۰۲۱-۲۶۲۹۰۷۵۱

شهر مونترال کانادا یک انتخاب مناسب برای دانشجویان بین المللی

شهر مونترال

مونترال به هزار و یک دلیل، شهر خاص و متفاوتی است؛ شهری در آمریکای شمالی که از لحاظ بافت شهری، سبک و سیاق فرهنگی بی شباهت به شهرهای اروپایی نیست. هر چند فرانسه، زبان رسمی این شهر و ایالتی است که مونترال در آن واقع شده اما می‌توان مونترال را یک شهر ۲ زبانه نامید؛ همین امر باعث رویدادهای فرهنگی خاصی در این شهر شده است. تجربه تمام کسانی که موقت یا دائمی در این شهر زندگی کرده‌اند این است که در مونترال هیچ وقت حوصله‌تان سر نخواهد رفت. علاوه بر جذابیت‌های کلی این شهر دلایل بسیاری را می‌توان برشمرد که مونترال را تبدیل به مقصد مناسبی برای دانشجویان از سراسر جهان می‌کند. در این مقاله، به معرفی دقیق‌تر این شهر برای زندگی دانشجویی و تشریح ویژگی‌های آن برای دانشجویان خواهیم پرداخت.

 

زیبایی های شهر مونترال

درباره شهر مونترال کانادا

مونترال دومین شهر پرجمعیت کانادا و پرجمعیت‌ترین شهر ایالت کبک این کشور است. این شهر در سال ۱۶۴۲ با نام «شهر ماری» بنا شده و بعدها به مونترال تغییر نام داده است. شهر مونترال، سه چهارم مساحت جزیره‌‌ای با همین نام را به خودش اختصاص داده است. از سمت شرق، ۱۹۶ کیلومتر با مرکز ایالت اتاوا و از سمت جنوب غربی، ۲۵۸ کیلومتر با مرکز استان کبک، شهر کبک سیتی فاصله دارد.
در دهه ۱۹۷۰ تورنتو با پیشرفت‌های اقتصادی و تجاری که نشان داد، توانست مونترال را به عنوان پایتخت اقتصادی کانادا کنار بزند اما از آن زمان، هر چند مونترال اولین نبوده ولی جایگاه خودش را به عنوان مرکز فعال تجاری، تکنولوژی، طراحی، تحصیل، هنر، فرهنگ، مد و … حفظ کرده است. در امریکای شمالی، مونترال دومین شهر با بالاترین تعداد کنسولگری است و همین امر باعث شده مونترال اعتباری بین المللی در عرصه دیپلماتیک داشته باشد. این شهر، مقر سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی است و در سال ۲۰۰۶ یونسکو به مونترال لقب شهر طراحی را داد.
در سال ۲۰۱۷، در بررسی‌های واحد هوشمند اکونومیست، مونترال دوازدهمین شهر قابل زندگی دنیا شد؛ البته در رده بندی سال ۲۰۲۱ به مقام چهلم نزول پیدا کرد که از نگاه کارشناسان، از پیامدهای کرونا و تاثیرات اجتماعی این پاندمی است.
در رده بندی‌های QS برای معرفی بهترین دانشگاه‌های دنیا، همیشه دانشگاه‌های مونترال حضور دارند. از سوی دیگر این شهر، رکورددار میزبانی فستیوال‌ها و برنامه‌های بین المللی در حوزه‌های مختلف است مثل فستیوال بین المللی جاز مونترال که بزرگ‌ترین فستیوال جاز جهان است یا جایزه بزرگ فرمول وان کانادا که از سال ۱۹۷۶ در این شهر برگزار می‌شود. ” فقط برای خنده” عنوان بزرگ‌ترین فستیوال کمدی دنیاست که مونترال میزبان آن است.
این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، دسترسی سریع و آسان به بسیاری از شهرهای آمریکا مانند بوستون، واشنگتون و نیویورک وهم چنین شهرهای کانادایی چون تورنتو و اوتاوا را دارد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: هزینه تحصیل و زندگی در مونترال کانادا

چرا تحصیل در مونترال خوب است ؟

• داشتن موسسات آموزشی در سطح بین المللی این شهر را به مقصد دانشجویان بدل کرده است. با داشتن ۱۱ دانشگاه، ۶۰ کالج ( خصوصی و دولتی) و ۷ مدرسه شبانه روزی مونترال فرصت‌‌های تحصیلی بی شماری را پیش روی هر محصلی در هر مقطع تحصیلی می‌گذارد. دانشگاه‌های این شهر سالانه ۲۰۰ هزار دانشجو را جذب می‌کنند که از این تعداد ۴۲ هزار دانشجو خارجی هستند. مهم‌تر این که این شهر بیشترین تعداد پژوهشگر دانشگاهی را دارد و بودجه بالایی برای تحقیق و پژوهش اختصاص داده است.
• شهری مقرون به صرفه و اقتصادی برای اقامت دانشجویی است. مونترال با داشتن ۴ میلیون نفر جمعیت، یکی از اقتصادی‌ترین شهرهای کانادا محسوب می‌شود که هزینه‌های جاری زندگی مثل اجاره خانه، حمل و نقل، خورد و خوراک به مراتب پایین‌تر از سایر شهرهاست.
• مونترال یک شهر فعال فرهنگی است. اگر از موسیقی، هنر، ورزش و نمایش لذت می‌برید، در مونترال هیچ وقت حوصله‌تان سر نمی‌رود. ۱۲۰ فستیوال سالانه در این شهر برگزار می‌شود و به همین دلیل مرکز فعالیت‌های فرهنگی به حساب می‌آید.
• تنوع قومیتی و زبانی و در مونترال وجود دارد. ۲ زبانه بودن یکی از ویژگی‌های بارز مونترال است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم ولی این شهر را تبدیل به بستری برای رشد فرهنگ‌های مختلف کرده است.
• مونترال در سال ۲۰۱۷ بیشترین رشد فرصت‌های شغلی را در بین شهرهای آمریکا و کانادا داشته است. از سوی دیگر، اولین پایگاه سرمایه گذاری خارج از کشور آمریکایی‌هاست دهمین امر باعث شده تا بازار کار خوبی برای دانشجویان خارجی در این شهر فراهم شود. طبق قوانین این ایالت، دانشجویان در طول ترم، هفته‌ای ۲۰ ساعت و در زمان تعطیلات تمام وقت می‌توانند کار کنند.
• امنیت شهر قابل اطمینان است. برای دانشجویان، امنیت شهر از فاکتورهای مهم است که مونترال از این لحاظ ثابت شده و مطلوب است.
• ترکیب هیجان انگیزی از قدیم و جدید، سنت و مدرنیته در این شهر وجود دارد. وقتی در مونترال قدم می‌زنید می‌توانید نشانه‌های تاریخی این شهر را ببینید ولی در عین حال جدیدترین جریان‌های روز دنیا در حوزه‌های مختلف از معماری و هنر تا تکنولوژی را در این شهر خواهید دید.

 

بافت شهری مونترال

زبان، فرهنگ و بافت اجتماعی شهر مونترال کانادا

زبان رسمی شهر مونترال فرانسه است. براساس آمارگیری که در سال ۲۰۱۶ انجام شده، ۵۳ درصد مردم این شهر غیر از محیط‌های رسمی و در خانه‌های خود به فرانسه، ۱۸ درصد به زبان انگلیسی، ۱۸ درصد نه به فرانسه و نه به انگلیسی بلکه به زبان سومی صحبت می‌کنند. ۹ درصد مردم مونترال هم زبان داخل خانه‌هایشان، ترکیبی از فرانسه، انگلیسی و زبان سوم است. با توجه به این آمارها، مونترال دومین مرکز بزرگ فرانسه زبان‌ها بعد از پاریس است. هم نشینی ۲ زبان فرانسه و انگلیسی در مونترال باعث شده تا فضای فرهنگی خاصی در این شهر حاکم باشد و به عنوان مرکز فرهنگی کانادا شناخته شود. روحیه هنری و فرهنگی در تمام شهر قابل حس وتجربه کردن است. ۲۳ درصد جمعیت این شهر، متولد سرزمین‌های دیگری هستند و ۱۲۰ انجمن فرهنگی مربوط به ملل و فرهنگ‌های مختلف در این شهر فعالیت می‌کند. در نتیجه آغوشی باز و پذیرا برای مهمانان تازه دارد.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: چه دوره‌ها و رشته‌هایی را در کانادا آنلاین بخوانیم؟

 

حمل و نقل عمومی در مونترال

قسمت‌های مختلف این جزیره توسط شبکه‌ای از اتوبوس، مترو و قطار شهری به هم وصل می‌شوند. شبکه STM BUS ۲۰۳ مسیر روزانه و ۲۳ مسیر شبانه دارد و در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه بهترین سیستم حمل و نقل عمومی شد.
مترو مونترال در سال ۱۹۶۶ راه اندازی شد که دارای ۶۸ ایستگاه در ۴ خط است و شلوغ‌ترین سیستم متروی کانادا به حساب می‌آید. از ویژگی‌های این مترو، طراحی ایستگاه‌های آن است. هر ایستگاه توسط یک آرشیتکت شناخته شده طراحی شده و یک اثر هنری دیدنی به حساب می‌آید.
مونترال ۲ فرودگاه بین المللی، یک مسافربری و دیگری باربری دارد. در هر هفته ۲۴۰۰ پرواز از مونترال به ۱۵۵ مقصد در سراسر دنیا انجام می‌شود. به اغلب شهرهای کانادا هم سیستم حمل و نقل ریلی ( قطار ) دارد و در نهایت یکی از بهترین شهرها برای دوچرخه سواری است.

 

دانش آموزان شهر مونترال

معروف‌ترین مدارس شهر مونترال کانادا

سیستم تحصیلات در مونترال نسبت به سایر شهرهای کانادا کمی متفاوت است. بین دبیرستان که در سال یازدهم به پایان می‌رسد تا دانشگاه دوره تحصیلی دیگری به نام CEGEP وجود دارد. CEGEP
یک دوره ۲ ساله و برای رشته‌های فنی یک دوره ۳ ساله پیش دانشگاهی است. مدارس و کالج‌هایی در مونترال ارائه دهنده این دوره چه به زبان انگلیسی و چه فرانسه هستند.

بهترین مدارس مونترال

نام مدرسهسن پذیرشدخترانه/ پسرانهروزانه/ شبانه روزیزبان آموزشی
Centennial Academy

12-17
هر دوروزانهانگلیسی/ فرانسه
F.A.C.E. School4-17هر دوروزانهانگلیسی/ فرانسه
Kells Academy5-17هر دوروزانهانگلیسی/ فرانسه
Lower Canada College5-18هر دوروزانهانگلیسی/ فرانسه
Loyola High School11-17پسرانهروزانهانگلیسی/ فرانسه

تعدادی مدرسه و کالج هم برگزار کننده دوره پیش دانشگاهی ( CEGEP ) هستند که از بهترین این مدارس می‌توان به Dawson College و John Abbott College اشاره کرد که زبان اموزش در هر ۲ انگلیسی است.

 

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: تحصیل در کالج های مونترال

 

دانشگاه مونترال

بهترین کالج‌ها و دانشگاه‌های مونترال

۱- دانشگاه مک گیل McGill University
در رده بندی جهانی QS رتبه ۲۷ دارد و ارائه دهنده ۳۰۰ رشته دانشگاهی است. شهریه این دانشگاه برای دانشجویان خارجی حدود ۲۹ هزار دلار کاناداست و فرصت‌های دریافت بورسیه فراوانی برای دانشجویان مستعد دارد.
۲- College Canada کالج کانادا
ارائه دهنده دوره‌های مختلف با شهریه‌ای در حدود ۸۰۰۰ دلار.
۳- Herzing College – Montréal هرزینگ کالج
ارائه دهنده دوره‌های مختلف تا لیسانس؛ محور آموزش این کالج بر پایه کسب مهارت لازم برای ورود به بازار کار است. حدود شهریه این کالج ۱۵۰۰ دلار امریکاست.
۴- University de Montréal دانشگاه مونترال
این دانشگاه در رده بندی جهانی، رتبه ۱۱۱ دارد و رشته‌های دانشگاهی مختلفی را از مقطع لیسانس تا دکترا برگزار می‌کند. شهریه دانشگاه با توجه به رشته متفاوت است اما امکان دریافت انواع وام دانشجویی یا کسب بورسیه تحصیلی برای دانشجویان با استعداد وجود دارد.
۵- University Concordia دانشگاه کونکوردیا
دانشگاه کونکوردیا با داشتن ۲ مجتمع آموزشی و ۲۱ دانشکده، از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های مونترال است که در ۲ مقطع لیسانس و فوق لیسانس، دوره آموزشی برگزار می‌کند.

محله‌های دانشجویی مونترال

• محله Plateau-Mont-Royal
این محله به دلیل فضای پرانرژی و جنب و جوش همیشگی‌اش شناخته شده است. خانه‌های رنگی هم باعث شهرت این محله در میان مناطق گردشگری مونترال جای بگیرد.
• محله Mile End
ساکنین این محله به طور برابر انگلیسی و فرانسه زبان هستند؛ در نتیجه برای کسانی که به زبان فرانسه تسلط ندارند، انتخاب خوبی است.
• محله Downtown
دان تاون، قلب مونترال است و در نتیجه همه امکانات از فروشگاه‌های مواد غذایی تا بانک و بیمارستان در دسترس است. آپارتمان‌های کوچک بسیاری هم برای اجاره به دانشجویان در این منطقه وجود دارد.
• محله The Village
برای دانشجویان دانشگاه کبک شعبه مونترال بهترین گزینه است چون در چند قدمی دانشگاه قرار دارد اما به واسطه نزدیکی به ۲ ایستگاه مترو، دسترسی آسانی برای دانشجویان سایر دانشگاه‌ها هم دارد.
• محله Côte-des-Neiges
به دلیل نزدیکی به دانشگاه مونترال یک محله دانشجویی با امکانات مناسب برای دانشجویان محسوب می‌شود؛ از فروشگاه‌های ۲۴ ساعته تا خانه‌های مناسب برای دانشجویان.
انچه باید برای زندگی در مونترال بدانید
همان طور که گفته شد هزینه زندگی در مونترال نسبت به سایر شهرهای آمریکای شمالی پایین تر است اما برای برنامه ریزی اقامت دانشجویی خود نگاهی به جدول حدودی هزینه‌ها بیندازید :

هزینه‌های ورود تا زمان تهیه محل اقامت دائم

حمل و نقل، اقامت و غذا۴۵۰ دلار
گرفتن خانه، خط تلفن و...۶۰۰ دلار
لباس زمستانی مناسب با آب و هوای مونترال۶۰۰ دلار
جمع۱۶۵۰ دلار

هزینه‌های ماهانه

اجاره و قبض‌ها۵۵۰ دلار
غذا۳۵۰ دلار
حمل و نقل۸۰ دلار
تلفن۴۰ دلار
متفرقه۲۰۰ دلار
جمع۱۲۲۵ دلار

 

هزینه‌های سالانه

کتاب و سایز ملزومات دانشگاه۳۵۰ دلار
بیمه درمانی۱۰۰۰ دلار
بیمه دندانپزشکی۱۲۰ دلار

 

بنا به تمام آنچه در بالا گفتیم، سال‌های دانشجویی در مونترال می‌تواند از سال‌های پرخاطره و فراموش نشدنی هر کسی باشد اما هر پذیرش دانشجویی از مرحله اقدام برای دریافت پذیرش تا گرفتن ویزا، پیچ و خم‌های فراوانی دارد که بهتر است در کنار کارشناس این امر سپری کنید تا با خیالی آسوده به شهر مورد نظر، دانشگاه مطلوب و رشته دلخواه خودتان برسید. کارشناسان بلواسکای (BlueSky) در مسیر رسیدن به مونترال کنار شما هستند.

 

kangalou topuniversities britannica

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا : 4

امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

نظرات

اولین نفری باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *