۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

زبان مردم جمهوری چک

زبان چکی، یک زبان اسلاوی که نزدیک به زبان‌ های لهستانی، اسلواک و سربیان که در شرق آلمان صحبت می‌ شود، است. زبان چکی در مناطقی تاریخی از جمهوری چک مثل بوهمیا، موراویا و سیلسیا صحبت می‌ شود و در این مناطق، زبان چکی، زبان رسمی به شمار می آید. قدیمی‌ ترین آثار نوشته‌ شده به زبان چکی به قرن ۱۲ میلادی بر می‌ گردد. بین قرون ۱۱ تا ۱۴ میلادی زبان چکی دارای ساختار دقیق و منظمی نبوده اما در قرون ۱۵ و ۱۶ میلادی تبدیل به یک زبان با ساختار مشخص می‌ شود. در این مطلب قصد داریم شما را با زبان مردم جمهوری چک آشنا کنیم، اما قبل از آن شما را با تاریخچه این کشور جذاب آشنا می کنیم. پس لطفا همراه ما باشید.

جمهوری چک کشوری کوچک است که در اروپای مرکزی قرار دارد. کشوری که از قرن ۱۳ میلادی به نقشه جغرافیای جهان اضافه شده ‌است. تحت رهبری چارلز چهارم که در سال ۱۳۴۸ میلادی دانشگاه پراگ را تاسیس ‌کرد، جمهوری چک توانست به یک قطب علمی در منطقه تبدیل ‌شود. اما از قرون وسطی تاکنون، جمهوری چک دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده ‌است. در پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸، چک اعلام استقلال کرد و پادشاهی چکوسلواکی تشکیل شد. سال‌ های پس از آن، سال ‌های بسیار موفقیت آمیزی برای چکوسلواکی بود و توانست به یکی از پیشرفته ‌ترین کشورهای جهان تبدیل شود.

زمانی که جنگ جهانی دوم آغاز شد، چکوسلواکی به سه ناحیه مجزا تبدیل شد، پس از پایان جنگ جهانی دوم چکوسلواکی توانست مجددا مناطق تحت سلطه خود را به دست آورد اما این بار، اختیارات و تسلط کمتری روی این نواحی داشت. در سال ۱۹۴۶ و با پیروزی حزب کمونیست، چکوسلواکی تحت سلطه این حزب قرار گرفت و اداره کشور به دست شوروی افتاد تا اینکه در سال ۱۹۸۹ مجددا انقلابی رخ داد و جماهیر شوروی فرو ‌پاشید.

جالب است بدانید که هسته اصلی انقلاب در چکوسلواکی را دانش‌ آموزان و دانشجویانی تشکیل می‌ دادند که از رژیم کمونیستی حاکم ناراضی بودند و به دنبال برگزاری انتخابات آزاد بودند.

سرانجام و در سال ۱۹۹۲ چکوسلواکی به دو کشور مستقل تبدیل شد. جمهوری چک و اسلواکی. سپس در سال ۲۰۰۴ جمهوری چک به اتحادیه اروپا پیوست.

زبان چکی

اگرچه جمهوری چک یک کشور محصور به خشکی است اما در دوره‌ هایی از قرون وسطی، بوهمیا ( یکی از استان ‌های بزرگ جمهوری چک) به دریای بالتیک و آدریاتیک متصل بوده ‌است. بوهمیا ناحیه‌ ای با تپه‌ ها و کوه‌ های کم ارتفاع است و شهر پراگ یعنی پایتخت جمهوری چک در آنجا واقع شده ‌است.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: شرایط تحصیل در رشته پزشکی در جمهوری چک

 

شهر پراگ بر پیکره رودخانه ولتاوا قرار دارد و دارای پل‌ های زیبایی است که نشان‌ دهنده هنر معمارانی است که در قرون گذشته در این منطقه می زیسته ‌اند. به جرات می ‌توان گفت تنها کشور فرانسه  است که بیش از جمهوری چک روی پایتخت خودش (پاریس) مانور داده ‌است. پراگ یک شهر جادویی است و از قرن ۱۸ به عنوان زیبا ترین شهر اروپا نام برده می‌ شود. پراگ زادگاه افراد مشهوری است از جمله فرانتس کافکای نویسنده و شاعرانی چون رینر ماریا رلیک و برنو.

با اینکه شهر پراگ پایتخت جمهوری چک است اما بزرگترین شهر این کشور اروپایی موراویا است. جایی که در قرن ۱۹ آزمایشات مهمی توسط گرگور مندل در زمینه ژنتیک انجام ‌شد. همچنین این شهر محل تولد رمان نویس معروف، میلان کوندرا است.

جمهوری چک یکی از بهترین کشور ها با تاریخچه غنی است. در جمهوری چک قلعه‌ های تاریخی زیادی وجود دارد از جمله قلعه کارلستین.

در طول تاریخ جمهوری چک بارها دچار تغییر و تحول‌ شده و جمعیت آن مرتبا تغییر کرده ‌است. طی قرون ۱۳ و ۱۴ میلادی منطقه بوهمیا بر کل کشور تسلط داشت و کشور را اداره می کردند. در این زمان حاکمان کشور به فرهنگ آلمانی علاقه زیادی نشان می ‌دهند و طی این مدت تحت تاثیر آلمانی ها قرار می‌ گیرند. نتیجه این می‌ شود که حاکمان منطقه در زمینه استخراج نقره و ایجاد تمدن شهری پیشرفت زیادی می ‌کنند و به موفقیت ‌های چشمگیری دست پیدا می‌ کنند.

بین قرون ۱۵ تا ۱۹میلادی یک امپراتوری اتریشی _ مجارستانی بر منطقه چک سلطه داشتند. پس از پایان جنگ جهانی اول برای نخستین بار دو گروه چک و اسلواک با یکدیگر متحد شدند و برای نخستین بار اتحاد چکوسلواک را تشکیل دادند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: تحصیل در چک

 

وضعیت آب و هوایی

جمهوری چک دارای آب و هوای مختلفی است. به صورت کلی هرچه ارتفاع بالا می‌ رود دما پایین می ‌آید و به طور کلی در مناطقی که ارتفاع پایین ‌تری دارند، دمای نیز  یکنواخت تر است. متوسط دما در cheb  که در غرب کشور قرار دارد به ۷ درجه می‌ رسد و در منطقه برنو ۹ درجه است. در منطقه پراگ در طول ماه جولای به ۳۲ درجه می ‌رسد. همچنین در ماه فوریه و در cheb  دمای هوا تا منفی ۱۸ درجه پایین می ‌آید.

میانگین بارش سالیانه از ۱۸ اینچ در منطقه بوهمیا تا ۶۰ اینچ در کوه‌ های کرکونوس در شمال کشور متغیر است. بیشترین میزان بارندگی در فصل پاییز و در ماه جولای است. کمترین میزان بارندگی در ماه فوریه است.

مذهب

در دوران حاکمیت کمونیست هیچ آمار رسمی از نوع مذهب اصلی وجود ندارد. در دوران حکومت کمونیست دولت وقت از آتئیسم حمایت می‌ کرد و فعالیت ‌های کلیسا بسیار محدود بود و نمی‌ توانست به صورت گسترده تبلیغ‌ کند.

زبان چکی

هر چند در سال ۱۹۸۹ در جمهوری چک، مذهب و فعالیت ‌های مذهبی آزاد شد، اما مطابق آمار نود درصد مردم جمهوری چک ادعا کردند که از هیچ دینی پیروی نمی‌کنند. با این وجود می‌ توان گفت بخشی از مردم به ادیانی مثل کاتولیک، ارتودوکس و پروتستان اعتقاد دارند.

زبان مردم جمهوری چک

زبان رسمی مردم در جمهوری چک، زبان چکی است. حدود ۱۱ میلیون نفر که در جمهوری چک زندگی می‌ کنند به زبان چکی صحبت می‌ کنند. زبان چکی از شاخه‌ های اسلاویک و زیر مجموعه زبان هندی _ اروپایی محسوب می‌ شود. اگر چه بخش کثیری از مردم جمهوری چک تا حدودی با زبان انگلیسی آشنا هستند اما کسانی‌ که قصد دارند مدت زمان زیادی در جمهوری چک اقامت داشته‌ باشند بهتر است زبان چکی را یاد بگیرند.

برای یاد گرفتن زبان چکی کلاس ‌های مختلفی در این کشور برگزار می‌ شود. برای افراد خارجی که به جمهوری چک می ‌آیند و قصد یادگیری زبان چکی دارند گزینه‌ های مختلفی مثل شرکت در مدارس دبستان مطالعات اسلاونیک، دوره ‌های دانشگاهی، یا شرکت در دوره ‌های خصوصی را پیش رو دارند.

اسم زبان چکی از اسم قومی اسلاویک گرفته شده است. این گروه در مرکز بوهمیا زندگی می کردند. مطابق روایات مختلفی که وجود دارد نام زبان چکی از نام نیاچک گرفته شده است. نیاچک مطابق افسانه ‌های جمهوری چک فردی بوده که توانست قوم امروزی مردم چک را به محل سکونت ‌شان (بوهم) برساند.

مردم جمهوری چک و اسلواکی درک خیلی خوبی نسبت به زبان یکدیگر دارند و تقریبا می ‌توانند به زبان یکدیگر صحبت ‌کنند (البته به جز افرادی که در دو دهه اخیر در این ناحیه به دنیا آمده ‌اند). دلیل آن هم کاملا مشخص است. تا دهه ۹۰ میلادی این دو کشور متحد بودند و زیر پرچم چکواسلواکی کنار یکدیگر زندگی می ‌کردند. در کنار یکدیگر در مراسمات مختلف شرکت می ‌کردند و ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر داشتند.

مانند دیگر زبان ‌های اسلاویک، زبان چکی نیز دارای پیچیدگی ‌های بسیار زیادی است و بی قاعدگی بسیار زیادی در این زبان قابل مشاهده ‌است. برای مثال برای بسیاری از کلمات و عبارات، یک نوع بیان رسمی و یک نوع بیان غیر رسمی وجود دارد.

از نظر صدا شناسی باید بیان ‌کنیم که زبان چکی دارای ۱۰ واکه است که ۵ واکه کوتاه و ۵ واکه بلند هستند. صداشناسی زبان چکی برای افرادی که به زبان ‌های دیگر صحبت می ‌کنند (زبان مادری‌ آن ها چکی نیست) بسیار دشوار است. برای مثال بسیاری از کلمات در زبان چکی وجود دارد که دارای یک حرف صدا دار نیست.

در کنار قرابت‌ هایی که زبان چکی به زبان اسلواک دارد، این زبان تا حدودی مشابه زبان لهستانی است. همچنین افراد بزرگسالی که در جمهوری چک زندگی می ‌کنند احتمالا تا حدود زیادی با زبان روسی آشنا هستند که دلیل آن هم به این موضوع بر می‌ گردد که تا پیش از سال ۱۹۸۹ آموزش و یادگیری زبان روسی در مدارس این کشور اجباری ‌بود.

زبان چکی

البته امروزه به خاطر حملاتی که شوروی به این کشور کرد، زبان روسی یک زبان محبوب و رایج بین مردم جمهوری چک محسوب نمی‌ شود. هم مرز بودن با آلمان و اتریش باعث شده است تا مخصوصا در مناطق مرزی جمهوری چک افراد بسیار زیادی به زبان آلمانی صحبت  کنند.

از طرف دیگر از سال ۱۹۸۹ در مدارس و دانشگاه‌ های جمهوری چک تدریس زبان انگلیسی آغاز شده ‌است و به همین دلیل امروزه بسیاری از مردم جمهوری چک تسلط خوبی به زبان انگلیسی دارند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: برترین دانشگاه های کشور چک

 

مطابق آماری که اعلام شده ‌است به صورت کلی ۹۵ درصد از مردم جمهوری چک به زبان چکی، ۳ درصد به زبان اسلواک که نزدیک‌ ترین زبان به زبان چکی است و حدود ۲ درصد هم به زبان‌ های دیگر مثل مجارستانی، لهستانی و آلمانی صحبت می ‌کنند.

در بخش نهایی می ‌خواهیم تعدادی از پر کاربردترین اصلاحات زبان چکی را به همراه تلفظ فارسی آن ها بیان ‌کنیم. همان طور که در مقاله اشاره کردیم، زبان چکی دارای عبارت های رسمی و غیر رسمی بسیار زیادی است. چند نمونه از این عبارات را بررسی می کنیم.

سلام: دُه بِری دِهن (رسمی)

سلام: آهوی )غیر رسمی)

حال شما چطوره؟: یاهک  سِه ما تِه؟ (رسمی)

حال شما چطوره؟: یاهک سِه ما ش؟ (غیر رسمی)

خداحافظ: ناهش لِ داه نُش (رسمی)

خداحافظ: چاو (غیر رسمی)

خوبم، ممنون: دُه برژه دیِه کو ییه

لطفا: پرُسیم

ممنونم: دیِکُییه

خواهش می کنم: رادُه سِ اِستولو

زبان چکی

سخن پایانی

ما در این مقاله شما را با زبان چکی آشنا کردیم و خصوصیات کلی این کشور که با آلمان و اتریش مرز مشترک دارد را بیان کردیم. همچنین توضیحاتی در مورد موقعیت جغرافیای و مذهب نیز بیان شد. در آخر توصیه ما به شما این است که اگر برای زندگی و اخذ پذیرش ویزای تحصیلی چک را انتخاب کرده اید بهتر است تنها به یادگیری زبان انگلیسی اکتفا نکنید و زبان این کشور را بیاموزید. همیشه به خاطر داشته باشید مجموعه بلو اسکای از لحظه اخذ اپذیرش تا اقامت در کنار شما هست.

educations

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا : 4

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *