۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

راهی تازه برای کشف حیات فرازمینی پیشرفته

به گفته ی  دانشمندان ناسا برای یافتن اثری از تمدن‌های فضایی پیشرفته، بهتر است در جو برخی سیارات به‌دنبال نوعی آلودگی ناشی از صنایع و فناوری‌ گشت.

در گزارش اخیر پژوهشگران مرکز پروازهای فضایی گودارد وابسته به ناسا پیشنهاد شده است که برای یافتن حیات پیشرفتهٔ فرازمینی، باید در جوّ حدود ۴ هزار سیارهٔ فراخورشیدیِ سکونت‌پذیر که تا کنون کشف شده، در پی دی‌اکسید نیتروژن بود که عمدتا حاصل سوزاندن سوخت‌های فسیلی است اما به‌شکل طبیعی نیز در جو می توان آن را یافت.

 

پژوهشگران افزودند در لایهٔ تحتانی جو زمین (فاصلهٔ ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری از زمین) مقدار دی‌اکسید نیتروژن حاصل از فعالیت انسانی غالب است. بنابراین بررسی میزان این گاز در جوّ سیاراتی که امکان حیات روی آن‌ها هست ممکن است نشانگر حضور یک تمدن صنعتی باشد.

از آنجا که دی‌اکسید کربن طول موج بسیار خاص از نور را جذب خود می‌کند و می‌توان به‌این شکل آن را از راه دور ردیابی کرد، محققان «مرکز جستجوی حیات فرازمینی» کوشیده‌اند با استفاده از مدل‌سازی کامپیوتری دریابند که یافتن ردّ این گاز در جوّ سیارات فراخورشیدی تا چقدر به یافتن حیات در آن‌ها کمک می‌کند.

جستجوی حیات فرازمینی

پژوهش آنها نشان می‌دهد که اگر سیّاره‌ای به‌اندازهٔ تقریبی زمین در فاصلهٔ ۳۰ سال نوری از ما باشد و در جوّ آن به‌اندازهٔ زمین دی‌اکسید نیتروژن وجود داشته باشد، می‌توان با ۴۰۰ ساعت جستجوی دقیق آسمان، آن سیاره را یافت.

شماری از سیارات فراخورشیدی کشف شده، بیش از هر جرم آسمانی دیگری امکان برخورداری از حیات پیشرفتهٔ صنعتی را در خود دارند، اما غالبا بسیار دورتر از آنند که بتوان کاوشگری به‌سوی‌شان روانه کرد. بنابراین پژوهشگران تنها با تلسکوپ‌های عظیم و دستگاه‌های ثبت امواج آن‌ها را مطالعه می‌کنند و درپی ردّی از فناوری در اتمسفر آن‌ها می‌گردند.

euronews

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *