۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

شرایط سنی تحصیل در انگلستان

Age requirements to study in the UK

بررسی شرایط سنی ویزای تحصیلی انگلیس

برای آگاهی از شرایط سنی تحصیل در انگلستان بهتر هست با سیستم تحصیلی انگلستان آشنا شوید

این سیستم به چهار بخش اصلی تقسیم می‌گردد، دوره‌ی ابتدایی، دوره‌ی دبیرستان، تحصیلات تکمیلی، تحصیلات عالی.

سیستم آموزشی انگلستان همچنین  به ۴ «دوره اصلی » تقسیم می‌گردد:

  • دوره تحصیلی ۱: ۵ الی ۷ سالگی
  • دوره تحصیلی ۲: ۷ الی ۱۱ سالگی
  • دوره تحصیلی ۳: ۱۱ الی ۱۴ ساگلی
  • دوره تحصیلی ۴: ۱۴ الی ۱۶ سالگی

دانش آموزان در انگلستان بنا بر قانون موظف هستند، دوره‌های ابتدایی و دبیرستان را پشت سر بگذارند. این دوره‌ها از سن ۵ سالگی شروع شده و تا سن ۱۶ سالگی ادامه دارد.

 

primary school

تحصیلات دوره‌ی ابتدایی

در انگلستان دوره‌ی ابتدایی از ۵ سالگی آغاز شده و تا ۱۱ سالگی ادامه پیدا می‌کند، که شامل دوره‌ی اصلی ۱ و ۲ در سیستم تحصیلی انگلستان است. بعضی از مدارس دوره‌ی ابتدایی به دو بخش کودک و نوجوان تقسیم می‌شوند که این بخش ها در یک مرکز آموزشی هستند ولی معمولا دو مدرسه‌ی مجزا از هم هستند. محدوده سنی کودکان از سن ۵ الی ۷ سالگی، و محدوده سنی نوجوانان از سن ۷ الی ۱۱ سالگی می‌باشد.

گروه‌های سنی در مدارس ابتدایی شامل بخش‌های زیر هستند:

سال ۱: ( ۵ الی ۶ سالگی)

سال ۲: (۶ الی ۷ سالگی) در این سال آزمون SATs گرفته می شود که فرد برای مرحله‌ی اصلی ۱ آماده می‌شود.

سال ۳: (۷ الی ۸ سالگی)

سال ۴: (۸ الی ۹ سالگی)

سال ۵: ( ۹ الی ۱۰ سالگی)

سال ۶: (۱۰ الی ۱۱ سالگی): در این سال آزمون SATs گرفته‌ می‌شود و فرد برای مرحله اصلی ۲ آماده می‌شود.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید:
تحصیل در انگلستان بدون نیاز به مدرک زبان
High School of England

 دوره‌ی دبیرستان (سال ۷ و ۸)

در کشور انگلستان، سال ۷ و ۸ دو سال‌ اول تحصیل در دوره‌ی دبیرستان است. در بعضی از مدارس غیرانتفاعی، این دو سال Junior School  و در باقی مدارس Senior School است.

در سیستم تحصیلی انگلستان همه‌ی دانش‌آموزان دروس زبان انگلیسی، ریاضیات، علوم، انسان‌شناسی و یک زبان مدرن را مطالعه می‌کنند. علاوه بر این دروس، هر مدرسه‌ای دارای یک لیست دروس اختیاری (هنر، موسیقی، دراما، لاتین، ورزش، تکنولوژی طراحی، علوم کامپیوتر) و دانش‌ اموزان موظف هستند که تعدادی از این دروس را نسبت به علاقه خود انتخاب کنند.

در بعضی از مدارس، دانش‌آموزان باید در سال ۷ یک آزمون ورودی سراسری شرکت کنند. به طور کلی ۳ مرحله ازمون وجود دارد، نوامبر، ژانویه، می/جون. بسته به نتایج آزمون، انتقال از مدرسه Junior به Senior، در مدارس مختلف، متفاوت است.

دوره‌ی دبیرستان (سال ۹)

در سیستم تحصیلی انگلستان، سال نهم بسیار مهم است چرا که بسیاری از دانش‌آموزان از مدارس Junior به Senior منتقل می‌شوند. همچنین این سال پایه بسیار خوبی برای برنامه GCSE است و یک نقطه ورود به تمام مدارس است.

در این مقطع دانش‌آموزان زبان انگلیسی، ریاضیات، علوم، انسان‌شناسی و زبان را می‌خوانند، به علاوه می‌توانند بعضی از دروس اختیاری ارائه‌ شده از جانب مدرسه را به دلخواه انتخاب کرده و ادامه دهند.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید:
چرا انگلستان یکی از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل می باشد؟

 

دوره‌ی دبیرستان (سال های ۱۰ الی ۱۱)

دوره GCSE

دو سال آخر مقطع دبیرستان که سال‌های ۱۰و ۱۱ نامیده می‌شود و از سن ۱۴ سالگی شروع می‌شوند، دانش‌آموزان برای آزمون GCSE که پس از پایان این دو سال برگزار می‌شود آماده می‌شوند. (GCSE معادل گواهینامه‌ی عمومی پایان دوره‌ی تحصیلات دبیرستان می‌باشد)

در سیستم آموزشی انگلستان، حین برنامه‌ی GSCE، دانش‌اموزان بین ۹ الی ۱۲ درس را یاد می‌گیرند. بعضی از این دروس اجباری ( زبان انگلیسی، ریاضیات، علوم، تاریخ/جغرافیا، یک زبان مدرن و غیره)  و بعضی دیگر طبق توانایی‌های فرد انتخاب می‌شوند. در پایان دو سال برنامه‌ی GCSE، بر اساس نتایج آزمون‌هایی که از این دروس گرفته می‌شوند، دانش‌آموزان مدرک GCSE را دریافت می‌کنند.

برای افراد، دروس آموخته شده و مدرک GCSE، برای مقاطع تحصیلی بعدی و همچنین پذیرش دانشگاه بسیار حائز اهمیت است.

International General certificate of Secondary Education

دوره‌ی فشرده‌ی یک ساله‌ی GCSE

بعضی از مدراس در سال ۱۱ دوره‌ی یک ساله‌ی GCSE را برای دانش‌آموزان بین‌المللی که خواستار تحصیل در انگلستان هستند ارائه می‌دهند. این دوره ی یک ساله برای دانش‌اموزان ۱۵ سال به بالای دارای یک سطح آکادمیک قابل قبول از کشور خودشان امکان‌پذیر است. در این دوره‌ی دروس کمتری اموزش داده می‌شود (نهایتا ۶ عدد)

IGCSE (International General certificate of Secondary Education)

این مقطع، دانش‌آموزان بین‌المللی را برای دوره‌ی A-level و یا IB (International Baccalaureate) آماده می‌کنند.

دانش‌آموزان در این مقطع بین ۵ الی ۷ درس را فرا می‌گیرند که شامل ریاضیات و زبان انگلیسی و علوم هستند. هر مدرسه‌ای یک لیست از دروس قابل دسترس برای دانش‌آموزان IGSCE دارد. در پایان سال ۱۱، دانش‌آموزان در دروس انتخابی امتحان داده و مدرک IGSCE را برای آن دروس دریافت می‌کنند.

دوره پیش دانشگاهی سال‌های (۱۲ و ۱۳)

دوره‌ی A-LEVEL

در سیستم تحصیلی انگلستان، وقتی دانش آموزان به سن ۱۶ برسند، می­توانند دوره ۲ ساله­ای را آغاز کنند که به امتحانات A-LEVEL، منتهی می‌گردد. دانش آموزان در این مقطع در ۳ یا ۴ موضوع تخصص پیدا می­کنند که معمولا موضوعاتی هستند که دانش آموزان خواستار ادامه‌ی آن‌ها در دانشگاه هستند. امتحان A-level، یک امتحان دولتی است که توسط کل دانشگاه‌های بریتانیا و تمام موسسات آموزشی دنیا به رسمیت شناخته می‌شوند.

در پایان سال تحصیلی سیزدهم بعد از امتحانات، دانش آموزان گواهی A-LEVEL   را دریافت می­‌کنند.

 

UK colleges

دوره‌ی لیسانس بین‌المللی (IB)

کسانی که مایل هستند بیش‌تر از ۳-۴ درس بخوانند، می‌توانند تحصیلات خود را در تعدادی بیشتری از دروس تحت نام «دوره‌ی لیسانس بین‌المللی» که توسط برخی مدارس خصوصی ارائه می‌شود، ادامه بدهند.

در طول دوره‌ی IB، دانش‌آموزان ۶ درس را فرا می‌گیرند. ۳ درس تخصصی (HL) و ۳ درس عمومی(SL). هر مدرسه درس‌های مختلفی را در سطوح متفاوت ارائه می‌دهد(HL و SL). همچنین دوره‌ی IB شامل چند درس اجباری پایه‌ای از جمله نظریه‌ی دانش(TOK)، مقاله‌نویسی (EE)، و دوره‌ی خلاقیت و فعالیت‌های داوطلبانه CAS.

در پایان هر دوره‌ی امتحانات کتبی از دانش‌آموزان گرفته می‌شود.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: بهترین شهرهای انگلستان برای تحصیل در مقطع لیسانس در سال ۲۰۱۹ ‏

 

تحصیلات عالی-دوره‌­های فنی و حرفه ای

دانشجویان بین المللی می توانند دوره sixth form را در کالج‌های دولتی یا کالج تحصیلات تکمیلی را به عنوان جایگزین آموزش خصوصی انتخاب کنند. هر دو نوع کالج، دوره های GCSE و A-level را برای دانشجویان، از ۱۶ سالگی ارائه می‌دهند. کالج های تحصیلات تکمیلی نیز دوره های فاندیشن و دیپلم را ارائه می دهند. همه کالج ها می توانند دانشجویان را برای ورود به دانشگاه های انگلیس و یا هر دانشگاه دیگری در جهان آماده کنند

همچنین سیستم تحصیلی انگلستان شامل دورره­هایی به نام BTEC می­شود که برای دانش­آموزانی که خواستار توسعه دادن دانش عملی خود در یک موضوع تخصصی( مانند:  بیزینس ، روانشناسی، مهندسی، علوم ورزشی ، هنر و طراحی)، و همچنین به چالش کشیدن راه و روش امتحانات سنتی هستند، طراحی شده است.  دانش آموزان در این دوره با تمرکز بر یادگیری علمی و مبتنی بر مهارت در طول دوره ارزیابی می‌شوند. دانش‌آموزان پس از هر سرفصل درسی در طول مدام توسط تکالیف روزانه، امتحانات هفتگی و پروژه‌های در طول ترم ارزیابی می‌شوند و برخلاف GCSE و A-level، دیگر خبری از امتحانات آخر ترم نیست.

دانشگاه-دوره فاندیشن  

دانش آموزان بین المللی از سن ۱۷ سالگی می­توانند دوره های فاندیشن (foundation) را به جای دوره های A-level  یا IB انتخاب کنند. این دوره­ها به یکسری امتحانات خصوصی منتهی می­شوند که می­توانند جایگزین دوره A-level  باشند. دوره­های فاندیشن در کالج­ها بر اساس دانشگاه­هایی که با آن همکاری دارند سازماندهی می­شوند.

 

دانشگاه دوره لیسانس

به طور معمول دوره لیسانس در انگلستان ۳ سال طول می‌کشد. بعضی از کالج های دولتی دوره های فنی را ارائه می­دهند که دانشجویان را از پرداخت شهریه در سال اول و در بعضی مواقع در سال دوم معاف می­کند. بعضی کالج های خصوصی دوره‌های آموزشی خاصی را ارائه می‌دهند که با یک سال از دانشگاه برابری می­کند.

بعضی مدارس خصوصی دوره یک ساله­ای را ارائه می­دهند که معادل یک سال دانشگاه است، دانش آموزانی که در این دوره تحصیل می­کنند، می­توانند در بعضی دانشگاه­ها به عنوان یک دانشجوی سال دوم به دانشگاه وارد شوند.

master

دانشگاه- دوره فوق لیسانس

دوره تحصیلات تکمیلی در انگلستان بسیار فشرده است. به این معنی که این دوره‌­ها به طور معمول بسیار کوتاه تر از دیگر کشورها هستند. دوره کارشناسی ارشد در انگلستان عموما ۱۲ ماه زمان می­برد، برای مثال : ( فوق لیسانس هنر، مهندسی، مدیریت بازرگانی) رشته­های بسیار مورد قبولی هستند که هر کدام ممکن است ۲ سال زمان ببرد. متقاضیان در این دوره­های حداقل ۲ ساله به دستاوردهای بسیار خوبی می­رسند.

دوره تحقیقات دکتری در انگلستان حدود ۲ تا ۷ سال زمان می­برد.

 

مدارس شبانه روزی

مدرسه شبانه روزی یک مدرسه با امکان اقامت دانشجویان در آن است که دانش آموزان در طول سال تحصیلی در آن زندگی می‌کنند. تقریبا ۵۰۰ مدرسه شبانه روزی در سراسر انگلستان وجود دارد.

مدارس شبانه روزی انگلستان تحصیلات با کیفیتی را به دانش آموزان ارائه می­دهد و به آن­ها در توسعه مهارت و پیشرفت در دانشگاه کمک میکند.

 

Tutorial college یا کالج های آموزشی

این نوع از آموزش  از سن ۱۵ سالگی اغاز شده و شامل برنامه‌های مختلف و منعطفی هستند و هدف اصلی این دوره ­ها ورود سریع به دانشگاه­های انگلستان است.

بسیاری از کالج های خصوصی در آکسفورد، کمبریج و لندن بر روی «سیستم آموزشی» کار می‌کنند و اغلب به عنوان «کالج های آموزشی یا توتریال» نامیده می شوند. «سیستم آموزشی»  از دانشگاه های آکسفورد و کمبریج نشات گرفته و یک سیستم بسیار مورد قبول و آزمایش شده است که امروزه نیز مورد استفاده قرار می­گیرد و زیربنای آموزش «Oxbridge» است. دوره ها در یک کلاس کوچک تشکیل می­شود که فقط چند دانشجو دارد و در آن استاد راهنما (یک مدرس یا یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاهی) توجه ویژه ای به دانش آموزان دارد.

UK public boarding schools

مدارس شبانه روزی دولتی

نوعی از مدارس است که تحصیل در آنها رایگان است و فقط هزینه اقامت از فرد دریافت می­شود. دولت انگلیس  هزینه تحصیل‌ را همانند هر مدرسه دولتی دیگری در این کشور پرداخت می­کند. ثبت نام در این مدارس محدود به این است که کودک دارای تابعیت انگلستان باشد و واجد شرایط اخذ پاسپورت انگستان باشد و یا افرادی که تابعیت سایر کشورهای اتحادیه اروپا را دارند و همچنین افرادی که دارای حق اقامت انگلستان هستند

لطفا در نظر داشته باشید که داشتن پاسپورت BN(O) فرد را واجد شرایط تحصیل در این مدارس نمی­کند.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: مشاغلی که در انگلستان بهترین بازار کار را دارند!

 

کالج های FE

کالج­های FE موسساتی هستند که شرایط تحصیل را برای افرادی که سنشان بالا تر از سنین تحصیلات اجباری است (بالای ۱۶ سال) فراهم میکنند. انواع مختلفی از کالج­های FE  وجود دارد که شامل: کالج‌های sixth form، کالج های تخصصی و موسسات آموزش بزرگسالان می­شود.

این کالج­ها توسط دولت اداره می­شوند و کشورهای عضو اتحادیه اروپا می­توانند به صورت رایگان از مزایای آن بهره ببرند.

همچنین یک ساختار هزینه رقابتی برای دانشجویان بین المللی که عضوی از کشورهای اتحادیه اروپا نیستند در دسترس است.

 

Pathway

اگرشما قبل از حضور در دانشگاه نیاز به تقویت زبان انگلیسی دارید و یا خواستار بهبود مهارت مطالعه خود هستید، دوره­های pathway به شما پیشنهاد می‌شود. اغلب پس از اتمام این دوره‌ها شما به صورت مستقیم وارد دوره مورد نظر خودتان می‌شوید. اغلب این دوره ها منجر به ورود سریع به مقاطع کارشناسی می­شود.

دانشگاه ها:

کشور انگلیس یکی از محبوب ترین مقاصد جهان برای دانشجویان بین المللی است. در واقع، بیش از ۴۰۰۰۰۰ دانشجوی بین المللی هر ساله در دانشگاه های این کشور  تحصیل می‌کنند. دانشجویان بین المللی که در انگلستان تحصیل می‌کنند بیش از ۱۴۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی را انتخاب می‌کنند که هر یک طیف وسیعی از مدارک و درجات عالی تحصیلی را ارائه می دهند که در سراسر جهان شناخته شده­اند. دانشجویان بین المللی می‌توانند برای یک دوره کارشناسی ۳ ساله و یا دوره یک ساله ارشد ثبت نام ­کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی مقاطع تحصیلی مختلف انگلستان پرداختیم و به محدوده سنی برای ورود به هر مقطع تحصیلی اشاره کردیم. با توجه به مواردی که در مقاله نیز ذکر شد، ٰتحصیل در مدارس انگلستان از سن ۵ تا ۱۶ سالگی برای کلیه دانش‌آموزان اجباری است. پس از ۱۶ سالگی دانش‌آموزان می‌تواند وارد کالج شوند و یا برای تحصیل در دانشگاه آماده شوند و یا اینکه وارد بازار کار شوند.

چنانچه دانش‌آموزان قصد تحصیل در دانشگاه های انگلستان را داشته باشند، باید قبل از ورود به دانشگاه در دوره‌های A-Level و یا Foundation شرکت کنند و آمادگی لازم برای ورود به دانشگاه های انگلستان را کسب کنند. برای تحصیل در دوره A-Level دانش آموز باید حداقل ۱۶ سال تمام داشته باشد. همچنین حداقل سن برای ورود به دوره فاندیشن ۱۷ سال تمام است و برای ورود به این دوره نیاز به مدرک دیپلم سه ساله دبیرستان است.

شما می‌توانید برای بررسی شرایط خود و دریافت پاسخ سوالاتتان با مشاوران ما در بلو اسکای (Blue Sky) مشورت کنید.

brightworldguardianships

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 2

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *