۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

آشنایی با نظام آموزشی انگلستان

تحصیل در انگلستان

افرادی که تمایل دارند در کشوری تحصیل کنند که در صدر کشورهای دانشجوپذیر باشد و زندگی در آن همیشه تازگی به همراه داشته باشد، قطعا  تحصیل در انگستان مقصد موردنظرشان خواهد بود. تحصیل در انگلستان جزو ده کشور برتر دنیا از لحاظ کیفیت برجسته‌ی تحصیل، سرمایه‌گذاری‌های پرسود و اقامت راحت شناخت شده است.

عواملی که باعث جذب سالانه متقاضیان به انگلستان شده است، امکانات تحصیلی، زندگی اجتماعی پرجنب‌و‌جوش و تنوع فرهنگی در این کشور است. به‌طور کلی سیستم آموزشی انگلیس در سراسر جهان به دلیل کیفیت و استانداردهای ویژه بسیار مشهور است.

نظام آموزشی انگلستان

نظارت بر سیستم آموزش و پرورش انگلستان توسط اداره کل آموزش و پرورش بریتانیا صورت می‌گیرد. اداره‌ای که بر نظام آموزشی ولز و اسکاتلند نیز نظارت می‌کند. در این میان مقامات محلی انگلستان، مسئول اجرای سیاست‌های آموزش عمومی هستند.

به‌طور کلی، نظام آموزشی انگلستان شامل پنج مرحله است:

مقطع تحصیلیسن
Early Years۵ تا ۷ سال
Primary Education۷ تا ۱۱ سال
Secondary Education۱۱ تا ۱۴ سال
Further Education۱۴ تا ۱۶ سال
Higher Educationبالای ۱۶ سال

 

  •  Early Years

این مرحله مختص کودکانی است که بین ۵ تا ۷ سال دارند. کودکان در اولین قدم فرصت آشنایی با مهارت‌های پایه مانند زبان انگلیسی، ریاضیات، تاریخ، تربیت بدنی، جغرافیا، تاریخ و موسیقی دارند. در پایان دوره نیز دانش‌آموزان برای سنجش در مهارت‌های آموزشی زبان انگلیسی، ریاضی و علوم آماده می‌شوند.

  •  Primary Education

زمانی که دانش‌آموزان ۷ تا ۱۱ سال وارد مرحله دوم تحصیلات می‌شوند، برنامه درسی آن‌ها برای کسب دانش بیشتر در مورد موضوعات مختلف، توسعه میابد. در انتهای دوره Primary Education از دانش‌آموزان آزمون‌های سنجش به عمل می‌آید. گفتنی است که آزمون‌های زبان انگلیسی و ریاضیات، توسط ارزیابی ملی انجام می‌شود؛ در حالی که معلمان به‌طور مستقل سطح بهبود دانش‌آموزان در علوم دیگر را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

  •  Secondary Education

این مرحله از تحصیل برای دانش‌آموزان سنین ۱۱ تا ۱۴ بسیار مهم است. در این مرحله، موضوعات مورد بحث زبان انگلیسی، ریاضیات، علوم، تاریخ، جغرافیا، هنر و طراحی، موسیقی، فیزیک، زبان های مدرن خارجی، طراحی تکنولوژی و دانش کامپیوتر است.

  •  Further Education

مرحله نهایی تحصیلات اجباری، مرحله تکمیلی است. این مرحله مختص دانش‌آموزان ۱۴ تا ۱۶ سال است و مهم‌ترین دوره برای ارزیابی ملی تلقی می‌شود. دانش‌آموزان پس از گذراندن این مرحله موفق به دریافت GCSE یا سایر مدارک ملی می‌شوند. برنامه درسی ملی و اجباری در این مرحله شامل موضوعات اصلی و پایه است.

  1. دروس اصلی: ریاضیات، زبان انگلیسی و علوم
  2. دروس پایه: علوم کامپیوتر، دانش فیزیک و حقوق شهروندی

علاوه‌براین، مدارس در انگلستان موظفند در طول این مرحله، یکی از موضوعات درسی زیر را ارائه دهند:

  • هنر
  • طراحی فناوری
  • علوم انسانی
  • زبان های خارجی

 

  • Higher Education

به طور کلی، نظام آموزشی انگلیس به دلیل استانداردهای شناخته شده و کیفیت بالا در سراسر جهان شناخته می‌شود. برخی از این دانشگاه‌ها و دیگر آموزشگاه‌های عالی این کشور در میان سایر دانشگاه‌های جهان بهترین رتبه را دارند. تحصیلات عالی انگلستان، سطح تحصیلاتی است که به دنبال دبیرستان در سلسله مراتب نظام آموزشی این کشور وجود دارد. هنگامی که دبیرستان به پایان رسیده است، دانش‌آموزان پس از قبولی در آزمون ورودی، امکان شرکت در رشته‌های دانشگاهی را دارند.

در دوره Higher Education، دانش‌آموزان دروس پیش‌نیاز برای ورود به دانشگاه‌های انگلستان را فرامی‌گیرند. برای افرادی که تمایل دارند در دانشگاه‌های انگلستان رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی بخوانند، پیش‌دانشگاهی با نام A level و افرادی که تمایل دارند رشته‌هایی غیر از رشته‌های مذکور را بخوانند، دوره ‌Foundation  ‌گذرانده می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص به صفحه تحصیل در دبیرستان‌های انگلستان مراجعه کنید.

پیش‌دانشگاهی در انگلستان

معرفی دوره‌ A level انگلستان

دوره‌ دو ساله A Level معادل دوره پیش‌دانشگاهی در ایران است. افرادی که قصد ادامه‌ تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و دامپزشکی در دانشگاه‌های معروف انگلستان مانند دانشگاه آکسفورد و کمبریج را دارند، می‌بایست دوره‌ A level را گذرانده باشند. هر چه میانگین نمرات قبولی در دوره‌ A level بیشتر باشد، شانس تحصیل در دانشگاه‌های معتبر انگلستان بیشتر خواهد بود.

معرفی دوره‌ Foundation

دوره یک ساله Foundation معادل دوره‌ پیش‌دانشگاهی در ایران است و افرادی که تمایل به تحصیل در رشته‌های تجارت، مدیریت، مهندسی، حقوق و غیره دارند، می‌بایست دورهFoundation  را بگذرانند. شرکت در دوره Foundation در کالج‌ها ۱۷ تا ۳۰ هزار پوند و در دانشگاه‌ها ۸ تا ۱۸ هزار پوند محاسبه شده است که نسبت به هزینه‌ دوره‌ A level کمتر است.

شرایط سنی تحصیل در انگلستان

برای اخذ بورس و ادامه تحصیل در انگلستان محدودیت سنی وجود ندارد اما برای دریافت ویزا، شرایط سنی باید بررسی شود. در صورت مشمولیت نظام وظیفه، برای اخذ ویزا باید فرایند مشخصی طی شود و مجوزهای لازم برای خروج از کشور ارائه شود.

ویزای تحصیلی انگلستان

اگر به دنبال تحصیل در انگستان هستید، یکی از اقدامات لازم برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس، اخذ ویزای تحصیلی این کشور است. علاوه‌بر مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان، موجودی حساب بانکی کافی در طول اقامت و تحصیل در این کشور الزامی است.

انواع ویزای تحصیلی انگلستان

  • ویزای دوره‌های کوتاه مدت

متقاضیان بالای ۱۸ سال که مایل به شرکت در یکی از دوره‌های کوتاه مدت انگلیس هستند، می‌توانند از ویزای دوره‌های کوتاه مدت استفاده کنند. این ویزا اغلب دوره‌های ۶ ماهه را در برمی‌گیرد. همچنین، دریافت ویزای ۱۱ ماهه نیز برای گذراندن دوره‌های زبان انگلیسی در این کشور امکان‌پذیر است.

  • ویزای Tier4 کودکان

برای تحصیل در دوره‌های آموزشی طولانی مدت، شما می‌بایست از حمایت موسسه مورد نظرتان برای دریافت ویزای Tier4 مطمئن شوید. ویزای Tier4 کودکان به متقاضیان ۴ تا ۱۷ سال و افرادی که قصد تحصیل در مدارس مستقل انگلستان را دارند، داده می‌‍‌شود.

  • ویزای Tier4 عمومی

ویزای تحصیلی Tier4 عمومی برای متقاضیان بالای ۱۷ سالی است که قصد ادامه‌ی تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های انگلستان را دارند.

آیا هنگام تحصیل در انگلستان، امکان کار دانشجویی وجود دارد؟

بله، مطابق قوانین فعلی انگلستان، دانشجویان امکان کار، همزمان با تحصیل در انگلستان را دارند. به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی تحت حمایت دولت، در صورتی که دوره ۶ ماهه یا بیشتر می‌گذراند، شما مجاز به کار تا ۲۰ ساعت در هفته هستید.

داشتن همراه حین تحصیل در انگلستان

یکی از مواردی که اغلب داوطلبان تحصیل در انگستان تمایل دارند، داشتن همراه حین تحصیل در انگلستان است. با توجه به محدودیت‌هایی که دولت انگلیس برای داشتن همراه حین تحصیل در نظر گرفته است، پیش از هر چیز با این قوانین آشنا شوید. شما به‌عنوان یک دانش‌آموز تحت حمایت دولت، می‌توانید در صورت شرکت در یک دوره کارشناسی بیش از ۶ ماه یا دوره کارشناسی ارشد بیش از ۱۲ ماه، کسی را همراه داشته باشید.

همسر و فرزندان به‌عنوان وابستگان برای ویزای Tier4 در نظر گرفته می‌شوند. به‌علاوه، وابستگان برای ورود به خاک این کشور، می‎‌بایست توانایی مالی خود را به اثبات برسانند. مقدار موجودی حساب مورد نیاز می‌تواند توسط متقاضی یا وابسته تامین شود.

هزینه‌های تحصیل و زندگی در انگلستان

هزینه زندگی در انگستان با توجه به شهر محل اقامت متغیر است. به‌طور متوسط هزینه زندگی در لندن ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ پوند و خارج از لندن ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ر پوند در ماه برآورد شده است.

مقطعهزینه/ سالانه
دبیرستان۱۷ تا ۳۰ هزار پوند
پیش‌دانشگاهی- کالج۱۷ تا ۳۰ هزار پوند
پیش‌دانشگاهی- دانشگاه۸ تا ۱۸ هزار پوند
کارشناسی۱۰ تا ۳۸ هزار پوند
کارشناسی ارشد۱۱ تا ۳۲ هزار پوند

زبان مورد نیاز برای تحصیل در انگلستان

انگلیسی، زبان مورد نیاز برای تحصیل در انگلستان است. یکی از موقعیت‌های مناسب برای فراگیری زبان انگلیسی، تحصیل در این کشور است. برای کسانی که مدرک زبان انگلیسی ندارند و در کشور خودشان به این زبان تسلط پیدا نکرده‌اند، امکان فراگیری این زبان در انگلستان، قبل از ورود به دانشگاه نیز برای آن‌ها فراهم شده است.

برای گذراندن دوره زبان در انگلستان، شما ملزم به دریافت ویزای کوتاه‌ مدت هستید. شهریه دوره‌های ۶ ماهه زبان انگلیسی در کالج‌های معتبر لندن از ۲۵۰۰ پوند شروع می‌شود. برای آشنایی بیشتر و اطلاعات تکمیلی در این خصوص به مطلب دوره‌های زبان انگلیسی در انگلستان مراجعه کنید.

تحصیل مقطع کارشناسی در انگلستان

مقطع

طول دوره/ سال

کارشناسی۳
کارشناسی ارشد۱
دکتری۳

به‌طور متوسط تحصیل در مقطع لیسانس انگلستان، ۳ سال طول می‌کشد و نسبت به کشورهای دیگر مدت کوتاه‌تری دارد اما گفتنی است که این دوره در بعضی از رشته تا ۴ سال افزایش میابد.

در این دوره فارغ‌التحصیلان شاخه‌های علمی کارشناسی، مدرک (Bachelor of Science) BSC دریافت می‌کنند. همچنین، فارغ‌التحصیلان رشته هنر مدرک BA (Bachelor of Art) و شاخه‌های مهندسیBEng (Bachelor of Engineering) دریافت می‌کنند. برخی از رشته‌های کارشناسی انگلیس که متقاضیان امکان تحصیل در آن‌ها را دارند شامل:

  • انسان‌شناسی و باستان‌شناسی
  • علوم اجتماعی
  • تاریخ
  • ادبیات انگلیسی
  • دانش کامپیوتر
  • حقوق
  • موسیقی و هنر
  • مهندسی
  • فلسفه
  • ریاضیات
  • الهیات و دین

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در انگلستان

با گذراندن تنها یک سال تحصیلی در مقطع فوق لیسانس انگلیس، شما موفق به اخذ مدرک از معتبرترین دانشگاه‌های انگلیس خواهید شد. این مدت کوتاه که یکی از مزایای تحصیل در انگلستان به شمار می‌رود، موجب صرفه‌جویی در زمان، هزینه و ورود سریع‌تر به بازار کار می‌شود. برای تقاضای تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس انگلستان، ارائه رزومه و انگیزه‌نامه اهمیت بسیاری دارد. به‌همین دلیل مشاوران آسمان آبی، این پروسه‌ پرفراز و نشیب را برای شما آسان می‌کنند.

به طور کلی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انگلستان به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • دوره آموزشی

این دوره شامل دروس هنر، علوم، مهندسی و مدیریت کسب‌وکار است و یک تا دو سال طول می‌کشد. در این دوره‌ها از دانشجویان انتظار شرکت در سمینارها و سخنرانی‌ها می‌رود.

  • دوره تحقیقاتی

در دوره‌های تحقیقاتی، دانشجویان مسئولیت بیشتری دارند. در حالی که تحت نظارت آکادمیک، تحصیلات خود را بر اساس پایان نامه آغاز می‌کنند.

تحصیل مقطع دکتری در انگلستان

مدت تحصیل دکترا در انگلیس ۳ سال است و همانند کارشناسی و کارشناسی ارشد، دوره کوتاه‌تری نسبت به سایر کشورها دارد. متقاضیان با گذراندن مقطع دکترا در دانشگاه‌های معتبر انگلستان، می‌توانند مدرک Dphil یا EdD دریافت کنند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در انگلستان

  • کپی گذرنامه
  • ارائه پرینت تمکن مالی متقاضی
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • مدارک تحصیلی
  • مدرک زبان انگلیسی IELTS، TOEFL یا PTE Test
  • سوابق کاری و تحصیلی متقاضی در صورت نیاز
  • نامه تایید صلاحیت از موسسه تحصیلی متقاضی در ایران
  • لازم به ذکر است که برای متقاضیان دوره کارشناسی ارشد، ارائه مدرک کارشناسی و برای متقاضیان مقطع دکتری، ارائه مدرک کارشناسی ارشد و پروپوزال ضروری است.
  • ترجمه مدارک فوق ضروری است.

تقویم نظام آموزشی انگلستان

تاریخ شروع کلاس‌های دانشگاه‌های انگلستان معمولا از سپتامبر است. تاریخ اعلام درخواست پذیرش با توجه به دانشگاه‌ها و مقاطع مختلف، متفاوت است.

بورسیه تحصیل در انگلستان

آسمان آبی شرایط دریافت بورس تحصیلی در دبیرستان و دانشگاه‌های این کشور را برای متقاضیان ساده کرده است. به‌طوری که برای اخذ پذیرش دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلستان برای دانشجوهای ایرانی، بهترین بورس‌های تحصیلی فراهم شده است.

گفتنی است که دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند از ۲۰% تا ۵۰% بورس تحصیلی دبیرستان‌ها و ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ پوند بورس تحصیلی دانشگاه‌های انگلیس بهره‌مند شوند.

آسمان آبی نماینده رسمی مدارس و دانشگاه‌های انگلستان در ایران است و با توجه به مطالعات بین‌‌المللی مشاوران این مجموعه، بهترین دانشگاه‌ها و مدارس، متناسب با شایستگی‌های فرد شناسایی و روند اخذ پذیرش آغاز می‌شود. با انجام این مراحل، شانس قبولی در دانشگاه‌های انگلستان افزایش می‌یابد.

نکات مهم قبل از تحصیل در انگلستان

  • انگلستان دارای ۹۵ دانشگاه معتبر و بیش از ۵۰ هزار دوره و رشته تحصیلی است.
  • زمان شروع و پایان دوره‌ها در دانشگاه‌های انگلستان متعدد است و شما می‌توانید برای تحصیل در این کشور هر زمان اقدام کنید. قبل از اقدام به تحصیل در انگلستان از زمان دوره‌های تحصیلی انگلستان اطلاع پیدا کنید.
  • https://www.ucas.com/ucas/events/find
  • با توجه به دوره و رشته تحصیلی، دانشگاه‌ها هزینه‌های مختلفی دریافت می‌کنند. همچنین، دانش‌آموزان می‌توانند از بورس و کمک هزینه‌های تحصیلی نیز بهره‌مند شوند.
  • هزینه‌های تحصیل و زندگی در شهرهای بزرگ انگلستان بیشتر است، به‌طوری این هزینه‌ها در لندن نسبت به سایر شهرهای انگلستان بالاتر است.
  • برای تحصیل در انگلستان، تسلط به زبان انگلیسی ضروری است و دانش‌آموزان می‌بایست مدارک زبان خود را برای تایید ارائه کنند.
  • بیشتر بخوانید :آنچه قبل از تحصیل و مهاجرت به انگلستان باید بدانید

در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره در زمینه تحصیل در انگلستان دارید، با مشاوران آسمان آبی در ارتباط باشید تا راهنمای شما برای تحصیل در معتبرترین دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های انگلستان باشند.

 

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا : 3

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *