۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

چگونه در سال ۲۰۲۲ ویزای دانشجویی کانادا بگیریم؟

چگونه در سال ۲۰۲۲ ویزای دانشجویی کانادا بگیریم؟

هر ساله بیش از ۱۳۰،۰۰۰ دانشجوی خارجی دانشگاه‌های کانادا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. کانادا علاوه بر سیستم آموزشی با کیفیت، موقعیت‌های متعدد، فرهنگ سرزنده و با نشاطی را برای افراد  فراهم می‌کند.

تحقیق و پژوهش، تاکید بر علم  و همکاری با نهادهای بین‌المللی سه ارزش اصلی هستند که کانادا و موسسات آکادمیک این کشور بر آن تاکید دارد اما چقدر گرفتن ویزای دانشجویی یا به عبارت دیگر پذیرش کانادا مشکل است؟ پاسخ به این سوال نقش اساسی برای تصمیم گیری درباره انتخاب دانشگاه و و محل تحصیل آینده شما دارد ؟ بپیش از هر تصمیمی باید بدانید برای گرفتن ویزای دانشجویی در کانادا چه کاری باید انجام دهید؟ و چقدر این پرسه مشکل است؟ 

در ادامه مراحل دریافت ویزای دانشجوی کانادا و سوالات احتمالی شما را پاسخ می‌دهیم.

 

 ویزای دانشجویی کانادا

۱. برای یک دانشگاه کانادایی اقدام کنید و نامه‌ی پذیرش خود را دریافت کنید

اگر هنوز مطمئن نیستید که در کدام دانشگاه کانادا می‌خواهید تحصیل کنید، باید قبل از شروع پرسه‌ی درخواست ویزای دانشجویی تصمیمتان را بگیرید. پس از گرفتن پذیرش از یکی از دانشگاههای معتبر  کانادا، شما نامه‌ی پذیرش آن را دریافت خواهید‌کرد که ارائه‌ی آن برای درخواست ویزا الزامی است.  لیست مدارک مورد نیاز برای اقدام، زمان مناسب برای اقدام، نحوه پرداخت هزینه‌ها و … از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است و باید بعد از انتخاب دانشگاه، شرایط آن را بررسی و اقدام کنید. 

برخی از دانشگاه‌های کانادایی که پیشنهاد می‌کنیم عبارت‌اند از:

  • دانشگاه تورنتو 
  • دانشگاه یورک
  • دانشگاه منیتوبا
  • دانشگاه تامسون ریورز
  • دانشگاه وینیپگ

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: چگونه یک استادی پلن حرفه ای بنویسید ؟

 

۲. بررسی کنید که آیا نیاز به ویزای دانشجویی در کانادا دارید

به طور کلی، برای تحصیل در کانادا شما نیازمند ویزای دانشجویی هستید اما برای  بررسی دقیقتر  می‌توانید از ابزار رسمی مجوز تحصیل در کانادا the official Canadian study permit tool استفاده کنید. شما در صورت داشتن یکی از شرایط زیر نیازی به ویزای تحصیلی ندارید:

  • شما خانواده یا عضو کارمند نماینده‌ی خارجی در کانادا هستید که توسط وزارت امورخارجه، تجارت و توسعه کانادا the Department of Foreign Affairs, Trade and Development Canada تایید شده‌است.
  • شما در برنامه‌ی تحصیلی ثبت‌نام کنید که کمتر از ۶ ماه طول بکشد. 
  • شما عضوی از نیروهای مسلح خارجی، از قانون نیروهای بازدیدکننده هستید.

به یاد داشته‌باشید که ویزای تحصیلی مانند ویزای معمولی که امکان ورود یا پرواز به کانادا را می‌دهد عمل نمی‌کند. برای این نوع سفر، شما به ویزای مسافرتی با مجوز الکترونیکی سفر ETA نیاز دارید.   

 

ویزا تحصیلی در کانادا                                                        

۳. درخواست خود را برای ویزای دانشجویی کانادا شروع کنید

به محض دریافت نامه پذیرش از دانشگاه، زمان آن است که به سراغ مرحله بعدی یعنی درخواست ویزای تحصیلی کانادا بروید، که در کانادا به‌عنوان مجوز تحصیلی یا اجازه تحصیل شناخته می‌شود.  

مراحل اولیه برای اخذ ویزای دانشجویی :

  • ویزای دانشجویی کانادا خود را بصورت آنلاین در وب سایت اداره تابعیت و مهاجرت کانادا (CIC) قبل از ورودتان به کانادا درخواست‌کنید. 
  • مدارک درخواست ویزای خود را در صورت داشتن محدودیت اینترنتی یا عدم امکان ارسال مدارک به صورت آنلاین، با پست ارسال کنید.
  • نامه پذیرش تان را از موسسه آموزشی مربوطه تهیه کنید. ( دانشگاه شناخته‌‌شده توسط دولت کانادا)
  • ارائه\ تحویل مدارک مالی کافی که نشان دهنده  پشتیبانی مالی شما در زمان  تحصیلات در کانادا باشد.(شهریه‌ها و مخارج زندگی) 
  • ارائه مدرک برای اثبات عدم سوء پیشینه
  • ارائه سوابق بهداشتی که بیان‌گر تندرستی (سلامت جسمی و روحی) شما باشدغ در صورت لزوم تمام معاینات پزشکی خود را ارائه دهید.

با توجه به مقررات اخیر ویزا، اگر عضوی از خانواده شما اشتغال در کانادا دارد یا برای اجازه‌ی کار درخواست داده‌باشد، درخواست اجازه تحصیل شما در طول دو هفته بررسی خواهد‌شد. شما می‌توانید در صورت داشتن شرایط زیر اجازه تحصیل خود را تجدید یا تمدید کنید:

  • اگر قصد ادامه تحصیل دارید
  • اگر برنامه تحصیلیتان تمدید شده‌است
  • اگر دانشگاهتان را تغییرداده‌اید

اجازه تحصیل شما ۹۰ روز پس از اتمام تحصیلات منقضی می‌شود ( زمانی که شما اطلاعیه اتمام برنامه تحصیلیتان را دریافت می‌کنید). شما در این‌ مدت می‌توانید در کانادا بمانید و سفر‌کنید یا برای اجازه‌ی کار درخواست دهید، که به شما امکان کار تمام وقت یا پاره‌وقت یا حتی کارآفرینی را می‌دهد. 

نکته قابل توجه: بررسی کنید که آیا کشور اقامتتان در لیست کشورهای نیازمند به انگشت‌نگاری\بیومتریک برای اخذ اجازه تحصیل است.  

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: شهر مونترال کانادا یک انتخاب مناسب برای دانشجویان بین المللی
چگونه گرفتن ویزا دانشجویی

۴. آماده سازی کلیه مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی کانادا 

  • پرکردن فرم درخواست ویزای دانشجویی 
  • اصل نامه پذیرش از کانادا کالجها دانشگاه‌ها یا مدارس
  • پاسپورت\مدارک سفر معتبر، که اجازه بازگشت شما به محل اقامتتان را می‌دهد. اگر در آمریکا زندگی می‌کنید داشتن این مدارک الزامی نیست. 
  • دوعدد عکس جدید سایز پاسپورت، با مشخصات اسم و تاریخ تولد در پشت آن
  • ارائه مدارک مالی \ تمکن مالی برای برنامه تحصیلیتان. این به معنی اثبات داشتن ۱۰،۰۰۰ تا ۱۱،۰۰۰ دلار کانادا سالانه برای زندگی در این کشور است.
  • انگیزه‌نامه
  • اگر قصد تحصیل در کبک را دارید، شما همچنین نیاز به ارائه گواهی پذیرش کبک  

Certificat d’acceptation du Québec، ترجمه مدارک خود به دو زبان انگلیسی و فرانسه، نامه از مترجم و کپی برابر اصل از مدارک اصلی خود را دارید. 

  • اثبات  پرداخت هزینه‌ی ۱۵۰ دلار کانادا برای بررسی ویزای تحصیلی

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: بیشترین شمار دانشجویان خارجی در کدام کشورها تحصیل می‌کنند؟
مدارک ویزا کانادا

۵. مدارک زبان؛ از شرایط پذیرش کانادا 

 ارائه گواهی مهارت به زبان‌ انگلیسی در لیست مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای دانشجویی نیست، اما ارائه این مدرک برای دانشگاه‌های کانادایی الزامی است مگرآنکه شما از کشور انگلیسی زبان اقدام می‌کنید. آزمون‌های زبان مورد قبول عبارت‌اند از:

  • آزمون آیلتس آکادمیک IELTS Academic
  • آزمون تافل TOEFL iBT
  • آزمون آکادمیک پی تی ای PTE Academic
  • آزمون پیشرفته سی وان C1 Advanced

۶. گرفتن وقت بیومتریک و مصاحبه

 برای کلیه کسانی که از ایران و با پاسپورت ایرانی اقدام می‌کنند لازم است که بیومتریک\ انگشت‌نگاری در کشور سومی گرفته‌شود که هزینه‌ی آن ۸۵ دلار کانادا است. این هزینه به هزینه معمول ویزا (۱۵۰ دلار کانادا) اضافه می‌شود. بعضی از کشورها از انجام بیومتریک معاف هستند، بنابراین شهروندانشان نیاز به حضور در مرکز درخواست ویزا را ندارند.   

بسته به شرایط فردی، امکان فراخواندن شما برای مصاحبه نیز وجود‌ دارد. مراکز محلی درخواست ویزا هزینه‌ی ناچیز\کمی را برای استفاده از خدمات آن‌ها دریافت می‌کنند.

۷. چقدر زمان می‌برد تا ویزای تحصیل کانادایی را دریافت کنید؟

پس از اتمام پروسه‌ی درخواست مجوز تحصیل کانادایی خود، زمان رسیدگی به ویزای تان ممکن است تا ۹۰ روز طول بکشد، اما معمولا سریع‌تراست. این مسئله بستگی به شرایط کشور مقیمتان دارد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: راهنمای پیدا کردن محل اقامت دانشجویان و دانش‌آموزان در کانادا

 

قوانین ویزا پیوسته در حال تغییر هستند  دولت‌ها با تغییر سیاست‌های خود، تغییراتی در شرایط بررسی ویزای و از جمله ویزای دانشجویی ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر، هر دانشگاهی قوانین خاص خودش را دارد، به همین دلیل دریافت ویزای تحصیلی کانادا بیشتر از غیرممکن بودن، سخت  است و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. همراهی متخصصان پذیرش دانشجویی و وکلای حرفه ای در امر ویزا، جدی برای رسیدن به موفقیت است. مشاوران ما در شرکت بلو اسکای مطمئن‌ترین همراهی هستند که می‌توانید در این مسیر انتخاب کنید و با آرامش به مهاجرت تحصیلی مورد نظر خود برسید. 

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *