۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

تفاوت کالج با دانشگاه

تفاوت کالج با دانشگاه

تفاوت کالج با دانشگاه مفهومی است که بسیاری از ما ایرانی‌ها با آن ناآشنا هستیم. اگر قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشید یا علاقه‌مند به مطالعه در این زمینه باشید، قطعاً با دو کلمه کالج و دانشگاه برخورد کرده‌اید.

برخی افراد فکر می‌کنند دانشگاه و کالج از نظر دولتی و خصوصی بودن و همچنین سطح کیفی تدریس و مدرک نهایی با هم متفاوت هستند. اما قضیه بسیار فراتر از این حرف‌ها است. در ادامه این مطلب از آسمان آبی همراه ما باشید تا با تفاوت‌های بین او دو مرکز آموزشی بیشتر آشنا شویم.

کالج یا دانشگاه؟

کالج مؤسسه کوچک‌تری نسبت به دانشگاه است که معمولاً مدرک لیسانس ارائه می‌دهد. کالج‌ها در انواع عمومی و مقدماتی کار می‌کنند که مدارک تحصیلی دوساله، در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. کالج‌هایی که دوره ۴ ساله دارند، مدرک کارشناسی به دانشجو می‌دهند، برخی از کالج‌ها نیز مدارک کاردانی ارائه می‌کنند.

دانشگاهها، موسساتی هستند که علاوه بر دوره کارشناسی، تحصیلات تکمیلی نیز ارائه می‌دهند. برنامه‌های آموزشی دوره کارشناسی در دانشگاه به گونه‌ای پیش می‌روند که دانشجو را به سمت مقاطع بالاتر، ارشد و دکتری سوق دهند. از دیگر موارد تفاوت کالج با دانشگاه این است که دانشگاه‌ها معمولاً یک یا چند دانشکده پزشکی یا حقوقی برای افرادی که می‌خواهند در آن رشته‌ها مدرک حرفه‌ای بگیرند، نیز دارند. در دانشگاه‌ها، معمولاً برخی برنامه‌های عالی ارائه می‌شود که به دانشجو امکان می‌دهند مدارک لیسانس یا فوق لیسانس خود را در مدت زمان کوتاه‌تری دریافت کنند. دانشگاه‌ها برنامه درسی و رشته‌های بیشتری نسبت به کالج‌ها دارند چون تعداد دانشجویان آنها بیشتر است.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: ۱۰ دلیل برای تحصیل در خارج از کشور

 

ریشه کلمه دانشگاه و کالج

یکی از گزینه‌های دیگر تفاوت کالج با دانشگاه، قدمت و ریشه کلمه‌های آنها است. اصطلاح دانشگاه در دوره انگلیسی میانه، بین سال های ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ میلادی پدیدار شد. این واژه نسبت به واژه کالج که بین ۵۰ تا ۱۵۰ سال آینده وجود نداشت، کهن‌تر است. هر دو کلمه نیز ریشه لاتین دارند. دانشگاه یا university از guild, corporation, society و کالج از club, community, society.

تفاوت کالج با دانشگاه

تفاوت کالج با دانشگاه در کانادا

در ادامه به بررسی تفاوت کالج با دانشگاه در دو کشور انگلیس و کانادا می‌پردازیم. این مقایسه به مثابه یک مثال، می‌تواند شما را در درک بهتر این تفاوت‌ها یاری کند:

تعریف کالج در کانادا

سیستم کالج در کانادا برای ارائه آموزش فنی و دیپلم جهت پاسخگویی به شغل‌های متغیر و اقتصاد در حال تغییر ایجاد شده است. کالج‌ های کانادا وظیفه دارند به جوامع محلی خدمت کنند. همچنین آنها در راه‌اندازی برنامه‌های مطالعاتی و آموزشی بر پایه روند بازار کار و نیازهای کارفرمایان، در برپایی مشاغل نوآورانه نیز موفقیت خوبی داشته اند.

به طور خلاصه کالج ‌های کانادا معمولاً بر مهارت‌های خاص استخدامی، آموزش‌های کاری و تجارت متمرکز هستند. علاوه بر تمرکز بر اشتغال، کالج‌ها کلاس‌های کمتری دارند و نسبت دانشجویان به اساتید در این کلاس‌ها کم است. این ویژگی برای دانشجویانی که از طریق ارتباط مستقیم با معلم، یادگیری بهتری دارند، مناسب است. از طرفی به گسترش ارتقای مهارت‌های زبان و تجربیات عملی نیز کمک می‌کند.

تفاوت کالج با دانشگاه در استقبال دانشجویان خارجی نیز مشهود است. بسیاری از دانشجویان یا متخصصان بین‌المللی که مدارک دیگری دارند نیز از تحصیل در کالج ‌های کانادا استقبال می‌کنند. این امر به ویژه در زمینه ادامه تحصیل و توسعه حرفه‌ای، مشاهده می‌شود. برنامه‌های تحصیلی کالج‌ های کانادا می‌توانند به عنوان مکمل مدارج تحصیلی خارج از کانادا به عنوان مدرکی معتبر، مورد استفاده قرار گیرند.

تفاوت کالج با دانشگاه در تعداد دانشجو

در کالج، تعداد دانشجویان به نسبت استاد کمتر است.

تعریف دانشگاه در کانادا

دانشگاه در کانادا به موسساتی گفته می‌شود که با قوانین استانی تنظیم می‌شوند اما از نظر مسائل درونی مانند کیفیت برنامه‌ها‌، اساتید، سیاست‌ها و رویه‌ها مستقل هستند. دانشگاه‌ های کانادا، با کالج‌ها متفاوت هستند.

در کانادا دانشگاه‌ها مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهند. برخلاف کالج‌، دانشگاه بر مهارت‌های تحلیلی (توانایی درک و استفاده از داده‌ها) و برنامه‌های حرفه‌ای دانشگاهی تمرکز دارد. دوره‌های تحصیلی دانشگاه از کالج‌ها طولانی‌تر هستند. از این روی متخصصان و دانشجویان خارجی که می‌خواهند زودتر به مدرک دست یابند، علاقه چندانی به این برنامه‌ها ندارند. از طرفی هزینه تحصیل در دانشگاه به نسبت کالج بیشتر است.

از مهم‌ترین موارد تفاوت کالج با دانشگاه این است که دانشگاه‌ها برای کسانی مناسب هستند که برای اولین بار اقدام به تحصیل در مقطع کارشناسی کرده‌اند. از طرفی برای کسانی که به حرفه‌هایی مانند پزشکی و حقوق یا به کارهای تحقیقاتی علاقه دارند نیز دانشگاه گزینه مناسب‌تری است.

از طرفی تفاوت کالج با دانشگاه در نسبت اساتید به دانشجویان است. در دانشگاه‌ها نسبت دانشجویان به اساتید بیشتر است. همین موضوع سبب شده برنامه‌های دانشگاهی، آزادی و استقلال بیشتری به نسبت برنامه‌های تحصیلی کالج داشته باشند. این امر، همچنین مستلزم داشتن حس قوی مدیریت زمان و انگیزه شخصی است.

تفاوت کالج و دانشگاه در انگلیس

تعریف کالج در انگلیس

کالج، برخلاف دانشگاه، یک مؤسسه آموزشی است که دوره‌ های آموزشی منجر به مدارج یا مدارک خاص را ارائه می‌دهد. اگر به کسی بگویید: «من دانشجوی انگلستان هستم»، او حدس می‌زند که شما یا در یک دوره حرفه‌ای شرکت می‌کنید یا می‌خواهید A-Levels را برای ورود به دانشگاه دریافت کنید.

مدارک  تحصیلی کالج در انگلستان شامل موارد زیر است:

  • دیپلم
  • مدارک پایه
  • گواهی عمومی آموزش متوسطه GCSE
  • گواهینامه ملی بالاتر HNC
  • دیپلم ملی بالاتر HND
  • دیپلم بین‌المللی

از گزینه‌های تفاوت کالج با دانشگاه در انگلیس این است که دوره‌ های کالج در انگلستان برای آموزش دانشجویان برای دستیابی به سطح خاصی از مهارت‌ها و دانش در یک زمینه خاص موردعلاقه طراحی شده‌اند که باعث می‌شود آنها بتوانند شغلی پیدا کنند یا آمادگی تحصیلی لازم برای ورود به دانشگاه را کسب کنند.

بر خلاف دانشگاه که تمایل دارد در عمل و تئوری به یک اندازه متمرکز شود، دوره ‌های کالج در انگلستان مهارت‌های عملی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. دلیل اصلی این امر آن است که اکثر دانشجویان در انگلیس کالج را ترجیح می‌دهند تا در مدت زمان کوتاهی بتوانند استخدام شوند.

یک دوره تحصیلات تکمیلی کالج در انگلیس برای یک تا دو سال تحصیلی طول می‌کشد. در این مدت، بیشتر وقت خود را صرف آموزش نحوه استفاده از مهارت‌های خود در یک محیط واقعی می‌کنید. اگر شاغل هستید یا به دلایل مشابه دیگر وقت محدودی دارید، کالج ‌های انگلستان برنامه‌های مختلف تحصیلی انعطاف‌پذیر و مطالعات پاره وقت را ارائه می‌دهند که می‌تواند برای شما مفید باشد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: آشنایی با نظام آموزشی انگلستان

 

تعریف دانشگاه در انگلیس

دانشگاه در انگلستان یک سازمان آموزشی شناخته شده است که حق قانونی صدور مدارک آموزش عالی را دارد. به طور معمول، برنامه‌ های تحصیل در انگلستان به مدارج علمی زیر منجر می‌شوند:

  • مدارک کارشناسی
  • مدارک تحصیلات تکمیلی

برخی از دانشگاه ‌ها در انگلستان کالج‌هایی را اداره می‌کنند که دوره‌های آموزش بیشتر مانند مقاطع تحصیلی پایه را برای آماده‌سازی دانشجویان برای ورود به دوره عادی دانشگاه ارائه می‌دهند. برخی از این کالج‌ها به عنوان کالج شعبه‌ای از یک نهاد بزرگ‌تر دانشگاه عمل می‌کنند.

در انگلیس چیزی به نام سیستم اعتباربخشی وجود ندارد. یک مؤسسه آموزش عالی در انگلیس برای به دست آوردن عنوان دانشگاه باید برخی کیفیت‌های آموزشی که توسط یک مقام سرپرست و گروهی بازرس، اندازه‌گیری می‌شوند را داشته باشد. این مقام تحت عنوان آژانس کیفیت آموزش عالی انگلیس عمل می‌کند.

وظیفه این مقام نیز اطمینان از کیفیت آموزش ارائه شده به دانشجویان در دانشگاه با استانداردهای لازم است. در اصل، دوره‌های فردی دانشگاه‌های انگلستان مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند اما تمرکز، بیشتر روی سیستم کلی آموزش اعمال شده در دانشگاه‌ها است.

تفاوت کالج با دانشگاه در برنامه های آموزشی

طبق قوانین زیر، ارائه‌ دهندگان آموزش عالی در انگلستان می‌توانند به عنوان دانشگاه مجوز بگیرند:

  • قانون آموزش عالی و پایه ۱۹۹۲
  • قانون شرکت ها ۲۰۰۶

 

سخن پایانی

در این مقاله برای بررسی تفاوت کالج با دانشگاه، به تعریف این دو مرکز آموزشی در دو کشور کانادا و انگلیس پرداختیم. به طور کلی اگر بخواهیم تفاوت دانشگاه و کالج را به نسبت مراکز آموزشی ایران تعریف کنیم، می‌توانیم این دو کلمه را به دو نوع مرکز آموزش عالی ایران نسبت دهیم.

به بیان ساده، کالج‌ها:

  • دوره‌ های آموزشی کوتاه برای افرادی که می‌خواهند مهارت عملی بیاموزند.
  • مدارک کاردانی و نهایتاً کارشناسی ارائه می‌دهند.
  • تمرکز آموزشی آنها بر مهارت‌های عملی و شغلی است.
  • فارغ‌التحصیلان، بلافاصله وارد بازار کار می‌شوند.

که این شرایط در داخل ایران، تعریف دانشگاه فنی و حرفه‌ای است که در شهرهای مختلف، چندین دانشکده دارد. از طرفی دانشگاه هم یعنی:

  • دوره‌ های آموزشی بلند مدت تر برای افرادی که به تحصیلات آکادمیک علاقه دارند.
  • ارائه مدارک تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری.
  • تمرکز آموزشی بر پژوهش و تحقیق.
  • دارای دانشکده ‌هایی برای علوم پزشکی یا حقوق.

 

collegerank

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا : 0

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *