۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

راهنمای تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور: مرحله به مرحله

راهنمای مرحله به مرحله تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور

امروزه بسیاری از افراد برای ادامه تحصیل یا ارتقای شغلی خود به دنبال اخذ مدارک تحصیلی از دانشگاه‌های خارج از کشور هستند. اما پس از فارغ‌التحصیلی، یکی از چالش‌های پیش روی این افراد، تایید مدارک تحصیلی آن‌ها در کشور خودشان است. اگر شما نیز به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی از ایران مهاجرت کرده‌اید و به‌دنبال  روش تایید مدارک تحصیلی خود در ایران هستید، ما در این مقاله، به‌طورجامع به موضوع تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور می‌پردازیم و تمام نکات مهم مربوط به این پروسه را بررسی می‌کنیم.

گام اول؛ انتخاب سرویس ارزیابی اعتبار

در ایران مراجع مشخصی این وظیفه را به عهده دارند. در ادامه ما به معرفی این مراجع خواهیم پرداخت:

  • وزارت امور خارجه: اولین مرجع برای تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور، وزارت امور خارجه است. متقاضیان باید پس از دریافت تاییدیه از سفارت یا کنسولگری ایران در کشور محل تحصیل، مدارک خود را به وزارت امور خارجه ارائه دهند.
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: این وزارتخانه مسئول بررسی و تایید مدارک تحصیلی مرتبط با رشته‌های دانشگاهی است.
  • وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: تایید مدارک تحصیلی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشته‌های مرتبط با حوزه سلامت برعهده این وزارتخانه است.
  • سازمان امور دانشجویان: این سازمان زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند و وظایف مربوط به تایید مدارک تحصیلی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور را برعهده دارد.

لازم به ذکر است که فرآیند تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور با ثبت نام متقاضی در سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک) آغاز می‌شود.  آشنا شدن با فرهنگ‌های جدید و داشتن فرصت های شغلی بیشتر و تجربه احساس زندگی در غربت از جمله  مزایا و معایب تحصیل در خارج از کشور است که در پروسه کاریابی برای دانشجویانی که مدارک بین‌المللی دارند به‌عنوان نقطه مثبت و برتری در مقابل سایر کارجویان تلقی می‌شود.

گام اول تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور؛ انتخاب سرویس ارزیابی اعتبار

گردآوری مدارک و ارسال؛ گام دوم تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور

آماده‌سازی و ارسال مدارک تحصیلی برای ارزیابی در خارج از کشور نیازمند دقت و توجه به جزئیات است تا از پذیرش و ارزیابی صحیح اطمینان حاصل شود. اگر در این مرحله مدارک ناقص یا اشتباه ارسال شود، مدارک بازگشت می‌خورد و فرآید دریافت تایید را طولانی می‌کند. مدارک موردنیاز نیز عبارت‌اند از:

  • کاربرگ‌های تکمیل شده که شامل کاربرگ مشخصات فردی و تحصیلی، کاربرگ درخواست بررسی و ارزشیابی مدرک تحصیلی خارج از کشور و کاربرگ مدت اقامت در محل تحصیل می‌شود.
  • اشتغال به تحصیل
  • ریزنمرات
  • نامه پذیرش
  • اصل و ترجمه رسمی مدارک تحصیلی (مدرک دیپلم، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)
  • ریز نمرات تحصیلی (ترجمه رسمی)
  • گواهی موقت یا دانشنامه (ترجمه رسمی)
  • پاسپورت و کارت ملی
  • عکس پرسنلی

البته باید توجه داشته باشید که همه این مدارک باید به زبان فارسی ترجمه شده باشد. علاوه‌بر این، در نظر داشته باشید که هر کشور شرایط خاص خود را دارد برای مثال شرایط تحصیل در انگلستان با کشورهای دیگری مثل کانادا یا آلمان متفاوت است؛ بنابراین امکان دارد مدارک دیگری نیز از شما درخواست کنند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هنگام آماده‌سازی مدارک، سایت‌های رسمی  وزارت علوم و وزارت بهداشت (برای رشته‌های علوم پزشکی) را حتما بررسی کنید تا از آخرین اخبار و مدارم مورد نیاز اطلاع داشته باشید.

اصل و ترجمه رسمی مدارک تحصیلی؛ از مهم‌ترین مدارک برای تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور

گام ارزیابی اعتبار؛ مرحله‌ای سرنوشت ساز در دریافت تایید مدرک

در مرحله ارزیابی، مدارک شما باید به ترتیب برای ارگان‌های زیر ارسال شود و تایید دریافت کند. سپس می‌توانید به ارگان یا مرجع بعدی نیز ارسال کنید. ما در ادامه به ترتیب مراجع را برای شما ذکر کرده‌ایم:

  • ترجمه رسمی مدارک: ابتدا باید تمام مدارک تحصیلی خود را به زبان فارسی ترجمه رسمی کنید.
  • تایید مدارک در سفارت یا کنسولگری ایران: پس از ترجمه مدارک، باید آن‌ها را به سفارت یا کنسولگری ایران در کشور محل تحصیل خود ارائه دهید تا اصالت آن‌ها تایید شود.
  • تایید مدارک در وزارت امور خارجه: پس از دریافت تاییدیه از سفارت یا کنسولگری، باید مدارک خود را به وزارت امور خارجه ارائه دهید.
  • تایید مدارک در وزارت علوم یا وزارت بهداشت: در نهایت، باید مدارک خود را به وزارت علوم یا وزارت بهداشت (بسته به رشته تحصیلی) ارائه دهید تا اصالت و اعتبار آن‌ها بررسی و تایید شود.

البته دقت داشته باشید این فرآیند برای افرادی‌که در مدرسه های کانادا یا هر کشور دیگری تحصیل کرده‌اند و مدرک دانشگاهی ندارند، صدق نمی‌کند. البته برای این افراد نیز تا بخشی از مسیر مشابه خواهد بود.

گام ارزیابی اعتبار؛ مرحله‌ای سرنوشت ساز دریافت تایید مدرک

نکاتی که باید در طول فرآیند به آن توجه داشته باشید

برای آن‌که بتوانید این مسیر را با کمترین مشکل و چالش پشت سر بگذارید، لازم است تا به برخی از نکات توجه داشته باشید. ما در ادامه این نکات را برای شما آورده‌ایم:

  • قبل از شروع پروسه تایید مدارک، از کامل بودن مدارک خود اطمینان حاصل کنید.
  • در ترجمه مدارک دقت کنید و از مترجم رسمی استفاده کنید.
  • پیگیری مراحل تایید مدارک را به‌طورمستمر انجام دهید.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل، از مراجع ذیصلاح راهنمایی و کمک بگیرید.

به یاد داشته باشید که گواهی‌های خارجی شامل مدارک گواهی اشتغال به تحصیل، گواهی ریز نمرات، میان دوره، گواهی پرداخت شهریه، دوره گواهی یا مدرک شرکت در دوره یا سمینار می‌شود. اطلاعات تکمیلی و به‌روز نیز برای داوطلبان در سایت وزارت علوم قرار داده شده است.

ثبت‌نام در دانشگاه معتبر؛ راهی برای تسهیل فرآیند دریافت تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور

دانشجویان بین‌المللی که به ایران بازگشته‌اند، باید با طی کردن مراحل تایید مدارک تحصیلی خارج از کشور، مدرک خارجی خود را با مدارک ایرانی یکسان‌سازی کنند. اگر هنگام مهاجرت تحصیلی، دانشگاهی معتبر را انتخاب کرده باشید، پس از ترجمه مدرک خود، موقعیت‌های کاری بسیار خوبی پیش روی شما خواهد بود. برای انتخاب بهترین دانشگاه با‌توجه‌به شرایط خود می‌توانید از خدمات مشاوره مجموعه بلو اسکای استفاده کنید. کارشناسان ما بی‌صبرانه منتظر پاسخ‌گویی به سوالات شما هستند.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *