۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

زندگی به سبک دانشجویان پزشکی – قسمت اول

تحصیل در رشته پزشکی

۱۲ نکته‌ای که باید بدانید

دانشجوی پزشکی بودن مستلزم تلاشی بیش از آنچه تاکنون داشته‌اید است. داستان‌های نگران‌کننده زیادی در مورد دانشجوی پزشکی بودن وجود دارد اما در واقع دوره‌ای جالب، شادی‌بخش و بسیار پرارزش است؛ به‌ویژه با در نظر گرفتن عاملی که به‌خاطر آن کار می‌کنید. در این مقاله ۱۲ نکته در مورد دانشجوی پزشکی بودن بیان می‌شود که امیدواریم به شما اطمینان خاطر داده و در مورد جنبه‌های تحصیل در رشته پزشکی انگیزه لازم را ایجاد کند:

۱- می‌توانید آنچه را که می‌آموزید در زندگی خود به‌کار گیرید.

علی‌رغم اینکه این نکته به‌نظر کم اهمیت می‌رسد اما نباید مورد اغماض قرار گیرد. حقیقت امر در مورد بسیاری از دوره‌ها این است که شما فقط به‌خاطر قبولی در آزمون‌ها مطالعه می‌کنید و تا زمانیکه هدف شما این باشد اطلاعاتی که برای یادگیری آن به‌شدت تلاش می‌کنید تا حد زیادی برای شما بی‌استفاده خواهد بود. این امر در زمینه پزشکی با رشته‌هایی مانند کالبد شکافی، فیزیولوژی، بیوشیمی، داروشناسی و آسیب‌شناسی چندان صادق نیست و اطلاعات ما مستقیما در تشخیص، درک و درمان بیماری قابل استفاده است. این امر نه‌تنها برای اینکه بتوانید پزشک ماهری شوید انگیزه زیادی برای یادگیری عالی دوره‌های اصلی ایجاد می‌کند بلکه انگیزه‌ای ا‌ست تا از مباحث سخنرانی علمی فراتر رفته و حس کنجکاویتان درباره آنچه که آموخته‌اید را برطرف کنید. به‌عنوان پزشک این جزئیات اضافی می‌تواند روزی در شرایط بالینی به‌کار آید و برای بیمار تفاوتی حیاتی ایجاد کند. زمانیکه در رشته پزشکی تحصیل می‌کنید تنها برای آزمون مطالعه نمی‌کنید و اولین گام‌ها را برای دوره آموزشی مادام‌العمر برداشته و پایه‌های دانش حرفه‌ای خود را از طریق پزشکی می‌سازید.

۲- گاهی اوقات پزشکی کاری سخت می‌شود.

تحصیل در پزشکی انتظارات خاصی ایجاد می‌کند. مثلا باید به‌طور متوسط بیشتر از سایر دانشجویان تلاش کنید. این رشته نسبت به سایر رشته‌ها زمان بیشتری برای درس خواندن می‌برد و باید زمان زیادی به سخنرانی‌ها و کارهای عملی اختصاص داد. البته فقط زمان کاری نیست بلکه نکات سخنرانی‌ها را باید بارها مطالعه کنید، مقالاتی را باید بنویسید و برای دروس عملی آماده شوید و برتر از دیگران بودن نیز چالش دیگری است. خصوصا درشرایطی که حجم کار شما از هفته‌ای به هفته دیگر تفاوت می‌کند. گاهی اوقات در یک هفته مقدار زیادی کار دارید و گاهی در یک هفته کار چندانی ندارید. بنابراین مهم است در مورد نحوه کار کردن خود منعطف باشید و بدانید که گاهی مجبور خواهید بود مقداری از کار را به تعویق بیندازید تا زمانیکه نیاز دارید به مرخصی بروید. همچنین در زمان امتحانات مقداری فشار وجود دارد که منطقی است. در بسیاری از رشته‌ها به‌جز پزشکی آنچه که برای آن مطالعه می‌کنید کسب بهترین نمره ممکن است. مسلما این امر در مورد پزشکی نیز تا حدی صادق است اما چالش دیگری نیز وجود دارد و آن گرفتن نمرات بالا برای امتحانات کارشناسی ارشد است که شما زمانی برای پزشک شدن مجبور به گذراندن آن بودید. با گذراندن این آزمون‌ها اساسا به‌عنوان فردی متبحر در حوزه مورد نظر مورد تائید قرار می‌گیرید تا به حرفه پزشکی ادامه دهید. گذراندن این آزمون‌ها اغلب می‌تواند مستلزم مطالعه حجم زیادی از اطلاعات در بازه زمانی کمی باشد و همین موضوع استرس‌زا به‌نظر می‌رسد، اما جایزه‌ی بعد از امتحان، گذراندن یک تابستان طولانی همراه با تفریح است.

۳- پزشکی همیشه هم کار سختی نیست.

دستپاچه نشوید با وجود اینکه پزشکی می‌تواند چالش‌زا باشد اما در دوره کارشناسی زمان زیادی را می‌توانید به تفریح بگذرانید. تجربه‌ای که خیلی‌ها می‌گویند بهترین زمان زندگی آنهاست. سطح کار در این دوره به‌گونه‌ای است که شما زمان دارید تا از دیگر فعالیت‌های دانشگاه مانند ورزش، موسیقی و انجمن‌هایی که در دانشگاه خدمات ارائه می‌دهند نهایت استفاده را کنید. تمام کارهایی که برای مدیریت دیگر فعالیت‌ها نیاز است با زمانیکه برای کار می‌گذرانید پر بازده خواهد بود. اگر می‌دانید که امروز غروب تمرین موسیقی دارید تمام عصر را صرف دیدن ویدیوهای اینترنی نکنید. دانشگاه چیزی بیشتر از گرفتن مدرک است. شما چیزهای زیادی درباره خود و دیگر افراد می‌آموزید و از خودتان فردی می‌سازید که می‌تواند پزشک قابلی شود.

۴- دانشجوی پزشکی بودن فقط مطالعه پزشکی نیست.

تمام این فعالیت‌هایی که در اوقات فراغت می‌توانید انجام دهید فقط تفریح و سرگرمی نیست. با اینکه دلیل عمده شما از انجام آن‌ها شاد ساختن خودتان و دور ساختن ذهنتان از کار است اما آن‌ها اساسا در ” رشد جسمی ” بسیار مهم هستند. برای مثال با شرکت در تئاتر یا موسیقی با اجرا در مقابل جمعیت زیاد آشنا می‌شوید و در نتیجه به هنگام کنفرانس یا سخنرانی در تیم همکاران با اعتماد به نفس ایستاده و آنچه که نیاز است را بیان می‌کنید. به همان اندازه بازی در ورزش‌های تیمی به شما کمک می‌کند تا بتوانید با دیگران نیز تعامل داشته باشید. افرادی که ممکن است با آن‌ها تضاد شخصیتی داشته باشید و یا حتی به‌شدت با هم اختلاف نظر داشته باشید. با تکیه دیگران بر شما برای اجرای نقشتان با مسئولیت‌پذیری آشنا می‌شوید. البته گاهی تحت فشار خواهید بود. ورزش و دیگر انجمن‌ها فرصتی برای پذیرفتن نقش‌های سازمانی و سرگروهی فراهم می‌آورند که باز در زمینه بالینی بسیار مهم خواهد بود؛ خواه ساماندهی کارکنان بخش باشد و یا تمرین به‌عنوان پزشک عمومی. پزشکی حرفه‌ای است که تکوین آن از دانشگاه ضروریست زیرا یک فرد کاربلد باید بتواند به خوبی با دیگران تعامل داشته باشد. این مسئله با در خانه نشستن و مطالعه نکات سخنرانی‌ها به‌دست نمی‌آید: برقراری تعادل میان کار و زندگی بسیار مهم است.

۵- مطالعه ساختار بدن (کالبد شکافی) چیزی بیش از نگاه کردن به تصاویر است.

کالبد شکافی می‌تواند رشته‌ای کامل باشد به‌ویژه در موسسات سنتی مانند کمبریج که در سال اول دوره آموزشی شما فردی را که تصمیم گرفته است بدنش را برای آموزش دانشجویان پزشکی اهدا کند تشریح می‌کنید. این بدین معنی است که خودتان با چاقوی جراحی دست به‌کار شده و کاری را انجام می‌دهید که گاها ناخوشایند به‌نظر می‌رسد. برخی افراد از فکر داشتن دوره عملی در کالبد شکافی هیجان زده می‌شوند. باقی دانشگاه‌ها اغلب فقط از کالبد شکافیِ از قبل آماده شده استفاده می‌کنند که شما مجبور هستید أصول را آموزش دیده و سپس امتحان بدهید، بدون اینکه دستانتان آلوده شود.

۶- برخی از دوستان نزدیک خود را مجبور خواهید کرد در پزشکی تحصیل کنند.

اطمینان حاصل کنید که زمان بیشتری برای جذب افرادی که با آن‌ها در دانشگاه بوده‌اید صرف می‌کنید. آن‌ها مجبور نیستند پزشک شوند. خیلی از افراد به هم تیمی‌ها و یا اعضای انجمنشان بسیار نزدیک می‌شوند اما به‌نظر می‌رسد پزشکان همنشینی با یکدیگر را خاتمه می‌دهند. متاسفانه این مسئله گاهی می‌تواند منجر به کم شدن ” گپ پزشکان” شود. یعنی قبل از اینکه بدانید چه اتفاقی افتاده است بحث در مورد اینکه در سخنرانی امروز چه گذشت یا مثلا دروس عملی هفته گذشته چگونه بود، به پایان می‌رسد. همنشینی با دیگر دانشجویان پزشکی شیوه خوبی است که به خودتان یادآوری کنید که در سخنرانی یا کلاس چه گذشت (هیچ کس نمی‌تواند به‌طور کامل در طول یک سخنرانی یک ساعته تمرکز داشته باشد).

برای ادامه نکاتی که زندگی به سبک دانشجویان پزشکی را توصیف می کند با ما همراه باشید

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد آرا : 9

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *