۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

دروس دبیرستان در کانادا؛ دروس اجباری و اختیاری + نحوه انتخاب آن

معرفی دروس دبیرستان در کانادا در سایت بلو اسکای

اگر برای تامین آینده فرزندتان تحصیل دبیرستان‌های کانادا را انتخاب کرده‌اید، بهتر است بدانید که لیست دروس دبیرستان در کانادا و کتاب‌هایی که در مدارس این کشور تدریس می‌شوند، با‌توجه‌به سیستم آموزشی مدارس کانادا تعیین شده و با سیستم آموزشی ایران بسیار متفاوت است. اگر قصد اطلاع از نوع نظام آموزشی و کتاب‌های درسی دبیرستان‌های کانادا را دارید، مطالعه این مقاله برای شما بسیار مفید خواهد بود.

تفاوت نظام آموزشی مدارس کانادا با مدارس ایران چیست؟

نظام آموزشی مدارس کانادا با نظام آموزشی ایران متفاوت بوده و براساس گروه‌بندی است. در‌نتیجه در دبیرستان‌های کانادا رشته‌های تجربی، انسانی، ریاضی و هنر وجود ندارد؛ به‌جای آن دروس دبیرستان در کانادا به دو دسته اجباری و اختیاری تقسیم می‌شود که دانش‌آموزان بسته به گروه انتخابی آنها، نسبت به انتخاب دروس اجباری و اختیاری در سال‌های تحصیلی ۱۰ تا ۱۲ اقدام می‌کنند. تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان تفاوت‌های دیگری با مدارس ایران دارد که در بخش‌های بعدی به آن پرداخته خواهد شد.

پیش از آن، لازم به ذکر است، برای دانلود کتاب های درسی مدارس کانادا از سایت انجمن ناشران کانادایی (The Association of Canadian Publishers) باید حق‌ عضویت پرداخت کنید؛ اما سایت‌های دیگری وجود دارند که امکان دانلود کتاب های درسی دبیرستان کانادا با مسئولیت خودتان در آنها وجود دارد.

داشتن ‌گروه‌بندی به‌جای رشته؛ مهم‌ترین تفاوت نظام آموزشی مدارس کانادا با ایران

قوانین دبیرستان‌‌های کانادا برای فارغ‌التحصیلی در مقطع دبیرستان

دانشجویان مشغول به تحصیل در دبیرستان‌های کانادا ملزم به انتخاب ۱۲ درس اختیاری (انتخابی) و ۱۸ درس اجباری هستند. دانش آموزان مدارس کانادا برای گذراندن دوره دبیرستان و اخذ مدرک دیپلم، باید ۸۰ واحد را بگذرانند و شرایط زیر را نیز داشته باشند:

  • قبولی در آزمون سوادآموزی دبیرستان
  • تکمیل ۱۰ ساعت مشارکت اجتماعی در سال (مجموع ۴۰ ساعت)
  • گذراندن تعداد واحد (کردیت) لازم

همچنین، واحدهای اجباری لازم برای اخذ مدرک دیپلم از مدارس کانادا شامل موارد زیر است:

  • ۴ واحد زبان انگلیسی (به ازای هر واحد ۱ نمره)
  • ۳ واحد ریاضیات (حداقل ۱ واحد در کلاس۱۱ یا ۱۲)
  • ۳ واحد برای دروس گروه  ۱، ۲ و ۳ (هر گروه ۱ واحد)
  • ۲ واحد علوم
  • ۱ واحد تاریخ کانادا (کلاس دهم)
  • ۱ واحد جغرافیای کانادا (کلاس نهم)
  • ۱ واحد هنر
  • ۱ واحد بهداشت و تربیت بدنی
  • ۱ واحد زبان فرانسه به‌عنوان زبان دوم
  • ۰.۵ واحد مطالعات شغلی
  • ۰.۵ واحد درس مدنی و حقوق شهروندی

دانش‌آموزان برای گذراندن سایر دروس دبیرستان در کانادا برای گرفتن مدرک دیپلم باید یکی از گروه‌های زیر را انتخاب کرده و دروس اجباری و اختیاری آن را بگذرانند. در ادامه به‌ معرفی این سه گروه می‌پردازیم.

گذراندن واحدهای اختیاری دروس دبیرستان در کانادا؛ شرط دیگر مدارس کانادا برای گرفتن مدرک دیپلم 

گروه ۱؛ دروسی در زمینه علوم انسانی

دروس گروه اول بیشتر شامل موضوعاتی می‌شود که به دروس رشته علوم انسانی در ایران شباهت دارند. در ادامه به معرفی مختصر این دروس می‌پردازیم.

انگلیسی؛ درسی برای تسلط بر زبان رسمی کانادا

انگلیسی به‌عنوان یکی از کتاب‌ های دبیرستان کانادا، برای کمک به دانش‌آموزان به‌منظور افزایش مهارت‌های کلامی، خواندن، نوشتن و سواد رسانه‌ای نوشتاری انگلیسی ارائه می‌شود. دانش‌آموزان در این درس متون ادبی دوره‌های معاصر و تاریخی را تجزیه و تحلیل می‌کنند، متون خبری و گرافیکی را تفسیر و ارزیابی کرده و نگارش متون شفاهی، نوشتاری و رسانه‌ای را تمرین می‌کنند.

فرانسوی به‌عنوان زبان دوم؛ درسی مناسب مناطق فرانسوی زبان کانادا

درس فرانسوی به‌عنوان زبان دوم فرصتی را برای دانش آموزان فراهم می‌کند تا به زبان فرانسوی درباره مسائل روزمره، علمی و دانشگاهی در موقعیت‌های واقعی زندگی صحبت کنند. دانش آموزان در این درس برای افزایش مهارت گفتاری در زبان فرانسه به اشتراک اطلاعات، ایده‌ها و نظرات با دیگران اقدام می‌کنند. مهم‌ترین هدف ارائه این درس، تقویت مهارت گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن از طریق استراتژی‌هایی است که به برقراری ارتباط موثر کمک می‌کنند.

زبان بومی کانادا؛ درسی برای فراموش نشدن زبان و فرهنگ مادری

زبان بومی (سرخ‌پوستی) یکی از دروس دبیرستان در کانادا است که با هدف افزایش احترام به زبان و فرهنگ بومی کانادا و اطلاع از پیشینه آن ارائه می‌شود. دانش‌آموزان در این دوره دایره لغات و دانش خود را در مورد عبارات و جملات بومی گسترش می‌دهند و از آن‌ها در گفت‌وگوهای ساده، روایت‌نویسی، نگارش و خواندن استفاده می‌کنند. دانش‌آموزان در انتهای دبیرستان یاد خواهند گرفت که به زبان بومی کانادا صحبت کنند.

مطالعات ملل نخستین، متیس و اینویت؛ درسی برای آشنایی با هنرهای باستانی

هدف از ارائه درس مطالعات ملل نخستین، متیس و اینویت، آموزش رشته‌های مختلف هنری (رقص، نمایش، اجرا در صحنه و هنر اجرا یا پرفورمنس آرت، هنرهای رسانه‌ای، موسیقی، داستان سرایی، هنرهای کاربردی و هنرهای تجسمی) است. کتاب این درس یکی از جذاب‌ترین کتاب‌ های درسی دبیرستان‌ های کانادا بوده و به دلیل تفریحی بودن موضوعات آن بین دانش‌آموزان محبوب است.

زبان‌های باستانی و بین‌المللی؛ درسی با هدف آشنایی با دنیای باستان

مطالب ارائه‌شده در این درس، دانش‌آموزان دبیرستان‌های کانادا را از طریق مطالعه زبان لاتین یا یونان باستان با دستاوردهای دنیای باستان آشنا می‌کند. دانش آموزان در این درس واژگان و مفاهیم گرامری ضروری برای خواندن و ترجمه متون باستانی اقتباسی را فرا خواهند گرفت. همچنین، دانش‌آموزان با جنبه‌های زندگی در دنیای باستان، از‌جمله اقتصاد، بازرگانی، آموزش، هنر، ورزش، بوم‌شناسی، زندگی روزمره و رفتارهای اجتماعی آشنا خواهند شد. هدف اصلی تدریس زبان مادری به‌عنوان یکی از کتاب‌های درسی مدارس کانادا، آشنایی با دنیای باستان و ارتباط آن با تاریخ کانادا و تاریخ جهان است.

علوم اجتماعی و علوم انسانی؛ درسی برای تطبیق بیشتر با جامعه

از مهم‌ترین موضوعات این درس شامل مطالعات برابری جنسیتی، مطالعات خانواده، علوم‌ اجتماعی، فلسفه و ادیان، انسان‌ شناسی، روان شناسی و جامعه‌ شناسی هستند. درس علوم‌ اجتماعی و علوم‌ انسانی، دانش‌آموزان مدارس کانادا را قادر می‌سازد تا ساختار اجتماعی و جنسیت را بهتر درک کنند. دانش‌آموزان در این درس با هنجارهای جنسیتی، برقراری روابط درست بین دختر و پسر و ارتباط موثر زنان و مردان در محیط کار آشنا می‌شوند. درس علوم‌ اجتماعی از جمله مفید‌ترین دروس دبیرستان در کانادا است که دانش‌آموزان را با زندگی واقعی و چالش‌های آن بیشتر آشنا می‌کند.

مطالعات کانادا و مطالعات جهان؛ درسی برای آشنایی بیشتر با سایر نقاط جهان

اقتصاد، جغرافیا، تاریخ، حقوق و سیاست از جمله مهم‌ترین عناوینی هستند که در این درس تدریس می‌شوند. درس مطالعات کانادا و مطالعات جهان به بررسی مسائل و چالش‌های پیش‌روی اقتصاد کانادا، نقش اقتصادی شرکت‌ها، کارگران و دولت و همچنین نقش مصرف‌کنندگان بر حفظ ثبات و ایجاد تغییر در اقتصاد کانادا می‌پردازند.  از جمله سایر مفاد درس مطالعات کانادا و جهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. اکوسیستم طبیعی و انسانی کانادا

۲. مسائل زیست‌محیطی و اقتصادی

۳. مطالعه دیدگاه‌های ملل نخستین، متیس و اینویت

۴. بررسی تحولات و رویدادهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و تأثیر آن‌ها بر زندگی سایرین

۵. قوانین حقوقی کانادا و مسائل حقوقی مرتبط با زندگی مردم

۶. حقوق و مسئولیت‌های مرتبط با شهروندی فعال در یک جامعه دموکراتیک

این دوره همچنین شامل یادگیری سواد دیجیتال و مهارت‌های تفکر انتقادی، مکانیسم‌های دولتی، سیستم‌ها و ساختارهای حاکمیتی بومی، مبانی تاریخی حقوق و آزادی‌هایی است که شهروندان کانادایی از آن برخوردارند.

راهنمای انتخاب شغل؛ درسی برای تعیین مسیر شغلی آینده

درس راهنمای انتخاب شغل، با این هدف ارائه شده تا دانش‌آموزان یاد بگیرند که چگونه مدیریت مالی، برنامه‌ریزی فردی و شغلی و تعاملات اجتماعی و کار تیمی را برای موفقیت خود در مدرسه، محل کار و جامعه توسعه دهند و به کار بگیرند. مطالعه این درس به دانش آموزان کمک می‌کند تا اعتماد‌به‌نفس و انگیزه خود را برای پیگیری فرصت‌های موفقیت در دانشگاه و محل کار افزایش دهند.

کارآموزی؛ درسی برای آشنای بیشتر با محیط کار

دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مدارس کانادا در این درس با روش‌های افزایش مهارت، دانش و تغییر عادات ذهنی آشنا خواهند شد تا از آن‌ها در یادگیری برنامه‌ریزی شغلی و زندگی استفاده کنند. کتاب آموزشی درس تعاون و همکاری، یکی از کاربردی‌ترین کتاب‌های درسی مدارس کانادا برای دانش‌آموزانی است که قصد تحصیل در رشته‌های مرتبط با کسب‌وکار، تجارت و خدمات را دارند.

گروه ۲؛‌ دروس تربیت بدنی و هنر

دروس گروه دوم بیشترین شباهت را به رشته تربیت بدنی و رشته هنر در نظام آموزشی مدارس ایران دارد. در این بخش از مقاله به معرفی دروس ارائه شده در گروه دوم کتاب های درسی مدارس کانادا می‌پردازیم.

بهداشت و تربیت بدنی؛ یکی از محبوب‌ترین دروس دبیرستان در کانادا

بهداشت و تربیت بدنی یکی از مفرح‌ترین دروس و کتاب‌های دبیرستان کانادا است. این درس دانش آموزان را با دانش و مهارت‌هایی که برای زندگی سالم و فعالانه در آینده نیاز دارند، آشنا می‌کند. دانش‌آموزان در این درس به یادگیری و انجام فعالیت‌های بدنی، مهارت‌های حرکتی و آمادگی شخصی می‌پردازند و با تاثیرات فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی آن روی انسان آشنا می‌شوند.

هنر؛ یکی از مفرح‌ترین دروس مدارس کانادا

مطالب ارائه‌شده در درس هنر شامل رقص، نمایش، هنر خلاقانه، هنر رسانه، موسیقی و هنرهای تجسمی می‌شود. دانش‌آموزان مدارس کانادا همه موارد گفته‌شده را به‌صورت عملی و تئوری فرا گرفته و بسته به ‌علاقه‌ خود به یادگیری عملی یک یا چند هنر می‌پردازند.

مطالعات کسب‌وکار؛ درسی برای کمک به انتخاب آینده شغلی

حسابداری، مدیریت بازرگانی، کارآفرینی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت بین‌الملل و بازاریابی مهم‌ترین موضوعات ارائه‌شده در درس مطالعات کسب‌وکار هستند. بهترین مدارس کانادا دروس مطالعات کسب‌وکار را حتما در موضوعات آموزشی به دانش‌آموزان می‌گنجانند؛ زیرا مطالب این درس ارتباط مستقیمی با انتخاب آینده شغلی دانش‌آموز به‌عنوان یک کارمند یا کارآفرین دارد.

فرانسه به‌عنوان زبان دوم؛ درسی ویژه مناطق فرانسوی زبان کانادا

درس فرانسه به‌عنوان زبان دوم، فرصتی را برای دانش آموزان فراهم می‌کند تا با تمرکز بر موضوعات آشنا مرتبط با زندگی روزمره خود، به زبان فرانسوی با همکلاسان و سایر افراد جامعه ارتباط برقرار کنند. دانش آموزان مهارت‌های خود را در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن با استفاده از استراتژی‌های یادگیری زبان به کار گرفته شده در برنامه Core French ارتقا دهند.

علاوه‌بر این موارد، دروس تربیت بدنی و هنر در دبیرستان‌های کانادا هم شامل درس کارآموزی می‌شود.

گروه ۳؛ دروس تجربی و ریاضی

دروس گروه سوم در تطبیق با رشته‌های تحصیلی مقطع متوسطه در ایران، بیشترین شباهت را به رشته تجربی و ریاضی دارد. موضوعات و دروس این گروه عبارتند از:

علوم تجربی (کلاس ۱۱ یا ۱۲)؛ یکی از محبوب‌ترین دروس دبیرستان در کانادا

موضوعات ارائه‌شده در درس علوم تجربی شامل ریاضی، زیست شناسی، شیمی، زمین‌ شناسی، نجوم، محیط زیست و فیزیک است. دانش‌آموزان با مطالعه این دروس با کلیه مباحث نظری لازم برای تحصیل در دانشگاه در رشته‌های علوم‌ پایه آشنا می‌شوند. بسیاری از دانش‌آموزان ایرانی که با انواع ویزای کانادا وارد این کشور شده‌اند، در مقطع دبیرستان تحصیل در گروه سوم را انتخاب می‌کنند.

حرفه‌‌و‌فن؛ درسی برای آشنایی با مهارت‌های فنی

فناوری ارتباطات، کامپیوتر، معماری، صنایع سبز (دوست‌دار محیط زیست)،‌ پیرایش مو و زیبایی شناسی، مراقبت از بدن، مهمانداری و گردشگری، صنایع تولیدی، طراحی فنی و صنعت حمل‌و‌‌نقل مواردی هستند که در درس حرفه‌‌و‌فن تدریس می‌شوند. این درس یکی از کاربردی‌ترین دروس دبیرستان در کانادا محسوب می‌شود.

کامپیوتر؛ از پرکاربردترین دروس دبیرستان در کانادا

یکی از پرکاربردترین کتاب‌های دبیرستان کانادا، کتاب آموزش کامپیوتر است. درس کامپیوتر دانشجویان را با مفاهیم کامپیوتر از جمله طریقه استفاده از کامپیوتر، برنامه‌نویسی و فناوری‌های دیجیتال آشنا می‌کند. آن‌ها همچنین برنامه‌های فرعی را در برنامه‌های کامپیوتری می‌نویسند و نحوه استفاده از آن را فرا می‌گیرند. آشنایی با مسائل زیست محیطی و ارگونومیک، تحقیقات نوظهور در علوم کامپیوتر و آینده شغلی رشته کامپیوتر از سایر موضوعات بررسی شده در این درس هستند.

علاوه‌بر این موارد، فرانسه به‌عنوان زبان دوم و کارآموزی هم جزو درس‌های گروه سوم در دبیرستان‌‌های کانادا محسوب می‌شوند.

درس کامپیوتر و حرفه‌ و فن؛ ازجمله مهم‌ترین دروس دبیرستان‌ های کانادا

دروس اختیاری دبیرستان‌های کانادا کدامند؟

دانش آموزان دبیرستان‌های کانادا برای گرفتن مدرک دیپلم، علاوه‌بر ۱۸ واحد اجباری، باید ۱۲ واحد انتخابی را نیز بگذرانند. مدارس مختلف دروس انتخابی متفاوتی را ارائه می‌دهند، بنابراین هیچ لیست رسمی از دروس انتخابی که دانش آموزان از آن انتخاب کنند وجود ندارد. با‌این‌حال، رایج‌ترین دروس انتخابی دانشجویان مدارس کانادا شامل موارد زیر است:

  • هنر
  • علوم
  • علوم اجتماعی
  • انگلیسی
  • ریاضیات
  • فناوری، بازرگانی و علوم کامپیوتر
  • زبان‌های مدرن
  • تربیت بدنی

دانش‌آموزان سال‌های ۱۱ و ۱۲، امکان انتخاب دروس بیشتری به‌نسبت دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در سالهای ۹ و ۱۰ دارند.

ریاضیات و علوم؛ دو نمونه از دروس اختیاری دبیرستان در کانادا

بلو اسکای؛ همراه شما در اخذ پذیرش از بهترین مدارس کانادا

اخذ پذیرش از بهترین مدارس کانادا یک فرآیند پیچیده و زمان‌بر است. قبل از قطعی شدن انتخاب یک دبیرستان در کانادا برای تحصیل فرزند‌تان، ابتدا باید مطمئن شوید که کدام مدرسه برای تحصیل فرزند شما بهتر است. نکته مهم بعدی که باید مدنظر قرار دهید، آمادگی انطباق با نظام آموزشی کانادا است. هر مدرسه ممکن است الزامات مختلفی برای پذیرش داشته باشد و از سیستم آموزشی خاصی استفاده کند. نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم، اطمینان از دانستن تاریخ ثبت نام و شروع سال تحصیلی در مدارس کاناداست.

هزینه تحصیل در مدارس کانادا نیز یکی از مواردی است که باید قبل اقدام به اخذ پذیرش از مدارس این کشور مورد‌بررسی کامل قرار بگیرد. در‌نتیجه، بهتر است قبل از مهاجرت به کانادا برای تحصیل، ابتدا درباره هزینه تحصیل و زندگی در کانادا به‌خوبی مطالعه کنید. گروه بلو اسکای با داشتن سابقه خوب در زمینه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا، بهترین مشاور برای انتخاب مدرسه و اطلاع از شرایط زندگی در کانادا است. سوالات خود را در بخش نظرات یا از طریق تماس با مجموعه بلواسکای مطرح کنید تا کارشناسان شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنند.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *