۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

چرا تحصیل علوم پزشکی در جمهوری چک در حال پرطرفدار شدن است؟

چرا تحصیل علوم پزشکی در جمهوری چک در حال پرطرفدار شدن است؟

یک گام بزرگ برای رسیدن به آرزوهای زندگی و داشتن شغلی که شب‌ها و روزها رویایش را در ذهن می‌پروراندی، تحصیل در رشته مناسب و مرتبط برای رسیدن به شغل آرزوهاست. در کنار سایر تلاش‌های فردی و شخصی، مثل تحصیل در رشته مطلوب در دانشگاهی معتبر و زیر نظر اساتیدی حاذق، رسیدن به رویای کاری و حرفه‌ای را میسرتر می‌کند. به همین دلیل است که این روزها بسیاری از جوانانی که رویای پزشک شدن را در سر دارند، راهی کشور چک می‌شوند تا در رشته پزشکی در یکی از دانشگاه‌های این کشور اروپایی تحصیل کنند. تحصیل پزشکی  در جمهوری چک سابقه طولانی دارد و به قرن چهاردهم میلادی برمی‌گردد. دانشجویانی از سراسر دنیا که مشتاق تحصیل در رشته پزشکی هستند، از گذشته‌های دور تاریخی تا امروز، وارد دانشگاه‌های پزشکی این کشور می‌شود تا به آروزها و رویاهای خود برای پیوستن به کادر درمان و پزشکی را تحقق بخشند. دلایل و انگیزه‌های جوانان دانشجو برای انتخاب جمهوری چک کم نیست؛ دلایلی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت و متوجه خواهید شد دانشگاه‌های چک یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تحصیل در رشته پزشکی و تحقق رویای پزشک شدن است.

 

تحصیل علوم پزشکی در جمهوری

تنوع در دوره‌های آموزش پزشکی جمهوری چک

شاید رشته‌های پزشکی در مقطع دوره عمومی و قبل از تخصص، چندان گسترده و متنوع مثل رشته‌های علوم انسانی نباشند اما به یک رشته پزشکی عمومی هم محدود نمی‌شوند و دانشجویان می‌توانند در رشته‌های دیگر پزشکی مثل دندانپزشکی، علوم آزمایشگاهی و… تحصیل و در قسمت‌های دیگری از صنعت پزشکی مثل داروسازی و… شروع به کار کنند و موفق باشند. در اغلب دانشگاه‌های کشور چک چند دوره پزشکی برگزار می‌شود که عبارتند از :

  • دوره ۶ ساله پزشکی عمومی در کشور چک : برای ادامه تحصیل در هریک از رشته‌های تخصص و فوق تخصص پزشکی، گذراندن این دوره لازم و ضروری است. گذراندن این دوره، در دانشگاهی معتبر این امکان به پزشک تازه وارد می‌دهد که فرصت ادامه تحصیل و گرفتن تخصص دلخواه را از سایر دانشگاه‌های شناخته شده و مطرح جهان داشته باشد.
  • دوره ۵-۶ ساله دندانپزشکی در کشور چک : پس از پایان این دوره، فرد همان طور که می‌تواند کارش را به عنوان دندانپزشک شروع کند، فرصت ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی دندانپزشکی مثل اطفال، ارتودنسی، درمان ریشه و… را دارد.
  • دوره ۵ ساله داروسازی جمهوری چک
  • لیسانس پرستاری که ۳-۴ سال طول می‌کشد.
  • دوره اپتومتری
  • دوره فیزیوتراپی

تنوع در انتخاب رشته تحصیلی در حوزه پزشکی یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که دانشجویان سراسر دنیا را به این کشور اروپایی می‌کشاند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: بهترین مدارس جهان در کدام کشورها قرار دارند؟
تنوع در دوره‌های آموزش پزشکی جمهوری چک

هزینه پایین‌ تحصیل پزشکی در جمهوری چک

هزینه بالای تحصیل در رشته پزشکی، یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده برای ورود به این رشته و تحصیل در رشته پزشکی عمومی یا هر یک از رشته‌های مرتبط پزشکی است.  بیشتر دانشجویان پزشکی حاضر در کشور چک از کشورهایی چون آمریکا، کانادا، انگلستان، نروژ، سوئد، آلمان و اسرائیل هستند. کشورهایی که دانشگاه‌های خوب و معتبر پزشکی در آنها کم نیستند ولی دلیل مهمی چون پایین بودن شهریه دانشگاه در مقایسه با کشورهای نامبرده باعث شده تا چک را برای تحصیل در رشته پزشکی انتخاب کنند. دانشگاه‌های پزشکی چک این فرصت را می‌دهند که به دلایل مالی رویای فرداهای جوانان خراب نشود. شهریه تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه چارلز سالانه حدود ۱۳ هزار یورو است. چارلز بهترین دانشگاه چک در رشته پزشکی است که در شهر پراگ، مرکز چک واقع شده. از دانشگاه‌های خوب و معتبر دیگری در این کشور می‌توان نام برد مانند دانشگاه پالاکی که سالانه حدود ۱۰ هزار یورو شهریه دریافت می‌کند یا دانشگاه استراوا که شهریه سالانه آن ۸ هزار یورو است. در حالی که تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا سالانه حدود ۶۰ هزار دلار آمریکا هزینه دارد یا در انگلیس این هزینه حدود ۳۰ هزار پوند در سال است.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی

تصمیم برای ادامه تحصیل در کشور دیگری به  معنی ضرورت یادگیری زبان دیگری است مثلا اگر برای تحصیل در رشته پزشکی بخواهید راهی هر یک از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، سوئد و… بشوید باید زبان کشور مقصد را به خوبی، در حدی که قادر به خواندن مطالب پزشکی باشید، یاد بگیرید ولی این مشکل در دانشگاه‌های کشور چک حل شده است چون رشته‌های پزشکی در اغلب دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. اگر می‌خواهید در سرزمین قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی درس بخوانید و مشکلات یادگیری زبان جدید را نداشته باشید، بهترین گزینه کشور چک و دانشگاه‌های پزشکی این کشور است.

پایین بودن هزینه‌های زندگی در کشور چک

هنگام دریافت اقامت دانشجویی از یک کشور دیگر به جز هزینه‌های تحصیل که شامل شهریه دانشگاه، کتاب و… می‌شود، هزینه‌های اقامتی مانند اجاره محل سکونت، خورد، خوراک، هزینه درمان و سلامت و… مهم است و در تصمیم گیری برای انتخاب محل تحصیل تاثیر می‌گذارد چون اجازه کار با ویزای دانشجویی در اغلب کشورها یا وجود ندارد یا مدت زمان آن بسیار محدود است و با کار کردن در زمان تحصیل نمی‌توان کلیه هزینه‌ها را تامین کرد. جمهوری چک در قلب اروپا، در طول تاریخ، تحولات بسیاری را پشت سرگذاشته و در نهایت در سال ۱۹۳۳ با جدایی از اسلواکی به کشوری مستقل تبدیل شده است. پایتخت چک، پراگ یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در اروپاست. این کشور در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا محلق شد و توانست به وضعیت اقصادی پایداری برسد اما هزینه زندگی در این کشور به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی پایین‌تر است. هزینه زندگی در چک ماهانه بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو است که با توجه  به شهر محل اقامت و شرایط اقامتی مشخص می‌شود.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: راهنمای نوشتن کاورلتر برای پیدا کردن شغل

 

دانشگاه‌های جمهوری چک

دانشگاه‌هایی با اعتبار جهانی در کشور چک

کشور چک دارای دانشگاه‌هایی است که از نظر علمی در سطح جهان معتبر و شناخته شده هستند. مدرک پزشکی که از یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور دریافت می‌کنید، در مجامع پزشکی جهان پذیرفته شده است و پس از پایان دوره در این دانشگاه‌های چک می‌توانید برای ادامه تحصیل یا شروع به کار در سایر کشورها اقدام کنید. دانشگاه اول چک در رشته پزشکی دانشگاه چارلز در شهر پراگ است. دانشگاه ماساریک در شهر برنو، دومین شهر بزرگ چک، دومین دانشگاه  بزرگ و معتبر پزشکی این کشور به شمار می‌آید. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر برای تحصیل در علوم پزشکی در جمهوری چک، آشنایی با دانشگاه‌های این کشور و رده بندی علمی آنها، از این مقاله کمک بگیرید.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک

 

امکان دریافت پذیرش نه چندان سخت در جمهور چک

پذیرش در اغلب دانشگاه‌های چک براساس نمره دیپلم و تاکید بر نمره‌های درسی چون بیولوژی، شیمی و فیزیک انجام می‌شود. برخی از دانشگاه‌های این کشور هم برای گزینش دانشجوی خود آزمون ورودی برگزار می‌کنند یا مصاحبه‌ای انجام می‌دهند. امتحان ورودی و انجام مصاحبه در خود دانشگاه یا دفاتر نمایندگی آن در سراسر دنیا انجام می‌شود. امکان انجام مصاحبه به صورت آنلاین هم به تازگی اضافه شده است. به طور عمومی، روال کار دانشگاه‌های چک به این صورت است که از دانشجویان می‌خواهند در ابتدا به صورت آنلاین اقدام کنند و در صورت پذیرش اولیه هزینه بررسی پرونده را پرداخت و کلیه مدارک مورد نیاز را ارسال کنند. با این روش پذیرش، وقت و هزینه اضافی از دانشجویان گرفته نخواهد شد.

الزام به ارائه مدرک زبان انگلیسی هم بستگی به دانشگاه مورد نظر دارد؛ برای برخی از دانشگاه‌ها لازم است اما لیست مدارک مورد نیاز برخی از دانشگاه‌ها به چشم نمی‌خورد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی دلایل تحصیل در رشته علوم پزشکی در چک پرداختیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر، مهم و موثر در روند کاری اخذ پذیرش دانشجویی باید با کارشناسان پذیرش دانشگاهی در مرکز مورد اعتماد مانند بلو اسکای (BlueSky) صحبت کنید. کارشناسان بلواسکای، دقیق‌ترین و به روز ترین اطلاعات را از قوانین پذیرش دانشگاه‌ها در اختیار شما می‌گذارند.

medicalstudyguide premedicine-berlin.de medicaldoctor-studies

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *