۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

تحصیل در آمریکا یا کانادا | کدام یک برای شما بهترین است؟

Study in Canada or America - تحصیل در آمریکا یا کانادا

هم کانادا و هم آمریکا می‌توانند فرصت‌های خوبی برای دانشجویان بین المللی جهت تحصیل ارائه دهند. با این حال، هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام کشور را باید به عنوان یک دانشجوی بین المللی برای تحصیل انتخاب کنید، فاکتورهای مهمی‌ وجود دارند که باید در نظر بگیرید. این مقاله این سوال پرتکرار را با توصیف عینی آنچه در هر کشور برای تحصیل انتظار دارید، حل می‌کند. با توجه به کیفیت آموزش عالی، هزینه آموزش عالی، کیفیت زندگی، فرصت‌های شغلی و سیاست‌های مهاجرت، متوجه خواهید شد که کدام کشور برای شما بهترین است. همه این فاکتورها هنگام شروع سفر یک دانشجوی بین المللی بسیار مهم است.

کیفیت آموزش عالی در آمریکا در مقابل کانادا

هنگام مقایسه کیفیت آموزش عالی در ایالات متحده در مقابل کانادا، این دو کشور به طور قابل توجهی در رتبه بندی دانشگاه‌های خود متفاوت هستند. بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال ۲۰۲۲، تنها ۲ دانشگاه کانادایی در لیست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. در مقابل، دانشگاه‌های ایالات متحده با ۲۹ دانشگاه موجود در لیست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان (با ۱۸ دانشگاه در لیست ۵۰ دانشگاه برتر) در این رتبه بندی غالب هستند. با این حال، هنگام نگاه کردن به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که آنچه که بر روی این رتبه‌بندی به شدت تاثیرگذار است، خروجی و کیفیت تحقیقات دانشگاهی این دانشگاه‌ها است و کیفیت تدریس خیلی تاثیرگذار نیست.

بنابراین درست است که ایالات متحده آمریکا از نظر کیفیت تحقیقات دانشگاهی بهتر از کانادا است؛ با این حال، با در نظر گرفتن کیفیت تدریس در دانشگاه‌های ایالات متحده و کانادا، متوجه می‌شویم که هر دو کشور تقریباً یکسان هستند. بنابراین اگر شما یک دانشجوی بین‌المللی هستید که  اولویتتان حضور در یک دانشگاه معتبر متمرکز بر پژوهش نیست، ایالات متحده و کانادا بسیار نزدیک به هم هستند. اما فرض کنید به دنبال یک دانشگاه برجسته با رتبه بالا در جهان هستید که بر روی تحقیق نیز متمرکز باشد. در این صورت، ایالات متحده اولویت داشته و فرصت‌های بیشتری برای ارائه دارد.

نکات مهم:

  •  موسسات آموزش عالی کانادا و آمریکا از نظر کیفیت تدریس تقریباً برابر هستند.
  •  برای دانشجویان بین المللی که به دنبال رشته‌های پژوهش محور نیستند، هر دو کشور فرصت‌های بسیار خوبی را ارائه می‌دهند.
  •  اما دانشجویان بین المللی که به دنبال دانشگاهی برجسته با رتبه بالا هستند، که پژوهش محور نیز باشد، فرصت‌های بیشتری در ایالات متحده پیدا خواهند کرد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: بیشترین شمار دانشجویان خارجی در کدام کشورها تحصیل می‌کنند؟

 

هزینه تحصیل در آمریکا در مقابل کانادا

وقتی صحبت از هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی می‌شود، متوجه می‌شویم که هزینه تحصیل در کانادا به طور قابل توجهی کمتر از تحصیل در آمریکا خواهد بود. زمانی متوجه این امر می‌شوید که میانگین هزینه آموزش عالی موسسات دولتی و خصوصی در ایالات متحده را با موسسات دولتی و خصوصی در کانادا مقایسه کنید. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، یک دانشجوی بین‌المللی که در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی شیمی‌ در دانشگاه آلبرتا تحصیل می‌کند، که بهترین و بزرگترین دانشگاه دولتی در استان آلبرتا کانادا است، باید حدود ۳۲۰۰۰ دلار در سال برای تحصیل هزینه کند. در مقابل، یک دانشجوی بین‌المللی که در رشته مهندسی شیمی‌ در دانشگاه میشیگان – بهترین و بزرگترین دانشگاه دولتی در ایالت میشیگان- تحصیل می‌کند، باید سالانه حدود ۵۶۰۰۰ دلار شهریه بپردازد. این بدان معناست که یک دانشجوی بین المللی که در رشته مهندسی شیمی‌ در دانشگاه آلبرتا تحصیل می‌کند، حدودا باید نصف یک دانشجوی بین المللی که در دانشگاه میشیگان تحصیل می‌کند هزینه کند.

نکات مهم:

  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا به طور قابل توجهی کمتر از دانشگاه‌های ایالات متحده است، در حالی که کیفیت آموزش تقریباً یکسان است.

 

مقایسه کانادا با آمریکا - تحصیل در آمریکا یا کانادا

مقایسه ارزشمندی آموزش عالی در هر دو کشور

با ترکیب فاکتورهای هزینه آموزش عالی و کیفیت آموزش عالی، یک فاکتور مقایسه واحد به دست خواهیم آورد: یعنی ارزش آموزش عالی. به عبارت دیگر، برای تحصیل در کانادا در مقابل ایالات متحده چقدر برای پول خود ارزش قائل می‌شوید؟ به عنوان یک دانشجوی بین المللی، اگر در کانادا تحصیل کنید، نسبت به پول شما ارزشمندتر است، زیرا میانگین هزینه تحصیلی در این کشور به طور قابل توجهی کمتر از ایالات متحده است و در عین حال، کیفیت آموزش عالی بین هر دو کشور تقریباً یکسان است.

کیفیت زندگی در ایالات متحده آمریکا در مقابل کانادا

هنگام تصمیم گیری در مورد محل تحصیل، توجه به کیفیت زندگی نیز ضروری است، که شامل عواملی مانند مراقبت‌های بهداشتی، هزینه زندگی و شرایط آب و هوایی می‌شود. هنگام مقایسه دو کشور در مورد هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، یک برنده واضح وجود دارد. به طور کلی، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در کانادا به طور قابل توجهی ارزان تر از هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در ایالات متحده است. به این دلیل که سیستم مراقبت‌های بهداشتی در کانادا از بودجه عمومی‌ تامین می‌شود، ولی در ایالات متحده عمدتاً خصوصی سازی شده است. در مورد هزینه زندگی، در هر دو کشور هزینه زندگی وابسته به مناطق مختلف با یکدیگر بسیار متفاوت است. بنابراین در این مورد هیچ برنده مشخصی وجود ندارد. به طور کلی، در هر دو کشور، هزینه زندگی در مناطق پرجمعیت بسیار بالاتر از مناطق کم جمعیت تر است.

به عنوان مثال، هزینه زندگی دانشجویان بین المللی که در تورنتوی کانادا یا شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا تحصیل می‌کنند، بسیار گران خواهد بود. در مقابل، دانشجویان بین المللی که در گوئلف کانادا یا بیرمنگام آمریکا تحصیل می‌کنند، ارزان تر خواهد بود. با این حال هزینه تحصیل در یک منطقه پرجمعیت در آمریکا یا کانادا با مزایایی نیز همراه است مانند هزینه حمل و نقل عمومی. به عنوان مثال، اگر در شهری با سیستم متروی گسترده مانند تورنتوی کانادا تحصیل می‌کنید، نسبت به شهر بیرمنگام ایالات متحده گزینه‌های بسیار مقرون به صرفه تری را برای حمل و نقل خواهید داشت.

در مورد شرایط آب و هوایی، آمریکا دارای تغییرات آب و هوایی زیادی است و مناطقی با آب و هوای متنوع دارد. مثلا کالیفرنیا گرم و خشک و در مقابل فلوریدا مرطوب است. اما کانادا آب و هوای یکنواخت تری دارد که عمدتا سرد است، اما تغییرات آب و هوایی آن کمتر از ایالات متحده است. در حالت کلی، بسیاری از دانشجویان بین المللی، ایالات متحده را به دلیل گزینه‌های زیاد آب و هوایی به کانادا ترجیح می‌دهند. بنابراین اگر آب و هوای مطبوع در تمام طول سال برای شما یک عامل ضروری است، تحصیل در ایالات متحده آمریکا گزینه بهتری نسبت به کانادا خواهد بود.

نکات مهم:

  • در مقایسه با ایالات متحده آمریکا، مراقبت‌های بهداشتی در کانادا مقرون به صرفه تر است.
  • هزینه زندگی در هر دو کشور از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. با این وجود، برای دانشجویان بین‌المللی که در مناطق کم جمعیت تر مانند گوئلف یا بیرمنگام تحصیل می‌کنند بسیار ارزان‌تر از تورنتو یا شهر نیویورک است.

 

فرصت‌های شغلی در کانادا در مقابل آمریکا

برای دانشجویان بین المللی یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب محل مورد تحصیل، فرصت‌های شغلی آن کشور است. برای بسیاری از آنها، فرصت کار در خارج از کشور قبل یا بعد از اتمام تحصیل، یک فاکتور بازگشت سرمایه عالی برای سرمایه گذاری تحصیلی بین المللی آنها است.

هنگام مقایسه هر دو کشور از نظر جمعیت و تولید ناخالص داخلی، ایالات متحده دارای جمعیت ۳۲۰ میلیون نفری و تولید ناخالص داخلی ۲۱.۴ تریلیون دلاری (۲۰۱۹) است، در حالی که کانادا تنها دارای ۳۵ میلیون نفر با تولید ناخالص داخلی ۱.۷ تریلیون دلار است. بنابراین به طور پیش فرض، فرصت‌های شغلی ایالات متحده بسیار بیشتر از کانادا است. زیرا ایالات متحده اقتصاد بسیار بزرگتری نسبت به کانادا دارد. بنابراین، وقتی نوبت به بررسی فرصت‌های شغلی در دسترس برای دانشجویان بین‌المللی، قبل و بعد از تکمیل برنامه‌شان می‌رسد، مسلما ایالات متحده گزینه بهتری است.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: تحصیل در کانادا یا انگلستان
study in america or canada

فرصت مهاجرت تحصیلی به آمریکا یا کانادا

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، تجربه مهاجرت شما به یک کشور خارجی وابسته به نیاز شما می‌تواند به مراحل مختلفی تقسیم شود. مرحله اول اخذ ویزای تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور است. در مراحل بعدی و پس از شروع تحصیل، نیازهای مهاجرتی جدیدی خواهید داشت، مانند فرصت کار در خارج از کشور قبل و بعد از اتمام تحصیلات. در نهایت، هنگامی ‌که کار حرفه‌ای خود را شروع کردید، ممکن است بخواهید ویزای موقت خود را به ویزای دائمی‌ تبدیل کنید. بنابراین هر یک از این نیازهای مهاجرتی با چالش‌های منحصر به فرد خود برای هر کشور همراه هستند.

اخذ ویزای تحصیلی کانادا  و آمریکا

در مقایسه بین این دو کشور، در مورد ویزای تحصیلی، کانادا بسیار ساده تر از ایالات متحده آمریکا ویزای تحصیلی صادر می‌کند.

اخذ مجوز کار به عنوان دانشجوی بین المللی

هم کانادا و هم ایالات متحده به دانشجویان بین المللی اجازه می‌دهند قبل و بعد از اتمام تحصیل خود کار کنند. اما یک سیاست مجوز کار باز در کانادا نیز وجود دارد که به دانشجویان بین المللی اجازه می‌دهد در مشاغلی کار کنند که با برنامه تحصیلی آنها مرتبط نیست. اما ایالات متحده در این زمینه به طور قابل توجهی با کانادا متفاوت است، زیرا دانشجویان بین المللی باید یک پیشنهاد شغلی مرتبط با برنامه تحصیلی خود داشته باشند.

علاوه بر این، دانشجویان بین المللی می‌توانند پس از اتمام تحصیلات خود در کانادا، با استفاده از مجوز کار پس از فارغ التحصیلی، در کانادا به دنبال کار باشند. این مجوز به دانشجویان بین المللی که بیش از دو سال در کانادا تحصیل کرده باشند اجازه می‌دهد تا حداکثر سه سال در کانادا کار کنند. در مقابل، دانشجویان بین‌المللی ایالات متحده در صورتی که در رشته‌های STEM مدرک تحصیلی داشته باشند، تنها سه سال پس از اتمام تحصیلات خود می‌توانند کار کنند. STEM مخفف رشته‌های فناوری، علوم، ریاضیات و مهندسی است.

 

دانشگاه های آمریکا

اخذ اقامت دائم برای افراد حرفه‌ای

یکی دیگر از سیاست‌های مهاجرتی که باید در نظر گرفته شود، این است که آیا مهاجران ماهر می‌توانند اقامت دائم خود را به آسانی دریافت کنند. در کانادا هیچ محدودیتی در تعداد افراد اهل یک کشور که می‌توانند در این کشور اقامت دائم دریافت کنند وجود ندارد. اما در سیستم مهاجرت مبتنی بر شغل در آمریکا، سقف مهاجران مبتنی بر اشتغال تنها ۱۴۰۰۰۰ نفر در سال است. علاوه بر این، مهاجران اهل کشورهای پرجمعیت مانند هند و چین مشمول محدودیت‌های سالانه کشوری نیز هستند. در نتیجه، مهاجران چینی و هندی ممکن است قبل از اینکه به وضعیت اقامت دائم تبدیل شوند، بیش از ۱۰ سال منتظر بمانند. به طور خلاصه، سیستم مهاجرت مبتنی بر شغل در ایالات متحده برای مهاجران ماهر چالش برانگیزتر است. همین امر نیز باعث می‌شود که کانادا در زمینه مهاجرت پس از تحصیل گزینه بسیار بهتری نسبت به آمریکا باشد!

نکات مهم:

  • کانادا به دانشجویان بین المللی یک مسیر مستقیم برای دریافت اقامت دائم ارائه می‌دهد، بر خلاف ایالات متحده که در آن بسیاری از دانشجویان بین المللی باید قبل از دریافت ویزای مهاجرتی مبتنی بر اشتغال، ویزای کاری موقت را دریافت کنند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: چگونگی اخذ پذیرش تحصیلی و مهاجرتی

 

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا تحصیل در خارج از کشور، در کشور کانادا مناسب تر است یا آمریکا، مطمئن شوید که آیا این پنج عامل را سنجیده‌اید. به عنوان مثال، فرض کنید که می‌خواهید تحصیلات با کیفیت بالاتر و هزینه کمتری داشته باشید و به فرصت‌های شغلی پس از فارغ التحصیلی توجهی ندارید. در این صورت کانادا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. اما اگر برای شرایط خوب زندگی و فرصت‌های شغلی ارزش بیشتری قائل هستید، و همچنین برای پرداخت هزینه بیشتر برای تحصیل خود مشکلی ندارید، احتمالاً آمریکا نیازهای شما را بهتر برآورده می‌کند.

sojourningscholar

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *