۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

کارشناسی ارشد در ترکیه

کارشناسی ارشد ترکیه

اگر شما به دنبال کشوری هستید که دوره ی کارشناسی ارشد خود را در آنجا بگذرانید، مطمئنا کشور ترکیه می تواند گزینه بسیار خوب و مناسبی باشد. سیستم دانشگاهی در ترکیه عمدتا از سیستم آمریکایی مدل سازی شده است و طول دوره کارشناسی ارشد نیز در آن دو سال می باشد. بنابراین، متناسب به هدفی که شما در ذهنتان دارید، تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه می تواند مسیر موفقیت آمیز برای ادامه ی تحصیل شما باشد. دانشگاه های ترکیه به دلیل دارا بودن استاندارد های بین المللی ، تدوین برنامه های آموزشی به روز و پذیرش دانشجو با هزینه های نسبتاً کم برای برنامه های تحصیلات تکمیلی، بسیارجذاب هستند.

در این مطلب معرفی کاملی از تحصیلات کارشناسی ارشد در کشور ترکیه ، با اطلاعات در مورد دانشگاه ها و دوره ها و مشاوره در مورد هزینه ها ، برنامه ها و ویزاهای دانشجویی صحبت شده است، پس جهت کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

بخش هایی که در این مطلب به آنها پرداخته می شوند از این قرار است:

چرا کشور ترکیه برای تحصیل کارشناسی ارشد گزینه مناسبی است؟

دانشگاه های ترکیه چه مزیتی دارند؟

انواع دوره های کارشناسی ارشد در ترکیه کدامند؟

هزینه ها و بودجه های مربوط به دوره های مختلف چگونه است؟

فرآیند برنامه ریزی و تدوین دوره ها به چه صورت است؟

قوانین مربوط به ویزای دانشجویی در ترکیه چگونه است؟

 

فرصت های تحصیلات تکمیلی در ترکیه

در چهارراه اروپا و آسیا ، ترکیه مطمئناً یکی از مقاصد جالب و هیجان انگیز برای تحصیلات تکمیلی در اروپا است. در واقع ، این کشور همیشه نقش مهمی در تبادل اندیشه های شرقی و غربی داشته است.

قدمت برخی از دانشگاههای آن به قرن پانزدهم میلادی باز می گردد ، زمانی که ترکیه مقر امپراتوری عثمانی بود: تمدنی فرا قاره ای که به نوآوری های علمی و فلسفی خود افتخار می کرد (چندین مفهوم مهم در ریاضیات و نجوم ریشه خود را مدیون اندیشمندان عثمانی هستند).

چشم انداز جهانی

کشور ترکیه قطب بسیار مهمی برای تبادل نظرات و بورس های تحصیلی بین المللی در بین دانشجویان می باشد. این کشور همچنین به عنوان یک کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا ، یک شرکت کننده کامل در روند بولونیا است ، با برآوردهای انجام شده سالانه حدود ۱۲۰،۰۰۰ دانشجوی خارجی در این کشور ثبت نام می کنند.

فرصت های منحصر به فرد آکادمیک ، تحصیلات تکمیلی با امکانات تحقیقاتی پیشرفته مدرن و بایگانی از مطالب تاریخی غیرقابل دسترس در سایر نقاط جهان غرب به راحتی درترکیه قابل دسترسی هستند.

فرصت های تحصیلات در ترکیه

موقعیت مکانی

آب و هوای مدیترانه ای ترکیه ، معماری زیبا و جغرافیای متنوع ، این کشور را به مکانی جذاب برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل کرده است.

هزینه های مقرون به صرفه

هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه تقریباً پایین است.

هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی در ترکیه در شهرهای مختلف متفاوت است. مسائلی مانند مسکن، حمل و نقل و خوراک در تعیین هزینه های زندگی نقش اصلی را دارند. یک فرد خارجی برای زندگی دانشجویی در کشور ترکیه برای هر ماه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار بابت حمل و نقل، غذا، پوشاک، اقامت و …  هزینه دارد. سایر هزینه های جانبی مانند هزینه های کتاب نیز تقریباً بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار در ماه است. البته باید در نظر داشت که این اعداد نسبی هستند و همه چیز به شیوه زندگی شما بستگی دارد.  

نکته جالب توجه این است که  برخلاف بقیه کشورهای دنیا، درترکیه گرانترین شهر، پایتخت، یعنی آنکارا نیست. بلکه  شهر استانبول گرانترین شهر و شهرهای بورسا و ازمیر در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. در این رتبه بندی آنکارا، چهارم و آنتالیا در رتبه پنجم قرار دارد.

 

 

تحصیلات کارشناسی ارشد در ترکیه  (جزئیات اصلی)
تعداد دانشگاه ها۱۶۶
قدیمی ترین دانشگاه هادانشگاه استانبول (۱۴۵۳)
دانشجویان بین المللی۱۲۵،۲۳۸
طول دوره۱ تا ۲ سال
هزینه دانشگاه های دولتی۱۲۰ تا ۷۰۵ یورو
سال تحصیلیاکتبر تا جولای

 

دانشگاه های ترکیه

همانطور که در سراسر اروپا معمول است ، ارائه دهندگان آموزش عالی ترکیه ممکن است موسسات دولتی یا خصوصی باشند.

دانشگاه های دولتی (Devlet Üniversiteleri)  ترکیه توسط دولت این کشور تأسیس شده و اداره می شوند. این موسسات بیشترین ظرفیت ثبت نام را دارا می باشند (حدود ۷۵٪ از کل) و به طور کلی گسترده ترین برنامه کارشناسی ارشد را در زمینه های مختلف ارائه می دهند.

دانشگاه های خصوصی (Özel Üniversiteleri)به صورت کاملا خصوصی به عنوان موسسات مستقل تاسیس و اداره می شوند. این دانشگاه ها عموما توسط گروههایی که قصد انجام تحقیق یا آموزش در زمینه های خاص یا از طریق مشارکتهای خارجی خاص را دارند ، ایجاد شده است. برخی نیز در ارتباط با دانشگاه های خارج از کشور فعالیت می کنند یا از متخصصان بین المللی کمک می گیرند.

دانشجویان کارشناسی ارشد در ترکیه ، بسته به فرصت های موجود در زمینه رشته تحصیلی خود و یا حتی تحصیل در دو رشته تحصیلی به طور همزمان، می توانند در هر دو دانشگاه دولتی یا خصوصی تحصیل کنند. دانشگاه های خصوصی معمولاً هزینه های بالاتری را دریافت می کنند ، اما این هزینه ممکن است با مشارکت ها و فرصت های منحصر به فردی که در موسسات دولتی در دسترس نیستند جبران شود.

دانشگاه های ترکیه

رتبه بندی دانشگاه های ترکیه

طبق سیستم های تعیین جایگاه دانشگاه ها در جهان Times Higher Education و QS World University Ranking ، بسیاری از دانشگاه ترکیه در بین ۶۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

 

دانشگاه های برتر ترکیه در سال ۲۰۲۱

 

دانشگاهTHE 2021QS 2021ARWU 2020
Cankaya

دانشگاه کانکایا

۴۰۱-۵۰۰

 

 

دانشگاه کوچ۴۰۱-۵۰۰۴۶۵
Hacettepe

دانشگاه حاجت تپه

۵۰۱-۶۰۰۶۰۱-۷۰۰
Sabancı

دانشگاه سابانجی

۵۰۱-۶۰۰۵۲۱-۵۳۰
Bilkent

دانشگاه بیلکنت

۶۰۱-۸۰۰۵۵۱-۵۶۰۸۰۱-۹۰۰
Boğaziçi

دانشگاه بغازیچی

۶۰۱-۸۰۰۶۵۱-۷۰۰
(Ozyegin)

دانشگاه اوزیین

۶۰۱-۸۰۰
اطلاعاتی که در این جدول وجود دارد طبق آخرین رتبه بندی Time Higher Education World University  و رتبه بندی QS World University به دست آمده است.

 

 

انواع دوره ها

دوره کارشناسی ارشد در ترکیه  (Yüksek Lisans Diplomasi) حدوداً دو سال طول می کشد. سال تحصیلی در کشور ترکیه دو ترم است که از اکتبر تا ژانویه و از فوریه تا جولای انجام و برگزار می گردد. یک دوره تعطیلات دو هفته ای معمولاً این جلسات آموزشی را از هم جدا می کند و یک تعطیلات تابستانی طولانی تر نیز بین جولای تا اکتبر است. بیشتر برنامه های کارشناسی ارشد تمام وقت در ماه اکتبر آغاز می شود ، اما گزینه های دیگری نیز ممکن است برای دانشجویان نیمه وقت وجود داشته باشد که اجازه ورود به ترم دوم را دارند.

اکثر دوره های های کارشناسی ارشد ترکیه همچنین نیاز دارند که شما در نیمه دوم سال دوم خود یک تز فردی تهیه کنید. ارائه این تز معمولا به صورت شفاهی به روشی مشابه دفاع از پایان نامه دکترا انجام می شود. اگر شما به سیستم های آموزشی در کشورهایی مانند انگلیس عادت کرده اید، که در آن بیشتر پایان نامه های کارشناسی ارشد به سادگی علامت گذاری شده و برگردانده شده اند، این ترسناک به نظر می رسد، اما به حاشیه های بی اساس در مورد سختی زیاد آن توجه نکنید و اجازه ندهید که شما را نگران کند.

هزینه مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه

هزینه کارشناسی ارشد در ترکیه می تواند بسیار متغیر باشد. به عنوان یک قاعده کلی قابل پیش بینی است که هزینه های دوره های انگلیسی و دانشگاه های خصوصی بیشتر از دانشگاه های دولتی و یا دوره های ارائه شده به زبان ترکی باشد.

در دانشگاه های دولتی هزینه دوره ها و کلاس های آموزشی به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی، در حدود ۱۲۰ تا ۷۰۵ یورو در سال می باشد، لذا هزینه ها در موسسات خصوصی می تواند بیشتر باشد.

هزینه کارشناسی ارشد در ترکیه

منابع مالی

بودجه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه قابل تامین است و دولت ترکیه بورس های تحصیلی مختلفی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. واجد شرایط بودن برای این امر به کشور مبدا شما بستگی دارد، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اولویت متقاضیان با دانشجویان کشورهای در حال توسعه در آفریقا و آسیا و بعد دانشجویان کشورهای اروپایی یا آمریکای شمالی می باشد.

در بسیاری از دانشگاه ها به برخی از دانشجویان خود بورس تحصیلی یا معافیت شهریه داده می شود. صلاحیت این موارد ممکن است با توجه به لیاقت علمی و یا نیاز مالی دانشجو تعیین شود. نحوه آگاه شدن دانشجویان از اطلاعات مربوط به چنین بودجه ای معمولا به دو صورت است: ممکن است در وب سایت های دانشگاه تبلیغ شود یا در صورت درخواست در دسترس قرار گیرد.

ترکیه همچنین در برنامه های تبادل اراسموس که توسط کمیسیون اروپا اجرا می شود شرکت می کند و تاکنون بیش از ۵۰۰۰ دانشجوی بین المللی را از این طریق جذب کرده است.

در توضیح ارسموس باید بگوییم که اراسموس پلاس، برنامه بورس آموزشی تحت حمایت اتحادیه اروپاست. این برنامه با هدف سازمان دهی تبادل دانشجو بین مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های اروپا و سایر نقاط جهان راه اندازی شده است.

در طرح اراسموس دانشجو می‌تواند با تحصیل در یک کشور خارجی مهارت‌های ارتباطی، زبانی و بین فرهنگی خود را تقویت نموده و با گسترش مهارت خویش با موفقیت وارد بازار کار آینده شود. طی این برنامه، دانشجویان می‌توانند در دوره‌های کوتاه مدت در دانشگاه‌های اروپایی تحصیل کنند و از امکانات و مزایای آن‌ها بهره مند گردند.

درخواست پذیرش کارشناسی ارشد در ترکیه

دانشگاه های ترکیه  به شکل مداوم پذیرش خود را انجام می دهند و بنابراین شما باید مستقیماً با موسسات تماس بگیرید تا در مورد روند آنها جویا شوید. در مورد مدارک مورد ارائه می توان گفت که شما باید بتوانید حداقل مدرکی راجع به شرایط کارشناسی موجود در یک زمینه موضوعی مرتبط ارائه دهید. شناخت مدارک معمولاً یک فرآیند ساده است، خصوصاً اگر قبلاً در اروپا تحصیل کرده باشید. اگر دانشگاه و مدرک شما در کشورهای خارجی شناخته شده نیست، ممکن است لازم باشد از قبل با دانشگاه خود تماس بگیرید. دفتر امور دانشجویان بین المللی آنها باید در رسیدگی به این سوالات تجربه داشته باشد.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقطع ارشد

  • کپی شناسنامه و کارت ملی ترجمه شده
  • مدرک تحصیلی لیسانس (نسخه اصلی به همراه ترجمه رسمی)
  • ریزنمرات لیسانس (نسخه اصلی به همراه ترجمه رسمی)
  • پر کردن و به تایید رساندن تطبیق واحدها و تایید دانشگاه
  • دانشجویانی که تحصیلات کارشناسی خود را در ترکیه گذرانده اند: لازم است با در دست داشتن مدارک تحصیلی خود به وزارت خارجه مراجعه کرده و مدارک خود را تایید نمایند.
  •  دانشجویانی که تحصیلات کارشناسی خود را در خارج از ترکیه گذرانده باشند باید در کشور خود با در دست داشتن اصل مدارک به همراه ترجمه رسمی به سفارت ترکیه مراجعه کنند تا مدارک خود را به تایید سفارت برسانند.
  • دانشجویانی که مدرک کارشناسی خود را از یکی از دانشگاه های کشورهای اروپایی گرفته باشند لازم است، اصل مدرک به همراه ریزنمرات را به ترکی ترجمه رسمی کنند.
  • دانشجویانی که تابعیت دوگانه دارند و مدرک کارشناسی خود را از ترکیه اخذ کرده اند باید مدارک ورود و خروج به ترکیه و مدارکی که نشان دهنده اقامت شخص در طول مدت تحصیل می باشد به دانشگاه ارائه دهند.

آزمون های ورودی دوره کارشناسی ارشد

علاوه بر لزوم ارائه مدارک و صلاحیت های لازم در مقاطع تحصیلی پایین تر، اغلب متقاضیان تحصیل در دانشگاه های ترکیه باید در آزمون ورودی شرکت کنند. این سنجش برای دوره های تحصیلات تکمیلی و دانشجویان بین المللی نیز قابل اجرا است.

بیشتر متقاضیان ورود به دانشگاه های ترکیه علاوه بر نیاز به مدارک مناسب در سطح قبلی تحصیل ، باید در یک آزمون ورودی نیز شرکت کنند. این مربوط به برنامه های تحصیلات تکمیلی و متقاضیان بین المللی است.

آزمون مورد استفاده در ترکیه آزمون ورودی دانشجویان تحصیلات تکمیلی  (ALES) است. بسیاری از دوره های کارشناسی ارشد، متقاضیان را ملزم به کسب نمره حداقل ۵۰-۵۵ در این آزمون می کنند ،البته بدیهی است که کسب نتایج بهتر احتمال ورود شما به مکان های رقابتی تر یا برنده شدن در بورس های تحصیلی مبتنی بر شایستگی را افزایش می دهند. محتوای ALES با این هدف طراحی شده اند که اثبات کنند دانشجویان احتمالی دارای مهارت های اساسی مورد نیاز برای تکمیل موفقیت آمیز دوره تحصیلات تکمیلی هستند. این هدف برای جلب نظر متقاضیان نیست و دانشجویانی که برای تحصیل در سطح کارشناسی ارشد آماده هستند نباید به هیچ وجه نگرانی داشته باشند.

آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد

برخی از موسسات ممکن است آزمونهای بین المللی مانند GMAT یا GRE را به جای ALES قبول کنند. به طور معمول ، امتیازات ۴۵۰ یا ۶۱۰ ، به ترتیب معادل نمره قبولی ALES شناخته می شوند. راهنمای ما برای آزمونهای پذیرش تحصیلات تکمیلی را بخوانید.

دعوتنامه دانشگاه از متقاضیان برای مصاحبه بر چه اساسی است؟

برخی دانشگاه ها در برنامه های تحصیلات تکمیلی خود متقاضیان بیشتری دارند. از این رو ، طبق اسناد و مدارک دانشجویان شروع به انتخاب افراد مد نظر می کنند و به جای دعوت از همه برای مصاحبه ، لیستی با عنوان دانشجویانی که دارای حق مصاحبه هستند از سوی دانشگاه انتشار پیدا می کند. در سایر دانشگاه ها، از آنجا که درخواست کنندگان زیادی وجود ندارد ، از همه متقاضیان دعوت به مصاحبه می شود.

خوب است بدانید که بیشتر سوالاتی که در مصاحبه پرسیده می شود مربوط به اطلاعات علمی دانشجویان می باشد.

الزامات زبان دوره کارشناسی ارشد در ترکیه

بعضی از دوره های کارشناسی ارشد به صورت کامل یا محدود به زبان انگلیسی تدریس می شوند و این روش در دانشگاه های به روز تر که به دنبال جذب دانشجویان بین المللی بیشتری هستند ، در حال افزایش است. اما در این میان دوره های دیگری نیز هستند که به زبان ترکی تدریس می شود، اگر متقاضی شرکت در این دوره ها باشید معمولاً از شما خواسته می شود به عنوان بخشی از روند پذیرش، در آزمون زبان ترکی شرکت کنید.

اگر متقاضی یک دوره انگلیسی زبان هستید و انگلیسی زبان دوم شماست ، ممکن است لازم باشد در یک آزمون مهارت شرکت کنید. YSYM آزمون های خاص خود را برای این منظور ارائه می دهد ، اما ممکن است دانشگاه های ترکیه آزمون های بین المللی مانند TOEFL یا IELTS را نیز قبول کنند. درباره آزمونهای رایج زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی بیشتر بدانید.

فارغ از شرایط خاص ورود به دوره مورد نظر شما، زبان ترکی ارزش یادگیری را دارد. کسب مهارت های زبان خارجی یکی از مزایای فراوان تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور و روش بسیار خوبی برای انعکاس این تجربه در رزومه شماست.

ویزای دانشجویان کارشناسی ارشد در ترکیه

ترکیه کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا ست، اما چون هنوز عضو آن نیست، دانشجویان اروپایی هم مانند دیگر دانشجویان بین المللی نیاز به درخواست ویزا قبل از ورود به کشور دارند. این روند را باید با مراجعه به وب سایت کنسولگری جمهوری ترکیه در کشور خود و تکمیل فرم قبل از درخواست ویزا آغاز کنید.

ویزای دانشجویان ارشد در ترکیه

پس از انجام این کار ، می توانید با کنسولگری محلی ترکیه وقت خود را تعیین کنید و مراحل ویزای دانشجویی را که معمولاً شامل تهیه نسخه های زیر است ، به پایان برسانید:

-نامه پذیرش از دانشگاه شما

-تایید تمکن مالی جهت حمایت از معیشت و زندگی در ترکیه

-گذرنامه شما (با تاریخ انقضا حداقل ۶۰ روز بیش از پایان ویزای پیشنهادی شما)

-عکس پاسپورت از شما

بررسی ، تأیید و پذیرش درخواست ویزا ممکن است تا هشت هفته طول بکشد و شما باید این را در روند درخواست خود لحاظ کنید. مطمئن شوید که برای دوره کارشناسی ارشد خود خیلی زود اقدام کرده اید تا بتوانید مکانی را در موسسه خود تأیید کنید و زمان کافی برای صدور ویزا را بگذارید.

 

پس از ورود به ترکیه ، باید ظرف یک ماه درخواست اجازه اقامت کنید. با این کار می توانید بدون نیاز به صدور مجدد ویزا ، به کشور وارد شوید و از آن خارج شوید. می توانید با ارائه یک نسخه از گذرنامه ، ویزا و مدرک ثبت نام در دانشگاه خود، برای دریافت مجوز در یک اداره پلیس محلی درخواست دهید.

 

همچنین هنگام تحصیل در ترکیه باید مطمئن شوید که تحت نوعی بیمه درمانی هستید. می توانید یک بیمه نامه خصوصی دریافت کنید یا در موسسه تأمین اجتماعی ترکیه  (SGK) ثبت نام کنید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زندگی در ترکیه پس از ورود خود، به راهنمای ما برای زندگی در ترکیه به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد مراجعه کنید.

مراحل بعدی

مدرک کارشناسی ارشد ترکیه در سطح بین المللی شناخته شده است و شما را برای تحقیق در سطح دکترا یا اشتغال در زمینه های مرتبط با حوزه موضوع خود به خوبی آماده می کند. روند پذیرش و ارزیابی ترکیه نیز ممکن است به شما کمک کند تا در میان سایر داوطلبان یا متقاضیان برجسته شوید.

وقت شما در زمان تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد بسیار انعطاف پذیر است و به شما این امکان را می دهد که به مهارت ها و تجربیات اضافی و بیشتری مجهز شوید تا پس از فارغ التحصیلی بتوانید با تکیه بر تخصص و مهارت خود گزینه های های بیشتری پیش رو داشته و برای بهره مندی از فرصت های موجود در ترکیه یا منطقه اطراف آماده تر باشید.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *