۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

صفر تا صد تحصیل دامپزشکی در کانادا (آپدیت ۲۰۲۲)

تحصیل رشته دامپزشکی در کانادا

چگونه در کانادا یک دامپزشک شوم؟

حیوانات را دوست دارید؟ اگر شما علاقه‌مند به تحصیل در کانادا و رشته دامپزشکی هستید، این تنها یک دلیل برای شروع است. اگر می‌خواهید یک دامپزشک موفق در کانادا شوید، به دلایل بیشتری علاوه بر علاقه به حیوانات نیاز دارید.

دامپزشک در حقیقت، دکتر حیوانات است که حداقل شش سال در دانشگاه آموزش دیده باشد و مجوز ارائه مراقبت های پزشکی و جراحی حیوانات را دارد. اگرچه تعداد زیادی از دامپزشکان در کلینیک حیوانات خانگی کار می‌کنند، اما خوب است بدانید که یک سوم کل دامپزشکان کانادا با تولید کنندگان غذای حیوانات کار کنید. کار آنها شامل بازرسی، مراقبت و درمان دام‌های مزرعه و همچنین حیوانات خانگی است. برخی از دامپزشکان بر سلامت ماهی، خزندگان و پرندگان از لحاظ غذایی نظارت می کنند، در حالی که سایر دامپزشکان به تحقیق و پزوهش، آموزش، کارهای دولتی مربوط به مراقبت و رفاه حیوانات می‌پردازند. تقریبا ۱۴۰۰۰ دامپزشک در کانادا زندگی می کنند.

شغل دامپزشکی در کانادا

دامپزشک کیست؟ دامپزشک (DVM)، متخصص در مراقبت های بهداشتی و درمان حیوانات است، که این دوره را در یک دانشکده دامپزشکی به پایان رسانده است و مدرک تحصیلی دریافت کرده است. او ممکن است شغل دامپزشکی را در چندین زمینه مختلف انجام دهید:

  • درمان حیوانات: ۷۵ درصد دامپزشکان کانادایی در کلینیک های کوچک یا بزرگ به حیوانات رسیدگی می‌کنند و به کارهای تخصصی در این رشته یعنی درمان حیوانات می‌پردازند.
  • کارهای دولتی: ۱۰ درصد دامپزشکان کانادا در برخی از مشاغل دولتی کار می‌کنند.
  • صنعت : ۶ درصد دامپزشکان در کانادا مشاغل مختلفی در صنعت دامپزشکی دارند.
  • آموزش و پژوهش : ۵ درصد دامپزشکان کانادایی در زمینه آموزش و تحقیق فعالیت می کنند.
  • ۴ درصد باقیمانده دامپزشکان در سایر زمینه های مرتبط با رشته کار می کنند.

سایر خدمات ارائه شده توسط دامپزشکان، می تواند شامل مراقبت از حیوانات خانگی، مشاوره تغذیه، مشاوره رفتار حیوانات باشد. دوره های آموزشی ای که یک دامپزشک علاوه بر تحصیل در دانشگاه می‌گذرانند و گواهینامه‌هایی دریافت می‌کند معمولا با روش های پزشکی جایگزین مانند عمل جراحی و طب سوزنی سروکار دارند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: راهنمای جامع رشته های علوم پزشکی در کانادا [۲۰۲۱]

 

شرایط تحصیل در رشته دامپزشکی در کانادا

شرایط تحصیل در رشته دامپزشکی در کانادا

دانش آموزی که علاقه دارد یک دامپزشک شود، باید دوره های علوم را در سطح دبیرستان بگذرانند و یک برنامه آکادمیک مقدماتی مناسب را با یک مشاور راهنمایی آگاه پیدا کنند. دوره های علوم شامل دروسی مانند زیست شناسی ، شیمی و فیزیک است.

یک دانشجو همچنین باید برنامه ریزی کند تا با کار با حیوانات و درمان آنها، تجربه عملی در رشته خود به دست آورد. تجربه عملی و اشتغال در یک کار در حوزه دامپزشکی برای او بسیار مفید است و از شرایط پذیرش است.

برای اخذ دکترای دامپزشکی (DVM) ، حداقل شش سال تحصیلات دانشگاهی لازم است:

دو سال تحصیل در رشته علوم پایه پیش از ورود به رشته دامپزشکی در دانشگاه و پس از آن چهار سال دوره پزشکی در یکی از پنج و دانشگاه دامپزشکی کانادا برای اینکه مدرک تحصیلی خود را دریافت کنید الزامی است.  تعداد دانشجویانی که می توانند در دانشکده های دامپزشکی کانادا تحصیل کنند کاملاً محدود است. در حال حاضر در دانشگاه های دامپزشکی کانادا سالانه حدود ۳۵۰ دامپزشک فارغ التحصیل می شوند.

 

دانشگاه های دامپزشکی کانادا

۱. کالج دامپزشکی آتلانتیک دانشگاه پرنس ادوارد ( AVC )

دانشگاه پرنس ادوارد ( University of Prince Edward Island ) یک دانشگاه دولتی در جزیره پرنس ادوارد کانادا و تنها دانشگاه این استان است.

۲. کالج دامپزشکی انتاریو دانشگاه گوئلف ( OVC )

دانشگاه گوئلف (University of Guelph) یکی از دانشگاه های استان انتاریو کانادا است که در شهر گوئلف قرار دارد. برای نخستین بار پژوهشگران این دانشگاه کشف کردند که بسیاری از پرندگانی که کانادایی ها در منازل خود در استان انتاریو نگه می‌دارند، عامل انتقال بیماری‌های خطرناک هستند.

۳. دانشکده دامپزشکی دانشگاه مونترال ( FMV )

دانشکده دامپزشکی دانشگاه مونترال یکی از پنج دانشکده دامپزشکی در کانادا است. این دانشکده تنها دانشکده دامپزشکی به زبان فرانسه در آمریکای شمالی است. این دانشکده در استان کبک و در نزدیکی شهر مونترال قرار دارد.

۴. کالج غربی دامپزشکی دانشگاه ساسکاچوان ( WCVM )

دانشکده دامپزشکی غربی یکی از دانشکده‌های دانشگاه ساسکاچوان است که در شهر ساسکاتون قرار دارد.

۵. دانشکده دامپزشکی دانشگاه کلگری ( UCVM )

دانشکده دامپزشکی دانشگاه کلگری (UCVM) در شهر گلگری در استان آلبرتا قرار دارد. یک دانشکده یکی از برترین دانشکده های دامپزشکی در کانادا است که تحقیقات گسترده ای در زمینه پیشگیری و درمان بیماری انواع حیوانات انجام داده است.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: برترین دانشگاه های کانادا در سال ۲۰۲۱

 

دانشگاه های دامپزشکی کانادا

هزینه تحصیل در دانشگاه های دامپزشکی کانادا

به طور متوسط هزینه دوره ۴ ساله لیسانس دامپزشکی برای دانشجویان بین المللی بر اساس آمار سایت universitystudy.ca، سالانه از ۶۲ هزار تا ۷۰ هزار دلار کانادا متفاوت است این هزینه معمولا شامل هزینه های تحصیل است. هزینه متوسط برای دوره فوق لیسانس دامپزشکی در کانادا از ۱۰ تا ۱۵  هزار دلار متفاوت است. هزینه زندگی معمولا سالی ۱۲ تا ۱۶ هزار دلار کانادا است و این هزینه در هر شهر کانادا متفاوت است. به طور مثال هزینه زندگی در ونکوور بیشتر از هزینه زندگی در شهر مونترال است و به طور حدودی هزینه زندگی در کشور کانادا از ۱۲۰۰ تا دو هزار دلار متفاوت است.

میانگین درآمد یک دامپزشک در کانادا

درآمد پزشکان عمومی با توجه به نوع کاری که انجام می‌دهند و شهر و استانی که در آن کار می‌کنند متفاوت است. متوسط ​​حقوق سالانه یک دامپزشک در کانادا بر اساس آمار سایت indeed حدود ۶۲ تا ۹۴ هزار دلار کانادا است. این درآمد با توجه به سابقه و نوع فعالیت یک دامپزشک متفاوت خواهد بود.

بورسیه تحصیلی رشته دامپزشکی

تحصیل در رشته  دامپزشکی در کانادا برای شهروندان کانادا نیز پر هزینه محسوب می‌شود چه برسد به دانشجویان بین المللی. اما ما این امید را به شما می‌دهیم که در صورتیکه دانشجوی خوبی باشید می‌توانید برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام کنید. معمولا شرایط اخذ بورسیه در هر دانشگاه متفاوت است و شما باید برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص بورسیه های تحصیلی رشته دامپزشکی در کانادا به وب سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.

میانگین درآمد یک دامپزشک در کانادا

مجوز دامپزشکان در کانادا

برای انجام فعالیت های دامپزشکی در کانادا، ابتدا باید مجوز بگیرید.  نهادهای صدور مجوز دامپزشکی استان های مختلف کانادا، استانداردهای نحوه فعالین دامپزشکان را تعیین می‌کنند. همچنین مجوزهای صدور پروانه دامپزشکی نیز توسط آنها صادر می‌شود.

علاوه بر دامپزشکان تکنسین های دامپزشکی (RVT) در کانادا متخصصانی آموزش دیده هستند که به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تیم پزشکی دامپزشکی کار می کنند. یک RVT از انجمن پزشکی دامپزشکی کانادا (CVMA) فارغ التحصیل شده است. یا توسط برنامه تأیید شده انجمن تکنسین های دامپزشکی انتاریو (OAVT) ، آزمون ملی تکنسین دامپزشکی را با موفقیت به پایان رسانده اند و تمام الزامات و شرایط مشخص شده توسط انجمن حرفه ای استان محل فعالیت خود را برآورده کرده‌اند

RVT ها (Registered veterinary technicians/technologists) آموزش های گسترده ای را در زمینه های زیر می بینند:

  • آناتومی و فیزیولوژی حیوانات
  • رفتار و رفاه حیوانات
  • بهترین اقدامات پیرامون امنیت زیستی حیوانات
  • ساختارهای دندانی، شرایط و ضایعات ، علل و مراحل بیماری ها
  • میکروبیولوژی، ایمونولوژی، باکتری شناسی، انگل شناسی و ویروس شناسی
  • حرفه ای بودن و اخلاق
  • کمک در عمل های جراحی

به عنوان طرفداران رفاه حیوانات، برخی از کارهای مهمی که توسط RVT انجام می شود عبارتند از:

  • تجویز و توزیع داروها و معالجات به دستور پزشک دامپزشک
  • زایمان و نظارت بر بیهوشی
  • پرورش، تولید مثل و مراقبت از فرزند تازه متولد شده حیوانات
  • تشخیص تست آزمایشگاهی (خون شناسی، شیمی بالینی، سیتولوژی و تجزیه و تحلیل ادرار)
  • مراقبت های اورژانسی و کمک های اولیه
  • مدیریت تغذیه
  • تهیه و پردازش رادیوگرافی و سونوگرافی تشخیصی
  • پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک انسان و دام
  • مدیریت عملی حرفه ای، مدیریت بیمارستان دامپزشکی و روابط مشتری
  • اموزش عمومی
  • کنترل ها و روش های بهداشت ، عقیم سازی و ضد عفونی

آموزش حرفه ای به عنوان RVT شامل دو تا سه سال تحصیل در دانشگاه در یک برنامه تکنسین دامپزشکی معتبر CVMA یا OAVT است. فارغ التحصیلان ممکن است در کارهای خصوصی دامپزشکی، باغ وحش ها، توان بخشی حیوانات وحشی، آزمایشگاه های دولتی و تحقیقاتی و همچنین صنایع استخدام شوند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: مشاغل پردرآمد در کانادا را بیشتر بشناسیم!

 

بورسیه تحصیلی رشته دامپزشکی

مسیر شغلی رشته دامپزشکی در کانادا

برای آن که بتوانید به عنوان یک دامپزشک در کانادا مشغول به کار شوید، اولین کاری که باید بکنید این است که از شعبه ی کالج کانادایی دامپزشکان در استان مدنظر خود مجوز فعالیت کسب کنید. اگر که در کشور خود دامپزشک بوده اید، باید از موسسه NEB کانادا مجوز دریافت کنید که برای این کار باید در آزمون های NEB (NATIONAL EXAMINING BOARD) شرکت کنید. پس از کسب نمره قابل قبول در آزمون، می‌توانید در بیمارستان ها و کلینیک های کانادا مشغول به کار شوید و یا کلینیک شخصی خود را تاسیس کنید.

 

 

سخن پایانی

بسیاری از دانشجویای خارجی که به تحصیل دامپزشکي علاقه‌مند هستند، کشور کانادا را گزینه  مناسبی برای تحصیل می‌دانند. دامپزشکان کانادا به لحاظ رفاهی در وضعیت و سطح مناسبی هستند و جزو اقشار پردرآمد کانادا محسوب می‌شوند. برای اخذ مدرک دکترای دامپزشکی در کانادا، حداقل شش سال تحصیلات دانشگاهی لازم است و پس از آن می‌توانید به عنوان یک دامپزشک در کانادا کار کنید. چنانچه شما به تحصیل در رشته دامپزشکی در کانادا علاقه مند هستید برای بررسی شرایط خود کافیست با مشاوران مجرب ما در بلواسکای مشورت کنید تا آنها بهترین گزینه را به شما معرفی کنند.

canadianveterinarians.net veterinary.rossu.edu

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *