۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

مقایسه سیستم آموزشی مدارس انگلستان و ایران

نظام آموزشی کشور انگلیس

چنانچه متقاضی تحصیل در انگلستان هستید باید بدانید در سیستم آموزشی کشور انگلیس مدارس متنوعی برای تحصیل وجود دارد و بودجه آنها به روشهای مختلف تأمین می شود. طبق قانون انگلستان کودکان از چهار سالگی تحصیل را شروع می کنند که در مهدکودک‌ها و مدارس اصول اولیه به آن‌ها آموزش داده می‌شود. اکثر کودکان در انگلیس در مدارس دولتی تحصیل می کنند، اما تعداد انگشت شماری از خانواده ها (حدود هفت درصد) هزینه تحصیل فرزندان خود را در مدارس مستقل (که به عنوان خصوصی یا نیمه دولتی نیز شناخته می شوند) پرداخت می کنند. تحصیل اجباری در ایران نیز این قائده مستثنی نیست. در کشور ما افراد از ۷ سالگی وارد مدرسه شده و البته قبل از آن در مهدکودک آموزش‌های ابتدایی را می‌بینند. همچنین وجود مدارس دولتی و نیمه دولتی از جمله شباهت‌های سیستم آموزشی مدارس انگلستان و ایران شناخته می‌شود که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم. پس اگر در این باره سوالاتی ذهن شما را درگیر کرده است، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها همراه ما باشید.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: دبیرستان های انگلستان

 

نظام آموزشی ایران

تاریخچه تحصیلات در ایران

سیستم آموزش در ایران پیشینه‌ای دیرینه دارد که به دوره هخامنشیان برمی‌گردد. زمانی که تعلیم و تربیت توسط آتشکده‌ها و موسسات علمی انجام می‌شد و دانش آموزان در سطوح گوناگون فرزندان مغان، هیربدان، اصناف، صنعتگران و غیره در دو دسته دختران و پسران آموزش‌های مختلف می‌دیدند. امروزه آنچه که به عنوان سیستم معاصر آموزش و پرورش شناخته می‌شود، مربوط به ۹ آبان ۱۲۹۰ است که توسط مجلس شورای ملی به تصویب رسید. این فرایند با تاسیس دارالفنون در سال ۱۲۲۵ خورشیدی وارد سبک نوینی شد و با تدوین قوانین اداره امور مدارس در سال ۱۳۰۰ به اوج خود رسید. در نهایت پس از آن شاهد تاسیس دانشسراها و مراکز علمی هستیم که موجب نبوغ افراد جامعه و تغییر سطح زندگی مردم شد. لازم به یادآوری است که تا قبل از انقلاب مشروطیت سیستم آموزش و پرورش در ایران به صورت سنتی بود و دانش آموزان در مکتب‌خانه‌ها آموزش می‌دیدند. سپس با تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۲ و گسترش مراکز علمی در سال ۱۳۱۵ و اعزام دانشجویان به کشورهای دیگر آموزش رواج بیشتری پیدا کرد. سال ۱۳۴۳ دو مقطع آموزش ابتدایی و متوسطه به وجود آمد و پس از آن سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شکل گرفت. در نهایت در سال ۱۳۴۵ به دلیل تحولات اجتماعی برنامه‌های آموزشی تحصیلات در ایران تغییر پیدا کرد و اهداف جدیدی به وجود آمد.

تاریخچه تحصیل در انگلستان

به موجب قوانینی که در سال ۱۸۸۰ در انگلستان تصویب شد، ایجاد شرایط تحصیل فرزندان در انگلیس یکی از وظایف اصلی والدین محسوب می‌شود که افراد ۵ الی ۱۵ ساله را شامل می‌شود. در این مدت تحصیلات به صورت اجباری و رایگان اجرا می‌شود و هرآنچه که دانش آموزان لازم است را می‌آموزند. پس از انقلاب صنعتی و با روی کار آمدن حکومت‌های مردمی دولت عهده‌دار آموزش و پرورش شد و نظام آموزشی کشور شکل گرفت. در سال ۱۹۴۴ قوانین جدید شکل گرفت و سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به وجود آمد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: ۷نکته‌ی مثبت تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان

 

تحصیل فرزندان در انگلیس

تفاوت مقاطع تحصیلی ایران و انگلستان

در انگلستان افراد از سن ۵  الی ۱۱ سالگی به تحصیل در مقطع ابتدایی می‌پردازند. در این مقطع تمامی معلمان را زنان تشکیل می‌دهند و تدریس زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین دروس این دوره شناخته می‌شود. پس از آن دانش آموزان وارد مقطع متوسطه شده و آموزش‌های عمومی را دریافت می‌کنند. همچنین شناخت استعدادهای افراد و تعیین رشته تحصیلی یکی از مهم‌ترین اهداف این مقطع محسوب می‌شوند. پس از گذراندن درس‌های مربوطه دانش آموزان به دبیرستان‌های مناسب معرفی شده و مهارت‌های مهم‌تر را یاد می‌گیرند. آن‌ها در سن ۱۵ الی ۱۸ سالگی آماده امتحانات ورودی مراکز علمی می‌شوند و برای ساختن آینده‌ای بهتر تلاش می‌کنند. در ایران نیز همانگونه که محرز است، دانش آموزان از سن ۷ الی ۱۸ سالگی در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تحصیل می‌کنند. تعیین رشته در مقطع دبیرستان نیز یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی سیستم آموزشی در ایران شمرده می‌شود که از اهمیت خاصی برخوردار است.

انواع مدارس در ایران و انگلیس

سیستم آموزشی مدارس انگلستان در این کشور از تنوع خوبی برخوردار است و دانش آموزان با علایق و نمرات گوناگون می‌توانند به تحصیل بپردازند. مدارس متوسط گرامر یکی از این جمله مراکز است که از قدمت زیادی برخوردارند و افراد با نمرات عالی را از طریق آزمون ورودی جذب می‌کنند. همچنین مدارس متوسط فنی با ارائه دروس کشاورزی، تجارت، صنعت از دیگر مراکز علمی متوسطه انگلستان شمرده می‌شوند که به تربیت کارگران و نیروهای فنی سطح بالا کشور می‌پردازند. اگر فرد خواهان یادگیری مهارت‌های روز مانند دکوراسیون، حسابداری، ماشین‌نویسی، موسیقی و غیره است، می‌تواند در مدارس متوسط جدید به تحصیل بپردازد که طرفداران زیادی دارند و محبوب همگان‌اند. در این میان مدارس خصوصی با شهریه‌های گوناگون و مدارس مختص معلولین از دیگر مراکز علمی متوسطه در انگلستان شمرده می‌شوند که مورد استفاده متقاضیان قرار می‌گیرند. در ایران مدارس دولتی پرطرفدارترین مراکز علمی شناخته می‌شوند که با حداقل شهریه به تربیت دانش آموزان می‌پردازند. مدارس غیرانتفاعی و نمونه دولتی نیز از دیگر مدارس شناخته شده در ایران است که مورد توجه خانواده‌های بسیاری قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های نظام آموزشی کشور انگلیس

  • طبقه‌بندی دانش آموزان بر حسب هوش و استداد
  • وجود سامانه آموزش مکاتبه‌ای و نیمه وقت
  • وجود مدارس مجزا برای دختران و پسران
  • اهمیت آموزش‌های غیر رسمی مثل کلوپ‌های فرهنگی و هنری
  • وجود بودجه مشخص و قوانین مدون

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: دوره لیسانس در انگلستان

 

مقایسه نظام آموزشی ایران با سایر کشورها

ویژگی‌های نظام آموزشی در ایران

  • اهمیت مباحث دینی و پوشش اسلامی
  • مدارس مجزا مختص دختران و پسران
  • تنوع شهریه مدارس نسبت به امکانات موجود
  • گرایش زیاد دانش آموزان به اخذ نمرات بالا

مدیریت مدارس در ایران و انگلیس

لازم به توضیح است که سیستم مدارس انگلیس و ایران معمولا به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود که با مشورت از اعضا مربوطه مسولیت اداره مسقیم مدرسه را به عهده دارند. شاید بتوان این نکته را یکی از شباهت‌های سیستم آموزشی مدارس انگلستان و ایران دانست.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: هزینه تحصیل و زندگی در انگلیس

 

سخن پایانی

با وجود تفاوت‌هایی که بین سیستم آموزشی مدارس انگلستان و ایران وجود دارد، شباهت‌های جزئی نیز محسوس است که از میان آن‌ها می‌توان به تربیت معلم پرداخت. وجود مدارس تربیت معلم و اهمیت آن یکی از اصلی‌ترین ارکان نظام آموزشی کشور انگلیس و ایران شناخته می‌شود که دولت به آن توجه ویژه دارد. با توجه به موارد گفته شده اگر قصد ادامه تحصیل فرزند دلبندتان در کشور انگلستان را دارید، همکاران ما در بلو اسکای در کنارتان هستند تا دقیق‌ترین اطلاعات را در اختیارتان قرار دهند

internationalstudent

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا : 9

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

  1. بسیار عالی و کارآمد بود



    0



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *