از موعد دارند.

شیفت کاری پیراپزشکی در کانادا در یک روز معمولی ۸ ساعت نیست. ممکن است شیفت‌های ۱۰ تا ۱۴ ساعته و حتی ۲۴ تا ۹۶ ساعته هم داشته باشید. کار، مسئولیت‌ها و ساعات کاری اثر خود را دارند و این افراد در معرض خطر ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه هستند. با وجود این واقعیت چالش برانگیز، رضایت شغلی در این افراد بالا است و حس می‌کنند مزیت‌های ناملموس نقطه قوت کار آن‌ها است.

بهترین دانشگاه‌های پیراپزشکی در کانادا 

۱- کالج پزشکی هت

عنوان دانشگاه: کالج پزشکی هت

Medicine Hat College

طول دوره: ۴ سال

عنوان دوره: لیسانس پیراپزشکی

هزینه زندگی: ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار

رتبه QS: –

رتبه Times: –

شهریه دانشگاه: ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار

۲-دانشگاه اتاوا

عنوان دانشگاه: دانشگاه اتاوا

(UNIVERSITY OF OTTAWA)

طول دوره: ۴ سال

عنوان دوره: لیسانس افتخاری علوم بهداشتی فناوری و نوآوری در مراقبت‌های بهداشتی

هزینه زندگی: ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار

رتبه QS: 146

رتبه Times: 280

شهریه دانشگاه: ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار

۳- کالج جان ابوت

عنوان دانشگاه: کالج جان ابوت

 (JOHN ABOTT COLLEGE)

طول دوره: ۳ سال

عنوان دوره: مراقبت‌های پیراپزشکی (نام پیشین: مراقبت‌های اورژانس پیش از بیمارستان)

هزینه زندگی: ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار

رتبه QS: –

رتبه Times: –

شهریه دانشگاه: ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار

۴- دانشگاه پرنس ادوارد

عنوان دانشگاه: دانشگاه پرنس ادوارد

(UNIVERSITY OF PRINCE EDWARD ISLAND)

طول دوره: ۴ سال

عنوان دوره: پیراپزشکی

هزینه زندگی: ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار

رتبه QS: –

رتبه Times: –

شهریه دانشگاه: ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار

۵- دانشگاه تورنتو

عنوان دانشگاه: دانشگاه تورنتو

(UNIVERSITY OF TORONTO)

طول دوره: ۴ سال

عنوان دوره: لیسانس پیراپزشکی (برنامه مشترک با کالج Centennial)

هزینه زندگی: ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار

رتبه QS: 18

رتبه Times: 26

شهریه دانشگاه: ۴۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار

۶- دانشگاه مانیتوبا

 

عنوان دانشگاه: دانشگاه مانیتوبا

(UNIVERSITY OF MANITOBA)

طول دوره: ۴ سال

عنوان دوره: علوم بهداشتی

هزینه زندگی: ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار

رتبه QS: 378

رتبه Times: 649

شهریه دانشگاه: ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار

۷- موسسه فناوری دانشگاه انتاریو

عنوان دانشگاه: موسسه فناوری دانشگاه انتاریو

(UNIVERSITY OF ONTARIO INSTITUTE OF TECHNOLOGY)

طول دوره: ۴ سال

عنوان دوره: شیمی دارویی

هزینه زندگی: ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار

رتبه QS: –

رتبه Times: –

شهریه دانشگاه: ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار

۸- دانشگاه اتاوا

عنوان دانشگاه: دانشگاه اتاوا

طول دوره: ۴ سال

عنوان دوره: لیسانس افتخاری علوم بیودارویی

هزینه زندگی: ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار

رتبه QS: 146

رتبه Times: 280

شهریه دانشگاه: ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار

۹- دانشگاه رجینا

عنوان دانشگاه: دانشگاه رجینا

(UNIVERSITY OF REGINA)

طول دوره: ۴ سال

عنوان دوره: لیسانس حرکت‌شناسی

هزینه زندگی: ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار

رتبه QS: 941

رتبه Times: –

شهریه دانشگاه: ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار

۱۰- دانشگاه تورنتو

عنوان دانشگاه: دانشگاه تورنتو

طول دوره: ۴ سال

عنوان دوره: لیسانس علوم پایه

هزینه زندگی: ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار

رتبه QS: 18

رتبه Times: 26

شهریه دانشگاه: ۴۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار

۱۱- دانشگاه ویکتوریا

 

عنوان دانشگاه: دانشگاه ویکتوریا

(UNIVERSITY OF VICTORIA)

طول دوره: ۴ سال

عنوان دوره: لیسانس شیمی برای علوم پزشکی

هزینه زندگی: ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار

رتبه QS: 399

رتبه Times: 371

شهریه دانشگاه: ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار

اخذ پذیرش برای تحصیل در رشته پیراپزشکی در کانادا

برای ورود به هر یک از این دانشگاه‌ها و تحصیل در رشته پیراپزشکی باید دیپلم یا نمرات خوب در رشته‌های زیست و شیمی داشته باشید. البته هر دانشگاه مدارک دیگری را هم درخواست می‌دهد که با توجه به دانشگاه متغیر است.

نتیجه‌گیری

تحصیل در رشته پیراپزشکی در کانادا برای افرادی که به حوزه بهداشت و درمان علاقه دارند یکی از رشته‌های جذاب است. با وجود فشارهای زیادی که در این شغل وجود دارد، به دلیل حقوق مناسب و جذابیت‌های دیگر افراد شاغل در آن رضایت شغلی بالایی دارند. در صورتی که قصد تحصیل در این رشته دارید می‌توانید از خدمات بلو اسکای استفاده کرده و برای ورود به این رشته در کشور کانادا آماده شوید.

پرسش‌های متداول

زمان لازم برای دریافت لیسانس پیراپزشکی چقدر است؟

بر اساس اهداف شغلی که دارید بین یک تا سه سال زمان لازم است: 1- گواهینامه پاسخگوی فوریت‌های پزشکی از JIBC را دریافت کنید. این گواهی به معنی داشتن دانش پایه در پیراپزشکی اورژانس است که 15 روز طول می‌کشد و پیش‌نیاز پیراپزشکی است. 2- دوره PCP را از طریق JIBC بگذرانید که 17 ماه به صورت پاره‌وقت و 8 ماه به صورت تمام‌وقت زمان لازم دارد. 3- بعد از دانش‌آموختگی باید پیش‌نیازهای دریافت مدرک مانند ارزیابی و آزمون کتبی را هم بگدرانید. 4- تبریک می‌گوییم! اکنون مدرک پیراپزشکی خود را دریافت کرده‌اید. 5- بعد از دریافت گواهینامه، اگر به پیشرفت شغلی علاقه دارید می‌توانید دوره پیراپزشکی مراقبت‌های ویژه را هم بگذرانید.

درآمد یک پیراپزشک با مدرک لیسانس چقدر است؟

بر اساس گزارش WorkBC، متوسط حقوق سالیانه برای مشاغل پیراپزشکی در استان بریتیش کلمبیا تقریبا 59690 دلار برابر با ساعتی 28.62 دلار در همه این استان است. علاوه بر حقوق، مزیت‌هایی مانند مراقبت‌های دندانپزشکی، مرخصی با حقوق و مرخصی برای بیماری دارند. بر اساس همین گزارش، نرخ رشد تقاضای سالیانه بین سال‌های 2015 تا 2025 برای این شغل در کانادا 2.1 درصد خواهد بود.

آیا می‌توانم بدون دانشگاه رفتن پیراپزشک شوم؟

بله می‌توانید. برای تبدیل شدن به یک پیراپزشک  فقط باید دانش‌آموخته دبیرستان و مسلط به زبان انگلیسی باشید. همچنین لازم است در یک دوره معتبر پیراپزشکی هم شرکت کرده باشید. همچنین باید سوابق کیفری بدون مشکل داشته باشید و دوره‌های ایمن‌سازی و غربالگری پزشکی را هم گذرانده باشید.

چگونه می‌توانم در کار خود پیشرفت کنم اگر در حال حاضر یک پیراپزشک مراقبت‌های اولیه هستم؟

اگر در حال حاضر یک پیراپزشک هستید و می‌خواهید در کار خود پیشرفت کرده و به پیراپزشک مراقت‌های ویژه تبدیل شوید، مراحل زیر را دنبال کنید: 1- دیپلم JIBC در علوم بهداشتی که اولین مدرک تحصیلی در پیراپزشکی است بگیرید. می‌توانید این گواهی را به صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت دریافت کنید و افرادی که مشغول کار هستند می‌توانند مدرک دوره را به صورت آنلاین بگذرانند. 2- پس از اتمام این دوره، در صورتی که 2 سال به عنوان پیراپزشم مراقبت‌های اولیه کار کرده باشید می‌توانید برای دوره پیراپزشکی مراقبت‌های پیشرفته دریافت کنید.

هزینه لیسانس پیراپزشکی چقدر است؟

هزینه‌ها بر اساس دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید متفاوت است. هزینه پیراپزشکی مراقبت اولیه در JIBC حدود 4900 دلار و در علوم بهداشتی 6285 دلار است. هزینه پیراپزشکی مراقبت‌های پیراپزشکی پیشرفته نیز 16800 دلار است.

آیا با 45 سال سن برای پیراپزشکی دیر است و آیا محدودیت سنی وجود دارد؟

جوان‌ترین سن برای تبدیل شدن به یک پیراپزشک  18 سال است زیرا یکی از شرایط لازم برای ورود به دوره آموزشی کامل کردن دبیرستان (متوسطه دوم) است. هیچ محدودیتی سنی وجود ندارد و به همین دلیل هیچ گاه برای پیراپزشک شدن دیر نیست.

آیا تحصیل پیراپزشکی در دوره لیسانس دشوار است؟

آموزش در هر دوره پیراپزشکی چالش‌های خودش را دارد. این آموزش‌ها ضروری است تا برای زندگی واقعی آماده شوید و بتوانید در مسیر شغلی حرفه‌ای خود جان افراد را نجات دهید. دوره‌های پیراپزشکی در JIBC مهارت‌های لازم برای ارزیابی و مدیریت بیمار در محیط مراقبت‌های بیمارستان را به شما آموزش می‌دهد. بعد از پایان این دوره، دانش آناتومی، فیزیولوژی، پاتوفیزیولوژی و فارماکولوژی را به دست می‌آورید. این دانش باعث می‌شود تفکر انتقادی و اقدامات درمانی موردنیاز را برای رسیدگی به بیماران قبل از رسیدن به بیمارستان داشته باشید.

 

paramedictrainingspot.com gyanberry.com jibc.ca

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *