۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

آشنایی با شهر لندن

London city

لندن در رده بندی‌های مختلف شهرهای جهان، بارها عناوینی چون قدرتمندترین، مطلوب‌ترین، تاثیرگذارترین، پربازدیدترین، گرانترین، قابل سرمایه گذاری‌ترین و… شهر دنیا را به دست آورده است. رکوردهای جالب دیگری مثل داشتن بیشترین هتل ۵ ستاره دنیا، بیشترین میزبانی المپیک و… هم در کارنامه این شهر تاریخی به چشم می‌خورد؛ به همین دلیل همیشه وسوسه بزرگی برای رفتن به لندن، دیدن لندن و حتی اقامت در لندن وجود دارد. ایده و برنامه‌ای که می‌توان با گذراندن دوران دانشجویی در لندن، عملی کرد و لندن را فراتر از یک توریست چند روزه شناخت. البته پیشنهاد لندن به عنوان شهر دانشجویی، در درجه اول به دلیل جایگاه علمی این شهر، وجود تعداد قابل توجهی دانشگاه با اعتبار جهانی و دلایل دیگریست که در این مقاله ضمن معرفی لندن، به آنها خواهیم پرداخت تا بیشتر درباره لندن بدانید و آگاهانه‌تر انتخاب کنید.

 

london1

درباره لندن

لندن، پایتخت انگلستان و یکی از تاریخی‌ترین شهرهای جهان است که قدمت آن به ۲ هزار سال قبل برمی‌گردد و با همه فراز و فرودهای تاریخی، هم چنان هم یکی از کلان‌شهرهای دنیاست. لندن علاوه بر این که بزرگ‌ترین شهر انگلستان است، مرکز اقتصادی و تجاری و قلب فرهنگی و هنری این کشور محسوب می‌شود.

لندن در جنوب شرقی انگلستان، در حاشیه رود تایمز و در فاصله ۸۰ کیلومتری دریای شمال قرار دارد. اگر با عکس‌های ماهواره‌ای به لندن نگاه کنید، دایره‌ای در میان یک فضای سبز است که بزرگراه حاشیه‌ای دور تا دور شهر، مرز آن را مشخص کرده است. لندن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان، در عرصه‌های متفاوتی چون اقتصاد، تجارت، تحصیلات، مد، سرگرمی، پزشکی، گردشگری، رسانه و ارتباطات، موثر و جریان ساز است مثلا با داشتن ۵ فرودگاه، یکی از قطب‌های حمل ونقل و ارتباطی جهان به شمار می‌آید. آنچه همه قدرت‌های برتر جهان به آن اعتراف می‌کنند قدرت اقتصادی این شهر و نقش آن در ساماندهی اقتصاد جهان است.  تولید ناخالص منطقه‌ای لندن، به تنهایی در سال ۲۰۱۹، ۵.۳ بیلیون پوند بوده و از همین جا می‌توان به قدرت اقتصادی لندن پی برد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: ۱۰ مدرسه شبانه روزی برتر لندن

 

برخلاف مرزهای جغرافیایی لندن  که مشخص وشفاف است ولی ساختار درونی آن بسیار پیچیدگی‌های زیادی دارد. ویژگی بارز این شهر ۹ میلیونی، نداشتن ساختار کلی است؛ در واقع، لندن در نظر فیزیکی، یک شهر چند مرکزی محسوب می‌شود که چند منطقه اصلی و تعیین کننده دارد.

اداره لندن در ۲ سطح انجام می‌شود؛ یکی در سطح کلان که یک مدیریت استراتژیک و کلی است و دیگری در سطح محلات و مناطق. اداره شهر لندن برعهده اداره لندن بزرگ (GLA) است که شهردار در راس آن قرار دارد. مجمع لندن هم بر تصمیمات شهردار نظارت می‌کند. ۳۳ شورای کوچکتر هم مدیریت مناطق را برعهده دارند. از سوی دیگر، لندن پاتیخت انگلستان است و بسیاری از دولت‌مردان این کشور مانند نخست وزیر در لندن زندگی می‌کنند و منشا، حرکت‌های سیاسی نیز هست.

لندن بزرگ‌ترین مرکز جهانی آموزش عالی است و بیشترین تعداد موسسات آموزش عالی را دارد. بیشترین تعداد دانشگاه درجه یک، بیشترین تعداد دانشجوی بین المللی و… از جایگاه علمی این شهر در اغلب رشته‌های دانشگاهی خبر می‌دهد.

 

london2

چرا تحصیل در لندن؟

انتخاب لندن به عنوان شهر دانشجویی و تحصیل در یکی از دانشگاه‌های این شهر، یکی از درست‌ترین و کم ریسک‌ترین تصمیمات زندگی هر فردی می‌تواند باشد. اگر قصد ادامه تحصیل دارید، به دلایلی که در زیر گفته شده، لندن و دانشگاه‌های لندن را از قلم نیندازید:

  • داشتن دانشگاه‌های معتبر

لندن بهترین دانشگاه‌های جهان را در خود جای داده است. علاوه بر تعداد بالای مراکز آموزشی و پژوهشی در این شهر، این مراکز کیفیت قابل توجهی دارند و در رده‌بندی‌های علمی، اغلب جایگاه قابل توجهی کسب می‌کنند. در هر رشته دانشگاهی، از پزشکی تا علوم انسانی، هنر تا اقتصاد که قصد ادامه تحصیل داشته باشید، لندن دانشگاهی معتبر برای پیشنهاد دارد.

  • دسترسی گسترده به منابع

در دوران دانشجویی، دسترسی به منابع از کتابخانه‌های مجهز تا سایت‌های پژوهشی برای انجام تحقیقات مهم و ضروری است. لندن بهترین کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مجموعه‌های تحقیقاتی را در اختیار دانشجویان می‌گذارد و خوشبختانه دسترسی به اغلب آنها به صورت رایگان است. فرصت ویژه‌ای برای تحقیق که فقط با دانشجویی در لندن محقق می‌شود.

  • قطب اقتصادی جهان است

چون لندن یکی از مراکز عمده مالی وتجاری جهان است، فرصت‌های شغلی خوبی برای کار نیمه وقت و دستیاری در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

  • زندگی غیر درسی در جریان است

اغلب دانشگاه‌های لندن، در کنار مباحث درسی و برنامه‌های آموزشی، برنامه‌های سرگرمی و تفریحی زیادی برای دانشجویان تدارک می‌بینند که اصولا حضور در آنها رایگان است و اقامت در لندن را حتی در اولین روزهای اقامت تبدیل به خاطره‌ای جذاب می‌کند. خارج از محیط دانشگاه، شهر لندن هم یکی از زنده‌ترین وپویاترین شهرهای جهان است که جذابیت‌های آن پایانی ندارند.

  • مدرک شما اعتبار جهانی دارد

مدرک تحصیلی که شما از یکی از دانشگاه‌های معتبر لندن دریافت می‌کنید، نه فقط در کشور خودتان بلکه در تمام دنیا معتبر و قابل قبول است. بعد از گذراندن دوران دانشجویی در لندن، هر جای دنیا را می‌توانید برای ادامه تحصیل، کار  یا اقامت انتخاب کنید.

  • لندن گران است اما…

در کنار تمام محاسنی که برای زندگی دانشجویی و ادامه تحصیل در لندن برشمردیم. این شهر، گران است و اقامت در آن هزینه قابل توجهی دارد اما راه حل‌هایی هم وجود دارد مثلا اقامت در محله‌های ارزانتر که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

 

london3

زبان، فرهنگ، بافت اجتماعی

زبان رسمی انگلستان و زبانی که بیشتر مردم این کشور با آن صحبت می‌کنند، انگلیسی است. از ۶۵ میلیون نفر جمعیت این کشور، ۹۸ درصد انگلیسی زبان اول آنهاست اما زبان‌های محلی هم وجود دارند مانند زبان مردمان ولز، زبان بومی اسکاتلند و زبان ایراند که در ایرلند شمالی رایج است.

فرهنگ بریتانیایی ریشه در تاریخ غنی این کشور دارد. مردم ۴ کشور انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی در کنار هم جمع شده‌اند و در کنار هم فرهنگ بریتانیایی را ساختند. از سوی دیگر، فرصت‌های شغلی و تحصیلی، حضور شرکت‌های چند ملیتی، باعث شده مردمانی از سراسر دنیا به لندن بیایند و این شهر را به عنوان محل اقامت دائمی یا موقت خود انتخاب کنند. بر همین اساس، لندن در کل یک شهر چند ملیتی است و در گوشه گوشه لندن می‌توانید نشانه‌هایی از ملیت‌های مختلف را ببینید و در یک بستر با تنوع فرهنگی زندگی کنید.

حمل و نقل عمومی در لندن

یکی از ۴ حوزه اصلی مدیریت و مسئولیت شهردار لندن، حمل و نقل عمومی این شهر است که یکی از ویژگی‌های این شهر هم محسوب می‌شود و با وجود گستردگی لندن، جابه جایی در این شهر را آسان کرده است.

مترو یا همان حمل و نقل زیرزمینی لندن، قدیمی‌ترین مترو جهان است که از سال ۱۸۶۳ شروع به فعالیت کرد و حالا با ۲۷۰ ایستگاه مترو، سومین سیستم مترویی بزرگ جهان است. روزانه بیش از ۴ میلیون نفر به وسیله خطوط مترو لندن جابه جا می‌شوند. در کنار خطوط اصلی مترو لندن، خطهای محلی با وسایل حمل و نقل کوچکتری مانند تراموا هم برای تسهیل دسترسی‌های محلی فعال هستند.

خط آهن لندن هم از خطوط ریلی این شهر اما روی سطح زمین است که با ۳۶۰ ایستگاه، دسترسی گسترده‌ای را برای اهالی لندن فراهم می‌کند؛ به خصوص در جنوب لندن که مترو محدودتر است و عمده حمل و نقل مسافران با خط آهن انجام می‌شود.

با توجه به نیاز رو به رشد لندن به حمل و نقل عمومی، سیستم ریلی (کراس ریل) در شرف بهره برداری است که شرق و غرب لندن را به هم متصل می‌کند.

شبکه ۲۴ ساعته اتوبوس لندن با ۱۹۰۰۰ ایستگاه، یکی از گسترده‌ترین سیستم‌های حمل و نقل درون شهری است. مرکز اتوبوسرانی لندن، ایستگاه اتوبوس ویکتوریاست؛ یک ساختمان تاریخی که در سال ۱۹۳۲ افتتاح شده است.

در لندن روزانه ۶۷۰ هزار نفر برای جابه جایی از دوچرخه استفاده می‌کنند.  ازآن جایی که لندن در حاشیه رود تیمز گسترده شده، سیستم حمل و نقل رودخانه‌ای هم وجود دارد. مسافران می‌توانند فاصله بین چند ایستگاه اصلی را با قایق‌های عمومی طی کنند که هر ۲۰ دقیقه از اسکله‌ها حرکت می‌کنند. این سرویس‌ها شمال تا جنوب رودخانه را به هم وصل می‌کنند.

 

London Schools

معروف‌ترین مدارس لندن

در انگلستان چندین نظام آموزشی وجود دارد و مدارس به شیوه‌های مختلفی اداره می‌شوند. یکی از مناسب‌ترین مدارس برای دانش آموزان بین المللی، مدارس با نظام  آموزشی مستقل هستند که در جدول زیر به بهترین مدارس مستقل لندن اشاره شده است.

 

نام مدرسهروزانه / شبانه روزیدخترانه / پسرانه / مختلط
مدرسه دختران سنت پول

St Paul’s Girl School

روزانهدخترانه
مدرسه وست مینستر

Westminster School

هر دومختلط
مدرسه سنت پول

St Paul’s School

هر دوپسرانه
مدرسه شهر لندن  برای پسران

City of London School for Boys

روزانهپسرانه
مدرسه کالج کینگ

King’s College School

روزانهمختلط
مدرسه گادولفین اند لتیمر

Godolphin & latymer School

روزانهدخترانه
مدرسه شهر لندن برای دختران

City of London School for Girls

روزانهدخترانه
دبیرستان همستید جنوبی

South Hampstead High School

روزانهدخترانه
مدرسه هایگیت

Highgate School

روزانهمختلط
مدرسه یونیورسیتی کالج

University College School

روزانهمختلط

 

معروف‌ترین کالج‌ها و دانشگاه‌های لندن

براساس آخرین رده بندی اعلام شده از سوی QS، ۱۰ کالج و دانشگاه برتر لندن عبارتند از :

 

QS، سازمانیست که دانشگاه‌های سراسر جهان را ارزیابی و سالانه لیستی از بهترین دانشگاه‌های جهان به طور عمومی و در رشته‌های مختلف منتشر می‌کند.

 

uk

محله‌های دانشجویی لندن

همانطور که در بخش حمل و نقل عمومی لندن گفتیم، شبکه گسترده وسایل حمل و نقل عمومی در لندن کار انتخاب منطقه و محل زندگی را آسان می‌کند چون در هر جای لندن که اقامت داشته باشید، با کمک وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانید در زمان نه چندان طولانی خودتان را به مرکز شهر برسانید و اقامت در مرکز شهر لندن ضرورتی ندارد؛ فقط هزینه اجاره سنگینی را به شما تحمیل می‌کند. در ادامه محله‌هایی در شمال، جنوب، شرق و غرب لندن به شما معرفی می‌کنیم که دسترسی آسان دارند و به اندازه مرکز شهر، گران نیستند. از سوی دیگر، امکانات مورد نیاز دانشجویان مثل مرکز خرید برای مایحتاج روزانه، رستوران‌های اقتصادی و… در آنها وجود دارد و برای اقامت دانشجویی مناسب و اقتصادی هستند:

در شمال لندن

  • Camden
  • Finsbury Park

در شرق لندن

  • Mile End
  • Stanford

در جنوب لندن

  • Brixton
  • Tooting

در غرب لندن

  • Shephered’s Bush
  • Hammersmith

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: ۵ توصیه برای افرادی که قصد تحصیل در انگلستان را دارند!

 

آنچه بهتر است درباره زندگی در بدانید

دانستن نکاتی درباره فرهنگ و رفتار مردم لندن به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر و راحت‌تر با محل زندگی تازه خود خو بگیرید؛ پس بدانید

  • به شدت وقت شناس هستند. دیررسیدن حتی برای مهمانی شام و دورهمی دوستانه بی ادبی محسوب می‌شود.
  • ایستادن صبورانه در یک صف، بخشی از فرهنگ بریتانیاست. هیچ وقت فکر زدن در صف را نکنید و حتی کلافگی نشان ندهید.
  • رعایت فاصله فیزیکی هنگام صحبت کردن و نزدیک نشدن، حتی قبل از پاندمی کرونا در این کشور رسم و نهادینه بوده است.
  • حریم خصوصی اهمیت بسیار بالایی دارد. هنگام آشنایی با افراد و سوال کردن، دقت کنید تا فضول به حساب نیایید.
  • مردم انگلستان هنگام صحبت کردن چندان از زبان بدن استفاده نمی‌کنند. دلیل بر سردی آنها نیست. حتی از ارتباط چشمی هم خودداری می‌کنند و خیره شدن بی ادبی است.

سخن پایانی

بعد از این آشنایی مختصر با لندن و شناخت ویژگی‌های آن به عنوان شهر دانشجویی، در مرحله بعد باید سراغ اطلاعات جزئی‌تر بروید مثلا رشته مورد نظر شما در چه دانشگاه‌هایی ارائه می‌شود؟ حدودهزینه تحصیل در این شهر چه قدر است ؟ و… شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در بلو اسکای (BlueSky) در ارتباط باشید.

topuniversities studying-in-uk britannica

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *