۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

راهنمای اصول اجاره خانه در انگلستان | قیمت و هزینه

راهنمای اصول اجاره خانه در انگلستان

بعد از دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی  باید فکری برای اقامت خود در کشور انگلستان بکنید. روش‌های اقامتی متفاوتی پیش روی شماست که اجاره خانه در انگلستان یکی از این موارد است؛ از اجاره ملک تا مشارکت خانه با چند نفر تا خوابگاه‌های دانشجویی گزینه‌هایی هستند که می‌توانید برای اقامت خود در این کشور انتخاب کنید.

هر کدام از این گزینه‌ها هم قواعد وشرایط خاص خودشان را دارند. در درجه اول، اجاره خانه در انگلستان و گزینه‌های دیگر بسته به شرایط، هزینه متفاوتی دارند و بیشترین هزینه را برای اجازه خانه شخصی پرداخت خواهید کرد اما اگر مشکلی با این هزینه ندارید و به هر دلیل انتخاب شما سکونت در خانه‌ای به تنهاییست. این راهنما را بخوانید؛ این راهنما به شما کمک می‌کند تا بفهمید حقوق شما چیست، چه مسئولیت‌هایی دارید و چه سوالاتی را باید بپرسید.

در این راهنما به شما کمک می‌شود تا روند اجاره خانه در انگلستان و رابطه موجر و مستاجری خوبی با صاحبخانه خود ایجاد کنید. اسناد و قراردادها را به دقت مطالعه کنید. وقتی خانه‌ای اجاره می‌کنید، گاهی اوقات افراد از شما انتظار دارند که سریع تصمیم بگیرید. یا از شما می‌خواهند قبل از اینکه فرصت فکر کردن در مورد موضوع را داشته باشید، اسناد را امضا کنید.

شما نباید مجبور به تصمیم گیری سریع شوید. این نکته مهم است که قبل از امضای قراردادی که با آن موافقت می‌کنید، شرایط و ضوابط آن را به خوبی مطالعه کنید.

راهنمای اصول اجاره خانه در انگلستان

اجاره خانه در انگلستان به صورت کوتاه مدت تضمین شده (AST) چیست؟

هنگامی که شما یک اجاره کوتاه مدت تضمین شده (که رایج‌ترین نوع اجاره در انگلستان است) را امضا می‌کنید، در اصل وارد یک قرارداد قانونی شده‌اید. این توافق به شما یک سری حق و حقوق مهم و یک سری مسئولیت‌ها را می‌دهد.

قبل از اجاره خانه در انگلستان باید این موارد را بدانید

سوالات کلیدی:

آیا صاحبخانه یا نماینده اجاره دهنده  هزینه‌ای دریافت می‌کنند؟ این دریافت هزینه مثلاً برای نگهداری ملک، مشاهده ملک یا تنظیم قرارداد اجاره است؟ از ۱ ژوئن ۲۰۱۹، بیشتر هزینه‌هایی که در رابطه با اجاره نامه دریافت می‌شود، ممنوع شده است. هزینه رزرو ملک مجاز و قانونی است. اما این هزینه باید قابل استرداد باشد و نمی‌تواند معادل اجاره بیش از ۱ هفته باشد. هزینه‌های دریافتی برای مشاهده ملک و تنظیم اجاره نامه غیرقانونی هستند.

ودیعه باید چه مقدار باشد؟ از ۱ ژوئن ۲۰۱۹، برای مبلغ ودیعه، سقفی تعیین شده است که مستاجر باید در زمان شروع اجاره ملک، آن را پرداخت کند. اگر مجموع اجاره سالانه کمتر از ۵۰۰۰۰ پوند باشد، حداکثر مبلغ ودیعه معادل ۵ هفته اجاره است. اگر اجاره سالانه ۵۰۰۰۰ پوند یا بیشتر باشد، حداکثر مبلغ ودیعه معادل ۶ هفته اجاره است. مبلغ ودیعه باید در پایان مدت اجاره قابل استرداد باشد. این بازپرداخت معمولا مشروط به پرداخت اجاره بها و بازگرداندن ملک به صورت صحیح و سالم است. همچنین باید از مبلغ ودیعه در طول مدت اجاره “محافظت” شود.

برای چه مدت می‌خواهید ملک را اجاره کنید؟ صاحبخانه باید به شما اجازه دهد که حداقل ۶ ماه در ملک ساکن باشید. اکثر صاحبخانه‌ها ملک خود را برای مدت معین ۶ یا ۱۲ ماه اجاره می‌دهند. البته می‌توان، با موافقت طرفین، مدت طولانی‌تری ملک را اجاره کرد. از طرف دیگر، می‌توانید با نوعی قرارداد اجاره موافقت کنید که به صورت هفتگی یا ماهانه باشد. این اجاره نامه‌ها تاریخ پایان مشخصی ندارند، اما صاحبخانه باید به شما اجازه دهد که حداقل ۶ ماه در ملک مورد نظر بمانید.

چه میزان اجاره بها می‌توانید پرداخت کنید؟ به این فکر کنید که می‌توانید چه مقدار اجاره بها بپردازید: ۳۵ درصد از حقوق خالص ماهیانه، بیشترین مبلغی است که بسیاری از مردم توان پرداخت آن را دارند. اما این میزان به سایر هزینه‌های شما بستگی دارد (مثلاً بچه داشته باشید یا خیر).

دوست دارید در کدام منطقه زندگی کنید و چگونه به دنبال خانه اجاره ای هستید؟ هرچه منطقه ای که برای اجاره ملک در آن جستجو می‌کنید بزرگتر باشد، شانس بیشتری برای پیدا کردن خانه مناسب خواهید داشت.

آیا مدارک خود را آماده کرده‌اید؟ صاحبخانه‌ها و نماینده‌های اجاره مسکن می‌خواهند هویت، وضعیت مهاجرت، سابقه اعتباری و احتمالاً وضعیت شغلی شما را تأیید کنند.

آیا حق اجاره ملک در انگلستان را دارید؟ مالکان در انگلستان باید بررسی کنند که همه افراد ۱۸ سال به بالا که در ملک آنها، به عنوان مستاجر زندگی می‌کنند، حق اجاره کردن ملک را داشته باشند. صاحبخانه باید این بررسی را قبل از تاریخ شروع قرارداد اجاره شما انجام دهد. به دو صورت می‌توان صلاحیت مستاجر را تایید کرد: یکی  به صورت ارائه مدارک شناسایی قابل قبول و دیگری، از طریق سیستم بررسی آنلاین دفترخانه است.

آیا برای اجاره ملک به ضمانت نیاز دارید؟ برخی از صاحبخانه‌ها ممکن است بخواهند که کسی اجاره شما را تضمین کند. اگر ضامن ندارید، می‌توانید از Shelter راهنمایی بخواهید.

راه‌های اجاره خانه در انگلستان

اجاره مستقیم از مالک

به دنبال مالکانی باشید که به طرح داوطلبانه اعتباربخشی به املاک خصوصی پیوسته‌اند. طرح‌های اعتباربخشی، برای مالکان بخش خصوصی آموزش‌هایی در مسیر انجام مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود ارائه می‌دهند. این طرح‌ها در ادامه از مالکان پشتیبانی نیز می‌کنند. مقامات محلی می‌توانند در مورد طرح‌های اعتباربخشی که در منطقه سکونت شما فعال هستند، مشاوره دهند.

انجمن ملی مالکان، انجمن مالکان مسکونی و انجمن صنفی مالکان مسکونی طرح‌های ملی را اجرا می‌کنند.

اجاره از طریق نماینده اجاره ملک

نمایندگان مجاز اجاره ملک باید عضو طرح جبران خسارت باشند. در صورت داشتن اختلاف حل نشده با مالک، باید بررسی کنید که نماینده در کدام طرح جبران خسارت مستقل عضو است.

اگر از شما پولی مانند پرداخت اجاره دریافت می‌کنند، باید بررسی کنید که آیا عضو طرح حمایت از پول مشتری هستند یا خیر. لیستی از طرح‌های تایید شده را مشاهده کنید. طبق قانون، این اطلاعات باید در محل دفتر نماینده و همچنین وب سایت آنها به وضوح برای شما قابل مشاهده باشد.

اعتبار نمایندگان اجاره ملک اغلب از طریق یک نهاد حرفه ای مانند ARLA Propertymark، GPP، Safeagent، RICS یا UKALA تعیین می‌شود.

مراقب کلاهبرداری‌ها باشید! روشن باشید که پول را به چه کسی و چرا می‌دهید.

چیزهایی که باید برای اجاره خانه در انگلستان بررسی شود

برای اجاره خانه در انگلستان باید این موارد را بسته به شرایط خودتان مورد بررسی قرار دهید:

سقف ودیعه. بررسی کنید که ودیعه اجاره ای که از شما درخواست می‌شود بیش از مبلغ ۵ هفته اجاره (اگر اجاره سالانه کمتر از ۵۰۰۰۰ پوند است) یا مبلغ ۶ هفته اجاره (اگر اجاره سالانه بیش از ۵۰۰۰۰ پوند است) نباشد.

 حفاظت از مبلغ ودیعه. اگر صاحبخانه درخواست ودیعه داشته باشد، بررسی نمایید که این ودیعه در طرح تایید شده دولت محافظت شود. برخی از طرح‌ها، پول را نگه می‌دارند و برخی دیگر آن را بیمه می‌کنند. ممکن است بتوانید از طرح اوراق قرضه یا ضمانت استفاده کنید که به شما در جمع آوری ودیعه کمک می‌کند. برای مشاوره با مقامات محلی محل سکونت خود در تماس باشید.

ممکن است به جای پول، موارد دیگری را به عنوان ودیعه به شما پیشنهاد شود. صاحبخانه یا نماینده نمی‌تواند از شما بخواهد که از موارد جایگزین ودیعه استفاده کنید. اما ممکن است آن را به عنوان یک گزینه که ناقض قانون هزینه‌های مستاجر هم نیست، قبول کند. شما همچنان مسئول هزینه‌ خساراتی خواهید بود که در پایان مدت اجاره متحمل ملک شده است. همینطور می‌بایست هرگونه هزینه اضافی مبنی بر ادعای خسارت یا اجاره بهای پرداخت نشده را بپردازید. اکیداً توصیه می‌شود که همیشه شرایط و ضوابط را بررسی کنید و ببینید آیا تابع قوانین سازمان رفتار مالی (FCA) هست یا خیر.

 مدت اجاره. معمولاً یک دوره ثابت ۶ یا ۱۲ ماهه وجود دارد. اگر می‌خواهید برای مدت طولانی تری ملک را اجاره کنید، بهتر است نظر صاحبخانه را در مورد تنظیم یک اجاره نامه طولانی تر بپرسید. از طرف دیگر، ممکن است نوعی اجاره کوتاه مدت هفتگی یا ماهانه تضمین شده که برای یک دوره ثابت دوام ندارد را به شما پیشنهاد دهند. با این حال، حتی با این نوع از اجاره‌ها، صاحبخانه باید به شما اجازه دهد که حداقل ۶ ماه متوالی در ملک بمانید.

سیگار کشیدن و نگهداری از حیوانات خانگی. بررسی کنید که آیا قوانینی در خصوص این دو مورد وجود دارد یا خیر. همچنین موارد دیگری مانند نگهداری دوچرخه، برخورد با زباله و بازیافت باید از قبل برای شما مشخص شده باشد.

 صورتحساب. بررسی کنید که چه کسی مسئول قبوض برق، گاز، آب و مالیات شورایی است. شما یا صاحبخانه؟ معمولاً مستاجر هزینه این موارد را پرداخت می‌کند. به مشاوره در مورد پرداخت قبوض مراجعه کنید.

 تجهیزات و اتصالات. بررسی کنید که آیا از این موارد راضی هستید یا خیر. زیرا بعید است که بتوانید پس از نقل مکان آنها را تغییر دهید.

هشدارهای دود. و آشکارسازهای مونوکسید کربن. صاحبخانه‌ها باید حداقل یک دستگاه هشدار دود در هر طبقه از ملکی که اجاره می‌دهند نصب کرده باشند. علاوه بر این، اگر وسایل سوخت جامد مانند اجاق‌های هیزمی یا آتش رو باز دارید، باید دستگاه‌های آشکارساز مونوکسید کربن را بررسی کنید. اگر این دستگاه‌ها موجود نیستند، صاحبخانه شما وظیفه دارد آنها را نصب کند. این دستگاه‌ها در مواقع خطر می‌توانند زندگی شما را نجات دهند.

ایمنی. بررسی کنید که ملک برای زندگی کردن ایمن باشد.

مناسب برای سکونت انسان. ملک تحت اجاره شما باید مستحکم، سالم و عاری از چیزهایی باشد که می‌تواند آسیب جدی ایجاد کند. اگر اینگونه نیست، می‌توانید صاحبخانه خود را به دادگاه ببرید. همچنین باید بررسی کنید که آیا در قرارداد اجاره، بندی قید شده است که اگر ساختمان برای زندگی نامناسب شود (در اثر آتش سوزی، سیل و غیره)، شما از پرداخت اجاره بها معاف شوید.

راهنمای اصول اجاره خانه در انگلستان

بررسی کنید صاحبخانه شما کیست

مطمئن شوید که نام صاحبخانه و آدرسی در انگلستان یا ولز دارید که در آن صاحبخانه اخطارها را به صورت کتبی دریافت می‌کند. مالکان موظفند این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهند و تا زمانی که این کار را انجام ندهند، می‌توانید به صورت قانونی از پرداخت اجاره بها امتناع کنید.

اگر ملک یک آپارتمان است، بپرسید که اجاره دهنده، مالک اصلی آپارتمان است یا خیر. همچنین بپرسید که آیا مالک مستقل (آزاد)، به عنوان مثال مالک بلوک، با واگذاری آپارتمان موافقت کرده است یا خیر. اگر صاحبخانه وام مسکن دارد، بپرسید که آیا شرکت وام دهنده با اجاره ملک موافقت کرده است یا خیر. ممکن است صاحبخانه به رضایت مالک مستقل (آزاد) نیاز نداشته باشد، اما اگر ملک در رهن باشد، رضایت شرکت وام دهنده الزامی خواهد بود. توجه داشته باشید که اگر صاحبخانه اقساط وام مسکن خود را پرداخت نکند، ممکن است مجبور شوید ملک را تخلیه کنید.

اگر ملک یک خانه است، بپرسید که آیا اجاره دهنده، مالک اصلی خانه است، آیا ملک در رهن است و آیا شرکت راهن با اجاره موافقت کرده است؟ اگر صاحبخانه اقساط وام مسکن خود را پرداخت نکند، ممکن است مجبور شوید ملک را تخلیه کنید.

اگر “اجاره دهنده” مالک اصلی ملک نیست – و ادعا می‌کند که مستاجر، عضو خانواده یا دوست مالک اصلی است، باید بسیار محتاط باشید. زیرا ممکن است این اجاره غیرقانونی باشد.

هزینه‌های مجاز اجاره خانه در انگلستان

دستورالعمل دولت در مورد “قانون هزینه‌های مستاجر” و اجاره خانه در انگلستان حاوی اطلاعاتی است در مورد هزینه‌هایی که نمایندگان اجاره و صاحبخانه‌ها حق مطالبه از مستاجر دارند یا ندارند.

هزینه‌های مجاز به شرح زیر است:

  • اجاره بها
  • ودیعه قابل استرداد
  • سپرده قابل استرداد (برای رزرو ملک) با سقف اجاره بیش از ۱ هفته
  • پرداخت‌های مربوط به خاتمه زودهنگام قرارداد اجاره، در صورت درخواست مستاجر
  • پرداخت‌هایی با سقف ۵۰ پوند (یا مبالغ بالاتر به شرط عرف بودن هزینه‌های متحمل شده) برای تغییر، فسخ یا تمدید قرارداد اجاره.
  • پرداخت‌های مربوط به قبوض آب و برق، خدمات ارتباطی، مجوز تلویزیون و مالیات شورا
  • هزینه پیش‌فرض برای تأخیر در پرداخت اجاره بها و جایگزینی کلید/دستگاه امنیتی گم‌شده برای دسترسی به ملک، در صورت نیاز طبق قرارداد اجاره

دریافت کلیه هزینه‌های دیگر، از جمله موارد زیر، از مستاجر ممنوع است:

  • هزینه‌های بازدید، هرگونه هزینه برای بازدید ملک
  • هزینه‌های تنظیم اجاره، هرگونه هزینه برای تنظیم اجاره نامه یا قراردادها
  • هزینه‌ها را بررسی کنید، هرگونه هزینه‌ای برای ترک ملک
  • حق الزحمه شخص ثالث، هرگونه هزینه برای هر کاری که توسط شخصی غیر از صاحبخانه یا مستاجر انجام می‌شود باید از مالک دریافت شود.

الزامات صدور مجوز

در این موارد مالک باید حتما مجوز لازم را از نهاد مربوطه دریافت کرده باشد:

خانه‌های چند نفره یا اشتراکی (HMOs)

HMO‌ها معمولا املاکی هستند که در آن سه یا چند نفر غیرمرتبط از امکاناتی مانند آشپزخانه یا حمام استفاده می‌کنند.

برخی از HMO‌ها باید دارای مجوز باشند. بررسی کنید که صاحبخانه شما مجوز لازم را دارد. مالکان HMO‌های دارای مجوز، باید طبق قانون به مستاجرین شرحی از شرایط زندگی در ملک را بدهند.

صدور مجوز انتخابی

برخی از خانه‌هاکه به یک خانواده اجاره داده می‌شوند نیز ممکن است نیاز به مجوز داشته باشند. از مقامات محلی تحقیق کنید که آیا خانه مورد نظر شما در محدوده طرح صدور مجوز انتخابی قرار دارد یا خیر. صدور مجوز انتخابی به اداره مسکن محلی اجازه می‌دهد تا از همه مالکین خصوصی خانه‌های اجاره ای در یک منطقه مشخص، بخواهد برای هر ملک به صورت جداگانه مجوز دریافت کنند. این کار به اداره محلی مسکن این قدرت را می‌دهد تا املاک را بازرسی کند و استانداردهایی را برای رسیدگی به مسائل خاص مالکیت اعمال کند.

۴. وقتی مکان مورد نظر را پیدا کردید

برای اجاره خانه در انگلستان باید این مدارک را بررسی کنید:

قرارداد اجاره. اطمینان حاصل کنید که قرارداد اجاره به صورت کتبی نوشته شود و قبل از امضا، آن را به دقت مطالعه کنید تا متوجه حقوق و مسئولیت‌های خود شوید. دولت نمونه ای از قرارداد اجاره را منتشر کرده است که به صورت رایگان قابل دانلود است. اگر در مورد توافقنامه شک و شبهه دارید، قبل از امضا، مشاوره بگیرید. اگر از قرارداد اجاره ناراضی هستید، “قانون هزینه‌های مستاجر” به مستاجران اجازه می‌دهد، بدون اینکه ملبغ ودیعه را از دست بدهند، شرایط ناعادلانه را نپذیرند.

فهرست اموال. قبل از نقل مکان ، فهرستی از اموال موجود تهیه کنید و به تایید صاحبخانه برسانید. به شما پیشنهاد می‌شود برای اطمینان بیشتر، از تمامی ‌اموال عکس برداری کنید. در صورت بروز اختلاف در مورد ودیعه در پایان مدت اجاره، این فهرست اموال، کار را آسان‌تر می‌کند. اگر فهرست اموال مورد تایید دو طرف است، آن را امضا کنید و یک نسخه کپی نزد خود نگه دارید. از ۱ ژوئن ۲۰۱۹، مالکان/نمایندگان اجاره نمی‌توانند هزینه‌های خاصی را از مستاجر دریافت کنند.

قرائت کنتور. به یاد داشته باشید که هنگام نقل مکان، کنتور را چک کنید. در صورت امکان، عکسی بگیرید که قرائت کنتور و تاریخ و زمان را نشان می‌دهد. این کار کمک می‌کند مطمئن شوید که قبض‌های مستاجر قبلی را شما پرداخت نمی‌کنید.

جزئیات تماس. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات تماس صحیح با صاحبخانه یا نماینده، از جمله شماره تلفنی که می‌توانید در مواقع اضطراری از آن استفاده کنید را داشته باشید. شما از نظر قانونی حق دارید نام و آدرس صاحبخانه خود را بدانید.

آیین‌نامه عملکرد. بپرسید که آیا صاحبخانه یا نماینده اجاره، آیین‌نامه عملکرد مربوط به قوانین صاحبخانه یا نماینده اجاره را امضا کرده است یا خیر. امضای این آیین‌نامه ممکن است به شما اطمینان بیشتری در مورد رفتار و عملکرد آنها بدهد.

صاحبخانه باید موارد زیر را در اختیار شما قرار دهد:

گواهی ایمنی گاز

اسناد و مدارک ودیعه: اگر ودیعه ای پرداخت کرده‌اید، صاحبخانه باید ظرف ۳۰ روز از زمان پردخت ودیعه، این مبلغ را در یک طرح تایید شده دولتی محافظت کند و اطلاعات مربوطه را در اختیار شما قرار دهد. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات رسمی را از صاحبخانه خود دریافت کرده‌اید و متوجه شده‌اید که چگونه پول خود را در پایان اجاره پس بگیرید. این اطلاعات را نزد خود نگه دارید زیرا بعداً به آن نیاز خواهید داشت.

گواهی عملکرد انرژی (EPC): صاحبخانه باید یک نسخه کپی از EPC، که شامل رتبه بندی عملکرد انرژی ملک مورد اجاره است را به صورت رایگان در همان ابتدای قرارداد به شما ارائه دهد. از آوریل ۲۰۲۰، همه دارایی‌های اجاره‌ای خصوصی قبل از واگذاری، باید دارای رتبه عملکرد انرژی EPC Band E یا بالاتر باشند (مگر اینکه معافیت معتبری اعمال شود).

همچنین صاحبخانه باید موارد زیر را در اختیار شما قرار دهد:

– سابقه هرگونه بازرسی برق

– بر اساس مقررات ۲۰۲۰ استانداردهای ایمنی الکتریکی در بخش خصوصی اجاره ای (انگلیس)، صاحبخانه‌ها باید حداقل هر پنج سال یک بار توسط یک فرد واجد شرایط، برق ملک خود را بررسی کنند. این مورد در مورد اجاره‌های جدید از ۱ ژوئیه ۲۰۲۰ و اجاره‌های فعلی از ۱ آوریل ۲۰۲۱ اعمال می‌شود. برق باید سالم باشد و صاحبخانه شما باید مدرکی برای این موضوع به شما ارائه دهد.

– شواهد و مدارکی مبنی بر اینکه آلارم‌های دود و هرگونه هشدار مونوکسید کربن در شروع اجاره کار می‌کنند مهم است. پس از آن مستاجران باید به طور مرتب این موارد را بررسی کنند.

۵. در خانه اجاره ای خود زندگی کنید

مستاجر باید…

اجاره بها را به موقع پرداخت کند. اگر پرداخت اجاره بها بیش از ۱۴ روز تاخیر داشته باشد، ممکن است متعهد به پرداخت هزینه پیش فرض باشید. هزینه پیش‌فرض برای تأخیر در پرداخت اجاره بها توسط “قانون هزینه‌های مستاجر” تعیین شده است. این مقدار ۳ درصد بالاتر از نرخ‌های پایه بانک انگلستان است. صاحبخانه/نماینده نمی‌تواند هزینه دیگری دریافت کند. علاوه بر این، ممکن است خانه خود را از دست بدهید زیرا قرارداد اجاره خود را زیر پا گذاشته اید.

سایر قبوض را به موقع بپردازید. قبوضی که بر عهده شماست، مانند مالیات شورا، گاز، برق و آب را در وقت معین پرداخت کنید. اگر قبض گاز یا برق را پرداخت کنید، می‌توانید تامین کننده انرژی خود را انتخاب کنید.

مراقب ملک باشید. قبل از اقدام به تعمیر یا تغییر دکوراسیون، از صاحبخانه خود اجازه بگیرید. بهتر است که برای پوشش دارایی خود نیز بیمه اموال دریافت کنید. زیرا بیمه صاحبخانه وسایل شما را پوشش نمی‌دهد.

مراقب همسایه‌ها باشید. رفتار ضد اجتماعی ممکن است دلیلی باشد که صاحبخانه شما را از خانه بیرون کند.

برای اجاره با واسطه اجازه صاحبخانه مهم است. املاکی از مستاجر ملک، اجاره می‌شود نیازمند داشتن اجازه از صاحبخانه اصلی است..

 

دستورات بازپرداخت اجاره بها

دستورات بازپرداخت اجاره بها، صاحبخانه را ملزم می‌کند که مبلغ مشخصی از اجاره بها را به مستاجر و/یا یک مقام محلی بازپرداخت کند. مثلاً در مواردی که تخلیه غیرقانونی صورت گرفته است یا ملک بدون صدور مجوز (در صورتی که ملک نیاز به صدور مجوز داشته باشد) اجاره داده شده است.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا : 1

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *