۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

درباره مهاجرت به جمهوری چک بیشتر بدانید

مهاجرت به چک

جمهوری چک از لحاظ جغرافیایی کشور بزرگی نیست؛ اما تاریخ بسیار غنی و ارزشمندی دارد. از زمان‌ های بسیار قدیم، مردم چک، آلمانی‌ ها، یهودی ها، اسلاوی‌ ها، سنگ ‌تراشان و گچ ‌برهای ایتالیایی، تاجران فرانسوی و سربازان فراری ارتش ناپلئون، همگی در جمهوری چک زندگی و کار می‌ کردند و بر روی فرهنگ هم تأثیر می ‌گذاشتند.

برای قرن‌ های متمادی این افراد با کمک یکدیگر سرزمینشان را  توسعه دادند. طوری که امروز چک به عنوان یک کشور متمدن به نظر می ‌رسد. آن ها مشاغلی ایجاد کردند که تا به امروز تحسین برانگیز و محترم شمرده می شود.

 به خاطر تلاش‌ ها، اختراع ‌ها و مهارت‌ های این افراد است که کشور کوچک چک اکنون صدها قصر باستانی، صومعه ‌ها و عمارت ‌های باشکوه دارد. شهرهای زیادی در جمهوری چک وجود دارند که خود مثل یک بنای تاریخی عظیم و ارزشمند به نظر می ‌رسند. البته جمهوری چک علاوه بر معماری بی ‌نظیر خود، جنگل‌ های بسیار زیبا و کوهستان‌ هایی دارد که با بخش تاریخی این کشور رقابت می ‌کنند.

برای افرادی که قصد مهاجرت به جمهوری چک را دارند، سوالات متفاوتی مطرح می‌ شود که در ادامه این مطلب، به برخی از مهم ترین آن ‌ها می‌ پردازیم:

  1. زبان رسمی مردم جمهوری چک چیست؟

زبان رسمی این کشور یعنی زبان چک یا چکی، یکی از زبان ‌های اسلاوی است که بیش از ۱۰ میلیون نفر از افراد حاضر در این  کشور به این زبان صحبت می ‌کنند . زبان اسلاوی نیز به طور متداول، مخصوصاً در شهرهای بزرگ جمهوری چک که جمعیت اسلاوی‌ های قابل ملاحظه ‌ای دارند، شنیده می‌ شود؛ البته باید اشاره کرد که هر دو زبان به یکدیگر بسیار شبیه است و توسط هر دو گروه قابل فهم هستند.

  1. چه زبان ‌های دیگری در چک صحبت می ‌شود؟

مردم جمهوری چک به زبانشان افتخار می‌ کنند و از همین جهت حتی در خیابان‌ های پراگ نیز خارج از محله توریستی آن، علائم و نوشته ‌های زیادی به زبان انگلیسی پیدا نخواهید کرد و اکثر آن ها به زبان چکی نوشته شده است. پس اگر شما قصد مهاجرت به چک را دارید باید یادگیری زبان چکی را در الویت قرار دهید.

 اکثر مردم مسنی که خارج از شهرهای بزرگ جمهوری چک زندگی می‌ کنند، نمی توانند به انگلیسی صحبت کنند؛ ولی با شروع آموزش زبان انگلیسی در مدارس در سال ۱۹۹۰، اکنون بسیاری از قشر جوان مردم چک تا حد متوسطی به زبان انگلیسی تسلط دارند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: کشور جمهوری چک ، عروس اروپا
مهاجرت به چک

 اکثر مردم چک، به جز زبان اصلی کشورشان، به زبان دوم و گاهی زبان سومی نیز مسلط هستند. انگلیسی از بین زبان‌ های دیگر، مخصوصاً در بین جوانان، بیشتر شناخته شده است و زبان آلمانی نیز در جایگاه دوم قرار دارد و در بین بسیاری از افراد مسن استفاده از زبان آلمانی رایج است. بعد از زبان آلمانی، زبان روسی رواج دارد زیرا تحت سلطه کمونیست ‌ها در گذشته این زبان آموزش داده می ‌شد. بسیاری از مردم چک که قبل از سال ۱۹۷۵ به دنیا آمده ‌اند، می‌توانند کمی روسی بنویسند، بخوانند و به طور کلی آن را درک کنند.

  1. چه تعداد مهاجر در جمهوری چک زندگی می ‌کنند؟

طبق آماری که توسط وزارت کشور جمهوری چک به صورت عمومی منتشر شده است در ۳۱ ام جولای سال ۲۰۱۲، تعداد ۴۳۷۹۲۸ مهاجرت کننده به طور قانونی در جمهوری چک سکونت داشتند.

  1. افراد مهاجرت کننده که در جمهوری چک زندگی می ‌کنند اغلب از کشورهایی هستند؟

اکثر افراد مهاجرت کننده ای که در این کشور زندگی می ‌کنند از اکراین هستند؛ بعد از آن نیز به ترتیب مردم اسلاوی، ویتنام، روسیه، لهستان و در نهایت آلمان، بیشترین آمار مهاجرت به جمهوری چک را دارند.

  1. اکثر افراد مهاجرت کننده در کدام بخش جمهوری چک زندگی می‌ کنند؟

اکثر افراد مهاجرت کننده پراگ را برای زندگی انتخاب می‌ کنند؛ به عنوان مثال در جولای سال ۲۰۱۲، تقریباً ۴۰% جمعیت کل افراد مهاجرت کننده این کشور یعنی ۱۶۴۴۱۲ نفر، در پراگ زندگی می‌ کردند. بوهم مرکزی نیز بعد از پراگ، بیشترین تعداد افراد مهاجرت کننده را در خود جای می‌ دهد.

  1. کسانی که به جمهوری چک مهاجرت می‌ کنند اغلب در چه گروه سنی قرار دارند؟

تقریباً نصف جمعیت افراد مهاجرت کننده ای که به جمهوری چک مهاجرت می ‌کنند، در رده سنی بین ۲۰ تا ۳۹ سال برای تحصیل در چک و مهاجرت کاری به این کشور آمده اند.

  1. در بین کسانی که به جمهوری چک مهاجرت می‌ کنند تعداد مردان بیشتر است یا زنان؟

مطابق آمارهای ۳۱ ام جولای سال ۲۰۱۲، مهاجران مرد، ۵۷.۱۱% از کل مهاجران به این کشور را تشکیل می ‌دادند؛ ولی با تغییر روند مهاجرت در سال ‌های اخیر در سراسر دنیا، تعداد مهاجران زن افزایش قابل ملاحظه ‌ای به نسبت قبل داشته و اکنون می ‌توان گفت تعداد مهاجران مرد و زن به جمهوری چک، با یکدیگر برابر است.

  1. آیا افراد مهاجرت کننده برای ماندن در جمهوری چک به مجوز اقامتی نیاز دارند؟

فقط شهروندان اتحادیه اروپا و همچنین نروژ، سوئیس، ایسلند و لیختن‌اشتاین نیازی به مجوز اقامت ندارند. این افراد اگر قصد دارند بیش ‌تر از یک ماه در جمهوری چک اقامت کنند، فقط لازم است که به پلیس درباره اقامتشان اطلاع دهند.

مهاجرت به چک
  1. آیا افراد مهاجرت کننده در صورتیکه با یک فرد اهل چک ازدواج کنند می ‌توانند شهروندی یا اقامت دائمی دریافت کنند؟

نه؛ ازدواج به تنهایی دلیل موجهی برای دریافت شهروندی یا اقامت دائمی جمهوری چک نیست.

  • آیا کودکانی که در کشور چک به دنیا می ‌آیند به طور خودکار شهروندی این کشور را دریافت می‌ کنند؟

نه؛ این قاعده هم ‌اکنون تنها در کشورهای محدودی در سراسر دنیا اجرا می ‌شود. اکثراً قانون برمبنای قاعده‌ ای به نام “حق خون” است که حق شهروندی کودک را براساس وضعیت شهروندی والدین تعیین می ‌کند. یعنی تنها در صورتی که یکی از والدین کودکی که در خاک چک به دنیا می ‌آید، شهروند چک باشد، کودک نیز می ‌تواند شهروندی جمهوری چک را به صورت خودکار دریافت کند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: شرایط تحصیل در رشته پزشکی در جمهوری چک

 

شرایط مهاجرت به جمهوری چک و اقامت دائمی در این کشور

از آنجایی که قوانین حاکم بر مهاجرت در جمهوری چک به تازگی سخت ‌تر شده‌ اند، لازم است کسانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، توجه ویژه ‌ای به مدارک لازم برای گرفتن ویزا و… داشته باشند و درخواست‌ ها و اسناد خود را با دقت آماده کنند.

همچنین در صورت رد شدن درخواست برای ویزا به علت ‌های مختلف، متقاضی باید سریعاً با یک وکیل متخصص در حوزه مهاجرت به جمهوری چک مشورت کند و اقدامات لازم بعدی را انجام دهد. مهاجرانی که بیش از ده سال در جمهوری چک اقامت داشته ‌اند و یا اجداد آن ‌ها از اهالی چک بوده و در طول صد سال گذشته این کشور را ترک کرده ‌اند، می ‌توانند برای گرفتن شهروندی و پاسپورت جمهوری چک اقدام کنند و از این طریق به بقیه کشورهای اتحادیه اروپا نیز به راحتی دسترسی داشته باشند.

حتی اگر از طریق اجدادی نتوانید شهروندی چک را دریافت کنید، با عضویت در جامعه هم ‌وطن جمهوری چک، می ‌توانید اجازه اقامت دائمی در این کشور را دریافت کنید و وضعیت اقامت خود را ارتقا دهید.

کار کردن در جمهوری چک

شهروندانی که به هیچ یک از کشورهای اتحادیه اروپا تعلق ندارند، برای کار در جمهوری چک نیاز به ویزای کاری یا پروانه کسب دارند. همچنین برای اینکه یک فرد شاغل با مهارت بالا در جمهوری چک باشید، لازم است یک کارت کارمندی و یا یک کارت آبی تهیه کنید.

  • کارت کارمندی

کارت کارمندی برای تمام مشاغل، بدون در نظر گرفتن سطح صلاحیت حرفه‌ ای مورد نیاز برای هر شغل، مورد استفاده قرار می ‌گیرد. البته فرصت شغلی که برای آن، شخص درخواست کارت کارمندی می ‌دهد، باید از طرف مرکز ثبت‌ نام برای فرصت ‌های شغلی دارندگان کارت کارمندی ایجاد شده باشد.

  • کارت آبی

برای اینکه یک کارت آبی دریافت کنید، باید سه سال یا بیشتر از زمانی که در یک مرکز تحصیلی دیپلم گرفته ‌اید، گذشته باشد. کارت‌ های آبی برای شغل‌ هایی که در مرکز ثبت ‌نام کار معرفی می ‌شوند، به متقاضی تعلق می ‌گیرند. شغل ‌هایی که برای کارت ‌های آبی درنظر گرفته می ‌شوند، معمولاً شغل‌ هایی هستند که توسط شهروندان جمهوری چک یا اتحادیه اروپا به طور کامل پر نشده ‌اند.

مهاجرت به چک

بهترین شغل برای کسانی که قصد مهاجرت به جمهوری چک را دارند

راحت ‌ترین راه برای زندگی و کار در جمهوری چک، از طریق تدریس زبان انگلیسی است. موسسه ‌های زیادی در سراسر کشور وجود دارند که مجوز تدریس زبان ارائه می ‌کنند. پیدا کردن کار در مدارس نیز به علت درخواست بالا برای مدرس انگلیسی، بسیار ساده است. با توجه به اینکه در چه مدرسه ‌ای کار می‌ کنید و چه مقدار کار برای شما تعریف می ‌شود، مدرسین زبان حقوقی بین ۲۰ هزار تا ۳۵ هزار کرونای چک دریافت می‌ کنند. بیشترین حقوق سالیانه برای یک شغل مشخص در جمهوری چک به ترتیب به پراگ، برنو و پلزن تعلق دارد و هر چقدر به سمت شهرهای کوچک‌ تر بروید، میزان حقوق سالیانه نیز کمتر می شود. البته دستمزد یک مدرس زبان انگلیسی برای مهیا کردن شرایط یک زندگی راحت، کاملاً کفایت می ‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب شما را با شرایط مهاجرت به جمهوری چک و اقامت دائمی در این کشور و شغل هایی که می توانید در این کشور داشته باشد آشنا کردیم. همچنین به رایج ترین سوالات در خصوص مهاجرت به چک پرداختیم تا ابهامات احتمالی در ذهن شما به حداقل برسد. به خاطر داشته باشید تجربه کاری بلو اسکای و مزیت های رقابتی این شرکت می تواند به شما کمک کند تا راحت تر امور مهاجرتی خود را انجام دهید.  این شرکت از لحظه اخذ اپذیرش تا اقامت در کنار شما است و به سوالات شما پاسخ می دهد.

cicpraha

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا : 3

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *