۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در انگلستان

computer

این روزها، زندگی روزمره هیچ کدام ما بی نیاز از کامپیوتر نیست؛ مجموعه‌ای از دستگاه‌ها که با کمک نرم افزارها و سخت افزارها و داشتن هوش مصنوعی، امور مختلف را به جریان می‌اندازند، در تمام شبانه روز با ما هستند. برای تبیین اهمیت و جایگاه علوم کامپیوتر نیازی به دلیل و مدرک نیست، زندگی ما با علوم کامپیوتری پیوند خورده و نیازمند متخصصان و کارشناسان این حوزه است تا استفاده از دانش فنی و تکنولوژی به کار رفته در انواع کامپیوتر را کاربردی و همه گیر کنند. در حال حاضر، یکی از تضمین شده‌ترین رشته‌های دانشگاهی برای داشتن موقعیت کاری رو به رشد، علوم کامپیوتری است؛ به ویژه اگر مدرک دانشگاهی خود را از کشوری هم چون انگلیس دریافت کنید که علاوه بر تاریخچه درخشانی که در این حوزه دارد، مرکز معتبرترین دانشگاه‌های علوم کامپیوتر است. انگلیس اولین برنامه آموزشی کامپیوتر را در سال ۱۹۶۲ در دانشگاه کمبریج به راه انداخت و در حال حاضر، ۲۰۰۰ برنامه آموزشی علوم کامپیوتر در ۲۰۰ دانشگاه و مرکز آموزشی این کشور مانند دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج برگزار می‌شود. استفاده از اساتید برتر این رشته، داشتن سایت‌های آموزشی با امکانات قابل توجه، ایجاد فرصت کار نیمه وقت همراه با تحصیل برای دانشجویان و… انگلیس را تبدیل به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ادامه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر کرده است.

علوم کامپیوتر چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

علوم کامپیوتر، علم مطالعه کامپیوترها از مبحث نظری، الگوریتم ها، سخت افزار، نرم افزار تا پردازش اطلاعات است. رشته تحصیلی علوم کامپیوتر شامل مطالعه الگوریتم ها، ساختار اطلاعات، کامپیوتر و طراحی شبکه، پردازش و الگوسازی اطلاعات و هوش مصنوعی می‌شود. کامپیوتر برخی از پایه‌های دانش خود را از ریاضی و مهندسی می‌گیرد و با تکنیک‌هایی از علم آمار، احتمالات و الکترونیک ترکیب می‌کند. توسعه روز به روز این رشته باعث شده تا به چند رشته با تخصص خاص تقسیم شود. رشته‌هایی مستقل و جداگانه دارد که در عین استقلال مثل یک خانواده به هم وابسته هستند. مهندسی کامپیوتر( سخت افزار)، سیستم‌های اطلاعات، فناوری اطلاعات و مهندسی نرم افزار و هوش مصنوعی از زیر رشته‌های  کامپیوتر هستند که در به صورت تخصصی در مقطع لیسانس یا فوق لیسانس ارائه می‌شوند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: معرفی رشته حسابداری و امور مالی در انگلستان

فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر، توانایی تامین و توسعه کلیه ابزار و تجهیزاتی که هسته اصلی آنها کامپیوتری است را دارند. تجهیزاتی که امروزه، در انجام و توسعه اغلب مشاغل نقش مهم و کلیدی دارند؛ در واقع کمتر سازمان یا نهادی را می‌توان نام برد که بی نیاز از حضور مهندس کامپیوتر یا تیمی برای پشتیبانی و تسهیل امور کامپیوتری باشد. مهندس کامپیوتر با توجه به نوع تخصص و حوزه فعالیت، به تنهایی یا در کنار یک تیم، فعالیت می‌کند مثلا یک پایگاه داده را طراحی می‌کند که پیوسته لیستی از موجودی یک مجموعه تهیه و ارائه می‌کند یا الگوریتمی می‌نویسد که امکان پیش بینی خواسته‌های مشتریان را با توجه به رفتارهای خرید آنها فراهم می‌کند و با این روش، راهنمای مسیر تولید در اختیار صاحبان مشاغل قرار می‌دهد. علاوه بر دانش فنی، توجه به جزئیات و داشتن مهارت‌های ارتباطی در موفقیت مهندسان کامپیوتر مهم است.

computer uk

چه موقعیت‌های شغلی با تحصیل در این رشته در دسترس خواهد بود ؟

فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر مهارت و دانش لازم برای انجام کارهایی چون تحلیل سیستم، ارتقاء سیستم نرم افزاری، برنامه نویسی و مدیریت و تحلیل پروژه را دارند. به طور کلی، ۱۰ موقعیت شغلی را می‌توان مهندسان کامپیوتر برشمرد:

  • توسعه دهنده نرم افزار (Software developer): تولید و توسعه سایت‌ها، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که روی کامپیوتر یا دستگاه‌های دیگر کار می‌کنند
  • توسعه دهنده سایت (web developer) : کدنویسی، طراحی و ساخت سایت براساس زبان‌های برنامه نویسی مختلف
  • طراح UX (UX designer) : ساخت بخش ظاهری و در ارتباط با مخاطب سایت، اپلیکیشن و…
  • توسعه دهنده اپلیکیشن‌ (Mobile App Developer) : مانند توسعه دهنده سایت با تخصص ویژه روی اپلیکیشن‌های موبایل
  • مدیر پروژه IT (IT project manager ) : برنامه ریزی، بودجه بندی و اجرایی کردن اهداف سازمان‌ها در حوزه IT
  • تحلیلگر امنیت اطلاعات (Information Security Analyst) : حفاظت از اطلاعات سازمان و ارتقاء شبکه سازمان مربوطه
  • طراح یا معمار سیستم‌ها (Systems Architect) : تحلیل کلی سیستم‌های یک سازمان و ارائه بهترین استراتژی IT در راستای تامین اهداف سازمان
  • مهندس هوش مصنوعی (AI engineer) : خلق، تجربه و توسعه سیستم‌های کامپیوتری با این هدف که هوش انسانی را بازسازی کنند.
  • مهندسی سخت افزار کامپیوتر ( computer hardware engineer): پشتیبانی، تامین و ارتقاء نیازهای سخت افزاری کلیه پروژه‌های کامپیوتری
  • توسعه دهنده ویدئو بازی (video game developer) : کدنویسی کلیه بازی‌های کامپیوتری

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: بهترین مدارس جهان در کدام کشورها قرار دارند؟
fees

میانگین هزینه تحصیل در رشته کامپیوتر چه قدر خواهد بود؟

امکان ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر در انگلستان، در ۳ مقطع لیسانس، فوق لیسانس  و دکترا وجود دارد. حدود شهریه سالانه بین ۲۲ تا ۴۲ هزار پوند است که با توجه به دانشگاه و مقطع تحصیلی تغییر می‌کند.

میانگین درآمد مشاغل مرتبط با رشته علوم کامپیوتر چه قدر است ؟

درآمد افرادی که در رشته کامپیوتر تحصیلات دانشگاهی دارند، در سال اول تا پنجم که هنوز فردی با تجربه محسوب نمی‌شوند، به طور متوسط ۳۴ هزار پوند در سال است. از سال  پنجم تا دهم، این درآمد به ۳۵ هزار دلار ارتقاء پیدا می‌کند و بعد از این مرحله بستگی به خود فرد و تلاش‌های وی برای ارتقاء شغلی و موفقیت‌های فردی و حرفه‌ای  دارد  چون در مشاغل مرتبط با کامپیوتر که در بالا هم به آنها اشاره شد، می‌توان تا ۸۲ هزار پوند درآمد کسب کرد.

university uk

بهترین دانشگاه‌های انگلیس در رشته علوم کامپیوتر کدامند ؟

موسسه QS، موسسه اعتبار سنجی و رده بندی دانشگاه‌ها در یکی از آخرین رده بندی‌های خود، ۶۰۱ دانشگاه را در رشته کامپیوتر بررسی کرده که از این لیست، ۵۰ دانشگاه در انگلیس بودند و در ادامه این مقاله به ۱۰ دانشگاه برتر اشاره می‌کنیم. اعتبار علمی، اعتبار مدرک دانشگاه مربوطه در هنگام استخدام، تعداد مقالات ارائه شده و میزان مشارک گیری دانشجویان در طول دوره از معیارهای رده بندی این دانشگاه‌ها بوده است.

 

 

university2

برای تحصیل در این رشته چه پیش نیازهایی باید داشت ؟

برای دریافت لیسانس رشته علوم کامپیوتر در انگلیس باید دیپلم ریاضی داشته باشید و در رشته‌هایی مثل ریاضی و کامپیوتر نمره‌ای معادل نمره A در نظام آموزشی انگلیس دریافت کرده باشید. برای مقطع فوق لیسانس، داشتن مدرک لیسانس از رشته مرتبط با کامپیوتر و از دانشگاه معتبر لازم و ضروری است. توصیه نامه اساتید معتبر و سایر مدارک مورد نیاز برای پذیرش دانشجویی را هم باید به دانشگاه ارائه کرد. برای ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر در انگلستان در هر مقطعی، داشتن مدرک آیلز آکادمیک ۶.۵ لازم است. هیچ کدام از ۴ مهارت مورد ارزیابی هم نباید نمره کمتر از ۶ داشته باشند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: راهنمای نوشتن کاورلتر برای پیدا کردن شغل

سخن پایانی

همه آنچه گفته شد، اطلاعات کلی درباره ادامه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در انگلستان است اما هر دانشگاهی، جزئیات و شرایط خاص خودش را دارد مثلا هر کدام زمان پذیرش متفاوتی دارند یا میزان پذیرش دانشجوی خارجی آنها کمتر یا بیشتر است که احتمال پذیرش شما را تغییر می‌دهد؛ به همین دلیل برای دریافت اطلاعاتی دقیق‌تر و جزیی‌تر درباره هر دانشگاه با مشاوران ما در بلو اسکای (BlueSky) در ارتباط باشید.

ucas study-uk.britishcouncil topuniversities

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

  1. ممنون از این مقاله کاربردی



    0



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *