۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

چگونه یک استادی پلن حرفه ای بنویسید ؟

استادی پلن

اگر علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور هستید و قصد شروع یا ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از ایران را دارید، احتمالآ با واژه Study Plan روبه رو شده‌اید. استادی پلن در مراکز تحصیلی و دانشگاهی مفاهمی مختلفی دارد و در طول تحصیل در یک دانشگاه معتبر ممکن است که استادی پلن‌های مختلف استفاده کنید؛ در نتیجه انواع استادی پلن، تفاوت آنها و تکنیک‌های تهیه استادی پلن‌های حرفه‌ای را بشناسید.

 

 

هدف نامه

استادی پلن یا هدف نامه

معمولاً منظور از استادی پلن نامه‌ ای است که اهداف شما را برای تحصیل در رشته، دانشگاه و کشور مورد نظر مشخص می‌کند. در واقع، در این نامه به عنوان یک دانشجو دلایل خود برای انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر بیان می‌کنید. همچنین توضیح می‌دهید که چرا این رشته را در کشور خود دنبال نمی‌کنید و به میزان منابع مالی خود جهت تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل در طول دوران دانشجویی اشاره می‌کنید.

به این ترتیب درواقع ثابت می‌کنید هدف شما از مهاجرت به کشور مقصد تنها تحصیلی است و پس از پایان دوره تحصیل خود به کشورتان بازمی‌گردید. نامه Study Planممکن است توسط دانشگاه یا اداره مهاجرت و یا هر دو درخواست شود. نکات جزئی استادی‌ پلن (تعداد کلمات و محتوا) ممکن است بسته به دانشگاه‌ و اداره مهاجرت کشورهای مختلف تفاوت باشد که برای اطلاع از آنها باید به وب سایت مرکز مربوطه مراجعه کنید.
در این مقاله قصد داریم تا شما را با مفهوم استادی پلن درمتون مختلف آشنا کنیم و همچنین به چگونگی نگارش یک استادی پلن ایده آل بپردازیم.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: آزمون دولینگو چیست؟

 

education plan

استادی پلن، برنامه تحصیلی

واژه Study Plan یا همان “برنامه تحصیلی” یک مفهوم کلی است که در محیط‌‌های مختلف می‌تواند برای توصیف برنامه‌های مختلفی به کار گرفته شود. بسیاری از دانشجویان به جهت مدیریت درس‌ها و هدف‌های یادگیری خود یک برنامه درسی تعریف می‌کنند تا مفیدتر درس بخوانند.این برنامه شامل یک جدول است که در آن میزان زمان اختصاص داده شده به مطالعه هر درس، فعالیت‌های خارج از درس و روتین روزانه هر دانشجو نوشته می‌شود. به این جدول در زبان انگلیسی Study Plan گفته می‌شود.

مشخصاً این مفهوم با مفهومی که در ابتدا به آن اشاره کردیم متفاوت است. نوع اول به طور معمول برای مشخص کردن اهداف کلی‌تر و به جهت اخذ پذیرش تحصیلی از یک مرکز آموزشی یا ویزای تحصیلی یک کشور به صورت نامه یا ایمیل نوشته می شود. نوع دوم اما یک برنامه درسی شخصی سازی شده است که جهت بهینه سازی زمان مطالعه توسط خود دانشجو یا دیگر افراد نگارش می‌شود.

استادی پلن در راستای دریافت بورسیه

نوع دیگری از Study Plan نیز وجود دارد که به جهت اخذ بورسیه تحصیلی نوشته می‌شود. البته نوشتن استادی پلن برای تمام بورسیه‌ها واجب نیست و تنها بخش کوچکی از مراکز آموزشی از داوطلبان در کنار مدارک، نامه استادی پلن نیز طلب می کنند. این نامه‌ها با نامه‌هایی که جهت اخذ پذیرش تحصیلی نوشته می‌شود شباهت‌های بسیاری دارد. تفاوت اساسی استادی پلن بورسیه لزوم توجه بیشتر به نکات و جزئیات طول دوره تحصیل و پس از آن است. دانشجوی متقاضی بورسیه هنگام نوشتن این نامه علاوه بر صحبت در مورد دستاورد‌های تحصیلی، علمی یا کاری خود، اهداف آکادمیک یا تحقیقاتی خود پس از کسب بورسیه را نیز به طور کامل مشخص می کند. به این ترتیب دانشگاه می‌تواند لایق‌ترین فرد را از میان کاندیدها انتخاب کند.
حالا پس ازهمه این تفاصیر به معرفی جزئیات استادی پلن به جهت دریافت پذیرش تحصیلی می‌پردازیم.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: آموزش آنلاین؛ جبر امروز، انتخاب فردا

 

استادی پلن جهت پذیرش تحصیلی و ویزا

استادی پلن یعنی تقریباً تمامی متقاضیان مهاجرت تحصیلی در سرتاسر جهان پیش ازکسب پذیرش از موسسه آموزشی موردنظر یا ویزای تحصیلی بسیاری از کشورها مانند کانادا، آمریکا،استرالیا و انگلستان نیازمند بیان دقیق هدفشان از تحصیل هستند. این متقاضیان باید گزارشی از دستاوردهای علمی و اهداف تحصیلی و کاری آینده، دلیل انتخاب رشته، دانشگاه و کشور مورد نظر برای تحصیل را ارائه کنند. این گزارش در انگلستان به نام بیانیه شخصی یا (Personal Statement)، در آمریکا و استرالیا به نام انگیزه نامه یا (Statement of Purpose) و در کانادا به نام نامه توضیح یا (Letter of Explanation) شناخته می شود. جدا از تقاوت اسمی، مفهوم و هدف همه آنها تقریبآ مشابه است.

شما باید در این نامه به اداره مهاجرت ثابت کنید که به هدف تحصیل وارد کشور می‌شوید و پس از اتمام تحصیل خود به کشورتان باز می‌گردید و پناهنده نخواهید شد. به غیر از اداره مهاجرت گاهی و در مواردی ممکن است دانشگاه یا کالجی که قصد تحصیل در آن‌ را دارید به جهت اعطای پذیرش از شما درخواست استادی پلن کند، به همین دلیل توصیه می‌شود همیشه سایت موسسه آموزشی که قصد گرفتن پذیرش ازآن را دارید، با دقت مطالعه فرمائید. در مواردی که نیاز به نوشتن استادی پلن برای اخذ پذیرش هم از موسسه آموزشی و هم سفارت دارید، تقاوت نامه‌ها بستگی به پیش نیاز دانشگاه و اداره مهاجرت کشور مورد نظر شما خواهد داشت اما در مجموع محتوا تا حد بسیار زیادی مشابه خواهد بود.

 

اصول نگارش استادی پلن

اصول نگارش استادی پلن و باید ها و نباید های آن

نامه استادی پلن یکی از مهم ترین مدارک شماست که تاثیر مستقیم بر شانس قبولی درخواست تحصیلی شما دارد، به همین علت نوشتن یک استادی پلن ایده آل یکی از مراحل اصلی مهاجرت تحصیلی به شمار می‌آید.
اولین نکته ای که باید قبل از شروع به نوشتن به آن دقت کنید، هدف از نوشتن نامه و در نظر گرفتن دیدگاه خواننده (آفیسر مهاجرت یا مسئولین دانشگاه) در ذهن است. نامه استادی پلن یک دیدگاه مختصر از دلیل تصمیم شما برای مهاجرت تحصیلی و نقش آن در آینده شما ارائه می‌دهد. در نگارش این نامه باید مختصر و مفید عمل کنید، نوشتار منسجمی داشته باشید و هرگز از موضوع خارج نشوید و به طور دقیق منظور خود را بیان کنید.
واقعیت این است که استادی پلن درواقع یک جایگزین برای عمل “مصاحبه” به شمار می‌آید، بنابراین اصلی ترین هدف شما پاسخ به سوالاتی است که در ذهن آفیسر یا مسئولین دانشگاه وجود دارد. این سوالات شامل:
۱. دلیل انتخاب کشور و رشته مورد نظرچیست؟
۲. اهداف کلی تحصیلات شما چیست؟
۳. این رشته چگونه شانس موفقیت کاری و تحصیلی شما را پس از بازگشت به کشورتان افزایش می‌دهد؟
۴. دلیل اینکه یک رشته مشابه در کشور خود را دنبال نمی‌کنید چیست و چه تقاوت‌هایی وجود دارد؟
۵. وابستگی‌ها (ties) شما به کشورتان چیست؟ (موارد چهارم و پنجم بیشتر مربوط به استادی پلن ویزا است.)

برای پاسخ دادن به این سوالات باید درمورد رشته تحصیلی آینده و دانشگاه و کشورمقصد خود از قبل اطلاعات بدست آورید. همچنین به نقش این تحصیلات و تجربیاتی که به دست خواهید آورد خوب فکر کنید تا درهنگام نوشتن قانع کننده باشید. علاوه بر آن درمورد شرایط رشته تحصیلی خود در داخل کشور تحقیق و نقاط ضعف و قوت آن را بدست آورید. وابستگی‌های خانوادگی، مالی و… خود را همراه با مدرک بیان کنید تا ثابت کنید پس از اتمام تحصیل به کشورتان بازخواهید گشت. اگر زیر هجده سال هستید نشان دهید که والدین یا سرپرست شما هزینه تحصیل و زندگی شما را پوشش خواهند داد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: بیشترین شمار دانشجویان خارجی در کدام کشورها تحصیل می‌کنند؟

 

در نهایت همه این پاسخ‌ها را مرتب و سازماندهی کرده و در قالب معرفی خود و به صورت منسجم و کوتاه بنویسید. اندازه نامه شما تا حدی می تواند متغیر باشد اما طول استاندارد آن معمولا در حد یک صفحه و در حدود 800 تا 1000 کلمه است. همچنین اگر به قواعد، واژگان یا نکات نگارشی زبان انگلیسی آشنایی کامل ندارید، حتما نوشته خود را به یک متخصص زبان انگلیسی نشان دهید تا از اشتباه نگارشی و یا نامفهوم بودن پرهیز کرده باشید.
استادی پلن نقش پررنگی در دریافت پذیرش شما دارد و مهم است که دقیق، درست و تاثیر گذار نوشته شود و چه بهتر که گروهی حرفه‌ای مانند بلواسکای در مراحل اخذ پذیرش مثل نوشتن استادی پلن در کنار شما باشند.

applyboard study-plan excelsior

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *